تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834179577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام حسین(ع) را با خدا دیدن کجا و در میدان خصم دیدن کجا؟/خوانشی از کربلا که این روزها مغفول مانده


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: در نگاه عارفانه امام حسین(ع) و پیروانش عاشقان بلند همتی هستند که برای رسیدن به معشوق حقیقی از مراحل پر پیچ و خم در مسیر تعالی گذشته اند، دیدگاهی که صدرالمتألهین نیز به آن اشاره دارد، آری امام حسین(ع) را با خدا دیدن کجا و در میدان خصم دیدن کجا؟به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، همواره از دیرباز در این مرز و بوم با نزدیک شدن به چنین روزهایی شاهد حال و هوای متفاوتی در جامعه پیرامونمان هستیم، از بازاری و کارمند و کارگر و استاد دانشگاه و رئیس و ... تا نوجوان و خردسال و مدرسه ای همگی به استقبال ماه خون می رویم و شهر را بوی اسپند و چای داغ و آب و شربت های رنگارنگ و نواهای محرمی دربرمی¬گیرد... زمان و مکان و رتبه اجتماعی و جغرافیا هم نمی شناسد... عزیزی خانه اش را، دیگری مغازه اش را، گروهی کوچه و محله شان را و برخی حتی اتومبیل شان را رنگ و بویی حسینی می بخشند. برپایی تکایا و ایستگاه های صلواتی هم که دیگر حرفی نمی¬گذارند و هرساله نیز با رشد و افزایش چشمگیرشان روبرو هستیم، همگی نیز مشکی پوش امام عزیزمان می شویم که رفت و ما را تنها گذاشت، البته تنهایی جسمی و این دنیایی، او رفت تا ما فکورتر، مؤمن تر و آگاه تر شویم نسبت به خودمان، دنیا، پیشوایمان و پروردگارمان و همه آنچه که یک انسان لازم دارد برای زندگی. شهر سیاه که می پوشد گوش هایم را می گیرم که گلویم از این همه فریاد پر نشود خیمه ها آنقدر سوخته اند که دودشان به خورشید سرایت کرده است سقاخانه ها آبشان را از دستان مرد بی دستی طلب می کنند که نامه های سرگشاده ا ش فقط بوی عشق می دهد دو صفحه از کربلا با دو خوانش متفاوت به تعبیر استاد مطهری در کتاب «حماسه حسینی» حادثه کربلا دو صفحه دارد؛ یک صفحه سفید و نورانی و یک صفحه تاریک، سیاه و ظلمانی که هر دو صفحه اش یا بی نظیر است یا کم نظیر، اندیشمند فرزانه محمد صحتی سردرودی این دو صفحه را تعبیر به دو قرائت و خوانش کرده است و آنها را به قرائت غالب و قرائت مغلوب تقسیم بندی، که در قرائت غالب امام حسین(ع) را در مواجهه با دشمنان بدکیش و بی رحم می بینیم و او را همیشه مظلوم و مقتول، در این خوانش که بیشتر دشمن دیده می شود و پیوسته از خصم سخن می رود با لحاظ کردن شاخصه های خاص خودش میتوان امام را به نظاره نشست، در این منظر امام با اوصافی همچون مظلوم و غریب موصوف می شود و عاشورا سراسر تراژدی و مصیبت است و در کتاب کربلا بلا و ابتلا بیشترین پسامد را دارد و شهادت هر یک از شهیدان عاشورا قصیده بلندی است که مطلع و مقتلش رنج و الم، و ردیفش درد و غم. در این قرائت شهید کربلا غریبی دیده می شود که در غربت و تنهایی می سوزد و ناامیدانه چشم به یاری دشمن می دوزد، همان دشمنی که در نهایت با تمام قساوت و توحش او و همه یاران و نزدیکانش را به قتل می رساند، مقتل نویسان و به تبع آن روضه خوانان، مداحان و دیگران بیش از هر منظر دیگری از این منظر به عاشورا مینگرند و برای گریاندن مردم مدام از جنایاتی که جانیان عاشورا مرتکب شدند سخن می گویند و از این که امام حسین(ع) چه می خواست، چه کرد، چه گفت و به کجا رسید؟ سخن به میان نمی آورند. آیا عاشورا فقط مصیبت است؟ پیروان این قرائت با افراط در جنایت جویی و مصیبت گویی حوادث متنهی به عاشورا را تحریف می کنند و ناخواسته و نادانسته با تنزل و تنقیص شخصیت شهیدان کربلا و در راس آنها امام حسین(ع) به تحقیر آنها می پردازند تا آنجا که به ذلت پذیری و خواری متهم شان می سازند. البته از نهضت مشروطیت به این سو در مبارزه با این قبیل تحریفات قرائت های دیگری نیز مطرح شده که در آن میان دو قرائت سیاسی-اجتماعی و حماسی-رزمی کم و بیش همچنان مدنظر عاشورا پژوهان است اما آیا تاریخچه عاشورا فقط همین یک صفحه است آیا فقط رثاست، فقط مصیبت است و چیز دیگری نیست؟ اشتباه ما همین است که می پنداریم آری. در صورتی که این تاریخچه صفحه دومی نیز دارد که در آن قهرمان حماسه حسین بن علی(ع) است، صفحه ای که مغفول مانده؛ قرائت عرفانی-عبادی. کربلا و صحنه عاشقان الهی در این صفحه امام و پیروانش عاشقان بلند همتی دیده می شوند که برای رسیدن به معشوق حقیقی از مراحل پرپیچ و خم در مسیر کمال و تعالی گذشته اند، در شعری که منسوب به نویسنده اسفار اربعه در حکمت متعالیه صدرالمتالهین است در توصیف شهدای کربلا می خوانیم: آنان که ره عشق گزیدند همه در کوی حقیقت آرمیدند همه در معرکه دو کون فتح از عشق است با آن که سپاه او شهیدند همه واضح است که این قرائت با قرائت غالب و رایج بسیار فرق دارد، که امام حسین(ع) را با خدا دیدن کجا و درمیدان خصم دیدن کجا؟ باری حسین با خدا، با حسین با خصم و حتی برخصم بسیار توفیر دارد. میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است گویا که روزگار علی(ع) برای فرزندش رقم می خورد حال و روز امام در عاشورا درست همان حال و روز پدرش امام علی(ع) در میان مسلمانان قشری و ظاهرگرا بود که می گفت: «ای مردم من شما را برای خدا و شما مرا برای خود می خواهید» (نهج البلاغه خطبه 136) و هرسخن دیگری که با مردم داشتند از باب «به اندازه فهم مردم سخن می گوییم »(الکافی) به قدر درک آنها بود نه از عمق فهم خود که خود همیشه غریب بود و تنها و زبان حال و روزشان این بود که مولوی می گوید: آنچه می گویم به قدر فهم توست مُردم اندر حسرت فهم درست پس تاریخ چه سهل است چرا که حتی در ظاهر سخنانی که از امام حسین(ع) روایت می شود نباید توقف کرد بلکه نخست باید ایشان را شناخت و سپس به فاصله فراخ و فراوانی که او با دیگران داشت پی برد و او را همیشه با خدا و برای خدا دید آنگاه به حقیقت عاشورا و شهادت حضرتش رسید. لبّ کلام این که شناخت امام حسین(ع) و صد البته حسین خدایی و نه حسین کربلایی و یا هرجایی، رمز درست شناختن و دقیق فهمیدن سخنان آن حضرت است. نباید فراموش کرد که امام حسین(ع) بیش و پیش از هرچیز عبادت گر خدا بود و با تمام وجود و هر حال خدا را عاشقانه می پرستید حسین بن علی همیشه در مقام بزرگ رضا بود و لذتی در ترک لذت دیده بود که قابل توصیف نیست و اگر برای گوش هوشی و چشم بصیرتی باشد عاشورا را عالمی خواهد دید که از عالم عادات ما بسیار فراتر است و از قطره قطره خون شهیدان کربلا هنوز هم این نوای بینوایی را خواهد شنید که: وضو خون، غسل خون، سجاده خون، محراب طاعت خون خدا را با چنین حالت، عبادت لذتی دارد حال وهمواره انتخاب با ماست سپیده دم خروس که بخواند همه چیز را انکار خواهیم کرد (اشعار نو از مجموعه اشعار خانم غزال مرادی شاعر عاشورایی اهل ساوه استفاده شده است) خبرنگار: احمد بهرامی


جمعه ، ۲۴مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن