محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830760079
حق الناس؛ خدمت است نه خیانت/متدینانی که حقی را ضایع کنند به دین ضربه زده اند/برای حقوق الناس ریل گذاری نشده است
واضح آرشیو وب فارسی:دانا: مردم بیشتر حق الناس را در امور مالی می بینند و تصور می کنند که حق الناس تنها نخوردن مال دیگران است که البته این را نیز شامل می شود اما همه حق الناس در امور مالی ختم نمی شود بلکه ریز و درشت زندگی ما انسان ها در ارتباط با دیگران است که مشمول حق الناس می شود، بنابراین رعایت حق الناس یعنی خدمت به همنوعان، نه خیانت به آنان.به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اترک نیوز، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه شهر بجنورد مهمان این بار چند سئوال داغ اترک نیوز بودند تا در خصوص موضوع حق الناس و تبعات کمرنگ شدن چنین ارزشی در سطح جامعه از دیدگاه قرآن و اسلام به گفتگو پرداختیم که در این مصاحبه می خوانید. متولد چه سالی هستید و در کدام خطه ایران متولد شدید؟ سال تولد شناسنامه ای ام 1340 است اما با یکی، دو سال کم و زیاد و در شهر فیض آباد در خراسان رضوی متولد شده ام. چطور شد تحصیل در حوزه را انتخاب کردید؟ قبل از اینکه به مدرسه بروم به مکتب خانه رفتم و در مکتب خانه خواندن را فرا گرفتم اما نوشتن را کمتر آموختم و سپس به مدرسه رفتم، در کلاس سوم ابتدایی معلمم برای من کتاب طوفان الوکا که کتابی درباره عزداری امام حسین ( ع ) است را گرفته بود و من آن را می خواندم و هنگامی که می خواندم خانم ها صدای من را می شنیدند و گریه می کردند، آنها به والدینم می گفتند که این برای روحانی شدن خوب است و این را به حوزه بفرستید. البته من خود هم به تحصیل در حوزه علاقه داشتم منتها برای رفتن به حوزه که باید هجرت می کردم ترس داشتم تا اینکه یکی از دوستان ما رفت طلبه شد و این باعث شد که من نیز تشویق شوم. بنده در سال 51 به حوزه علمیه کاشمر رفتم ، آن زمان حوزه علمیه کاشمر محیطی با نشاط خیلی فعال بود که البته به آن حوزه نجف کوچک نیز می گفتند و در این حوزه اساتید خوبی از جمله مرحوم آیت الله سعیدی تدریس می کردند، بنده چهار سال در آنجا درس خواندم و در سال 55 یا 56 به حوزه علمیه قم رفتم و تا سال 81 در قم تحصیل کردم وقتی که انقلاب شد بنده نیز جزو طلبه های انقلابی و داغ بودم و به اطراف و اکناف برای تبلیغ می رفتیم و شعار می دادیم و یک حال خوشی داشتیم. در اواخر سال 57 ازدواج کردم همسر بنده نیز از خانواده ای مذهبی و اهل شهر کاشمر است ایشان نیز درس طلبگی خوانده و در آموزش و پرورش مشغول به تدریس است، پرودگار چهار فرزند به ما داده که نام های آنها مصطفی، مرتضی، مجتبی و مطهره هستند که سه فرزندم ازدواج کرده و یکی از آنها مجرد است و امسال دیپلم می گیرد همچنین فرزند اول بنده نیز طلبه است و یک پسرم در وزارت دفاع مشغول به کار است و دخترم نیز خانه دار می باشد و علاوه بر این، سه نوه پسری و یک نوه دختری دارم. از چه سالی امام جمعه شدید؟ سال 81 بنده برای اولین بار امام جمعه شهر فسا در استان فارس و پس از آن امام جمعه شهر ساوه شدم و پس از آن به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کل کشور در تهران منتقل شدم و مدت پنج سال مسئولیت معاونت فرهنگی ائمه جمعه کل کشور در تهران را بر عهده داشتم، پس از آن نیز به دستور مقام معظم رهبری در سال 91 برای امام جمعگی شهر بجنورد انتخاب شدم و به بجنورد آمدم. شما پای منبر کدام اساتید حوزه تحصیل کردید؟ طلبه ها دورس سطح و خارج می خوانند که اساتید بنده در دوره سطح بزرگانی بودند که از دنیا رفته اند اما برای دورس خارج نزد بزرگانی از جمله آیت الله وحید خراسانی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مشکینی و آیت الله اجتهادی همچنین نزد حضرت آقا آیت الله خامنه ای تلمذ کرده ام. از زمان حضورتان در خراسان شمالی مردم این استان را چگونه مردمی دیدید؟ بنده خراسانی هستم و فرهنگمان به یکدیگر نزدیک است، یک ویژگی که در این مردم وجود دارد این است که فطرت و نجابت ذاتی آنان دست نخورده باقی مانده است. با ورود به این استان احساس کردم که یک تشنگی فرهنگی وجود دارد که الحمدالله ما نیز اقداماتی را آغاز کرده ایم از جمله تقویت حوزه علمیه این شهرستان را در دستور کار قرار داده ایم تا از لحاظ کمی و کیفی حوزه ها را گسترش دهیم که در همین راستا، دوره های تخصصی برای طلبه ها گذاشته ایم و بنده در مرحله سطح، دروس عالیه حوزه را برای طلبه ها تدریس می کنم و به صورت تخصصی نیز کلام جدید و علوم قرآنی و بحث های قضایی را در این حوزه تدریس می کنیم. از لحاظ مکانی نیز چون فضای مدرسه هایمان کم است زمین تحویل گرفته ایم تا با بودجه مقام معظم رهبری و با کمک خیران بتوانیم حوزه علمیه این شهرستان را گسترش دهیم. همچنین یک اقدام زیربنایی دیگری را نیز در دستور قرار دادیم و آن این است که تفسیر قرآن و اخلاق را برای طلبه ها آغاز کرده ایم، کارهای جانبی و فرهنگی و اردویی را برای طلبه ها گذاشته ایم ، اساتید را به استان دعوت می کنیم تا تجربه های خود را در اختیار طلبه های این استان قرار دهند. و باید بگویم که تاکنون حوزه های استان از لحاظ ساختاری و محتوایی در مسیر بالندگی و رشد خوبی قرار دارند. افزون بر این، در بین جامعه نیز فعالیت های فرهنگی را انجام می دهیم که در همین راستا، یک روز در هفته درس تفسیر قرآن برگزار می کنیم و در ادارات نیز درس اخلاق مدیریتی را تشریح همچنین در شورای اداری استان نیز مباحث فرهنگی و مدیریت کاربردی را مطرح می کنیم. در زمینه حق الناس: طی تماسی هایی که با این دفتر صورت گرفت، شماری از مردم موضوعاتی در زمینه تضییع حقوق خود که رنجیده خاطر از این موضوع بودند را مطرح کردند و این موجب شد تا در گفت و گو با شما محور یکی از موضوعات صحبتمان را حق الناس قرار دهیم، حال درباره مصادیق حق الناس توضیح دهید؟ حق الناس در مقابل حق الله است، حق الناس در مفهوم دینی به این معنا است که مواظب باشیم تا حقی از کسی ضایع نشود، حالا این حق می خواهد حق مالی باشد یا حفظ آبروی دیگران باشد. همچنین اشخاصی که بخواهند موقعیت شغلی دیگران را بر اثر رفتارهایی از جمله حسادت به خطر اندازند نیز این شامل تضییع حق الناس محسوب می شود. اسلام حتی ریزتر می شود از جمله اینکه صداها نباید به اندازه ای بلند باشند که همسایه به رنجش افتد، حفظ آرامش همسایه و دیگران یک حق الناس است حتی اسلام گفته است که تولید بدگمانی نکنید و خوش گمانی را تبلیغ کنید. بنابراین حوزه حق الناس بسیار گسترده است و همه ابعاد اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را در بر می گیرد. به طور مثال، اگر معلمی برای تدریس کم بگذارد و درست تدریس نکند و ساعت مفید تدریسش کم باشد و یا استادی بدون مطالعه تدریس کند، اینها موجب تضییع حقوق دانش آموزان و دانشجویان می شود. و این در حالی است که مردم فکر می کنند که حق الناس تنها مربوط به امور مالی می شود اما از نگاه اسلام حتی غیبت کردن نیز تضییع حق الناس محسوب می شود. خدواند درباره جبران حق الناس می گوید که باید رضایت حقی را که تضییع کرده ای را جلب کنی درغیر این صورت آن حق برگردن تو می ماند و در روز قیامت برای این حق تضییع شده تاوان خواهی داد. به نظر شما آیا مردم با این مصادیق آشنا هستند؟ متاسفانه خیر. مردم بیشتر حق الناس را در امور مالی می بینند و تصور می کنند که حق الناس تنها نخوردن مال دیگران و نکندن میوه از درخت دیگران است که البته اینها را شامل می شود اما همه حق الناس در امور مالی ختم نمی شود. ریز و درشت زندگی ما انسان ها در ارتباط با دیگران است که مشمول حق الناس می شود. امام سجاد (ع) یک رساله ای به نام رساله الحقوق دارند و در این رساله که مشمول 50 بند است به معرفی حق الناس پرداخته است. بنابراین رعایت حق الناس یعنی خدمت به همنوعان، نه خیانت به آنان. طی تماسی که با این دفتر انجام گرفت، کارمندی به نمایندگی از همکاران خود، عنوان کرد که عده ای از ما کارمندان در قالب قرارداد پاره وقت در یک نهاد اجرایی مشغول به کار هستیم، گلایه ای که داریم این است که مدیریت این مجموعه که در ظاهر شخص متدینی است در پایان هر ماه از حقوق ما کارمندان پاره وقت کسر می کند همچنین در زمینه ارتقای شغلی نیز به تجربه و تخصص ما بی توجه بوده و بدون در نظر گرفتن تعداد سال های خدمت ما در آن اداره، به صورت دست چین شده به انعقاد قراردادهای پیمانی با شماری از کارمندان آن اداره اقدام کرده است، به نظر شما چنین عملکردهایی در قالب ظاهری متدین، بر باورهای دینی مردم و جایگاه ارزش های والای اسلامی چه ضربه ای وارد می کند؟ ما می گوییم که هر که منتسب به دین باشد بیشتر زیر ذره بین قرار می گیرد که اگر حق کسی را ضایع کند انسان ها را نسبت به دین بدبین می کند. رعایت حقوق دیگران، همه را در بر می گیرد و مسلمان و غیر مسلمان نمی شناسد. اسلام می گوید که در خدمت رسانی مثل باران باشید چون وقتی باران می بارد بر همهجا می بارد و مسلمان را از کافر جدا نمی کند. همچنین اگر مدیریت خورشیدی جاری باشد همه در زیر این آفتاب بهره مند خواهند شد. بنابراین همگان به ویژه متدینان حق الناس را رعایت کنند و درصورتیکه متدینان نیز حق الناس را رعایت نکنند به صورت غیر مستقیم به دین ضربه می زنند. شخصی مطرح کرده است که در گذشته در خراسان شمالی متاسفانه انتصاب برخی از مدیران در ادارات و یا جذب نیروها به جای اینکه بر اساس تخصص و تجربه باشد بر اساس تعاملات جناحی، قوم و خویش گرایی و یا دوستی ها انجام گرفته است که این رویه بر روند خدمت رسانی و ارائه عملکرد مطلوب از آن دستگاه اجرایی تاثیر منفی داشته است، همچنین شماری دیگر از مردم نیز نسبت رویه اخذ تسهیلات و کارمزدهای بانکی همچنین اضافه کرایه تاکسی ها نیز گلایه داشته اند، نظر خود را در این باره عنوان کنید؟ حق الناس تنها مربوط به امور کلان نمی شود بلکه موضوعات ریزتری را نیز شامل می شود که حتی اگر رانندگان تاکسی در دریافت کرایه، حق مشتری را راعایت نکنند و کرایه اضافه بگیرند، این مبلغ اضافه، حرام است چون قانون شکنی انجام گرفته است. علاوه بر این، متاسفانه مسائل سیاسی نیز موجب می شود که گاهی مردم نسبت به ارزش های دینی ما بی اعتنا شوند به طور مثال یک مدیری شایسته که در راس امور است را بر می دارند و قوم و خویش و یا همفکر خود را منصوب می کنند که معلوم است که این رفتارها به اعتقادات و باورهای مردم لطمه می زند چون اینها ضایع کردن حقوق مردم است. مردم به عنوان شهروندان این جامعه حق دارند که یک مدیر با تجربه و متخصص را در راس ادارات خود ببینند که بر کار مسلط باشد اما اگر یک صفر کیلومتر را که بر راس امور بگذارند تا موقعی که این راه بیفتد باز حق الناس هایی باید تضییع شوند تا این شخص جدید بر امور مسلط شود، تا چه اندازه باید از بیت المال ضایع شود تا این شخص مدیر، تجربه کسب کند! ما این نوع رویه ها را نمی پسندیم. باید خاطر نشان کنم بنده به مسئولان گفته ام آنهایی که دارای تخصص و تجربه هستند را جا به جا نکنید اما متاسفانه مدیریت دیمی است و ریلی نیست و این به این معنا است که ما نیامده ایم در حقوق الناس ریل گذاری کنیم. تاوان تضییع حق الناس چیست؟ راهی وجود دارد به نام رد مضالم و این رد مضالم به این معنا است که کسی حقی برگردن شخصی دیگر دارد اما از دنیا رفته است و یا اینکه در قید حیات است اما محل زندگی او نامعلوم می باشد که نمی توان جبران حق تضییع شده را انجام داد ولی تضییع کننده حق قصد جبران در این دنیا را دارد باید به پیش مجتهد برود و پولی را بابت رد مضالم به مجتهد دهد و به او بگوید که این پول را به فقرا و نیازمندان بده. و اما در آخرت نیز راهکاری که وجود دارد این است که به شخص تضییع کننده حق گفته می شود که رضایت شخصی که حقش را ضایع کرده ای را بگیر و او را راضی کن و اگر نتوانست رضایت را جلب کند از کارهای خوب تضییع کننده حق به کسی که حقش ضایع شده است، داده می شود. دفتر خبرگزاری اترک نیوز در این مصاحبه سعی کرد که اغلب موضوعات مطرح شده شما مخاطبان را برای مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی، امام جمعه بجنورد در زمینه حق الناس را مطرح کند که متاسفانه به دلیل کمبود وقت امکان مطرح کردن چند سوال مطرح شده شما مردم باقی ماند که دراین باره از شما همراهان همیشگی عذر خواهی می کنیم.
دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دانا]
[مشاهده در: www.dana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
حق الناس؛ خدمت است نه خیانت/متدینانی که حقی را ضایع کنند به دین ضربه زده اند
مردم بیشتر حق الناس را در امور مالی می بینند و تصور می کنند که حق الناس تنها نخوردن مال دیگران است که البته این را نیز شامل می شود اما همه حق الناس در امور مالی ختم نمی شود بلکه ریز و درشت زندگی ما انسان ها در ارتباط با دیگران است که مشمول حق الناس می شود بنابراین رعایت حق الناسدشمن سعی می کند نفوذ ی های خود را به مجلس بفرستد آیت الله احمد جنتی خطیب نمازجمعه این هفته تهران در خطبه دوم ن
امام جمعه موقت تهران به راه های نفوذ دشمن در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور پس از برجام اشاره کرد و گفت دشمن سعی می کند نفوذ ی های خود را به مجلس بفرستد آیت الله احمد جنتی خطیب نمازجمعه این هفته تهران در خطبه دوم نمازجمعه ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت شهید سردار همدانی اایران ضایع کننده حقوق اقلیت های دینی است!
در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا موسوم به آزادی دینی ادعا شده است ایران و کشورهای دیگری مانند روسیه اقلیت های دینی را از حقوق شان محروم می کنند به گزارش افکارخبر پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش سالانه خود درباره وضع آزادی مذاهب در کشورهای مختلف را منتشر کرد درهدف برخی شبکه های ماهواره ای ضربه به اعتقادات دینی است
معاون سازمان تبلیغات اسلامی هدف برخی شبکه های ماهواره ای ضربه به اعتقادات دینی است بوشهر- ایرنا- معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت هدف برخی شبکه های ماهواره ای که نامهای مذهبی نیز بر آنها نهاده شده انحراف افکار مردم و ضربه به اعتقادات دینی است به گزارش ایرنامراقب باشیم از حقیقت دین فاصله نگیریم
گروه اجتماعی فرمانده سپاه امام حسن مجتبی ع البرزگفت هر اندازه جامعه از ارزش های دینی و حقیقت دین فاصله بگیرد روح تقوا از بین می رود که این امر نیز موجب می شود جامعه برای هر اقدام ننگینی آماده باشد 90 سردارعلی استادحسینی فرمانده سپاه امام حسن مجتبی ع البرز در گفت و گو با خبرگمعاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور: هدف برخی شبکه های ماهواره ای ضربه به اعتقادات دینی است
معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور هدف برخی شبکه های ماهواره ای ضربه به اعتقادات دینی است بوشهر- ایرنا- معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت هدف برخی شبکه های ماهواره ای که نامهای مذهبی نیز بر آنها نهاده شده انحراف افکار مردم وضربه به اعتقادات دینی است به گزاتشویق رفتارهای درست فرزندان، بهترین راه تربیت آنها/والدین از تحقیر و گرفتن حق انتخاب از کودک بپرهیزند
یک روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه تشویق رفتارهای درست فرزندان بهترین راه تربیت آنهاست گفت والدین از تحقیرکلامی ضرب و شتم و گرفتن حق انتخاب کودکان خود برهیزکنند که باعث از بین رفتن عزت نفس در آنها می شود به گزارش شبنم ها دکتر محسن راز افشا روانپزشک و عضوعالم لبنانی در گفت وگو با شفقنا: عاشورا باید انگیزه ای برای بیداری و وحدت بیشتر بین مسلمانان باشد/ شهادت امام
شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه – بدون شک عاشورا قضیه ای است که باید در آن تامل کرد و از درسهای آن بهره گرفت عاشورا مناسبتی برای تقسیم مسلمانان و تفرقه بین آنها نیست بلکه مناسبتی برای اتحاد بین مسلمانان بر سر این حقیقت اصیل دین مبین اسلام می باشد در همین زمینه ووزارت خارجه آمریکا در گزارشی مدعی شد: نام ایران در لیست کشورهای ضایع کننده حقوق اقلیت های دینی قرار دارد
فرهنگ نگار در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا موسوم به آزادی دینی ادعا شده است ایران و کشورهای دیگری مانند روسیه اقلیت های دینی را از حقوق شان محروم می کنند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ نگار پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش سالانه خود درباره وضع آزادی مذاهبمسئول حوزههای علمیه میاندوآب: دشمن همواره با قرار دادن نقاب دین به چهره به اسلام ضربه زده است
مسئول حوزههای علمیه میاندوآب دشمن همواره با قرار دادن نقاب دین به چهره به اسلام ضربه زده استمسئول حوزههای علمیه میاندوآب گفت دشمن با قرار دادن نقاب دین در چهره به این آئین الهی ضربه زده است به طوری که به دین از طریق دین و به روحانیت توسط روحانیت ضربه زدهاند به گزارش خبرگزار-
گوناگون
پربازدیدترینها