تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820239504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشتيباني افراد خاص از دکه‌هاي روزنامه‌فروشي که تغيير کاربري داده‌اند/ برخورد با متخلفان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۱۷ق.ظ)
پشتيباني افراد خاص از دکه‌هاي روزنامه‌فروشي که تغيير کاربري داده‌اند/ برخورد با متخلفان گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، خواندن روزنامه در ايران قدمتي ديرينه دارد و نحوه فروش آن نيز طي ساليان گذشته، تغييراتي را به دنبال داشته است.
اگر به سال 1305 برگرديم، فروشندگان جرايد، روزنامه‌ها را زير بغل مي‌زدند و با قدم زدن در کوچه و خيابان‌ها نام روزنامه‌هايي نظير کيهان و اطلاعات را فرياد مي‌زدند. پس از آن دوران نيز براي آنکه فروش روزنامه با سهولت بيشتري همراه شود، روزنامه‌فروش‌ها از دوچرخه براي تردد خود استفاده کرده و بازهم اخبار روز را در کوچه و خيابان‌ها فرياد مي زدند تا علاقه‌مندي پيدا شود و نسبت به خريد روزنامه اقدام کند.
اين راه همچنان ادامه يافت تا اينکه فروشندگان جرايد تصميم گرفتند براي آنکه در سرما و گرما روزنامه‌ها دچار آسيب نشوند، دکه‌هايي را براي خود احداث کنند اما بعد از انقلاب اسلامي به دليل آنکه وضعيت اين دکه‌ها يکسان شود، به دستور شوراي انقلاب فرهنگي دکه‌ها جمع‌آوري شدند و سرانجام در زمان حضور غلامحسين کرباسچي، در رأس شهرداري تهران شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل، به نمايندگي از شهرداري مسووليت يکپارچه‌سازي دکه‌هاي مطبوعاتي را بر عهده گرفت.
آن زمان مقرر شد ظاهر دکه‌هاي مطبوعات يکسان شده و دکه‌داران نيز موظف شدند ماهيانه مبالغي را بابت اجاره اين دکه‌ها بپردازند.
اکنون پس از سال‌ها، بار ديگر بي‌نظمي‌ها در دکه‌هاي مطبوعاتي به اوج خود رسيده و گاه مشاهده مي‌شود که در دکه‌ها همه‌چيز فروخته مي‌شود به‌غيراز روزنامه. در همين رابطه، گفت‌وگويي را با احمد مسجد جامعي، عضو کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران که پيش‌تر در دولت اصلاحات به‌عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت کرده است، داشته‌ايم که چکيده آن در زير مي‌آيد.

دکه‌هاي روزنامه‌فروشي از ابتدا با چه هدفي طراحي شدند و آيا اکنون اين هدف در شهر تهران به‌درستي دنبال مي‌شود؟
بحث دکه‌هاي مطبوعاتي فعاليت مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري‌ها بود. اين دکه‌ها براي دسترسي آسان شهروندان به مطبوعات کشور طراحي شدند و قرار بود شرايطي فراهم شود که هر شهروند بتواند در محله خود به سادگي به جرايد دسترسي داشته باشد و در کنار آن شغلي نسبتا ساده براي عده‌اي فراهم شود تا بتوانند از اين راه درآمدي نيز کسب کنند اما متأسفانه اکنون شاهد هستيم که دکه‌هاي روزنامه‌فروشي از هدف اوليه راه اندازي خود تا حدود زيادي دور شده‌اند.

دليل اصلي اين دور شدن در چيست؟ آيا نظارت‌هاي شهرداري و سازمان صنايع و مشاغل در رابطه با نحوه فعاليت دکه‌هاي روزنامه‌فروشي‌ها کاهش‌يافته است؟
دکه‌هايي که قرار بود زماني تنها به فروش جرايد مشغول باشند اکنون کمتر از هر چيز ديگري روزنامه مي‌فروشند. بدون شک بسياري از اين دکه‌ها از فروش سيگار و يا تنقلات درآمدهاي زيادي را کسب مي‌کنند و مي‌توان گفت در دکه‌هاي روزنامه‌فروشي درآمدي که از فروش سيگار به دست مي آيد چندين برابر فروش روزنامه است. شهرداري نيز در اين ميان وظيفه دارد نظارت‌هاي خود را بر عملکرد روزنامه‌فروشي‌ها افزايش دهد. اين‌طور به نظر مي‌رسد که عملکرد شهرداري نيز در اين زمينه مطلوب نبوده است.

در حال حاضر دکه‌هاي روزنامه‌فروشي در شهر تهران وجود دارد که تغيير کاربري داده و به لباس‌فروشي و يا محلي براي فروش ظروف چيني و عطر و ... تبديل‌شده‌اند. آيا اين تغيير کاربري تخلف نيست؟
بدون شک در اين کار تخلف صورت گرفته است زيرا دکه‌هاي روزنامه‌فروشي از هدف اصلي که داشته‌اند فاصله گرفته‌اند. اينکه بخواهيم در يک عرصه عمومي که براي فروش روزنامه احداث‌شده، اقدام به فروش ساير وسايل کنيم اقدامي نيست که موردپسند شهروندان باشد. ضمن اينکه شهرداري به‌عنوان ارائه‌دهنده مجوز به روزنامه‌فروشي‌ها بايد تصميم قاطع تري را در رابطه با نوع فعاليت آن‌ها بگيرد.

مسوولان سازمان صنايع و مشاغل اعلام مي‌کنند در مواردي که در دکه‌هاي روزنامه‌فروشي تغيير کاربري صورت گرفته‌شده، اصناف بايد ورود پيداکرده و پيگيري‌ها از دست شهرداري خارج است. آيا اين موضوع صحت دارد؟
شهرداري به دليل مجوزي که صادر کرده مسووليت پيگيري تخلفات را نيز بر عهده دارد. مسوولان سازمان صنايع و مشاغل مي‌توانند در اقدامي مشترک با سازمان اصناف، جلو تخلفات را بگيرند اما اينکه هيچ اقدامي صورت نگيرد و يک دکه روزنامه‌فروشي به پاساژ فروش لباس تبديل شود به‌هيچ‌وجه موردپذيرش نيست.

به نظر مي‌رسد بزرگ‌ترين دکه روزنامه‌فروشي که در شهر تهران تغيير کاربري داده دکه‌اي است که در خيابان ولي‌عصر و رو به روي سينماي آفريقا قرار دارد. آيا شوراي شهر تهران براي جلوگيري از تخلف در دکه‌هاي اينچنيني برنامه‌اي خواهد داشت يا خير؟
بدون شک در هر زمينه‌اي که در شهر تخلف صورت بگيرد، شهرداري و شورا بايد ورود پيدا کنند و در موارد اين‌چنيني نيز برخوردي قاطع خواهيم داشت.
نبايد اجازه دهيم تخلف در شهر باب شود زيرا اگر چنين شود در کوتاه‌مدت شاهد آن خواهيم بود که تمام دکه‌هاي روزنامه‌فروشي به لباس‌فروشي تغيير کاربري داده و آن زمان ديگر نمي‌توان برخوردي مناسب با نوع تخلف داشت.
در اين مورد خاص نيز به نظر مي‌رسد که فردي از اين دکه پشتيباني مي‌کند و سازمان صنايع و مشاغل بايد اين موضوع را مورد پيگيري قرار دهد.

عملکرد شهرداري در حوزه نظارتي از دکه‌هاي روزنامه‌فروشي گرفته تا دکه‌هايي که براي فروش گل در شهر احداث شده‌اند چه گونه است؟
شهرداري تاکنون آن‌طور که بايد در موضوع ساماندهي به دکه‌هايي که براي فروش گل و يا روزنامه و با تعاريفي خاص راه‌اندازي شده‌اند موفق عمل‌نکرده است و انتظار داريم نظارت‌ها ازاين‌پس افزايش پيداکرده تا افراد متخلف جرئت تخلف پيدا نکنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن