تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803959981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعلام پذيرش برجام و چالش اقتصادي دولت در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۵۹ق.ظ)
اعلام پذيرش برجام و چالش اقتصادي دولت در ايران موج - گروه اقتصاد سياسي
بعد از ايفاي نقش مجلس شوراي اسلامي ايران و تصويب کليات طرح (19 مهر) و جزئيات آن (21 مهر)؛ شوراي نگهبان نيز مصوبه مجلس را بدون هيچ گونه تغييري در روز 22 مهر تاييد کرد.
بر اساس برنامه ريزي هاي قبلي ميان ايران و شش قدرت جهاني حداکثر 90 روز بعد از تصويب قطع‌نامه در شوراي امنيت (18 اکتبر 2015، برابر با 26 مهر 1394) روز پذيرش توافق اعلام مي شود. در اين روز، برجام و تعهدات مندرج در آن وارد مرحله اجرايي خواهد شد.
امروز، 26 مهر، اتحاديه اروپا و رئيس جمهور امريکا دستور لغو تحريم ها را صادر مي کنند. با اين حال عملياتي شدن آنها؛ يعني اجراي لغو تحريم منوط خواهد بود به چراغ سبز آژانس بين المللي انرژي اتمي. به عبارتي ديگر آژانس تاييد مي کند ايران به تعهدات خود بر اساس توافق اتمي با شش قدرت عمل کرده است.
روزنامه واشنگتن پست در اين خصوص مي نويسد: «روز پذيرش برجام اين پيام را دارد که ايران مي تواند برچيدن بخش هاي مهمي از زيرساخت هاي هسته اي خود را آغاز کند و اگر ايران به شيوه اي مطلوب فعاليت هاي هسته اي خود را کاهش دهد، تحريم هاي بين المللي برضد اين کشور لغو خواهند شد. طبق گزارش اين روزنامه تازماني که آژانس بين المللي انرژي اتمي تاييد نکند ايران به تمام تعهداتش عمل کرده است، هيچ تحريمي لغو نخواهد شد.»
چالشي که در اين مرحله از کار ممکن است ايجاد شود به زمان اجراي تعهدات ايران و گزارش آژانس برمي گردد. حسن روحاني رئيس جمهور ايران در گفت و گوي تلويزيوني خود گفته بود که زمان اجراي اين تعهدات و شروع لغو تحريم ها در نهايت بين يک تا دوماه طول خواهد کشيد. البته مقامات مذاکره کننده هسته اي ايران نيز اين مسأله را تاييد مي کنند. اما در آن سو مقامات مذاکره کننده آمريکايي و البته برخي کارشناسان نيز مي گويند روند اجراي تعهدات ايران زماني بين 5، 6 و حتي 9 ماه طول خواهد کشيد که تا آن موقع تحريم ها هنوز لغو نشده اند.
همچنين پوليتيکو نيز طي گزارشي در اين خصوص مي نويسد: «بسياري از کارشناسان هسته‌اي از جمله کارشناسان فني وزارت انرژي آمريکا که در مذاکرات هسته‌اي ايران حضور داشتند معتقدند که ايران براي تکميل روند خود بر اساس توافقنامه دست کم به شش ماه يا بيشتر نياز دارد.»
اين نشريه مي افزايد: «تعهدات زمان بر ايران شامل دمونتاژ و ذخيره سازي هزاران سانتريفيوژ، تغيير هسته راکتور اراک براي جلوگيري از توليد پلوتونيوم و کاهش ذخاير اورانيوم غني سازي شده است.»
با اين حال به نظر مي رسد زمان تخمين زده شده از سوي منابع غربي به سرعت عمل ايران نيز ارتباط داشته باشد و ايران مي تواند اين زمان را کوتاه کند. روزنامه گاردين پيش از اين و در زمان تفاهم هسته اي لوزان نيز اعلام کرده بود که به دليل ليست بلند بالايي از تعهدات هسته اي ايران، اجرايي شدن لغو تحريم ها نيز زمان مي برد.
اين روزنامه طي يادداشتي در فرودين سال جاري با اشاره به روز اجرايي شدن توافق هسته اي نوشت: «در اين روز تحريم‌هاي آمريکايي و اروپايي بايد با هم برداشته شوند چراکه اقدامات آمريکا وراي مرزهاي خودش است و در صورتي که شرکت‌هاي اروپايي با ايران تعاملاتي داشته باشند، از آمريکايي‌هاي آسيب خواهند ديد. همچنين کارشناسان تخمين زده‌اند اجرا کردن ليست شرايط ايران بايد 6 تا 8 ماه به طول انجامد اما بازهم طول اين زمان تا حدي به سرعت عملکرد ايران براي رقيق کردن و برنامه‌ريزي براي فروش اورانيوم خود با غناي پايين بستگي دارد.»
در حال حاضر دولت در ايران با تصور اجرايي شدن لغو تحريم ها تا دو ماه آينده، خط مشي جديد اقتصادي خود را براي خروج از رکود آغاز مي کند. اما اين امکان نيز وجود دارد به دليل ورود عوامل پيش بيني ناپذير مثلا همکاري هاي بين المللي براي تغيير راکتور آب سنگين اراک، زمان اجرايي شدن لغو تحريم ها تغيير و دولت را دچار چالش مقطعي و البته تاثير گذار کند.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن