تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830095229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«کندو» روایتی از دو زن با زخم‌های اجتماعی/ تئاتری که رینگ بوکس شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میزگرد تئاتر؛
«کندو» روایتی از دو زن با زخم‌های اجتماعی/ تئاتری که رینگ بوکس شد

نمایش کندو


شناسهٔ خبر: 2943341 - یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
استانها > فارس

شیراز- تئاتر «کندو» زخم‌های اجتماعی دو زن را روایت می‌کند، آن‌ها قصد دارند زخم‌های اجتماعی را خود پشت مقاومت و ایستادگی پنهان می‌کنند. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: مخاطبان اجرای نمایش کندو در تالار ابوریحان شیراز چهارشنبه پانزدهم مهرماه پس از خروج از سالن نمایش در حیرت و افسوس بودند. اکثر این تماشاگران یک‌صدا معتقد بودند که نبود این نمایش در جشنواره تئاتر استانی و رد شدن آن در مرحله بازبینی جای تعجب دارد. اگرچه به همت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همایش تئاتر پاییزه فرصتی شد تا زحمات گروه‌های نمایشی که به دلیل  محدودیت تعداد آثار نتوانسته بودند به جشنواره استانی راه بیابند، بی ماحصل نباشد و مخاطبان تئاتر شیراز این اجراها را ببینند. اما شاید اگر نمایش‌هایی مانند «کندو» در جشنواره تئاتر استانی قرار می‌گرفتند می‌توانستیم شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره باشیم و در امتداد آن قطعاً این نمایش می‌توانست در جشنواره تئاتر فجر برای شیراز افتخارآفرینی کند، این موضوع در حالی است که در چند سال گذشته شیراز نتوانسته آن‌گونه که ظرفیت اهالی تئاترش گواهی می‌دهد حق خود را در جشنواره فجر به دست آورد. کندو بی‌شک یکی از بهترین آثار نمایشی است که در سال‌های اخیر در شیراز تولیدشده و میزانسن‌های خوب، طراحی صحنه زیبا و بازی‌های خوب این اثر، مخاطب  را یاد سال‌های اوج تئاتر فارس می‌اندازد. این نمایش قصه دو دختر را روایت می‌کند که  یکی زخم‌خورده خیانت است و دیگری زخم‌خورده ظلم تجاوز، اما این دو می‌خواهند زندگی کنند، بمانند و قوی‌تر شوند. تئاتر هنری است که تماشاگر را به فکر وا‌می‌دارد و حتی در روایت احساسی نیز به دنبال استعمار احساس مخاطب نیست بلکه قرار است احساس را برانگیخته کند و کندو در این کار موفق است.

نکته مهم در نمایش کندو کارگردانی کار است، کارگردانی که بسیار زیبا محدودیت‌های تئاتر را می‌شکند، تأکیدهای سینما را درصحنه تئاتر وارد می‌کند، در یک اجرای چهارسویه بازیگرانش را دکوپاژ می‌کند. بازی خوب دو بازیگر نمایش یکی از بهترین اتفاقت دهه اخیر نمایش شیراز است ، بازیگرانی که شش ماه برای بدن خود و یادگیری ورزش بوکس زمان گذاشته‌اند و بازهم عجب که ممارست فراوان در تئاتر شیراز پاسخش رد شدن و تجدید شدن در مرحله بازبینی جشنواره تئاتر استانی است. این نمایش را مسعودی احمدی نوشته و خودش کارگردانی کرده است، امین پرس سرپرست گروه، شیما پور سهم الدین و هدیه والا بازیگران نمایش هستند و طراحی صحنه آن به عهده نوید جعفری بوده است.  همچنین طراحی نور سید محمد هاشم زاده مشاور کارگردان اصغر زیبایی نژاد و سیامک کمالی، دستیار کارگردان امین غفار پور، اجرای دکور حسین چناری، مدیران صحنه مهرداد سهامی ، علی‌اصغر نوروزی، عکس علی بقایی ، تصویر هاشم بیطرف نوبندگانی و طراحی پوستر و بروشور را شیما پورسهم الدین به عهده داشتند. اجرای خوب نمایش مذکور باعث شد عوامل این تئاتر با حضور در میزگرد خبرگزاری مهر از جزئیات بیشتر  نمایش کندو بگویند. *آقای احمدی لطفا در ابتدا کمی در مورد قصه اثر صحبت کنید. نمایش کندو ماجرای زخم خوردن است و درواقع عنوان کندو نمادی از مکانی برای زخم خوردن است، اما اگر بخواهم یک قصه یک‌خطی تعریف کنم از کار باید بگویم داستان دخترانی است که به‌جای کنار آمدن با مشکلات تصمیم می‌گیرند مبارزه کنند. *در مورد استقبال از اثر توضیح دهید، پیش‌بینی خودتان چیست؟ حقیقت این است که دیدن نمایش کندو تماشای آسانی نیست، دیدن این نمایش یک کار سخت است، به نظر من همان‌طور که  تماشاگر از خالق یک اثر و عوامل اجرایی انتظاراتی دارد، سازندگان اثر نیز این حق رادارند تا از تماشاگر خود انتظاراتی داشته باشند. *این انتظار و سختی را توضیح می‌دهید؟ ببینید، روایت و دیالوگ‌های نمایش مانند ضربات بوکس است، همان‌طور که صحنه نمایش ما یک رینگ بوکس است و تماشاگر در چهارسوی این رینگ می‌نشیند و  نمایش را تماشا می‌کند، دیالوگ‌ها نیز بر اساس همین ذات نوشته‌شده و هر دیالوگ یک ضربه مشت است و خوب تماشاگر به یک تمرکز و یک همکاری روایی نیاز دارد، درواقع باید یک گاردی بین این دیالوگ‌ها و تماشاگر حفظ شود و حفظ این گارد است که به نظر من همان انتظار گروه ما از مخاطب است. *در مورد همایش تئاتر پاییزه و نرفتن کار به جشنواره تئاتر استانی هم توضیحاتی بدهید؟ اگر  بخواهیم با حسن نیت نگاه کنیم و مباحث فرامتنی و حاشیه‌های معمول تئاتری را فراموش کنیم، همان‌طور که گفتم دیدن این نمایش کمی سخت است زیرا دارای روال معمول و سنتی نیست، در مورد همایش هم اگر به‌منزله حمایت و دیده شدن کارها باشد که اتفاق بسیار خوب و مهمی است اما اگر به معنای ساکت کردن گروه‌ها باشد نیازی نیست، چون بچه‌های تئاتر در فارس خیلی وقت است که به برخی رفتارها عادت کرده‌اند و ساکت هستند. *خانم پورسهم الدین  شما از متن این اثر بگویید. متن کندو یک خط داستانی مستقیم ندارد، درواقع باید گفت روایت اثر پراکنده است و دیالوگ‌های نمایش نیز مانند ضربات مشت یکی پس دیگری خلق می‌شوند، باید بگویم کندو روایت زن‌هایی است که نماد دردهای جامعه امروز هستند. *نقش شما در اثر چیست؟ کمی هم از نقش خود بگویید؟ من در این کار نقش یک دختری را بازی می‌کنم که اسیر حیانت شده و از این پدیده غیراخلاقی زخم‌خورده است، درواقع شخصیت‌ها در اثر نامی ندارند و نقش من نقش دختر قرمز است، دختری که زخم‌خورده است اما می خواد پشت یک‌چیز قوی‌تر پنهان کند، شکستش را در ماورای بوکس به‌عنوان ورزشی که به او قدرت می‌دهد پنهان کند. *رویکرد متن به چه سمتی است؟آیا این متن یک کار فمینیست است؟ بالاخره متن در دفاع از دو زن شکل می‌گیرد، دو زن که نماد ظلم‌هایی هستند که در جامعه شکل می‌گیرد و می‌تواند بسیار در شکستن افراد تأثیر داشته باشد، یکی قربانی خیانت است و دیگری قربانی تجاوز، طبیعی است که محوریت زنانه براثر سایه بیاندازد. *این جامعه برای مخاطب معرفی می‌شود؟ ‌خیر؛ در این نمایش ما نه جغرافیا داریم و نه زمان مشخص، به همین جهت این‌گونه نیست که تماشاگر با یک مکان یا زمان خاص و مشخص همراه باشد. *تا چه اندازه با نقش ارتباط برقرار کردید؟ من باید بگویم که خیلی از نقش لذت بردم و واقعاً بازی در این نقش را دوست داشتم، همین علاقه زمینه‌ساز انگیزه فراوان برای ممارست و تمرین بسیار بود.  ما در این اثر فارغ از تمرینات مربوط به خود نمایش تمرینات بدنی فراوان داشتیم و تمرینات خاص یادگیری بوکس و ژیمناستیک که البته رضایت از نقش مسیر این تمرین‌ها را آسان کرد، به‌طورمعمول خانم‌ها پس از شکست، روحیه‌شان را از دست می‌دهند اما این دو کاراکتر به دنبال قوی‌تر شدن هستند. *خانم «والا» شما از بازی در این اثر و این نقش بگویید. من واقعاً این نقش را دوست داشتم و از ایفای این نقش بسیار راضی هستم ، نکته مهم دیگری که در مورد بازی در این نمایش و این نقش برای من مهم بود کار کردن با آقای احمدی بود و همچنین این موضوع که بازیگر مقابل من خانم پور سهم الدین بودند.

 درواقع باید بگویم که این نقش برای من خیلی عزیز بود و رویش تعصب‌دارم، تئاتر برای من در حال حاضر یک مربع چهاردر چهار است به اسم کندو. *کمی در مورد نقش هم‌صحبت می‌کنید؟ من نقش آبی را بازی می‌کنم، همان‌طور که می‌دانید نقش‌ها اسمی ندارند و یکی قرمز و دیگری آبی است که این موضوع را هم تماشاگر از روی لباس بازیگران و کلاهی که بر سردارند متوجه می‌شود، در این نمایش تماشاگر با تضاد دورنگ مواجه است ،با دو زن با دو درد متفاوت اما در مسیر نمایش شاهد هستیم که این دردها می‌توانند مشترک هم باشند. گاهی دو زن در تقابل یکدیگر هستند و گاهی در کنار هم، در مورد خود نقش آبی نیز حکایت دختری است که در جوانی به دلیل سادگی به فردی اعتماد می‌کند و قربانی یک تجاوز می‌شود. *هر دو نقش نیز در ادامه در مواجه با این مشکل خود یک تصمیم را می‌گیرند؟ بله همین نقش آبی نیز پس‌ازآن جنایت می‌خواهد که به زندگی برگردد، این دوباره شروع کردن او را به سمت بوکس می‌برد، به سمت چیزی که او را قوی کند، یک دیالوگ در اثر هست که دختر می‌گوید اینجا راز بقا است بکش تا کشته نشوی ، درواقع دختر می‌خواهد قوی باشد تا مورد ظلم قرار نگیرد، درواقع هر دو می‌خواهند مبارزه کنند. به گزارش مهر نمایش کندو، در همایش تئاتر پاییزه یادمان مرحوم استاد علامه اجرا و موردتوجه مخاطبان تئاتر قرار گرفت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن