واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
برخورد با قمه زني و آلودگي صوتي
بسياري از ايرانيان هرساله همزمان با شروع ماه محرم بنابر اعتقادات خود به شكلهاي مختلف براي سومين امام شيعيان عزاداري ميكنند.
روز نو : بسياري از ايرانيان هرساله همزمان با شروع ماه محرم بنابر اعتقادات خود به شكلهاي مختلف براي سومين امام شيعيان عزاداري ميكنند. ماه محرم چهره شهرهاي ايران را متفاوت با ديگر ايام سال ميكند. در دهه اول محرم تقريبا در تماميكوچهها و خيابانها صداي عزاداري به گوش ميرسد. در اين ميان اما در سالهاي اخير همانطور كه برخورد با برخی شكلهاي نامتعارف عزاداري مانند قمهزني مورد توجه قرار گرفته است، مسئولان پليس عنوان ميكنند با مزاحمت براي شهروندان در قالب برگزاري مراسم عزاداري نيز مقابله ميكنند.
روز گذشته فرمانده انتظاميتهران بزرگ ضمن تسليت ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان و ياران باوفايش، تمهيدات و تسهيلات ترافيكي و انتظامي شهر تهران در اين ايام را تشريح كرد. حسين ساجدينيا با تاكيد بر اين موضوع كه ساعت خاصي براي برپايي هياتهاي عزاداري اعلام نشده است، افزود: گرچه ساعت خاصي براي برپایي تكايا و مراسم عزاداري در هياتهاي مذهبي تعيين نشده، اما مسئولان هياتها همچون سنوات گذشته عمل ميكنند و خود مراعات مسائلي چون رعايت حقوق شهروندي و عدم ايجاد مزاحمتهاي صوتي براي همسايهها را خواهند داشت. به گزارش ايسنا، او در بخشي از سخنان خود به مراسم قمهزني در ماه محرم اشاره كرد و گفت: در سالهاي گذشته بحث قمهزني در شهر تهران كاهش يافته است. همچنين اگر موضوع قمهزني در ملا عام صورت گيرد پليس برخوردهاي لازم را با آن انجام ميدهد، اين در حالي است كه در رابطه با موضوع علامتكشي مقررات لازم در شهر تهران را مشخص كردهايم و همچون سنوات گذشته برخورد خواهيم كرد.
تمهيدات ترافيكي ماه محرم
هياتهاي عزاداري براي همه ما كه در ايران اسلاميبزرگ شدهايم صحنهاي مقدس و خاطرهانگيز است. گروههاي مختلفي از مردم كه از هر طبقه و گروه اجتماعي در قالب يك دسته سينهزني براي سرور و سالار شهيدان يا سينه ميزنند يا با بلند كردن علم و نشانههاي عزاداري يا حتي توزيع چاي و شربت بين عزادارن سعي ميكنند گوشه كوچكي از مراسم عزاداري بزرگ را به دست بگيرند و در آن سهمي داشته باشند. از طرف ديگر براي شهرهايي كه در حالت عادي هم به دليل حجم بالاي ترافيكي با تردد مشكل خودروها مواجه است حضور اين دستههاي عزاداري گرهها و مشكلات ترافيكي را دامن ميزند و تردد شهروندان را به ويژه در شرايط اضطرار با مشكل روبهرو ميكند. در كنار اين مسأله صداي بلندي كه از بلندگوي اين هيأتها پخش ميشود و در برخي موارد در شبها و زمانهايي كه افراد استراحت ميكنند اين قضيه شدت ميگيرد نيز براي شهروندان مشكلآفرين ميشود. براي افرادي كه بيمار يا شخص سالمندي را در خانه نگهداري ميكنند بلندگوي مساجد يا هياتهاي مذهبي و صداي بلندي كه از آن پخش ميشود باعث سلب آسايش و مزاحمت ميشود. هرچند فرمانده انتظامي تهران در اين زمينه تمهيدات لازم را به كار بسته و عنوان كرده است: طرح هاي ترافيكي پيشبيني شده و كليه مسيرهايي كه عزاداران در تكايا و حسينيهها ميتوانند به راحتي به انجام عزاداري بپردازند، مورد شناسايي قرار گرفته و تمامي اقداماتي كه به اين عبور و مرور تسهيل ميبخشد، در نظر گرفته شده است، اما به شهروندان نيز توصيه ميشود كه در شبهاي سوگواري از مسيرهاي امن خيابان و محلات تردد داشته باشند.
قمهزدن هم از آن كارهاي خلاف است
قمهزني از مراسمي است كه توسط برخي از عزاداران امام حسين (ع) اجرا ميشود و در تأسي به مجروح و شهيد شدن حضرت اباعبدا... (ع) و شهيدان كربلا و به عنوان اظهار آمادگي براي خون دادن و سر باختن در راه امام حسين (ع) انجام ميگيرد. افراد در اين رسم صبح روز عاشورا، با پوشيدن لباس سفيد و بلندي همچون كفن، به صورت دستهجمعي قمه بر سر ميزنند و خون از سر بر صورت و لباس سفيد جاري ميشود. امام خميني (ره) در پاسخ به استفتايي كه در سالهاي اول انقلاب شده بود فرمودند: «در وضع موجود قمه نزنند...» آيتا... خامنهاي هم درباره خرافهزدايي از عزاداري فرمودند: «قمه زدن هم از آن كارهاي خلاف است... اين يك كار غلطي است كه عدهاي قمهها را بگيرند و بر سر خود بزنند و خون بريزند... كجاي اين كار عزاداري است؟ اين جعلي است. اينها چيزهايي است كه از دين نيست.» و درواقع ايشان اين كار را خلاف و خرافه دانستهاند. اكثر مراجع تقليد نيز انجام اينگونه اعمال كه در متن دين وجود ندارد را حرام ميدانند. آيات عظام فاضل لنكراني، مكارم شيرازي، سيستاني، جوادي آملي، سبحاني و مظاهري از مراجعي هستند كه ارتكاب اين عمل حتي در خلوت را حرام دانسته و آن را مطرود ميدانند.
قمهزني باعث اسلامهراسي ميشود
يك كارشناس مذهبي و نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري درباره اخطار رئيس پليس پايتخت درباره برخورد با قانونشكني در هياتهاي عزاداري و قمهزني به «آرمان» ميگويد: عزاداري امام حسين (ع) عبادت است و اين عبادت هم جنبه فردي و هم اجتماعي دارد. هاشم هاشمزاده هريسي عنوان ميكند: درباره همه عبادتها اصليترين شرط قبول آن عبادت اين است كه آن عبادت از تمامي آنچه كه حرام است پاك باشد، زيرا اگر حرام در عبادت داخل شود آن عبادت ديگر عبادت نيست و به معصيت تبديل ميشود. نماينده مجلس خبرگان رهبري ميافرايد: اين يك قاعده كلي است كه عبادت بايد از گناه و اموري مانند آزار و اذيت ديگران مبرا باشد و اگر گناه وارد عبادت شود معصيت دو برابر ميشود، زيرا فرد به اسم اسلام و عبادت گناهي را مرتكب شده كه باعث تاثير منفي بر ديگران و ترسيم چهرهاي زشت از اسلام ميشود. هاشمزاده درباره قمهزني ادامه ميدهد: در حالي كه بلند كردن صداي بلندگوي مراسم عزاداري يا سد راه مردم آزار و اذيت تلقي شده و باعث ميشود عزاداري به عنوان يك گناه مضاعف به پاي فرد نوشته شود قمهزني نيز آزار و اذيت جسم است و حرام است. بر اساس احكام دين مبين اسلام اگر فردي حتي يك لقمه غذا را با علم به ضرر آن وارد بدن كند، اين كار حرام است و تكليف اعمالي مانند قمهزني كه مستقيما آسيب به جسم تلقي ميشود روشن است و اين اعمال صددرصد حرام است. نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به تاثيري كه نمايش اين صحنه بر افكار عمومي و مردمان ساير اديان و مذاهب در دنيا دارد، ميگويد: علاوه بر اين در شرايطي كه دشمنان اسلام سعي در منزوي كردن مسلمانان دارند انجام اينگونه اعمال كه در متن دين وجود ندارد، كاري عقلایي نيست و بايستي به جاي آن سراغ مراسمي رفت كه عظمت اهداف عاشوراي حسيني را بيش از پيش آشكار ميسازد.
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]