تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805677159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حل مساله انتخاب رئيس اقليم نيازمند تعديل خواسته هاي پارتي است/حملات روسيه به سود کردهاي سوريه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ مهر ۱۳۹۴ (۹:۲۰ق.ظ)
يک کارشناس مسائل خاورميانه در گفت و گو با موج؛ حل مساله انتخاب رئيس اقليم نيازمند تعديل خواسته هاي پارتي است/حملات روسيه به سود کردهاي سوريه است موج - گروه اقتصاد سياسي
موضوع انتخاب رئيس جديد اقليم کردستان عراق، چندين ماه است که باعث شده احزاب اقليم بارها حول يک ميز بنشينند و بدون دستيابي به نتيجه ملموسي، ميز را ترک کنند. در اين بين، با گذر زمان آنچه عايد اين منطقه شد، اختلافات روزافزون و شکاف ميان عقايد گروه هاي سياسي کرد عراق در رابطه با انتخاب رئيس جديد بود.
در همين راستا، در روزهاي اخير شاهد اعتراضات مردمي در اقليم کردستان هستيم که تاکنون منجر به مرگ چهار تن نيز شده است. بر اين اساس گفت و گويي با کاميل کريميان، کارشناس مسائل خاروميانه انجام داده ايم که در ادامه مي خوانيد:

اعتراضات مردمي در برخي از شهرها و مناطق اقليم کردستان عراق، به چه علت رخ داده است؟ آيا اين اعتراضات هدف دار است؟
لازم است پيش از ورود به اين بحث عنوان شود که وضعيت اقليم کردستان عراق شکننده است؛ زيرا در اين منطقه هنوز از لحاظ تجربي دولت-ملت شکل نگرفته و ساختار اداري در پايين ترين سطوح هستند. اين در شرايطي است که متغير جنگ با داعش در طول يکي دوسال گذشته نيز نتوانست به وحدت ميان احزاب بيانجامد منجر شود.
از اين رو علاوه بر مشکلات ساختاري و سياسي، بحث مبارزه با فساد اداري و اقتصادي هم مطرح است. به همين دليل از ديد من اعتراضات اخير در اقليم کردستان عراق، ريشه اقتصادي دارد تا سياسي. اين در حالي است که حزب دموکرات کردستان نيز مدعي شده عوامل خارجي در شکل دهي به اين اعتراضات نقش دارند و در اين رابطه، انگشت اتهام خود را به سمت پ.ک.ک و بازيگران منطقه اي نشانه رفته است.
همچنين رهبران اين حزب عنوان کردند با توجه به کاهش قيمت نفت، بودجه اقليم و درآمدها کم شد اما به دليل حضور ساير احزاب در ساختار دولت کنوني اربيل، ديگر نبايد اين گروه ها در اين راستا دست به اعتراض مي زدند. ولي در مقابل، نوشيروان مصطفي، (رهبر حزب گوران) به عنوان يک منتقد جدي حزب دموکرات کردستان (پارتي)، تنها اين حزب و عملکرد آن را مقصر وضعيت موجود مي داند.

آيا مساله انتخاب رئيس جديد اقليم کردستان با توجه به اتمام دوره رياست بارزاني، در شکل گيري اين اعتراضات نقشي ندارد؟
به نظر من اگرچه ريشه واکنش هاي مردم کردستان عراق، رنگ و بوي اقتصادي دارد اما به موضوع انتخاب رئيس جديد نيز مرتبط است. هفته قبل پنج حزب اتحاديه ميهني، دموکرات کردستان، گوران، اتحاد اسلامي کردستان و جماعت اسلامي نشستي براي حل مساله مذکور برگزار کردند که بدون دست يابي به هيچ توافق پايان يافت.
بر اين اساس اعتراضات مردمي تداوم دار خواهد بود. مگر آنکه عامل وحدت سازي مانند داعش بتواند به طور موقتي بر اين بحران سرپوش بگذارد. هر چند که بدون شک معضل انتخاب رئيس اقليم، باز هم در مقطعي ديگر خود را نشان خواهد داد. از اين رو لازم است مشکل موجود به طور ريشه اي حل شود.

در اين راستا يکي از مسائلي که باعث شده است تاکنون انتخاب رئيس اقليم به تعويق افتد، خواسته هاي حزب پارتي و مغايرت آن با ديدگاه ساير احزاب است.
بله. ببينيد پارتي براي اين موضوع يک سري آيتم هاي مخصوص به خود دارد و با وجود آنکه اين حزب توانسته است همراهي ساير احزاب غير کردي اقليم و احزاب اسلامي در پارلمان را به دست آورد ولي تاکنون نتواسنته به خواسته هاي خود دست يابد.
ضمن آنکه رهبران حزب دموکرات که اکثريت مجلس را هم در اختيار دارند، مدعي هستند در وضعيت کنوني عراق، موضوع انتخاب رئيس جديد اقليم، کردستان را با چالش جدي تري مواجه مي کند. از اين رو بهتر است شرايط به منوال قبل پيش رود. اما حزب گوران بر اين باور است اقليم هميشه با اين نوع بحران ها روبرو است از اين رو بايد قضيه انتخاب رئيس کردستان به طور ريشه اي حل شود و شکل قانوني به خود بگيرد، حتي اگر با رضايت همه گروه ها به تمديد رياست بارزاني منتهي شود.
بر اين اساس من فکر مي کنم درخواست هايي که پارتي مطرح مي کند از طرف ساير احزاب مخالف پارلمان، قبول نخواهد شد و تا زماني که مقامات حزب دموکرات ديدگاه هاي خود را تعديل نکنند، چالش کماکان ادامه دارد.

در اين ميان که اقليم کردستان با حملات داعش در کرکوک روبرو است و ميان رهبران اربيل بر سر رياست بر اربيل اختلاف نظر جدي وجود دارد، مي بينيم که کردهاي سوريه که زماني نيازمند حضور پيشمرگ هاي اقليم بودند، در نتيجه ورود نظامي روسيه به سوريه با تغيير معادله روبرو هستند. در اين شرايط حضور نظامي روسيه عليه تروريست هاي سوري، چه تاثيري بر کردهاي اين منطقه خواهد گذاشت؟
به طور قطع حملات روسيه در سوريه به ضرر کردها نخواهد بود. چون کردها جزو نيروهاي معارضي بودند که از همان ابتدا با مساله بشار اسد و دولت مرکزي کنار آمدند و کمترين زد و خورد بينشان رخ داد. به همين دليل هم دولت دمشق و هم کردها اين شرايط را تاحدي قبول کردند.
از طرفي ديگر در اوضاع کنوني و در کنار حملات جنگنده هاي روسيه در حمايت از بشار اسد، آمريکا و غرب تصميم گرفتند به نيروهاي کرد سوريه کمک تسليحاتي بکنند که مي تواند تغييراتي مهمي را در عرصه جنگ در شمال سوريه ايجاد کند.
علت اتخاذ چنين تصميمي از سوي غرب همه به دليل بي نتيجه بودن کمک هاي تسليحاتي و مالي آنها به ارتش آزاد و ساير معارضان ضد اسد در يک سال اخير است. زيرا گزارش ارزيابي يک ساله اين طرح آمريکا که يک هفته قبل منتشر شد، نشان داد بيشتر از 70 درصد کمک هاي مالي و لجستيکي غرب به دست داعش و افرادي که الان قدرت اصلي تروريستي را در سوريه در دست دارند، رسيده است. به همين دليل اوباما به جهت عدم کارايي مناسب و ملموس اين طرح، آنها ملغي اعلام کرد و دستور داد کمک هاي جديد به کردها و ائتلافي که آنها با اعراب و مسيحيان اين منطقه تشکيل داده اند تحويل داده شود.
بدون شک آنچه باعث شد آمريکا کردها را براي دريافت سلاح انتخاب کند، مقاومت بي نظير يگان هاي مدافع خلق کرد در برابر داعش در يک سال اخير بوده است.
بر اين اساس، به موازات کار روسيه در حمله به مواضع داعش، تسليح کردها به سلاح هاي غرب، وضعيت آنها را در سوريه بهبود خواهد بخشيد.

*حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن