تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820641763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرآغاز عزاداری ها در آذربایجان/ ترک زبان ها با «طشت گذاری» به استقبال محرم می روند


واضح آرشیو وب فارسی:شبستان: خبرگزاری شبستان: مردم آذربایجان با برگزاری مراسم سنتی «طشت گذاری» به استقبال ماه محرم می روند و خود را برای عزاداری حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) آماده می کنند.خبرگزاری شبستان – تبریز: چند روزی به آغاز ماه محرم مانده، اما در و دیوار حسینیه سیاه پوش شده است. بیرق های عزا بر بلندی ها نصب شده، پرچم های منقش به نام مبارک «یا حسین»، «یا ابوالفضل»، «یا زینب»، «یا علی اکبر» دل هر عابری را می لرزاند. پیر و جوان، زن و مرد، کودک و بزرگ فوج فوج خود را به محل برگزاری مراسم طشت گذاری می رسانند. خیلی از این شرکت کنندگان، پیراهن مشکی بر تن دارند و برخی از آنها حتی شال عزا به گردن آویخته اند و برخی نیز طبق سنت عزاداران ترک زبان، پارچه مشکی به نشانه عزا بر سر بسته اند. شور و حالی وصف ناشدنی حاکم شده، جوانان هیأت سر از پا نمی شناسند، چند نوجوان مقابل ورودی حسینیه از میهمانان استقبال می کنند، نوجوان دیگری، کفش ها را جفت می کند، جوانی در آبدارخانه، چایی می ریزد و چند نفر دیگر دستگاه صوت را مهیا می کنند؛ گویا همه چیز مهیاست برای یک اتفاق مهم، یک استقبال، استقبال از یک ماه غریب که حسی عجیب به انسان می دهد. ریشه دارترین آیین عزاداری در آذربایجان  آیین طشت گذاری یکی از قدیمی ترین سنت ها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم ترک زبان ایران، با این آیین، به پیشواز عزاداری های ماه محرم می روند. مراسم طشت گذاری، مراسم سنتی است که قبل از آغاز ماه محرم در شهرهای ترک زبان برگزار می شود و طشت های آب را که رمزی از فرات می باشد در مساجد و حسینیه ها می آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین(علیه السلام) و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر می باشد که به روایتی آن حضرت، در روز 27 ذی الحجه ، آب مشک ها را در طشت ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب کردند. آیین طشت گذاری در استان های ترک زبان، از ریشه دارترین آیین های ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می شود و در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) را نشان می دهد. در ابتدا مداحان با ذکر مصیبت و سینه زنی، که با شور و شعف خاصی برگزار می شود، از مصیبت های حضرت سیدالشهدا در حادثه کربلا می گویند و مردم برای مظلومیت شهدای کربلا اشک می ریزند. در پاین مراسم نیز مردم طشت ها را بالای سر می گیرند و مسجد را دور می زنند، سپس در داخل آن ها آب می ریزند و مردم دست به طشت و آب آن می زنند؛ این آیین، نوعی بیعت با امام حسین(علیه السلام) و حمایت از عباس (علیه السلام) است. فلسفه مراسم طشت گذاری در ارتباط با علل برگزاری مراسم طشت گذاری نظرات و احتمالات مختلفی وجود دارد، اعتقاد بر این است با انجام این مراسم، اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا مورد توجه قرار می گیرد. براساس روایتهای تاریخی، در مسیر راه کاروان کربلا قبل از رسیدن به دشت نینوا، سربازان حربن یزید ریاحی در منطقه ای به نام «زباله» راه را بر کاروان بسته و حرکت آن را متوقف ساخته اند. در این محل، امام حسین(علیه السلام) با وجود کمبود آب دستور می دهند طشت ها توسط آبهای موجود در مشک ها پر شود که هم یاران حسین(علیه السلام) و هم سربازان حر از آن استفاده کنند. مردم در این آیین، طشت ها را بالای سر می گیرند و مسجد را دور می زنند، سپس در داخل آنها آب می ریزند و مردم دست به طشت و آب آن می زنند؛ این آیین، نوعی بیعت با امام حسین(علیه السلام) و حمایت از حضرت عباس (علیه السلام) است. بغض ها می شکند لحظه ها دیگر تاب انتظار ندارند، وقت اثبات عاشقی فرا رسیده است. یک نوجوان قاری با نوای دل انگیزی آیات عطرانگیز الهی را در فضای حسینیه طنین انداز می کند. یک سید روحانی، بالای منبر رفته و درباره ماه محرم و ارزش عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) سخنرانی می کند؛ به پایان منبر که می رسد، روضه ای را به زبان ترکی قرائت می کند، از حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، از دست های بریده، از لب های تشنه و مشک تیرباران شده می گوید. بغض ها دیگر توان ماندن در گلو ندارند، اشک ها از چشم های غم آلود سرازیر می شود. لبیک یا حسین، لبیک یا ابالفضل مداح جوانی با پیراهن مشکی، شال عزا بر دوش و پارچه مشکی بر سر، با یاد خدا و سلام بر آقای غریب، برنامه اش را آغاز می کند و جمعیت با زمزمه «یا حسین» و «حوسینیم وای، حوسینیم وای» بر سینه می زنند و او را همراهی می کنند. مداح می خواند: (گلمیشیک تشت آپاراق، سوتوکوب ائحسان ائلییه ک/ کربلا تئشنه لرین یاد ائدیب، افغان ائلییه ک) (آمده ایم طشت ببریم، آب بریزیم و احسان کنیم/ تشنگان کربلا را یاد کنیم، گریه و زاری کنیم) صدای هق هق و گریه های بلند، فضا را منقلب می کند. ذاکر اهل بیت(علیهم السلام) با حزن و سوز بیشتری شعرش را ادامه می دهد و این چنین به پایان می برد:(آغلایاق قاسیمه،عباسه علی اصغره بیز/ چون عزاداریق حوسئینه، هم علی اکبره بیز)(ما برای برای قاسم و عباس و علی اصغر گریه کنیم/ چون ما عزادار حسین و علی اکبر هستیم) حاضران با ندای «لبیک یا حسین، لبیک یا ابالفضل» به استقبال شاعر و مداح اهل بیت(علیهم السلام) می روند. این شاعر اهل بیت عصمت و طهارت، با احساس لطیف، مقدمه اشعارش را در مدح امام حسین(علیه السلام) قرائت می کند. برخی از ابیات که مورد استقبال حاضران قرار می گیرد، برای دومین و سومین بار می خواند.  شاعر رفته رفته اوج می گیرد، با حرکات دست و بدن، تحرک بیشتری در شعرخوانی پیدا می کند، حتی میکروفن به دست، خم و راست می شود و آن قدر با شور، اجرای برنامه می کند که مردم نیز با شنیدن برخی مصرع ها و ابیات، نیم خیز شده و با بالا بردن دست هایشان، او را تشویق می کنند و برخی نیز از او می خواهند تا برای چندمین بار، آن بیت ها را تکرار کند؛ سر از پا نمی شناسند، حتی بسیاری با اشک و گریه و هق هق های بلند، واژه های سوزناک شعر را تکرار می کنند. در این لحظات، دیگر همه مداح خود شده اند و شعرخوانی شاعر اهل بیت شاید تنها بهانه ای برای همراهی آنان برای ذکر مصیبت امام حسین(علیه السلام) باشد. شاعر وقتی اشعاری با موضوع حضرت ابوالفضل(علیه السلام) را قرائت می کند، گویا غیرت این مردم را به جوش می آورد؛ به راستی که مردم منطقه آذربایجان، چه علاقه وافر و وصف ناشدنی به باب الحوائج دارند. وقتی شاعر، ابیات مربوط به بریده شدن و افتادن دستان مبارک حضرت عباس را می خواند، انگار همه خود را در بین الحرمین می بینند، یکی فریاد می کند، یکی آقایش را صدا می زند، دیگری بر سر و صورت می زند. یکی هم از میان جمعیت، ذکر معروف عزاداری ترک زبان ها را فریاد می زند: «قولاری قلم» و حضار ندا سر می دهند: «ابالفضل»، «مَشکی اوخلانان»، و باز صدای حضار: «ابالفضل»... ذکر «ابالفضل» بهانه گریه ها و اشک ها و بغض ها شده و شاید دیگر به مداحی و شعرخوانی نیازی نباشد. بیعت با امام حسین(علیه السلام) بخش پایانی و اصلی ترین، مهم ترین و سوزناک ترین قسمت این مراسم فرا می رسد؛ طشت گذاری. از انتهای حسینیه، ریش سفید هیأت که طشتی از جنس مس بر دوش دارد، وارد می شود و فرد دیگر، مَشکی را که روی آن نام مبارک حضرت ابوالفضل(علیه السلام) حک شده، در دست دارد و قطره قطره آب را بر این طشت می ریزد و مردم صف به صف و بر سر و سینه زنان، دستان خود را بر این آب، متبرک می کنند. این طشت همراه با عزاداری و سینه زنی، دور تا دور حسینیه گردانده می شود تا همه عاشقان اباعبدا... الحسین(علیه السلام) و یارانش، بار دیگر با ایشان بیعت کنند. عزاداران با زنجیرزنی و سینه زنی طشت را در مکانی خاص در داخل مسجد که با شمع های روشن جلوه داده شده است، قرار می دهند. مراسم طشت گذاری خاطره تشنگی امام حسین(علیه السلام) و یاران باوفایش را در اذهان زنده می کند و این مراسم که از علاقه و ارادت زیاد مردم به سیدالشهدا و قمر بنی هاشم(علیهم السلام) حکایت دارد تا آخرین روز ماه ذی الحجه به نوبت در تمام مساجد و تکایای منطقه انجام می گیرد. در این مراسم نوحه خوانان اغلب از احوالات حضرت اباالفضل(علیه السلام) مراثی و اشعاری را با الحان سوزناک خوانده و مردم حاضر را متاثر می کنند.آب این طشت ها نزد مردم منطقه از تقدس خاصی برخوردار بوده و بیماران و دردمندان برای شفای خود اندکی از آن را می نوشند. گزارش از بیت اله احمدی سرآغاز عزاداری ها در آذربایجان/ ترک زبان ها با «طشت گذاری» به استقبال محرم می روند خبرگزاری شبستان: مردم آذربایجان با برگزاری مراسم سنتی «طشت گذاری» به استقبال ماه محرم می روند و خود را برای عزاداری حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) آماده می کنند.


شنبه ، ۲۵مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبستان]
[مشاهده در: www.shabestan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن