تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821218840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا برنامه ای برای ترک افغانستان ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: آمریکا برنامه ای برای ترک افغانستان ندارد


باراک اوباما رئیس جمهور امریکا به این بهانه که سپردن اداره امور به نیروهای افغان موجب سوء استفاده طالبان شده تاکید کرده است، نیروهای آمریکایی پس از سال دو هزار و شانزده در افغانستان باقی می مانند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اوباما در توجیه عقب نشینی از وعده انتخاباتی خود مبنی بر خارج کردن  نظامیان امریکایی از افغانستان گفت: حضور داعش در افغانستان، شکننده بودن اوضاع امنیتی در مناطق کلیدی این کشور و حتی بدتر شدن اوضاع در برخی مناطق سبب چنین تصمیمی شده است .
بر اساس سخنان اوباما استراتژی جدید امریکا در افغانستان بر سه محور استوار است: نخست باقی ماندن نه هزار و هشتصد نظامی  امریکایی تا پایان سال 2016 در افغانستان، در مرحله دوم حفظ پنج هزار و پانصد نیرو و تعدادی پایگاه نظامی در بگرام، جلال آباد در شرق و قندهار در جنوب افغانستان و محور سوم همکاری با دیگر متحدان امریکا در افغانستان پس از سال 2016.
این در حالی است که پس از سخنان اوباما اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: ماموریت ضد تروریسم، بخشی از ماموریت همیشگی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان خواهد بود و هر کاری که برای حفاظت از کشورمان لازم باشد و اینکه اطمینان یابیم افغانستان دیگر مرکزی نخواهد بود تروریسم ظهور کند، انجام می گیرد.
همچنین در پی ابراز امیدواری  وزارت دفاع آمریکا مبنی براینکه متحدان این کشور، شمار قابل توجهی از نیروهای خود را برای حضور در افغانستان طی سال های آینده اعزام خواهند کرد، دبیرکل ناتو از تصمیم باراک اوباما رئیس جهور آمریکا درباره به تعویق انداختن خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان  تا سال 2016 استقبال کرد.   
ینس استولتنبرگ گفت این تصمیم مهم راه را بر ادامه حضور پایدار ناتو و متحدان آنها در افغانستان هموار خواهد کرد.
رسانه های عمدتا غربی از جمله فرانس 24، تلویزیون های رویترز، اسوشیتدپرس و همچنین پایگاههای اینترنتی روزنامه های امریکایی از جمله یو اس ای تو دی پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در افغانستان سعی کرده اند بطور گسترده با برجسته سازی تهدید طالبان و ظهور داعش در افغانستان تغییر رویکرد دولت اوباما را مشروع و آن را توجیه کنند.

تاکید بر ناتوانی ارتش افغانستان در کنترل اوضاع امنیتی به بهانه شکست نیروهای امنیتی افغان از طالبان در قندوز هر چند در فاصله کمی این نیروها توانستند طالبان را از این شهر به عقب برانند، دامن زدن به نگرانی از افزایش قدرت طالبان و  ظهور داعش در افغانستان و تاکید بر این ادعا که با خروج نظامیان امریکایی در افغانستان خلا امنیتی ایجاد شده و به مانند عراق این مسئله موجب ظهور داعش خواهد شد از ادعاهایی بوده که به شدت در محافل سیاسی و رسانه ای غرب برای توجیه تغییر استراتژی امریکا در افغانستان برجسته وبزرگنمایی شده است.
اشاره به بخش هایی از فضای حکم بر گزارش های فرانس 24 نمونه ای از عمومیت داشتن این رویکرد در دیگر رسانه های غربی است .   این شبکه در گزارش های جداگانه ای ادعا کرده است  شرایط دشوار افغانستان و وخیم شدن اوضاع این کشور باراک اوباما را ناگزیر به زیر پا گذاشتن اصلی ترین وعده انتخاباتی خود کرد.

به زعم رسانه های غربی  اوباما ناگزیر به قبول واقعیات شد. اوضاع در  افغانستان وخیم تر شده است و نه هزار و هشت صد نظامی آمریکایی ناگزیرند سال دو هزار و شانزده در این کشور بمانند و از آن پس نیز هزاران  نظامی آمریکایی در افغانستان خواهند ماند.
یو اس ای تودی نیزنوشت تغییر سیاست اوباما منعکس کننده دو واقعیت تلخ است: ارتش افغانستان همچنان به کمک های قابل توجهی نیاز دارد و شورشیان طالبان همچنان یک تهدید محسوب می شوند و شورشیان داعش نیز به عنوان یک خطر جدید در افغانستان در حال ظهور هستند.

اما به نظر می رسد در ورای این صحنه سازی اهداف دیگری در تغییر استراتژی امریکا در افغانستان نهفته است که به نظر می رسد یکی از این اهداف کنترل روسیه و تلاش برای تضعیف این کشور پس از خارج شدن  مسکو از لاک دفاعی و تقابل با رویکرد تهاجمی غرب در منطقه وحیات خلوت خود اوکراین  است .

سخنان  اشتون کارتر در انجمن ارتش آمریکا که گفته است  تروریسم یکی از چالش های جدی است که از بحران در کشورهای سوریه، یمن و عراق ناشی می شود. اما چالش دیگری که برای بسیاری از کشورهای اروپا و بسیاری از افراد حاضر در این نشست آشنا است روسیه و اقدامات آن است می تواند در این تحلیل رهگشا باشد.
به گفته اشتون کارتر روسیه از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی برای تضعیف تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای همسایه خود استفاده می کند. این کشور هنجارهای حقوق بین المللی را نقض می کند و نظم امنیتی اروپا را با اقداماتش از جمله انضمام کریمه و ادامه خشونت ها در شرق اوکراین برهم زده است.

وزیر دفاع امریکا افزوده است ما در گفتگو با همپیمانان خود واکنش به این اقدامات روسیه را بررسی کرده ایم و یک رویکرد قدرتمند، متوازن و راهبردی را در این خصوص اتخاذ کرده ایم. ما همه اقدامات لازم را برای مقابله با اقدامات روسیه که با هدف تقویت نفوذ، تضعیف امنیت و بی ثباتی منطقه صورت می گیرد، انجام خواهیم داد.
به گفته اشتون کارتر ارتش در این راهکار نقش مهمی ایفا می کند به همین علت ما بخشی از نیروهای خود را برای آموزش نیروهای اوکراین به این کشور اعزام کرده ایم. در همین چارچوب شماری از نیروهای ارتش آمریکا مشغول آموزش نیروهای لیتوانی، لتونی، استونی و لهستان هستند.
وزیر دفاع امریکا در مورد نقش آفرینی روسیه علیه گروههای تروریستی در سوریه نیز ابراز نگرانی  وادعا کرده است روسیه به جای مشارکت در روند انتقال سیاسی در سوریه که بشدت مورد نیاز این کشور است در چارچوب تعهدات خود در برابر بشار اسد متعهد شده است که تجهیزات سخت افزاری بیشتری به سوریه ارسال کند. روس ها در ابتدا اعلام کردند با گروه های تروریستی مانند داعش، النصره و گروه های دیگر خواهند جنگید اما چند روز بعد از استقرار نیروهای این کشور در سوریه، نیروهای روسیه اهدافی به غیر از این گروه ها را هدف قرار دادند.
از این سخنان می توان دریافت تغییر استراتژی امریکا در افغانستان پمی تواند با  قدرت نمایی روسیه و خروج این کشور از لاک دفاعی در برابر تهدیدات امریکا وهم پیمانانش در ارتباط باشد.
هر چند حضور نظامی امریکا در افغانستان به بهانه تهدیدات تروریستی توجیه شده است اما رویکرد دوگانه غرب در مبارزه با تروریسم و سابقه استفاده ابزاری امریکا از گروههای تروریستی برای تحت فشار قرار دادن کشورهای هدف می تواند این هشدار را دهد که تغییر استراتژیِ امریکا درا فغانستان نه برای مهار تروریسم بلکه برای هدایت آن علیه منافع کشورهای هدف از جمله روسیه باشد.

در این باره برخی کارشناسان نیز گفته اند که
رویکرد دوگانه آمریکا و غرب در برخورد با تروریسم و طالبان و تاثیر حضور نظامی روسیه در سوریه می تواند بر حمایت یا رویکرد خنثی آمریکا و ناتو در برابر گروه‌های تروریستی نظیر طالبان و داعش در افغانستان تاثیر داشته باشد.
به عبارتی آمریکا در تنش با مسکو تلاش می کند به نوعی منافع مسکو را در آسیای مرکزی تحت فشار گذارد و قدرت روسیه در عرصه بین‌الملل را کاهش دهد، بنابراین تضعیف و ناامن کردن روسیه (ناامنی آسیای میانه به معنای ناامن کردن روسیه است) می تواند از رویکردهای کشورهای غربی  در شرایط کنونی باشد.
به گفته کارشناسان و ناظران سیاسی مسایل افغانستان از جمله جان وایت حضورامریکا در افغاستان تاکنون به  تقویت شبه نظامیان طالبان منجر شده و تداوم ماموریت نظامیان امریکایی در این کشور نیز جز عقب ماندگی و تقویت گروههای افراطی را به دنبال نخواهد داشت. راشا تودی و ازاین رو وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد مسکو تردید دارد تصمیم آمریکا به حفظ نیروهای خود در افغانستان بتواند به بهبود اوضاع در این کشور کمک کند.


جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن