واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: سمینار «بانکداری و اقتصاد اسلامی در ایران و اندونزی» با سخنرانی مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرگزاری مهر ، صبح شنبه ۱۸ مهرماه، سمینار «بانکداری و اقتصاد اسلامی در ایران و اندونزی» با حضور گسترده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم اقتصادی احمد دحلان و با سخنرانی پرفسور شافق مغنی قائم مقام سازمان محمدیه، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم استاد دانشگاه و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، فتح الرحمان جمیل رئیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه و خوسماوان و حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهگنی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. ابتدا شافق مغنی قائم مقام سازمان محمدیه سخن گفت و از حضور استاد برجسته ایرانی در این سمینار قدردانی کرد. او گفت: هدف ما این است که تجربیات دو کشور مهم ایران و اندونزی به هم منتقل شود. سپس حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ج. ا.ایران از شخصیت علمی و سیاسی استاد مصباحی مقدم گفت و اظهار داشت: به یقین، جلسه مهم امروز فصل جدیدی از روابط علمی و فرهنگی با سازمان محمدیه و دانشگاه احمد دحلان را خواهد گشود. در ادامه مصباحی مقدم به ایراد سخن پرداخت. مصباحی مقدم گفت: سخن من در باره بانکداری ربوی و اسلامی است. بانکداری ربوی فقط مبتنی بر قرض است ولی در بانکداری اسلامی هم از عقد قرض بدون ربا و هم از سایر عقود که عقود مبادله ای می باشند استفاده می شود. وی افزود: ضمن اینکه مبنای قرض در اسلام احسان است و احسان با کسب سود سازگاری ندارد و لذا ربا در قرض حرام است، البته برای کسب منفعت و سود می توان از عقود تجارت استفاده کرد نه از طریق قرض، بلکه از طریق عقد مضاربه، مثلا. نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم به بانک وکالت می دهند که وجوهی را که می سپارند در فعالیت های اقتصادی به کار ببرند. و بخشی از سود را بر اساس قرارداد به بانک بدهند و بانک حق الوکاله خود را دریافت کند. وی در ادامه افزود: تفاوت اساسی بین این دو در این است که در بانکداری ربوی، نرخ بهره می گیرد و نرخ بهره می دهد. اما در بانکداری اسلامی سود تابع بازار واقعی کالا و خدمات است. اگر بازار کالا و خدمات دچار رکود شود، منافع سپرده گزاران ضرر می بیند و لذا شکاف در نظام ربوی پدید می آید و دلیل بحران اقتصادی در نظام سرمایه داری نیز همین است. مصباحی مقدم اظهار داشت: توزیع در آمد در بانکداری اسلامی عادلانه است ولی در ربوی نا عادلانه. چون پول به تنهای نمی تواند در بانکداری اسلامی سود کند بلکه از طریق تجارت و تولید سود می کند. اما در بانکداری ربوی صاحبان نقدینگی به صورت دائم رشد می کنند و این رشد یک طرفه است و نتیجه اش آن است که در آمریکا و اروپا ۱ در صد مردم بسیار پر ثروت و ۹۹ درصد سطح پایین جامعه هستند. مصباحی مقدم در پایان تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران از ۳۲ سال گذشته تاکنون بانکداری بدون ربا را در کشورمان داریم. سپس فتح الرحمان جمیل مختصری از بانکداری اسلامی در اندونزی را بیان نمود و سپس به مشکلات موجود در اندونزی برای ایجاد نظام بانکداری اسلامی سخن گفت. وی گفت: مشکلات اساسی بانکداری اسلامی در اندونزی از جمله: ۱-کمبود سرمایه گذاری در بانکداری و اقتصاد اسلامی تنها ۵ درصد از درآمد سالانه کشور برای توسعه بانکداری اسلامی سرمایه گذاری می شود. در حالی که در کشور همسایه ما یعنی مالزی ۲۵ درصد از در آمد سالانه کشور برای توسعه بانکداری اسلامی سرمایه گذاری می شود. ۱-کمبود منابع انسانی کمبود موسسات رسمی و یا غیر رسمی و دانشگاه هایی که بانکداری اسلامی را آموزش می دهند از دیگر مشکلات موجود در اندونزی می باشد. ۱-کمبود منابع انسانی با کیفیت بیشتر کارمندان بانک در بانکهای اسلامی فهم کافی در باره بانکداری اسلامی ندارند و حتی بیشتر آنها فرق بین بانکداری اسلامی و بانکداری متعارف را نمی دانند. در پایان خوسماوان به عنوان دبیر علمی این سمینار، قبل از پایان دادن به این نشست مهم یک نتیجه گیری گرفت و گقت: تفاوت بسیار زیادی در سیستم بانکداری ایران و اندونزی وجود دارد. ج. ا.ایران با نظام بانکداری اسلامی به سرعت در حال توسعه و پیشرفت می باشد و اندونزی از هر دو سیستم بانکداری استفاده می کند و این به دلیل آن است که اندونزی کشوری اسلامی نیست بلکه پر جمعیت ترین کشور مسلمان است. در ادامه اساتید و دانشجویان، سؤالات گوناگون در خصوص نظام اقتصادی ایران و اندونزی مطرح نمودند که اساتید حاضر به آنها پاسخ دادند.
دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]