تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819922552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احکام نذر از نظر مراجع تقلید


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: نذر صحیح فقط باید برای خدا باشد و صیغه نذر هم (لله علی....) می باشد؛ یعنی برای خدا به عهده من باشد... اما این گونه نذر منافات ندارد که متعلّق آن امور خیر باشدعقیق : پرسش مقلّدین و پاسخ مراجع معظم تقلید دربارۀ نذر و موضوعات اطراف آن را منتشر می کند. * سؤال: نذر چیست لطفاً توضیح دهید؟. جواب: نذر آن است که انسان ملتزم شود که کار خیری را برای خدا به جا آورد، یا کاری را که نکردن آن بهتر است برای خدا ترک نماید. (1) * سؤال: آیا انسان می تواند کار حرام و مکروه یا مباحی را نذر کند؟. جواب: اگر انسان نذر کند که کار حرام یا مکروهی را انجام دهد، یا کار واجب یا مستحبی را ترک کند، نذر او صحیح نیست و همچنین اگر نذر کند که کار مباحی را انجام دهد یا ترک نماید چنانچه به جا آوردن آن و ترکش از هر جهت مساوی باشد، نذر او صحیح نیست. (2) * سؤال: اگر پدر یا مادری نذر کند که دختر خود را به سیدی شوهر دهد آیا بعد از آن که دختر به سن تکلیف رسید لازم است که پدر و مادر به نذر خود عمل کنند؟. جواب: احتیاط آن است که اگر بتوانند او را راضی نمایند که به سید شوهر کند، لازم است به نذر خود عمل کنند. (3) * سؤال: اینجانب عهد و نذری کرده ام که روزهای دوشنبه و پنج شنبه را روزه بگیریم حال والدینم اجازه نمی دهند که روزة نذری خود را ادا کنم؛ تکلیف من در این ارتباط چیست؟ جواب: اگر صیغة عهد و نذر را به عربی و یا فارسی نخوانده باشید، روزه گرفتن برشما واجب نیست و هر وقت که بتوانید روزه بگیرید، مانعی ندارد و اگر با خواندن صیغة نذر، نذر محقق شده باشد هرگاه پدر، او را از انجام مورد نظر نهی کند، انجام دادن آن لازم نیست و گناهی ندارد. احسان و کار خیر موکول به اجازه از والدین نیست امّا در مواردی که نهی می کنند و یا با انجام آن کار، والدین اذیت می شوند آن عمل را ترک نمایید. (4) * سؤال: اگر کسی چند روزی روزة نذری داشته باشد بعد از برآورده شدن حاجت، روزه گرفتن او به تأخیر بیفتند می تواند هر وقت خواست آن روزه ها را ادا کند؟. جواب: اگر صیغه شرعی نذر را خوانده باشد و در نذر گرفتن روزه را مقیّد کرده که بلافاصله بعد از رسیدن به حاجت و یا زمان مشخص انجام دهد باید در همان زمانی که قرار گذاشته است روزه ها را بگیرد و الا کفاره نیز بر عهدة او می آید ولی اگر صیغه شرعی نذر (لله علیّ.... برای خدا به عهده من باشد که...) را نخوانده باشد و یا اگر صیغه خواندنِ گرفتنِ روزه را مقید به زمان خاص نکرده روزه ها را با تأخیر هم بگیرد، اشکال ندارد. (5) * سؤال: اگر کسی چیزی نذر کند ولی آن را ادا نکند چه حکمی پیش رو دارد؟. جواب: اگر نذر شرعی کرده باشد و به آن عمل نکند، گناه کرده و کفاره بر او واجب می شود و کفاره نذر 60 روز روزه گرفتن یا اطعام 60 فقیر می باشد. (6) * سؤال: بنده نذری داشته ام که اگر حاجتم روا گردد چهل بار قرآن را ختم کنم حال نوبت به ادای نذر رسیده آیا می توانم عوض چهل ختم قرآن در ماه رمضان چهل آیه بخوانم تا برابر با چهل ختم قرآن شود؟. جواب: اگر چه ثواب قرائت در ماه مبارک رمضان به مراتب بیشتر از سایر ماه ها است لکن اگر کسی نذر چند ختم قرآن کرده باشد باید همان طوری که نذر کرده را انجام دهد و نمی تواند یک ختم در رمضان کند و بگوید چون ثواب آن چند برابر است جبران می شود؛ مثل اینکه اگر چند روز نماز قضا به گردن شخص باشد، نمی تواند بگوید در جماعت شرکت می کنم تا ثواب آن که هزاران برابر است، جبران بقیه نمازها را بنماید. (7) * سؤال: آیا نذر فرزند باید با اجازۀ پدر باشد یا خیر؟. جواب: نذر فرزند بدون اجازه پدر صحیح است اما اگر زن بخواهد نذر کند به نظر برخی از فقها باید به اجازه شوهر باشد. (8) * سؤال: از رساله و منابع دینی استفاده می شود که نذر برای خداست پس نذر برای امام حسین علیه السّلام درست نیست؟؛ آیا این مطلب صحیح است؟. جواب: بلی نذر صحیح فقط باید برای خدا باشد و صیغه نذر هم (لله علی....) می باشد؛ یعنی برای خدا به عهده من باشد... اما این گونه نذر منافات ندارد که متعلّق آن امور خیر باشد از جمله برای خدا به عهده من باشد که... فلان مبلغ به فقیر بدهم، به ایتام کمک کنم، برای مجالس سوگواری امام حسین علیه السّلام صرف کنم و چند رکعت نماز بخوانم، یک ختم قرآن نمایم و... پس نذوراتی که بین مردم معمول است نذر برای امام حسین علیه السّلام نیست بلکه نذر برای خداست که متعلق نذر حضرات ائمه علیه السّلام می باشد و نباید اینها با هم خلط شود. (9) * سؤال: نذوراتی که در ایام محرّم به صندوق های حضرت ابوالفضل علیه السّلام واریز می شود در چه راهی باید مصرف شود آیا می توان صرف حسینیه ها و تکایا نمود یا خیر؟. جواب: آن چه را به عنوان نذورات حضرت ابوالفضل علیه السّلام در صندوق می ریزند می توان در مجالس روضه خوانی آن حضرت و اطعام مؤمنین مصرف نمود و ثواب آن را برای آن جناب هدیه نمود. (10) * سؤال: وقتی انسان نذری می کند که در شرایط خاص، فلان کار را انجام دهد و آن شرایط انجام پذیرد و انسان بعد از مدتی به یاد نذرش بیفتد، تکلیف چیست؟ (مقلّد آیت ا... فاضل لنکرانی) جواب: در مورد سؤال که در وقت اداء نذر فراموش کرده است و بعداً یادش آمد قضای آن کار را انجام دهد مثلاً اگر نذر روزه نیمۀ ماه را نموده و روز 17 ماه به یادش آمده است، قضای آن را باید بگیرد و کفاره ندارد. البته اگر عمداً تأخیر بیاندازد کفاره دارد. (11) * سؤال: اگر کسی نسیاناً روزة نذری خود را در ماه مبارک رمضان ادا کند آیا روزة وی از ماه مبارک رمضان محسوب می شود یا روزة نذر؟. جواب: اگر می دانسته که ماه رمضان است و نیّت روزه نذر یا قضا کرده است، روزه او باطل است و در هیچ موردی محسوب نمی شود اما اگر نمی دانسته ماه رمضان است (مثلاً یوم الشک) و نیّت قضا یا نذر کرده است، روزه رمضان محسوب می گردد و برای قضا و نذر باید مجدداً روزه دیگری بگیرد. (12) * سؤال: نذر در مال غیر چگونه است مثلاً مادر برای فرزندش نذر می کند که فرزند آن را ادا کند؛ آیا چنین نذری صحیح است؟. جواب: خیر، نذر در مال دیگری صحیح نیست. (13) * سؤال: امسال در ماه رمضان با خداوند عهد کردم که «خدایا با تو عهد می بندم که نمازهایم را در اول وقت بخوانم و اگر نتوانستم به شرط آن که اگر عذر شرعی نداشتم فردای آن روز را روزه بگیرم حال به سبب مشکلاتی من از انجام این عهد عاجز شده ام و قادر به انجام آن نیستم، آیا می شود عهدم را بشکنم و عمل ننمایم و اگر کفاره دارد آن را بپردازم؟. جواب: اگر