واضح آرشیو وب فارسی:شهرآرا: ذالکی- چند سالی است که از مطرح کردن مباحث مربوط به اقتصاد اسلامی و به ویژه اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری می گذرد. عملکرد دولتمردان و به طور کلی جامعه و تاکید مجدد مقام معظم رهبری بر کم کاری در این حوزه، نشان از خواب آلودگی و کندروی ما در این عرصه دارد. تشکل مردمی «فتیه» که هسته اولیه آن را فارغ التحصیلان دبیرستان آینده سازان تشکیل می دهند، با حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان درباره بایسته های تبلیغی اقتصاد مقاومتی گفتگویی داشته اند که در ادامه می خوانید. از ظرفیت محرم چگونه می توانیم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و گفتمان اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم؟ محرم در تاریخ کشور ما بزرگ ترین رویداد فرهنگ اجتماعی است که توانسته در انتقال مفاهیم دینی و انسجام اجتماعی مردم پیرامون آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) موثر باشد و بیشترین تجمع ها و تشکل های مردمی و محافل دینی در مساجد و هیئت های مذهبی گسترده ترین جبهه مدنی که در بین همه اقشار و مجموعه هاست در محرم و صفر شکل می گیرد. از این جهت می توانیم از این فرصت و گفتگویی که عالمان دینی با مردم دارند و فضایی اجتماعی که در بین گروه های مردم در محافل عاشورایی شکل می گیرد برای انتقال اولویت های اساسی جامعه خودمان بهره برداری می کنیم. بی تردید می توان در محرم به بازشناسی و ابعاد مختلف مسئله اقتصاد مقاومتی و انتقال پیام های مربوط به این موضوع پرداخت. کسانی که در ماه محرم می خواهند منبر بروند چه اولویت هایی از نظام اسلامی را باید در سخنرانی شان لحاظ کنند؟ اصولا بین اولویت های نظام اسلامی و این رسانه قدرتمند رابطه ای هست یا نیست؟ چطور باید باشد؟ همیشه یکی از اولویت های اساسی در موضوعات بین عالمان دینی و مردم در محافل مذهبی و در فرصت تبلیغی، بحث اخلاق اجتماعی است. اخلاق اجتماعی یعنی آن روش و منشی که دین به ما توصیه می کند تا در تعاملات بین انسان ها با یکدیگر و در فضای اجتماعی خودشان توجه داشته باشند. یکی از موضوعات مهم مسئله سبک زندگی است. اخلاق مصرف، اخلاق مصرف کننده و رفتار اسلامی مصرف و عرصه های مربوط به حوزه اقتصاد و دنیای آن می تواند در اینجا مطرح شود. در واقع پیوند زدن بین دنیا و آخرت و معناگرایی اسلام در عرصه زندگی است که اولویت اصلی و جدی به حساب می آید. هیچ جا حرکت جریان های اسلامی به مقصد خودشان نرسیدند؛ مگر اینکه علمایی بودند که رهبری مردم را به عهده گرفتند. عکس العمل علما را درمقابل رویدادهای اقتصادی چگونه تحلیل می کنید و مبنای دینی این عکس العمل چیست؟ عالمان دینی نقششان این است که نیاز زمانه مردم را مبتنی بر آموزه های وحیانی، بروز، سامان دهی و مدل ارائه کنند تا به اقتضای نیاز بتوانند راهکارهایی برای زیست مومنانه و دینی ارائه کنند. یک بخش اساسی از فرهنگ اسلامی فرهنگ زندگی متعارف هست و اینکه چگونه باید زندگی کنیم و بخوریم، بپوشیم و چگونه نیازهای مادی خود را با رنگ وبوی دینی تامین کنیم. مثلا ساده زیستی یک محور اساسی فرهنگ اسلامی است. انسان مسلمان در تولید حداکثری است و در مصرف حداقلی. دربرابر «فرهنگ رفاهی»، اسلام طرف دار «فرهنگ کفافی» است. در قرآن واژه هایی است که نشان می دهد تن پروری، خودمحوری و دوری از خداگرایی شاخصه های فرهنگ رفاهی است. اقتصاد مقاومتی این جهت گیری را ایجاد می کند که ما بتوانیم رزق حلال را در جامعه «معطوف به دسترنج خود» توسعه دهیم و وابستگی به اجانب را که بتوانند از طریق محصولات و امکانات اقتصادی استقلال و هویت و ارزش های ما را تحت فشار قرار دهند، ما را از آن نجات می دهد. فرهنگ توجه به مصرف محصول تولید داخل، مصرفی که تولید کننده اش مسلمان است و خرید آن توانمندی را برای اقتدار و توانایی به همراه دارد و عزت را در جامعه ایجاد می کند. خود مفهوم عزت یکی از سرفصل های اساسی قیام سیدالشهدا بوده است و یک موضوع عالی برای مطرح کردن در منبرهاست تا مبلغ های ما بتوانند به مسئله اقتصاد مقاومتی که عزت آفرین برای جامعه کشور، استقلال ما و دستیابی به یک مدل فرهنگ ایرانی و اسلامی و تمدن سازی نوین دربرابر جریان تمدنی غرب هست، فراهم کنیم. سخنانی که سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا در خطبه پایانی خودشان فرمودند مبنی بر اینکه: آن کسانی که حق الناس در اختیار آن هاست یا از رزق حرام زندگی خودشان را توانا و قدرتمند کردند، در جمع ما نباشند. این ها الگوهایی فقط برای گریاندن مردم نیست. این نشانگر این است که ما برای رزق حلال جامعه تلاش کنیم. اینکه امروز دشمنان ما میدان مصاف حق و باطل را، عرصه اقتصاد و فشارآوردن بر نیازهای اقتصادی ما انتخاب کردند، نشانگر این است که ما باید جبهه حق را در این عرصه توانمند کنیم. فرهنگ عاشورا با فرهنگ اقتصاد و مقاومت دینی می تواند پیوند داشته باشد؛ مباحث قرآنی که انسان و اسلام به ضعف ها، فقرا، نیازمندان و... توجه دارد و در برابرش جریان اشراف صفتی و قارون صفتی را نفی و نهی می کند. این ها موضوعاتی است که مبلغان، شعرا و مداحان ما می توانند بین این ها و اقتصاد مقاومتی برای مردم فرهنگ سازی کنند. شما نقش حوزه علمیه و طلبه ها را در تبلیغ اقتصاد مقاومتی چطور ارزیابی می کنید؟ از علما و حوزه علمیه انتظار زیادی می رود. بسیاری از عرصه ها با پیشگامی روحانیت شکل گرفت و بخش زیادی از فرهنگ سازی این کشور در صحنه های گوناگون با حضور و تلاش روحانیت انجام شده است. در عرصه اقتصاد مقاومتی هم مغزافزار سرمایه گذاری حوزه های علمیه و نظریه های مبتنی بر آموزه های قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) می تواند باشد. حوزه های علمیه هم نیازمند به ستادهای قوی هستند تا بتوانند رسالت تولید علم و نشر آن را در عرصه اقتصاد مقاومتی با ادبیات اسلامی متخذ از آموزه های اسلامی پیگیری کنند. چنین ستادی عملا وجود ندارد. تلاش های پراکنده ای معطوف به توانمندی های شخصی یا تشکل های کوچکی شکل گرفته؛ اما آن اقدام اساسی هنوز بر زمین مانده است.
دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شهرآرا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]