واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه جامعه: هزاران نفر طی قرن ها از امام حسین(ع) سخن گفته اند، اما برخی علاوه بر سخن، راه ایشان را نیز پیموده اند؛ امام موسی صدر یکی از این افراد است که در عمل راه امام حسین(ع) را پیموده و در سخن نسبت به دشمنان زنده ایشان هشدار داده است.تبیین حقیقت «سفر شهادت» حسین(ع)، همیشه تاریخ بر عهده کسانی بوده که حقیقت وجودی او را درک کرده اند و توانسته اند بر اساس شرایط جامعه به بیان واقعیت جنگ حق و باطل، دلایل بروز این جنگ، ویژگی های افرادی که در دو جبهه رو به روی هم ایستاده اند، بپردازند؛ اما از همه این موارد مهمتر، ترسیم نگرش درست به مردم، برای انتخاب جبهه حق و باطل است. جنگ حق و باطل از زمان زائل شدن حق آغاز می شود برای تبیین چنین واقعیت هایی، باید واقعه را از مبدأ بیان کرد، نه از پایان. جنگ حق و باطل از زمان زائل شدن حق آغاز می شود؛ از زمانی که مردم گمراه، رهبری اشتباه برگزیدند و زمینه های تباهی خود را فراهم آورند. جنگ حق و باطل همیشه بر مبنای اشتباه عموم مردم، سوء استفاده خواص زیاده خواه و ظالم و رنج و احساس مسئولیت خواص هوشیار، آگاه و دردمند جامعه بنا شده است و برای تبیین قیام حسین(ع) باید هر سه جنبه این جنگ برای مردم بیان شود. 3 تکه پازل جنگ حق و باطل همیشه در کنار هم نیستند/ ما کدام تکه آن هستیم جنگ حق و باطل همیشه تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما این جنگ ها همیشه به خونریزی که جنبه دراماتیک، احساسی، پرنمود و جلوه منتهی نمی شود، چرا که سه تکه پازل جنگ حق و باطل همیشه در کنار هم نیستند؛ گاهی رهبری حق طلب و درخور وجود ندارد، گاهی رهبر هست اما پیروان وی به حدی نیستند که بتوان مبارزه کرد و گاهی باطل چنان خود را در لباس حق جلوه می کند که همه فکر می کنند در جبهه حق هستند. ما کدام تکه این پازل در عصر خودمان هستیم؟ جنگ حق و باطل در سراسر تاریخ بشریت، شاید در نهایت به ریختن خون طرفداران حق (که همیشه تعدادشان کم بوده و هست) و کشته شدن رهبر حق طلب منجر و جنبه ای بیشتر احساسی پیدا کند؛ اما در کل این جنگ، جنگ اندیشه و انتخاب است پس مهم از بیان جنگ و مبارزه، بیان دلایل بروز چنین اتفاقی است تا مانع تکرار آن شویم. فاجعه زمانی رخ می دهد که تشریح جنگ حق و باطل به تشریح جزئیات رزم خلاصه شود و برای اینکه مردم هر دوره از تاریخ بتوانند بینش و قدرت شناخت حق از باطل را پیدا کنند باید جنگ حق و باطل برای آنها به درستی و از نقطه ای که حق به دلیل قصور عموم مردم، زائل شد، تبیین شود. چنین بیانی به مردم در شناخت واقعیت حق و باطل و انتخاب جبهه حق در هر برحه زمانی کمک خواهد کرد اما اگر، تشریح جنگ حق و باطل به تشریح جزئیات رزم فیزیکی و در حقیقت جنبه احساسی جنگ منحصر شود، در همان حد احساس زودگذر غم و یا شادی خواهد ماند و این یک فاجعه است. فاصله ای عمیق از مُحرم ما تا حسین(ع) امام موسی صدر هزاران انسان از حسین(ع) و قیام ایشان سخن گفته اند؛ برخی با منطق، برخی با احساس و برخی با دغل. گاهی این صحبت ها در خصوص امام حسین(ع) و یاران ایشان به حدی با هم متناقض است که گویی از انسان های متفاوتی سخن گفته می شود. یک نفر از حسینی سخن می گوید که قبل و بعدی ندارد دلیل و منطقی برای جنگ او نیست فقط جنگ است، صبح تاسوعا زاده می شود و ظهر عاشورا می میرد؛ برخی از حسینی سخن می گویند که صرفاً تشنه است، جنگ او جنگ آب است! همه تشنه هستند و تو قرار است فقط گریه کنی؛ برخی از حسینی ضعیف سخن می گویند که فقط مظلوم است، بر او ظلم شده اما هرگز نمی گویند که او در مقابل ظلم ایستاده، حسینی که این افراد از او سخن می گویند حسینی ضعیف است که پشت ضجه ها و گریه ها زانوی غم بغل کرده است؛ و برخی ... حسین کدام را باید باور کرد؟ به نظر می آید برای یافتن پاسخ این سؤال بزرگ که حسین(ع) به راستی که بود، باید پای صحبت آنانی که نه در حرف که در عمل راه حسین(ع) را رفته اند نشست. یکی از این افراد که همه می دانیم به راه حسین(ع) راستین رفته امام موسی صدر است. تفاوتی بزرگ میان سخنرانی امام موسی صدر درباره امام حسین(ع) با برخی سخنرانی های امروزی امام موسی صدر سخنرانی های متعددی در خصوص قیام امام حسین(ع) انجام داد. سخنرانی هایی که کمتر تشابهی به سخنرانی ها و مداحی های معمول امروز دارد. این سخنرانی ها در کتابی تحت عنوان «سفر شهادت» منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد. وی از یکی از دانشوران روایت می کند که «حسین(ع) سه گروه دشمن دارد؛ دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کم خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند. دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی می کنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند». خطرناک ترین دشمنان امام حسین(ع) چه کسانی هستند؟ «ولی دسته سوم که خطرناک ترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره برداری های بی ارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند. اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم، سودی ندارد من از خودم و شما سؤال می کنم ما از روز عاشورا چه بهره ای برده ایم؟ چه سودی به دست آورده ایم؟ چه استفاده ای در عرصه عمومی و چه استفاده ای در زمینه فردی برده ایم؟ اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم من به شما خبر می دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه می کنند و حسین را می کشند؟» اگر گریه کنیم ولی گناهانمان بیشتر شود! حسین(ع) را کشته ایم «روشن است که امام حسین(ع) الان نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گرانبهاتر و مهم تر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست: کرامت امت حسین، مقدسات حسین. اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم ولی گناهانمان بیشتر شود، در این صورت ما گریه می کنیم ولی در عین حال حسین را نیز می کشیم زیرا تلاش می کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست. ان شاء الله که ما از این دسته نیستیم». یادآوری می شود، مطالب قرار گرفته داخل گیومه نقل مستقیم از کتاب سفر شهادت است؛ این کتاب دربردارنده گفتارهای امام موسی صدر دربارۀ قیام عاشورا و ابعاد و نتایج و پیامدهای این نهضت است. امام صدر در این گفتار ها تلاش می کند تا پیش زمینه های این واقعه و اهداف امام حسین را از این حرکت روشن کند. نقش و تأثیر حضرت زینب نیز در گفتارهایی از این کتاب بررسی شده است. امام صدر تلاش دارد که با درس آموزی از این واقعه مسائل جامعۀ لبنان و شیعیان را حل کند. به همین سبب، او این واقعۀ سال ۶۱ هجری را به تاریخ پیوند می زند و آن را یکی از حلقه های تقابل حق و باطل قلمداد می کند. زهرا ایرجی
شنبه ، ۲۵مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]