قدرت بر وفاء به عهد ندارید، تکلیف به «وفاء به عهد» ساقط است. (14) * سؤال: در صیغه نذر اگر بگویند: «خدایا اگر حاجتم برآورده شود فلان کار را می کنم» یا «نذر کردم که چنین کنم» آیا در انعقاد نذر کافی است یا این که حتماً باید «لله علیّ کذا» و الفاظ مرادف آن باشد؟. جواب: کافی نیست و باید صیغه مخصوصه خوانده شود. (15) * سؤال: نذر کردم که هر سال روز تاسوعا جلو دستة سینه زنان، یک گوسفند برای شادی روح حضرت ابوالفضل علیه السّلام قربانی نمایم، امسال بر اثر عدم بضاعت مادی نتوانستم نذر را ادا نمایم، تکلیف شرعی بنده چیست؟ و آیا می توانم نذر را به چیز دیگری تغییر دهم؟. جواب: لازم نیست تغییر دهید و چنانچه نذر شما صیغه شرعیه نداشته وفاء واجب نیست. (16) * سؤال: اگر کسی نذر کند در روز معیّنی غسل نماید و اتفاقاً در آن روز آب پیدا نکرد و یا مانعی پیش آمد که نتوانست غسل کند، وظیفه اش چیست؟ و آیا می تواند به جای غسل تیمم نماید؟. جواب: با فرض صحّت نذر، اگر آب ندارد، وفاء به نذر ساقط است و تیمم لازم نیست. (17) * سؤال: گاوی است تماماً نذری حالا زاد و ولد کرده و نگهداری آن ها نیاز به خرجی دارد؛ آیا می شود از نتایج آن ها بفروشیم و صرف نگهداری و خرج آن ها نمائیم؟. جواب: در نتایج و نماء عین منذوره، باید بر طبق نذر عمل شود و چنانچه حفظ عین منذوره نیاز به مصرف داشته باشد، می توان از نتایج و نماء به مقدار حاجت در حفظ عین منذوره مصرف نمود. (18) * سؤال: اگر گوسفند نذری، قبل از تحقق نذر تلف شود؛ آیا نذر از شخص ساقط است؟ و نیز اگر نذر محقق شود و قبل از اینکه گوسفند را سر ببرد تلف شود مثلاً گرگ آن را بخورد آیا نذر ادا شده یا خیر؟. جواب: در مورد سؤال، نذر منحل شده و چیزی بر او نیست. (19) پی نوشت: (1)- توضیح المسائل امام (ره)، م 2640. (2)- توضیح المسائل حضرت امام (ره)، م 2648 ـ 2649. (3)- توضیح المسائل حضرت امام (ره)، 2666. (4)- توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 2646. (5)- توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 3-2652. (6)- توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 2669) و تحریر الوسیله امام (ره)، ج 2، ص 124، م 28. (7)- مجمع المسائل آیت الله گلپایگانی، ج 2، ص 326. (8)- توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 2646. (9)- مجمع المسائل آیت الله گلپایگانی، ج 2، ص317. (10)- توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 2662 و 2663. (11)- جامع المسائل آیت الله فاضل، ج 1، ص 372، س 1331. (12)- توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 1555 و 1556. (13)- تحریر الوسیله امام (ره)، ج 2، ص103، م 2. (14)- استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 457. (15)- استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 460. (16)- استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 462. (17)- استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 475. (18)- استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 480. (19)- استفتاثات حضرت امام (ره)، ج 2، ص 481. منبع: مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم


شنبه ، ۲۵مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن