تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804438468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت الاسلام کرمی: امام حسین علیه السلام، بزرگترین رهبر جهان


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: مراسم شب چهارم محرم با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی حاج عبدالرضا هلالی ، حاج حیدر خمسه ، حاج روح الله بهمنی و کربلایی مهدی کمانی در هیئت الرضا علیه السلام برگزار شدوارث: مراسم شب چهارم محرم با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی حاج عبدالرضا هلالی ، حاج حیدر خمسه ، حاج روح الله بهمنی و کربلایی مهدی کمانی در هیئت الرضا علیه السلام برگزار شد. در ادامه خبر متن سخنرانی  حجت الاسلام کرمی را می خوانید: نهضت عاشورا مطابق شرع اسلام یکی از مسائل مهم و سرنوشت ساز در نهضت عاشورا که از سابق محل انظار مختلف بوده این است که آیا حرکت امام حسین علیه السلام مطابق با موازین و قوانین مقرر در شرع و دین بوده است؟ یک حرکت جدا از عمومات و اطلاعات و آیات و اخبار نبود؟  اگر بگوییم مطابق شرع اسلام بوده و از دین یک استفادۀ کلی نشده یعنی یزیدی روی کار آمده و شرایط را شرایطی کرده که مضر جامعه ای که برای حسین ابن علی علیه السلام و دلسوزان دین قابل تحمل نیست و قیام علیه باطل حکم خداوند است در این صورت وظیفه هر انسان مکلف و متعهدی است که به مقررات دین احترام بگذارد، قیام کند و این قیام هر هزینه و تبعاتی که دارد را قبول کند و پرداخت کند. اما اگر ما فقط به این اکتفا کنیم که فعل امام حسین علیه السلام حجت است و ما باید دنباله رو حرکت ایشان باشیم حتی اگر امری شخصی باشد، درست نیست چون مسائل شخصی ربطی به مردم ندارد و در آینده هر کسی می تواند به دلیل مسائل شخصی، چند نفر را با خود همراه کند و قیام راه بیندازد.  جواب این مسئله ها را اینطور دادند: امر به معروف و نهی از منکر واجب است؟  ما در روایات هایمان ادله های مختلفی داریم که ثابت می کنند، این قیام درست است. اما به نظر مرحوم محمد حسن نجفی 1 ، صاحب جواهر این طور نیست، ایشان می فرمایند: که قواعد و سلوک رفتار امام حسین علیه السلام مطابق قواعد شرع نبوده است. ایشان اعتقاد دارد که امام حسین علیه السلام دستور شخصی از خدا دریافت کرده بودند و این دستور محدود به شخص یزید بوده و مکان و زمان خاصی داشته است. پس کسی هم در آینده نمی تواند اگر با حاکم زمانش که شراب خوار و زناکار و ملحد و مفسد بود، ساز مخالفت بزند و قیام کند و به صحرا برود و زن و بچۀ دیگران را درگیرش کند و از کسانی که با آن حاکم مشکل ندارند کمک بگیرد و بعد بگوید من از امام آزادگان پیروی کردم. خیر، ما یک چنین دستوری نداریم. امام حسین علیه السلام اگر حرکتش امر به معروف بوده، همین امر به معروف یک قواعدی دارد که محدود و مقید به یک دایره ای است. امر به معروف ده تا شرط دارد یکی از شروط آن، که از مهمترین شرطها هست این است که خوف ضرر نباشد. اگر فرد ناهی کننده از منکر بخواهد برای امر به معروف جایی برود که جانش به خطر می افتد لازم به رفتنش نیست، چون حفظ نفس از اوجب واجبات است حفظ جان و کیان خانواده مهمترین اصل اجتماعی است. به طور مثال فرد مستی که شمشیر به دست نا امنی به وجود آورده و خطرناک است اصلا لزومی ندارد ما این فرد را نهی از منکر کنیم زیرا فرد خطرناکی است و جانمان به خطر می افتد و حفظ جان واجب تر است. آیا امام حسین (ع) احتمال خطر می دادند؟ امام حسین علیه السلام نه نتها احتمال خطر می دادند بلکه به خطر یقین هم داشتند. زمانی که به ایشان می گفتند: «آقا نروید!» ایشان پاسخ می دادند: «دستور دارم بروم . از پیامبر صل الله علیه و آله این سخن به من گفته شده است که حسین جان به طرف عراق برو که خداوند می خواهد تو را کشته ببیند.» پس حسین علیه السلام یقین به خطر داشت، هم خطر جانی هم خطر ناموسی. ایشان می دانستند که اهل بیتشان اسیر می شوند. قیام امام حسین (ع) مطابق قوانین بوده؟  تعدادی از فقهای ما می گویند، این حرکت مطابق قوانین ما نبوده است. پس وقتی قیامی صورت می گیرد که خلاف قوانین باشد، حجت نباشد در آن فیام بودن درست نیست. یک موقع هست می گویند مشمولین باید بروند خدمت، هر کس سنش به این قضیه بخورد باید برود چون قانون است و قانون برای همه است. اما یک وقت یک فرمانده به سربازی می گوید برو خرید کن! این امر به یک نفر فرمان داده شده، یک امر شخصی است. یک گروهان نمی تواند به دنبال آن کار برود، حالا خداوند به امام حسین علیه السلام می گوید باید بروی و قیام کنی سرت بالای نیزه می رود زن و فرزندت را به اسیری می بروند تمام نزدیکانت به شهدات می رسند ولی تو باید این رسالت را به سرانجام برسانی. حالا هر کس با میل خودش بخواهد مانند امام حسین علیه السلام جلو بیاید و از این کارها کند نه تنها شهید نمی شود بلکه باید آن دنیا پاسخ گو هم باشد که برای چه این کار را انجام دادی اگر من خدایت هستم و برای تو رسول فرستادم اول می گویم حفظ جانت، و آن از همه چیز واجب تر است. پس نویسنده کتاب جواهر می گوید این عمل امام حسین علیه السلام قاعده نیست. امام حسین (ع) بزرگترین رهبر جهان اما افرادی دیگر مثل مرحوم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه می گویند: این نظر مرحوم محمد حسن نجفی اشتباه است. امام حسین علیه السلام حرکتش مطابق قانون شرع بوده است، دستور خصوصی نداشتند. خدا به ایشان وعدۀ خصوصی نداده بودند که تو مکلفی شخصا بروی، خیر! همۀ مردم آن زمان موظف بودند کار امام حسین علیه السلام و آن 72 نفر را انجام دهند این 72 نفر به قانون عمل کردند. آنجایی که علما فرمودند در امر به معروفی که احتمال ضرر دارد وارد نشوید منظور موارد کوچک است که زیان بسیاری به جامعه نمی زند. امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در زمان طاغوت وقتی فهمیدند که دین دارد از بین می رود قیام کردند. بحث شخصی بین امام حسین علیه السلام و یزید اصلا مطرح نبود. یک طرز تفکر بود یک مکتب انحرافی بود. در شأن امام حسین نبود که با یزید طرف شوند. حضرت فرمودند هر جریانی که در طول تاریخ بشریت به عنوان جریان باطل حساب بشود باید با آن جنگید. حضرت فرمودند: هر کسی که تفکرش مثل من است با هر کسی که تفکرش مثل یزید است نمی تواند کنار بیاید. وقتی کار رسید به جایی که اسلام در خطر بود یعنی قدرت مطلق دست کسی بود که با ذات اسلام درگیر بود در راس حکومتی بود، پول دستش بود، قوۀ مجریه و قضاییه دستش بود باید قیام کرد چون اگر این شخص سر کار باشد فساد تمام لایه های جامعه را دربر می گیرد چون این شخص فساد را تزریق می کند مسیر غلط را پر رنگ و مشخص می کند. اینجاست که امام رضوان الله تعالی علیه می گویند: «کسی که آزاده است باید قیام کند و مرگ در این شرایط برای انسان آزاده فقط مردن نیست! زیرا یک اتفاق معمولی هم نیست. مثلا اگر کسی که اطلاعات بسیار از انرژی اتمی ما داشت به گروگانی عده ایی از طرف موساد درآمد اگر دید توانایی زجر کشیدن را ندارد و ممکن است اطلاعات داشته را لو بدهد اگر سیانور بخورد یا خودش را از بالای یک بلندی پرت کند و بمیرد ایرادی ندارد چون با این کار امنیت و آرامش مملکتش را سراپا نگه می دارد. اینجا مردن رواست خود کشی کردن رواست.  منکر اگر در سطوح بالا دستی باشد قابل اغماز نیست، اینجا قواعد عامه امر به معروف و نهی از منکر تخصیص می خورد. اینجا دیگر نباید ملاحظۀ چیزی را کرد باید به میدان آمد و این درس امام حسین علیه السلام است. پس هر جا دیدید اسلام در خطر است. کیان نظام در خطر است! ملاحظۀ هیچ چیز را نکنید. نه خودتان نه زن و بچۀتان نه مال و موقعیت اجتماعیتان. از تمام این نمونه ها در کربلا بود از وهب تازه داماد بگیر تا بریر و زهیر و زن و بچه و شیر خوار. چرا امام حسین علیه السلام با زن و فرزند رفتند مگر کسی بچۀ شش ماهه با خود به جنگ می برد اینها را برد تا نشان بشریت دهد اگر کار به اینجا کشید باید شیرخوارت را هم ببری. امام حسین علیه السلام همه نوع آدمی را در دشت کربلا آورده بود تا در آینده کسی که بچۀ شیر خوار دارد یا تازه داماد است یا زن آبستن دارد در جبهۀ جهاد عذر تقصیر نکند. تمام افراد لشکریان امام حسین علیه السلام بر طبق قاعده بوده اند تا نمونه مثال زدنی برای همۀ ادوار باشند. 1102101303/ بخش اول - کلیک کنید بخش دوم - کلیک کنید  پی نوشت: 1. فقیه بزرگوار، آیة اللّه شیخ محمد حسن بن شیخ باقر بن شیخ عبدالرحیم بن آقامحمد بن ملا عـبدالرحیم شریف اصفهانی، معروف به صاحب جواهر، ازشخصیتهای خودساخته ای است که شهرت خاندان جواهری او دیگر انتسابها رازیر شعاع خود قرار می دهد و آغاز شهرتش از همان نقطه شروع می گردد هرافتخاری که در این سلسله به ظهور پیوندد به او منتهی می گردد. گـرچـه از نـظـر نسب و سلسله انتساب تا این حد کوتاه و مختصر است، ولی درمقابل آن از نظر فضیلت و کرامت و علم و تقوی مفصل ترین حسبها را دارد او بانی وپایه گذار فخر جاویدان در فقه و فـقـاهت راستین می باشد و از نوابغی است که قرن سیزدهم هجری نظیر او را کمتر داشته است جواهر او بهترین نشان و علامت نبوغ و کمال، و مستندترین دلیل ادعای ماست.


یکشنبه ، ۲۶مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن