محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846190539
اصلاح امور مرهون انجام امر به معروف و نهی از منکر است
واضح آرشیو وب فارسی:ادیان نیوز: حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با استناد به سخنی از امام حسین(ع) بیان می کند: امر به معروف و نهی از منکر از همین قسم است که شخصیّت اشخاص و تعیّنات آنها در حصول کمال موفقیت و تمامیت فایده و نتیجه آن بسیار مؤثّر است.به گزارش ادیان نیوز ، این مرجع تقلید در سومین شماره از سلسله نوشتارهای خود در مورد عزاداری سیدالشهدا(ع) با عنوان«مخاطبان اصلی سیدالشهدا(ع)» می نویسد: کارهایی را که بشر برای رسیدن به نتایجی انجام می دهد یا از کارهایی است که شخصیت فاعل و انجام دهنده در رسیدن به نتیجه، دخالتی ندارد و هر کس آن کار را انجام دهد به آن نتیجه نایل می شود، و یا از کارهایی است که شخصیت فاعل و انجام دهنده، در حصول نتیجه یا کمال آن مؤثّر و دخیل است. * نقش درجات اشخاص در تأثیر امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر از همین قسم است که شخصیّت اشخاص و تعیّنات آنها در حصول کمال موفقیت و تمامیت فایده و نتیجه آن بسیار مؤثّر است. اگر مالک یک روستا کشاورزان آن را، یا صاحب یک کارخانه، کارگران کارخانه را و یا یک عالم روحانی و یک شخص متنفّذ در محیط نفوذ خود، یا یک رئیس اداره، کارمندان اداره خود را و یک افسر، نفراتی را که تحت سرپرستی او هستند و یا یک نفر رئیس دولت، بلکه بالاتر امر به معروف و نهی از منکر نموده و دعوت به خیر و اصلاح و درستی نماید، با امر به معروفی که یک فرد عادّی می نماید از حیث اثر تفاوت بسیار دارد. به هر قدر که یک کارگر کارخانه با رئیس آن و یک رعیّت روستا با مالک آن، یک نفر سرباز با یک سپهبد و یک فرد عادی با یک عالم عالیمقام روحانی متنفّذ و یک پادشاه مقتدر، به حسب ظاهر فرق دارند، به همان اندازه تأثیر کلام و نفوذ کلمه آنان در دل ها فرق می کند. برخی از مردم اگرچه دارای عقل و ذکاوت بالا هستند و می توانند خوبی و بدی هر چیزی را تشخیص دهند، اما بیشتر مقهور امور حسّی و تسلیم مظاهر مادی و افتخارات و اعتبارات ظاهری این و آن هستند و بیشتر به بزرگان و سران جامعه نگاه می کنند. اخلاق و عادات و کارهای یک ملّت زیادتر موافق اخلاق و عادات مسئولان و رؤسای قوم است. از این جهت، مصادر کارها و صاحبان قدرت و نفوذ و به طور کلّی هر کس که دیگری از کار او تقلید و از سخن او پیروی می نماید، اولاً در تعدیل روش خود اهتمام نموده، سرمشق ایمان و امانت و درستکاری و حیا، عفّت و عدالت و نوع پروری برای دیگران گردند. و ثانیاً در امر به معروف مسامحه ننموده و از تمام وسایلی که دارند برای اصلاح امور و ترویج اعمال صالحه و ریشه کن کردن معاصی و فساد استفاده نموده، زیردستان خود را راهنمایی کنند. ولی در عین حال زیردستان هم نباید مسامحه زبردستان و ارباب مکنت و قدرت را عذر خود شمرده و در امر به معروف و نهی از منکر به انتظار آنها بنشینند. * خطبه نورانی امام حسین علیه السلام در آیات قرآنی و اخبار و احادیث شریفه یکی از بزرگ ترین عوامل اصلاح همه شئون اجتماعی و رواج اخلاق و اعمال حسنه، صلاحیت بزرگان و زعما شمرده شده است که فعلاً از ذکر همه آن اخبار و احادیث به واسطه کمی فرصت و ضیق مجال، معذوریم و فقط به نقل مفاد روایتی که در بحارالأنوار از کتاب تحف العقول روایت نموده است از حضرت امیرالمؤمنین و از حضرت سیّدالشهداء علیهماالسّلام – که به طوری که از مضامین روایت استفاده می شود مخاطب امام علیه السلام بزرگان و رجال اسلامی بوده اند- اکتفا می کنیم: ای مردم! عبرت بگیرید به چیزی که خداوند اولیای خود را به آن وعظ نموده و آن سرزنش و توبیخ اوست نسبت به احبار یهود و نصاری که فرمود: «لَوْلاَ یَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِثْمَ؛ چرا نهی نمی کنند ایشان را، یعنی اهل کتاب را احبار و دانشمندان آنها از سخن گناه و ناروا.»[۱] و فرمود: «لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوا وَّکَانُواْ یَعْتَدُونَ؛ آن کسانی که کافر شدند از بنی اسرائیل بر زبان داوود و عیسی بن مریم لعن شدند برای آن که مرتکب عصیان و تجاوز گردیدند و از کار زشت یکدیگر را باز نداشتند و هر آینه بد بود کارهایی که مرتکب می شدند.»[۲] خدا آنها را به عیب نسبت نداد مگر برای آن که از ظلمه و ستمکاران کارهای زشت و فساد و منکرات را می دیدند و آنها را برای رغبتی که به دنیایشان داشتند و منافعی که از آنها می بردند و رعب و بیم نهی از منکر نمی کردند و حال آنکه خداوند می فرماید: «فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ؛ از مردم نترسید و از من بترسید.»[۳] و هم فرموده ی خداست که: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ؛ مؤمنین و مؤمنات یاوران و اولیاء یکدیگرند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.»[۴] * اصلاح امور مرهون انجام امر به معروف و نهی از منکر است خدا از آن جهت امر به معروف و نهی از منکر را نخست نام برد که اگر این فریضه ادا شد، همه واجبات کوچک و بزرگ آسان و دشوار بر پا می شوند …. شما ای گروهی که در دانش مشهور و به نیکوکاری مذکور و به خیرخواهی مردم معروفید! خدا در دل مردم، مهابت و احترام شما را قرار داده است که اشراف و بزرگان از شما بیمناک و حساب می برند و ضعفا از شما تکریم می نمایند و کسانی که شما را بر آنها امتیازی نیست و نه حقی بر آنها دارید شما را بر خود مقدم می دارند و شما را واسطه قضای حوایج خود قرار می دهند. شمایید که در راه ها به هیئت و روش پادشاهان و عزّت بزرگان راه می روید. شمایید که مردم تعظیم و احترامشان می کنند و شما را جلو می اندازند. آیا این همه مناصب و شئون و احترامات و تکریماتی را که به دست آورده اید، جز برای این است که شما را طرفداران و برپادارنده حقوقی که از طرف خدا معین شده گمان می کنند، با آن که شما در خیلی از حقوق خدا و وظایفی که در حفظ مقرّرات و حفظ نوامیس و قواعد الهیه دارید کوتاهی می کنید. شما به حقّ پیشوایان و امامان خود استخفاف می نمایید و حقّ ضعفا را پایمال و ضایع می کنید، ولی اگر به گمان خود حقّی داشته باشید آن را مطالبه می کنید، شما نه مالی بذل می نمایید و نه مردمی هستید که در راه خدا فداکاری و جانبازی و گذشت داشته باشید. نه در راه خدا و حمایت از حقّ با کسی خصومت و دشمنی می کنید و با وجود این تمنّای بهشت خدا و همجواری با پیغمبران خدا و نجات از عذاب دارید؟! * بی تفاوتی نسبت به نقض احکام الهی جایز نیست من از آن می ترسم که برخلاف این آرزو به نقمتی از نقمات و عذابی از عذاب ها گرفتار شوید. برای آن که شما از موقعیت خود سوء استفاده می کنید. شما به نام دین و به نام خدا و به نام انتظام امور جامعه و اصلاح احوال خلق بر مردم آقایی و سروری و برتری و فضیلت یافته اید، در حالی که می بینید عهدهای خدا را که عبارت از واجبات و محرّمات و تکالیف شرعی باشد نقض شده است، تکان نمی خورید و مضطرب نمی شوید، در حالی که نسبت به عهدهای پدرانتان اگر نقض شود و حرمت آن را نگاه ندارند، متغیّر شده بر خود می لرزید. دستورات و عهدهای پیغمبر حقیر و پست گردیده است. شما می بینید که بیچارگان و عَجَزه و ناتوانان در میان شما بی سرپرست مانده و بر آنها رحمی نمی شود. نه در شغل و منصب و منزلتی که دارید وظیفه خود را انجام می دهید، و نه در کارهای زشت، کسی را ملامت و سرزنش می کنید. با ظلمه و ستمکاران با مدارا و مسامحه زندگی می نمایید. تمام این مفاسد برای آن است که شما از نهی از منکر غفلت کرده اید. شما از همه مردم از جهت مصیبت بزرگ ترید، برای آنکه از شما مقامی که حقّ علما و دانشمندان است انتزاع شده است با آنکه باید جریان کارها و اجرای احکام به دست علما باشد که امنای خدایند، بر حلال و حرام او این حق و منزلت سلب نشده، مگر برای تفرقه و اختلاف و عدم اتفاق شما بر حقّ. شمایید که اگر بر رنج و اذیت، صبر و شکیبایی می داشتید و متحمل مؤونه در راه خدا می شدید کارها را به دست می گرفتید و مرجع و مصدر امور می گشتید، ولی ستمکاران را در کارها تسلط دادید و مناصب را به آنها تسلیم و واگذار کردید تا آنکه آنها مطابق شهوات و نظریات پست خود رفتار نمایند. آنها را تسلّط دادید برای فرار و گریزی که از مرگ دارید و برای علاقه ای که به این زندگی زایل و فانی دارید. پس ضعفا را به دست ظلم آنها سپردید تا انواع مصیبات و فشارها ما بر آنها وارد شود و آنها را با هر چوب که بخواهند برانند و مانند جبّاران و زمامداران خدانشناس بی مانع و دافعی در روی زمین به میل خویش رفتار نموده در هر شهر و ناحیه دست ظلم آنها دراز باشد و بندگان خدا را استخدام و استعباد کنند. همانا در شگفتم و چگونه نگریم و تعجّب نکنم و حال آن که روی زمین را ستمکاران و خائنین و ولات و فرمانروایان و فرمانداران نامهربان گرفته اند، خدا حاکم و قاضی است در آنچه که در میان ما آشکار شده و در آن منازعه داریم. خدایا! تو می دانی که آنچه می گوییم و می کنیم نه برای رغبت و طمع به سلطنت و پادشاهی است و نه برای داد گرفتن از دشمنان، بلکه می خواهیم بلاد و شهرستان ها اصلاح و معمور گردد و معالم دین تو اظهار شود و مظلومین و ستمدیدگان در ضمان امان زندگی کنند و سنن و احکام و فرایض تو عملی گردد. شما ای مردم! اگر ما را یاری نکنید و انصاف ندهید، ستمکارها بر شما مسلّط می گردند و در خاموش کردن نور پیغمبر اقدام می نمایند.» منبع : شفقنا
دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ادیان نیوز]
[مشاهده در: www.adyannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
امروز انجام شد بیعت نمازگزاران قروهای با شهید امر به معروف و نهی از منکر
امروز انجام شدبیعت نمازگزاران قروهای با شهید امر به معروف و نهی از منکرنمازگزاران قروهای امروز پس از اقامه نماز وحدتبخش جمعه با برگزاری راهپیمایی با شهید امر به معروف و نهی از منکر میثاقی دوباره بستند به گزارش خبرگزاری فارس از قروه دین اسلام که سعادت بشر را عهدهدار است احامر به معروف و نهی از منکر باید توسط اشخاصی بصیر و باتجربه انجام گیرد
بیستون نیوز کلاس اخلاق و هم اندیشی مسئولین ادارات شهر هرسین در راستای برنامه های هفته امر به معروف و نهی از منکر در محل حسینه ثارالله سپاه ناحیه هرسین برگزار شد به گزارش خبرنگار بیستون یاور محمدی فرماندار شهرستان هرسین در حاشیه این جلسه از امر به معروف و نهی از منکر بعنوان یکاجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر مبنای تمام امور قرار گیرد
تبریز - استاندار آذربایجان شرقی گفت باید سعی کنیم اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر مبنای تمام امور قرار گیرد به گزارش خبرنگار مهر فرایض و موازین شرعی دین اسلام بدون شک برای کمال و رستگاری آدم زمینی وضع شده اند و در این میان فریضه ای چون امر به معروف و نهی از منکر از جملهامام جمعه نیر: انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر جامعه را از آلودگی صیانت میکند
امام جمعه نیر انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر جامعه را از آلودگی صیانت میکندامام جمعه شهرستان نیر گفت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر جامعه را از آلودگی صیانت میکند به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل حجتالاسلام میکائیل مقدسی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این همدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل: حقیقت امر به معروف و نهی از منکر اصلاح فردی و اجتماعی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل حقیقت امر به معروف و نهی از منکر اصلاح فردی و اجتماعی استمدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت حقیقت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر به صورت فردی و اجتماعی احیای شایستگیها نکوهش آلودگیها و رذیلتهاست که گاه در جامعه ما ظهور و بروز پیدا میدبیرکل ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد لزوم استفاده از ظرفیت هیئتهای مذهبی در اجرای امر به معروف و
دبیرکل ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کردلزوم استفاده از ظرفیت هیئتهای مذهبی در اجرای امر به معروف و نهی از منکردبیرکل ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر لزوم استفاده از ظرفیت هیئتهای مذهبی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارفعالیت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مضاعف می شود
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی فعالیت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مضاعف می شود شناسهٔ خبر 2943132 - شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹ ۳۶ استانها > خراسان شمالی بجنورد- دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر خراسان شمالی گفت فعالیت در زمینه امر به معروف و نهی ازفریضه الهی امربه معروف ونهی ازمنکرمهمترین برنامه دینی برای سالم سازی جامعه است
امام جمعه ایلام گفت فریضه امربه معروف ونهی ازمنکر مهمترین برنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی و دینی برای سالم سازی جامعه و جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی و سد محکمی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن است به گزارش تابناک ایلام حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی در خطبه های نماز جمعه شهر اعزاداری ماه محرم احیا کننده فریضه امر به معروف و نهی از منکر است
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز گفت عزاداری ماه محرم احیا کننده فریضه امر به معروف و نهی از منکر است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان شرقی حجت الاسلام احمد حمیدی در آیین تجلیل از پیرغلامان و هیئات حسینی تبریز گفت ما شیعیان برای عزاداری هایامر به معروف و نهی از منکر مهمترین فلسفه قیام عاشورا بود
امام جمعه یاسوج امر به معروف و نهی از منکر مهمترین فلسفه قیام عاشورا بود شناسهٔ خبر 2942063 - جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱ استانها > کهگیلویه و بویراحمد یاسوج – امام جمعه یاسوج گفت امر به معروف و نهی از منکر مهمترین فلسفه قیام عاشورا بود به گزارش خبرنگار مهر آیت الله سید علی-
گوناگون
پربازدیدترینها