تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806750723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درياچه شور با آب شيرين سيراب نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: درياچه شور با آب شيرين سيراب نمي‌شود
در چند روز گذشته خبري به نقل از معاون محيط طبيعي سازمان محيط‌زيست مبني بر انتقال آب رودخانه زاب به درياچه اروميه منتشر شد.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


در چند روز گذشته خبري به نقل از معاون محيط طبيعي سازمان محيط‌زيست مبني بر انتقال آب رودخانه زاب به درياچه اروميه منتشر شد. معاون تازه بر مسند نشسته دكتر ابتكار در خصوص اين طرح اظهار داشته كه پرونده انتقال آب از رودخانه زاب به درياچه اروميه حدود چهار ماه است كه در دفتر ارزيابي سازمان محيط‌زيست توسط كارشناسان و متخصصان در حال بررسي است و در نهايت موافقت سازمان به ستاد احيا ابلاغ شد! اين در حالي است كه مسئولان تصميم‌گير در تأييد اين طرح، خواست و اعتراض مردم و كارشناسان استان كردستان را لحاظ نكرده‌اند، ضمن آنكه چگونگي اجراي انتقال آب رودخانه زاب با 180درجه اختلاف در تضاد و تعارض با كنوانسيون‌هاي بين‌المللي است.
زاب رودخانه‌اي است كه از ارتفاعات كردستان سرچشمه مي‌گيرد و پس از طي مسيري نه چندان طولاني وارد عراق مي‌شود. اما طبق طرح تصويب شده انتقال آب از زاب به اروميه قرار است قبل از آنكه آب وارد كشور عراق شود، جريان آن به وسيله سد‌سازي و لوله‌كشي تغيير يابد و به سمت درياچه اروميه برگردانده شود. اين در حالي است كه اين عمل خلاف معاهدات بين‌المللي و كنوانسيون‌هاي زيست‌محيطي است.
 
خبري كه با توجيه دروغ‌پراكني مسكوت ماند
در واپسين روز‌هاي پاياني سال گذشته گزارشي در راديو فردا منتشر شد كه بر پايه اين گزارش نويسنده مدعي شده بود كه دولت دكتر روحاني براي احياي درياچه اروميه بر آن است تا 65درصد از آب استان كردستان را به درياچه اروميه انتقال دهد و به اين واسطه بخشي از آب مورد نياز احياي اين درياچه مرده را تأمين كند. خبر‌نگار «جوان» در آن زمان با هدف اطلاع از صحت و سقم گزارش ياد شده با چند كارشناس و برخي از مسئولان و متوليان مربوط تماس گرفت اما به واسطه بايكوت اين خبر توسط برخي از متوليان موافق انتقال آب به درياچه، دستاورد اين تماس‌ها در يك نكته مجموع مي‌شد و آن نكته تكذيب گزارش و اهتمام رسانه‌هاي بيگانه در شيطنت و دروغ‌پراكني رسانه‌اي بود.
 اما در كمال تعجب با آغاز سال نو و پس از مطرح كردن انتقال آب از درياي خزر و رود ارس كه با مخالفت‌هاي گسترده و براهين غير‌قابل‌انكار همراه شد، كم‌كم موافقان احيا و در رأس آنها مسئولان و متوليان موظف به احيا به استان كردستان و برخي از شهر‌هاي كرد‌نشين چون پاوه، سردشت، پيرانشهر و كرمانشاه ميل كردند. به گونه‌اي كه مطرح شدن انتقال آب از كاني‌بل كرمانشاه موجب راه‌اندازي كمپين شد كه هم‌اكنون 5 هزار عضو منتقد و مخالف دارد. لذا به نظر مي‌رسد كه با فشار دولت سازمان محيط‌زيست مجبور به صدور مجوز انتقال آب به درياچه اروميه شده است. بنابراين با چيدن پازل‌گونه‌هايي از اطلاعات موثق و اتفاقات رخ داده در كنار هم به اين نتيجه مي‌رسيم كه رسانه‌هاي بيگانه پر بيراه نگفته‌اند و اين تصميم كه ابعاد ملي آن به قاطبه مردم و نظرات آنان مربوط مي‌شود- يحتمل به مانند اكثر تصميم‌ها و برگزاري كنفرانس‌هاي خبري ستاد احيا – در سكوت خبري و در غيبت رسانه‌ها و خبرنگاران منتقد صورت گرفته است !
 
مخالفان چه مي‌گويند‌؟
بسياري از صاحبنظران خبره، چون پروفسور كردواني (پدر علم كوير‌شناسي) و مهندس محمد درويش (‌مدير‌كل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط‌زيست) با انتقال آب از هر منبع و مظهري به درياچه اروميه مخالفند و با طرح مباحث مقبول و معقولي اين اقدام را بي‌ثمر مي‌دانند! اما هيچ جوابيه يا دلايل علمي و كارشناسي در تقابل آرا و در راستاي رد نظر اين عزيزان از سوي موافقان و متوليان احيا صادر نشده است‌!
پروفسور كردواني در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد:  من آنقدر داد زده‌ام كه هزينه‌كرد براي درياچه اروميه مثل دور ريختن پول باارزش است. اما كو گوش شنوا؟ اين همه هزينه‌كرد براي درياچه ثمري ندارد، در حالي كه آن پول را مي‌توان به زخم ديگر محيط‌زيست كشور زد. وي در ادامه مي‌گويد: در توجيه اجراي اين طرح گفته شده كه اين منبع دائمي است و با خروج از كشور به واقع آب‌هاي آن از دست مي‌رود و با احداث سد بر سرشاخه‌هاي اين رودخانه در تنگ كرژال بين پيرانشهر و سردشت مي‌توان آن را به سمت اروميه منحرف كرد اما اين كار دردي را درمان نخواهد كرد. چراكه من بارها گفته‌ام درياچه اروميه درياچه‌اي است مرده و نبايد دل به زنده كردن آن خوش كرد. حالا ممكن است دوستان چند صباحي آب را در بخشي از درياچه نگه دارند تا حرف خود را به كرسي بنشانند. اما آنچه كه مسلم است برگشتن آب با صرف هزينه‌هاي نجومي را نمي‌توان به عنوان احياي درياچه پذيرفت.
سعيد خضري، عضو هيئت علمي دانشگاه كردستان در اين خصوص مي‌گويد: انتقال آب زاب قطعاً مشكلات بين‌المللي و ژئوپلتيكي ايجاد مي‌كند... به زندگي در شهرهاي سردشت، نلاس، پيرانشهر و صدها روستاي پيرامون آن لطمه مي‌زند... از سوي ديگر اين رودخانه ۱۵۰ متر پايين‌تر از درياچه اروميه ارتفاع دارد و براي انتقال آن بايد يا متحمل هزينه بسيار سنگين پمپاژ شد يا سدي ساخت با ديواره‌هايي به ارتفاع حداقل ۲۰۰ متر كه قطعاً اقتصادي نيست.
مهندس محمد درويش در رابطه با انتقال آب به درياچه اروميه مي‌گويد: در درياچه اروميه 11سد در مقابل 11 رود و چشمه‌اي كه به درياچه اروميه مي‌ريزد ساخته شده و همين امر موجبات خشكيدگي درياچه را فراهم كرده. وي در ادامه مي‌افزايد: انتقال آب به درياچه راه‌حل مناسبي نيست، چراكه اگر اين راه‌حل شدني بود، ساخت سدها و تونل‌هاي كوهرنگ در احياي درياچه زاينده‌رود افاقه مي‌كرد.
مهدي يزداني، فعال محيط‌زيست در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد: همانطوري كه آقاي مرتضي جمالي، عضو گروه اكولوژي كارگروه نجات درياچه اروميه، مشكلات انتقال آب خزر به اروميه را عنوان كرد، اين خطراتي كه حوضه خزر و اروميه را تهديد مي‌كند، مربوط به اختلاط آب اين دو اكوسيستم است، وقتي آب دو حوضه مخلوط مي‌شود، ‌محصولاتي غيرقابل پيش‌بيني ايجاد مي‌كند، از مرگ آرتمياهاي درياچه اروميه كه با آب شور ساليان سال است به تعادل رسيده‌اند تا جلبك‌ها و ديگر گونه‌هاي آن كه به واسطه ورود گونه‌هاي آبي خزر از بين مي‌روند. آنچه در اينجا با آن بيشتر مواجه خواهيم شد، تغيير شيمي درياچه مقصد است.
وي مي‌افزايد: با اين احوال از آنجايي كه درياچه اروميه از آب شوري برخوردار بوده و حتي با احيا برخوردار خواهد بود، انتقال آب رود‌ها و چشمه‌هاي ديگر كه عموماً آبي شيرين دارند و جنس آب‌شان با درياچه اروميه فرق دارد، قطعاً در دراز‌مدت ايجاد مشكل خواهد كرد و زندگي گونه‌هاي گياهي و جانوري را به مخاطره خواهد انداخت. لذا به نظر من در ابتدا و قبل از هر تصميم عجولانه‌اي بايد زير‌ساخت‌هاي اين كار مورد تحقيق قرار بگيرد تا در آينده مشكلي پيش نيايد كه عذر از گناه بدتر شود.
حالا بايد نشست و ديد كه در نهايت متوليان احياي درياچه چه خواهند كرد و آيا در انتقال آب زاب به درياچه اروميه تجديد‌نظر خواهند كرد و آيا اصل اخلاقي در مورد عراق رعايت خواهد شد يا خير؟!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن