تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810454344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورزش و تغذيه مناسب کليد پيروزي بر پوکي استخوان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۳ب.ظ)
ورزش و تغذيه مناسب کليد پيروزي بر پوکي استخوان موج - پوکي استخوان (استئوپروز) شايع‌ترين بيماري متابوليک استخوان است. در اين بيماري تراکم استخوان‌ها کاهش مي‌يابند و استخوان‌ها متخلخل تر شده و خطر و احتمال شکستگي در آن‌ها افزايش مي‌يابد.
به گزارش خبرگزاري موج، اهميت پوکي استخوان به حدي است که سازمان بهداشت جهاني WHO روز 28 مهر (20 اکتبر) را به عنوان روز جهاني استئوپروز نامگذاري کرده است. در ايران حدود 5/4 درصد آقايان و 8 درصد خانم‌ها به پوکي استخوان و بيش از 35 درصد آن‌ها به درجات خفيف تري از کاهش تراکم استخوان (استئوپني) مبتلا هستند. با افزايش سن، استئوپروز به‌طور چشمگيري افزايش مي‌يابد، بطوريکه بيش از 20 درصد زنان بالاي 50 سال دچار درجاتي قابل توجهي از کاهش تراکم استخوان هستند و اين سبب مي‌شود بيشتر در معرض شکستگي‌هاي ناشي از پوکي استخوان باشند.
پوکي استخوان به دو نوع اوليه و ثانويه تقسيم مي‌شود: پوکي استخوان اوليه با افزايش سن، يائسگي و عادات مربوط به شيوه زندگي مانند سيگار، الکل، رژيم غذايي غلط و فعاليت فيزيکي ناکافي ايجاد مي‌شود. پوکي استخوان ثانويه در اثر بيماري‌هاي مختلف (ديابت، پرکاري تيروئيد و پاراتيروئيد، کاهش هورمون‌هاي رشد، برخي سرطان‌ها و...) و يا استفاده از دارو از جمله داروهاي استروئيدي (کورتون) و ضد تشنجي، داروهاي مورد استفاده در درمان بيمارهاي تيروئيدي و... ايجاد مي‌شود.
از نظر آسيب شناختي پوکي استخوان حاصل عدم تعادل بين ساخت استخوان جديد و برداشت استخوان قديمي است که در نهايت منجر به از دست رفتن پيش‌رونده بافت استخوان مي‌شود. بر اساس تحقيقات انجام شده تراکم استخوان در انسان بعد از جهش رشد در دوران بلوغ مرتباً افزايش مي‌يابد و در اواخر دهه سوم و اوايل دهه چهارم عمر به حداکثر ميزان خود مي‌رسد. بعد از آن تراکم استخوان‌ها مرتباً با افزايش سن رو به کاهش مي‌گذارد و اين کاهش تا پايان عمر ادامه مي‌يابد. اثر هورمون‌هاي جنسي بر فرايند استخوان‌سازي و بروز پديده يائسگي (منوپاز) سبب مي‌شود روند کاهش تراکم در خانم‌ها سرعت بيشتري نسبت به مردان داشته باشد. هر چند در مردان مسن نيز، کاهش تدريجي هورمون‌هاي مردانه باعث ايجاد حالتي شبيه به يائسگي در آقايان مي‌شود.
به زبان ساده از مجموعه اين مطالب، مي‌توان ميزان تراکم استخوان را به يک پس انداز طولاني مدت بانکي تشبيه کرد. تا حدود 30 تا 35 سالگي فرصت داريم که موجودي اين حساب را بهتر کنيم. پس از اين سن ميزان برداشت از حساب همواره بيشتر از ميزان واريز به حساب است و در سالمندي اين افزايش برداشت مي‌تواند منجر به ورشکستگي شود. از لحاظ باليني اين ورشکستگي، پوکي استخوان و عوارض و پيامدهاي ناشي از آن است. واضح و مبرهن است که هر چه ميزان پس انداز اوليه در سنين جواني بيشتر شود احتمال کاهش موجودي و ورشکستگي در سنين بالاتر کمتر خواهد شد.
اما چه چيز سبب افزايش تراکم استخوان و موجودي حساب مذکور خواهد شد؟
تغذيه مناسب در دوران کودکي، نوجواني و جواني و نيز دوران بارداري و شير دهي در کنار فعاليت فيزيکي مناسب و پرهيز از عادات غلط مانند کشيدن سيگار و الکل از مهم‌ترين عوامل پيشگيري کننده از کاهش تراکم استخوان به شمار مي‌روند. مصرف فرواردهاي لبني (شير، ماست، کشک و دوغ کم نمک...)، سبزيجات، حبوبات و ميوه‌هاي تازه استفاده متعادل از مواد غذايي پروتيئني مانند ماهي و تخم مرغ و پرهيز از استفاده بي رويه از نوشابه‌هاي گازدار و قهوه از جمله توصيه‌هاي غذايي مناسب در پيشگيري از پوکي استخوان است. استفاده صحيح و به جا از مکمل‌ها و ويتامين‌ها از جمله کلسيم، ويتامين دي اگرچه مي‌توانند نقش مفيدي داشته باشند، به هيچ وجه به عنوان جايگزين تغذيه طبيعي و فعاليت فيزيکي نيستند.
نکته مهم اين است که استفاده سر خود از مکمل‌هاي کلسيم و بدون دستور پزشک توصيه نمي‌شود. کلسيم به خصوص در برخي بيماري‌هاي همراه از جمله پاره اي از بيماران قلبي و مبتلايان به سنگ کليه مي‌تواند خود مشکلاتي به همراه داشته باشد. تجويز ويتامين نيز بايد با نظارت پزشکي همراه باشد.
اگر چه متاسفانه تحقيقات اخير نشان داده است که بيش از دو سوم مردم ايران دچار کمبود ويتامين دي هستند اما افزايش مصرف بي رويه برخي ويتامين‌ها از جمله ويتامين دي و آ مي‌تواند سبب ايجاد يا تشديد پوکي استخوان شود.
از نظر باليني مي‌توان گفت استئوپروز يک بيماري خاموش است، چرا که تا وقتي که شکستگي در استخوان اتفاق نيفتاده باشد درد و شکايت جدي ايجاد نمي‌کند و نمي‌توان به وجود آن پي برد. محل‌هاي شايع شکستگي ناشي از استئوپروز شامل ستون فقرات پشتي و کمري، انتهاي ساعد و نيز استخوان لگن است. شکستگي لگن از مهم‌ترين و خطرناک‌ترين عوارض ناشي از پوکي استخوان به شمار مي‌رود، بطوريکه گذشته از صرف هزينه‌هاي گزاف براي درمان اين بيماران احتمال مرگ و مير آن‌ها طي سال اول بيش از 15 درصد است. در مورد شکستگي ساعد مداخلات ارتوپدي و جراحي مورد نياز است. در شکستگي مهره‌ها، درمان‌هاي نگه‌دارنده و غير جراحي نقش پررنگ تري دارند. نکته مهمي که در درمان شکستگي‌ها بايد مد نظر قرار گيرد، پرهيز از بي حرکتي طولاني مدت است، چرا که بي حرکتي خود مي‌تواند علتي براي تشديد استئوپروز زمينه اي باشد.
تشخيص استئوپروز مبتني بر انجام روش‌هاي آزمايشگاهي و تصوير برداري است. گرافي (عکس ساده) به دليل حساسيت ناکافي ارزش کمي در تشخيص زودرس استئوپروز دارد، چرا که بايد 25 درصد از بافت معدني استخوان از بين رفته باشد تا در عکس ساده قابل تشخيص گردد. رايج‌ترين شيوه براي سنجش تراکم استخوان روش DEXA است. استفاده از اين روش در خانم‌هايي يائسه و نيز خانم‌هاي داراي عوامل خطر ابتلا به پوکي استخوان و نيز همه خانم‌هاي 65 سال به با لا توصيه مي‌شود. خانم‌هايي که عوامل خطر ابتلا به پوکي استخوان را دارند عبارت‌اند از: مبتلايان به کمبود هورمون زنانه استروژن، سابقه فاميلي پوکي استخوان، ديابت و بيماري‌هاي تيروئيد، کليه و کبد ونيز يائسگي زودرس. همچنين افرادي که کورتون مصرف مي‌کنند در سنين پايين‌تري نياز به انجام سنجش تراکم استخوان دارند. چنانچه سنجش طبيعي باشد هر 5 سال و در افراد داراي عوامل خطر هر 2 سال بايد تکرار شود.
استئوپروز يک بيماري چند عاملي است و درمان آن جنبه‌هاي گوناگوني دارد که همکاري و کار گروهي متخصصين غدد و، روماتولوژي، تغذيه، طب فيزيکي و توان‌بخشي، ارتوپدي، تغذيه و روان پزشکي را مي‌طلبد. از مهم‌ترين درمان‌هاي غير جراحي و غير دارويي مي‌توان به ورزش درماني و استفاده از بريس مناسب نام برد.
ورزش‌هاي مفيد در پيشگيري و درمان کاهش تراکم استخوان بر حسب شدت کاهش تراکم، ويژگي‌هاي فردي و جسمي، وجود بيماري‌هاي زمينه اي و همراه و علاقه و دسترسي افراد متفاوت است.
به طور کلي ورزش‌هاي تحمل کننده وزن، ورزش‌هاي تعادلي و ورزش‌هاي راست کننده عضلات ستون فقرات پشتي از بهترين ورزش‌هاي رايج در مبتلايان به پوکي استخوان به شمار مي‌رود.
ورزش‌هاي آبي و شنا اگر چه در افزايش تراکم مفيد نيستند به دليل اثرات مفيد قلبي و عروقي و نيز سودمندي‌شان در ايجاد تناسب اندام از جمله ورزش‌هاي مورد توصيه به حساب مي‌آيند. پياده روي به خصوص در سطوح غير شيب دار، ساده‌ترين و مفيدترين ورزش در مبتلايان به پوکي استخوان به شمار مي‌رود. انجام ورزش‌هاي رزمي و ورزش‌هاي پر برخورد مانند فوتبال و همچنين دويدن‌هاي سريع در سالمندان مبتلا به پوکي استخوان توصيه نمي‌شود. اين ورزش‌ها ممکن است منجر به زمين خوردن و شکستگي‌هاي ناشي از آن شوند. اخيراً ورزش تاي چي که ريشه در ورزش‌هاي رزمي سنتي چيني دارد به عنوان ورزش مفيد در سالمندان شناخته شده است.
اين ورزش علاوه بر افزايش تراکم استخوان اثرات مفيدي در بهبود تعادل و پيشگيري از خطر زمين خوردن در آن‌ها دارد. تاثيرات مفيد روحي و رواني از ديگر تاثيرات مفيد اين ورزش است.
همانطور که پيش‌تر اشاره شد پوکي استخوان باعث شکستگي ستون مهره مي‌شود. کاهش تراکم مهره‌ها و تغيير شکل آن‌ها مي‌تواند سبب افزايش خميدگي (قوز) پشتي شود. اين شکستگي‌ها چنانچه به صورت حاد اتفاق بيافتد سبب درد حاد در بيماران مي‌گردد. خميدگي پشت نيز با ايجاد کشيدگي بافت نرم و عضلات روي آن مي‌تواند سبب درد مزمن در آن‌ها شود. همچنين کشيدگي عضلات و ضعف آن‌ها مي‌تواند خود باعث تشديد قوز پشت شود. مجموعه عوامل ذکر شده سبب کاهش تعادل مبتلايان و نهايتاً افزايش خطر سقوط (زمين خوردن) در آن‌ها مي‌شود.
وي افزود پژوهشي که در مرکز طب فيزيکي و توان‌بخشي دانشگاه علوم پزشکي و شهيد بهشتي بر روي بيش از 500 خانم انجام داديم نشان داد که انجام ورزش‌هاي تقويتي عضلات راست کننده ستون فقرات پشتي طي 6 ماه مي‌تواند سبب بهبود کيفيت زندگي در زمينه‌هاي جسمي و رواني از جمله ارتقاء سلامت کلي و عملکرد جسماني، افزايش نشاط، کاهش درد بدني و محدوديت‌هاي فيزيکي شود.
نکته بسيار مهم در مبتلايان به پوکي استخوان اين است که انجام ورزش‌هايي که در آن بيمار کمر و پشت خود را خم مي‌کند نه تنها مفيد نيستند بلکه سبب افزايش شکستگي در ستون فقرات مي‌شود.
اخيراً استفاده از بريس هاي خاصي که طراحي آن‌ها شبيه به کوله پشتي است توجه پزشکان و بيماران را به خود جلب کرده است. اين قوزبند ها داراي وزنه اي نيم تا يک کيلوگرم هستند و سبب مي‌شوند با تحريک حس تعادل و هشدار به فرد، به صورت فعال سبب راست شدن ستون فقرات در وي شوند.|ژوهشهاي انجام شده در گروه طب فيزيکي و توان‌بخشي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي نشان داده است که استفاده از اين بريس ها 2 تا 3 مرتبه در روز و هر بار حدود 1 ساعت در بهبود تعادل و کاهش زمين خوردن مبتلايان به پوکي استخوان مؤثر بوده‌اند.
اصلاح محيط زندگي و معابر و پيشگيري از زمين خوردن از مهم‌ترين فعاليت‌هايي است که سبب بهبود کيفيت زندگي در مبتلايان به پوکي استخوان مي‌شود.
تنظيم ارتفاع مناسب تخت و نيز استفاده از صندلي‌هاي دسته دار و همچنين تعبيه دستگيره‌هاي مناسب در ديواره‌ها و پرهيز از ايجاد محيط لغزنده در کف دستشويي و حمام از جمله مواردي است که سبب کاهش خطر زمين خوردن در سالمندان مي‌شود. نور مناسب به ويژه در شب‌ها و نيز عدم وجود قاليچه‌هاي سبک و لغزنده در مسير تردد سالمندان نيز از مواردي است که براي پيشگيري از سقوط بايد در نظر گرفت.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن