واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا، علي رفيعي كارگردان فيلم آقا يوسف چهارشنبه شب درهشتمين نشست باشگاه فيلم رازي گفت: ناهنجاريهاي اجتماعي و توجه نكردن افراد به اين ناهنجاريها حاصل روزمرگي در زندگي شهري است كه بر زندگي انسانها احاطه داشته و آنها را به سمت بي تفاوتي نسبت به اتفاقات اطراف خود سوق ميدهد. وي تنهايي انسانها را بزرگترين معضل كلانشهرها دانست و افزود: خشونت در نهايت سكوت و تنهايي انسانهاي جامعه شهري روند رو به رشدي داشته است و اين موضوع را ميتوان در شيوه رانندگي افراد، ارتباطات و برخوردهاي اجتماعي انسانها با يكديگر به عينه مشاهده كرد. اين كارگردان تئاتر و سينما ادامه داد: مضمون فيلم آقا يوسف نيز تنهايي افراد جامعه و پنهان كاري آنها است كه در نهايت منجر به دروغ گويي و فاصله گرفتن آنها از يكديگر ميشود. رفيعي گفت: سنتهاي يك جامعه براي به وجود آوردن مدرنيته بهترين پايگاه و اساس هستند و دستيابي به مدرنيته منوط به توجه به سنتها است. ** تنها وظيفه هنرمند طرح سوال در ذهن مخاطبان است كارگردان فيلم آقا يوسف تنها وظيفه يك هنرمند را ايجاد پرسش در ذهن مخاطبان دانست و بيان كرد: هرگونه نتيجه گيري در سينما با وجود اينكه از واقعيتها نشات مي گيرد، به نوعي درس دادن و پاسخ دادن به مخاطب به سليقه فيلمساز است و مخاطب را از انديشيدن به سوالات ذهن خود، باز ميدارد. ** همواره نگاهي شاعرانه به سينما داشتهام كارگردان فيلم ماهيها هم عاشق مي شوند نگاه خود به سينما و تئاتر را نگاهي شاعرانه دانست و گفت: گاهي يك بيت شعر ميتواند به جاي چندين صفحه متن به كار برده شود و من نيز سعي كردهام در تمام آثارم از اين ويژگي شعر استفاده كرده و اثري موجز و بدون شاخ و برگ اضافه خلق كنم تا مخاطب از ديدن حواشي زايد خسته نشود. ** شخصيت افراد منحني صعود يا سقوط آنها را تعيين مي كند اين كارگردان در ادامه گفت: طي طريقي كه شخصيت اصلي داستان در خانههاي مختلف مي كند، از ابتدا مورد توجه بوده و من بدون آنكه بخواهم نگاهي بلند پروازانه به سمت عرفان و معرفت ايراني و آن نوع از ادبيات داشته باشم، باور دارم كه زماني كه انسانها با چشماني باز، اين مراحل را پشت سر مي گذارند منحني صعودي و يا نزولي خود را بسته به شخصيت خويش، طي مي كنند كه اين منحني براي آقا يوسف سقوط است. ** هانيه توسلي: شازده كوچولو بازتابي از زندگي آقا يوسف است هانيه توسلي از بازيگران اين فيلم شازده كوچولو را رمان محبوب خود دانست و افزود: داستان شازده كوچولو بازتابي از زندگي آقا يوسف است كه در رابطه با ارتباط و علاقه افراد به يكديگر و تنهايي آنها در زندگي است. وي گذر نكردن صحيح از سنت به مدرنيته در جامعه ايران را بزرگترين مشكل جامعه دانست و گفت: تقابل ميان سنت و مدرنيته سبب درك نكردن مناسب نسلهاي مختلف از يكديگر و ايجاد شكاف در ميان آنها شده است. ** تهيه كننده فيلم آقا يوسف: انتخاب فيلمهاي متفاوت دغدغه اصلي فيلمسازان حرفهاي است مرتضي متولي انتخاب دنياي جديد و متفاوت در فيلم سازي را دغدغه اصلي تمامي افرادي كه نگاهي جدي به سينما دارند دانست و خاطرنشان كرد: پس از مطالعه فيلم نامه متوجه فضا و ديدگاه متفاوت اين فيلم به زندگي و جامعه شده و تصميم به ساخت فيلم و همكاري با رفيعي گرفتم. وي افزود: بر خلاف گفته برخي از افراد كه همكاري با رفيعي را بسيار سخت ميدانستند، همكاري با وي تجربهاي متفاوت و گرانبها براي من بود و توانستم در اين مدت مطالب بسياري را از او ياد بگيرم. متولي تعيين كف فروش براي فيلمها را مناسب ندانست و اظهار داشت: برخي از فيلم ها داراي مخاطبان خاصي هستند و نمي توانند به كف فروش دست پيدا كرده و به اكران خود ادامه دهند اما مي توان با اختصاص چند سينماي محدود به ديده شدن اين فيلمها كمك كرد. ** منتقد سينما: آثار رفيعي هويتي مستقل از ديگر آثار دارد جواد طوسي آثار علي رفيعي را داراي هويتي مستقل دانست و افزود : تلفيق نشانه شناسي با نوع نگاه خاص نويسنده به زندگي، ويژگيهاي خاص آثار علي رفيعي است كه با شنيدن اسم وي در ذهن مخاطب تداعي ميشود. وي گفت: فيلم آقا يوسف علاوه بر زيباييهاي تصويري داراي نگاهي جامعه شناسانه به زندگي شهري و معضلات آن است. طوسي دغدغه اصلي فيلم ساز را تنهايي افراد و ناهنجاريهاي ناشي از آن دانست و افزود: تنهايي افراد مختص به طبقه خاصي از جامعه نيست و تمام افراد جامعه را در بر ميگيرد كه منجر به بروز فجايعي بزرگ و غير قابل جبران در جامعه مي شود. ** منتقد سينما و تئاتر: آقا يوسف تنهاييها را به زيبايي به تصوير ميكشد بهزاد صديقي تلفيق داستان شازده كوچولو با اين فيلم و تعميم آن به جامعه شهري امروزي را نهايت هوشمندي نويسنده و كارگردان اين اثر دانست و افزود: شازده كوچولو داستان تنهايي آدمها است كه امروزه به يكي از معضلات زندگي شهري تبديل شده است و اين فيلم تنهاييها را به زيبايي به تصوير ميكشد. وي اظهار داشت: آقا يوسف فيلمي برگرفته از زندگي طبقه متوسط جامعه شهري و مشكلات آنها است كه به وسيله عناصر شناخته شده و نشانههاي مختلف به مخاطب معرفي ميشود. صديقي، تركيب و استفاده از صدا و موسيقي در اين فيلم براي شناخت بهتر شخصيتها را نقطه عطف كارگرداني دانست و گفت: اين تركيب بندي در ملودرام جايگاه ويژهاي داشته و در خلق فضاي كلي فيلم نقش بسياري دارد. فيلم آقا يوسف درباره فرد بازنشستهاي است كه به دور از چشم دخترش به نظافت خانههاي مردم مي پردازد و در يكي از اين خانهها متوجه ... . تهران / م.ه/ /1556/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]