واضح آرشیو وب فارسی:اعتماد: سما بابایی/ دیگر با اجرای اپراهای متعددی که در این سال ها توسط آهنگسازان مختلف با کارگردانی «بهروز غریب پور» به روی صحنه رفته است، می توان حالا با اطمینان از داشتن اپرا در ایران گفت. از امروز قرار است اپرای «عاشورا» اجرا شود. اپرایی با آهنگسازی «بهزاد عبدی» که خودش می گوید تلاش دیگری برای تحقق اپرای ملی در ایران است. پیش از این، اپرا به صورت عروسکی اجرا شده بود و حالا قرار است به صورت کنسرت با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری «نصیر حیدریان» اجرا شود. اپرا در 10پرده نوشته شده است و 9 خواننده آن را اجرا می کنند. آهنگساز این اثر، تاکید دارد که اپرایش ریشه ملی دارد و در آن از دستگاه های ایرانی استفاده کرده و موسیقی اش کاملا ایرانی است تا مخاطب با موسیقی ای ایرانی روبه رو شود؛ موسیقی ای که در کنار تمام توانایی هایش می تواند به عنوان اپرا نیز مطرح شود. اپرا با گفته های «محتشم کاشانی» آغاز می شود و بعد از آن داستانِ غم انگیز عاشورا روایت می شود و باز هم محتشم داستان را ادامه می دهد. «بهزاد عبدی» حالا به «اعتماد» می گوید که در این اجرا، تغییری در موسیقی ایجاد نکرده است؛ اما به هر روی هر رهبری، اجرایی منحصر به خود داشته است. این آهنگساز همچنین تاکید می کند: «در این سال ها، بهروز غریب پور تلاش بسیاری کرده است تا اپرا را به صورت یک هنر ملی و ایرانی نشان دهد و به مدد اجراهایی که او در ایران و همچنین خارج از کشور داشته، تمام جهانیان اپرای ملی ایرانی را می شناسند. متن این اجرا نیز از نوشته های ایشان است و من لازم می دانم از خدمات ایشان در این سال ها و تلاشی که برای گسترش اپرای ملی در ایران داشته اند، تشکر کنم. » او توضیح می دهد که اپرای عاشورا بر اساس آیین «سیاوش کشون» نوشته شده که بسیاری از نسخه های تعزیه نیز بر اساس این آیین شکل گرفته اند: «ما از تعزیه های گوناگون، برداشت های موسیقایی بسیاری انجام داده ایم. همان طور که می دانید تعزیه در قرن های متمادی از موسیقی ملی ما نگهبانی کرده است. اپرای عاشورا بر اساس دستگاه های موسیقی ایرانی نوشته شده است. ما در این حوزه به قدری با جزییات تحقیقات خود را انجام دادیم که مثلا وقتی شخصیتی مانند حر روی صحنه می خواند این خوانش باید بر اساس چه دستگاهی از موسیقی باشد. به هر ترتیب آنچه برای ساخت این اپرا انجام داده ایم تلاش برای یک کار جهانی با ساز جهانی بود که می تواند به عنوان یک اثر ملی نیز مطرح شود. » من معتقد بودم تعزیه گرچه نمی تواند در قالب عنوان اپرای کلاسیک معرفی شود اما می تواند یک اپرای ملی – ایرانی برای مخاطب معرفی شود که اشقیا و اولیا در خوانش های متفاوت فضای جالب توجهی را به مخاطب ارایه می دهند. همیشه در نظر داشتم بر اساس یک زبان و ارکستر جهانی، بیانی ایرانی از یک فضای موسیقایی داشته باشم. » بهزاد عبدی البته تاکید می کند که «اپرای عاشورا» را باید «تعزیه» دانست: «در ایران، تمام مراسم مذهبی با آهنگ و صدا اجرا می شود و اگر «اپرای عاشورا» را «تعزیه خوانی» بنامیم همه با آن، احساس آشنایی می کنند. در تعزیه تمام آلات موسیقی که در حال حاضر استفاده می شوند، وجود دارد و بی عدالتی می شود اگر این کار هنری را به جای تعزیه، اپرا بنامیم، زیرا یک فاجعه مذهبی با آهنگ بسیار عالی و توسط افراد تحصیلکرده نقاشی شده است.» این اجرا را «نصیر حیدریان» برعهده خواهد داشت. رهبری که 18 سال از ایران دور بوده و هیچ کس در این مدت برای اجراهای موسیقی ملی از او دعوت نکرده است، حالا بعد از این سال ها، ارکستر سمفونیک تهران با اجرای قطعه «اپرای عاشورا» اثر بهزاد عبدی، به رهبری نصیر حیدریان و مدیریت هنری علی رهبری، با همراهی گروه کر روزهای 24، 26، 27، 28، 29، 30 مهرماه ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه می رود.
شنبه ، ۲۵مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اعتماد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]