تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820795318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا شناخت امام زمان(عج) ثواب هزار شهید را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:صراط نیوز: در حادثه عاشورا اکثریت قریب به اتفاق مردم و سپاه ابن زیاد می دانستند، امام حسین(ع) نواده عزیز پیغمبر(ص) است، ولی با وجود این منکر مقام و منزلت و امامت آن بزرگوار بودند و هیچ گونه معرفتی نسبت به مقام آن حضرت نداشتند.صراط: از احادیث معروف و معتبری که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند حدیثی هست که شناخت و معرفت نسبت به امام را برای هر انسانی لازم می شمرد، این حدیث که در کتب شیعه به صورت مکرر آمده و با اصول شیعه هم صددرصد قابل انطباق است، غالباً با این عبارت وارد شده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه»؛ هر کس بمیرد و پیشوای زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است و در کتب اهل سنت با تفاوتی اندک چنین روایت شده است: «من مات بغیر امام مات میتة جاهلیه» و یا با این عبارت: «من مات و لیس فی عنقه بیعة مات میتة جاهلیة»؛ کسی که بمیرد و در گردن او بیعت یک امام نباشد، به مرگ جاهلیت مرده است و به عبارتی دیگر که شیعه و سنی هر دو به این نحو روایت کرده اند، چنین است: «من مات و لا امام له مات میتة جاهلیة»؛ هر کس بمیرد و امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است. تکرار و تنوع روایت این مضمون موجب اطمینان بسیار بالا در صدور این عبارت از پیامبر اکرم(ص) و نشان دهنده جایگاه فوق العاده مسأله امامت در هندسه فکری اسلام ناب است. مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم درباره برداشت هایی که از این روایت در خصوص معرفت امام گرفته می شود، چنین پاسخ می دهد: پیرامون این حدیث شریف توجه به سه نکته لازم است: 1-حدیث دلالت روشن بر وجوب اعتقاد و ایمان به وجود امام و معرفت او در همه اعصار و زمان ها دارد و هیچ گونه اختصاصی به زمان و مکان خاص داده نشده است، یعنی همان گونه که اعتقاد به امام(ع) به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر در زمان حضور ائمه(ع) واجب و لازم است، در زمان غیبت هم ایمان به وجود او و معرفت و شناخت نسبت به آن بزرگوار ضروری است. 2- معرفتی که در سخن رسول اعظم لازم و واجب شمرده شده است یک شناخت ظاهری و اسمی نیست، بلکه معرفتی است که ایمان و عمل شایسته را موجب شده و تبعیت و فرمانبرداری مؤمنانه را سبب شود؛ به این معنا که گاهی ممکن است انسان کسی را از نظر ظاهر و شخصی بشناسد، ولی از نظر شخصیت، مقام و حقوق منکر او بوده و هیچ گونه معرفتی نسبت به او نداشته باشد، به طور مثال در حادثه عاشورا اکثریت قریب به اتفاق مردم و سپاه ابن زیاد می دانستند، امام حسین(ع) فرزند امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا(س) است و نواده عزیز پیغمبر اکرم(ص) است و همچنین بقیه اهل بیت و یاران حضرت را می شناختند، ولی با وجود این منکر مقام و منزلت و امامت آن بزرگوار بودند و هیچ گونه معرفتی نسبت به مقام آن حضرت نداشتند. چنان چه گاهی ممکن است انسان کسی را از نظر شخصیت و مقام و حقوق بشناسد ولی او را ندیده و هیچ گونه آشنایی و معرفت ظاهری و شخصی نسبت به او نداشته باشد، حتی ممکن است او را مشاهده کند ولی نشناسد، به عنوان مثال در زمان حیات و حضور ائمه طاهرین(ع) خیلی از شیعیان و پیروان آن بزگواران با اینکه اعتقاد و ایمان به امامت و ولایت آن بزرگواران داشتند و نسبت به شأن و مقام و جایگاه آن ها معرفت داشتند و امام را واجب الاطاعه می دانستند، ولی توفیق حضور و شناخت شخصی از نزدیک را نداشتند. 3- آنچه در بحث شناخت و معرفت امام(ع) اهمیت دارد و اساس رابطه امام با شیعیان و پیروان او محسوب می شود و روایت مورد نظر بر آن دلالت دارد، شناخت و معرفت حق امام و ایمان به مقام و شخصیت امام است، ولو از نظر ظاهر به او دسترسی نداشته و او را نشناسد، چنانچه در زمان غیبت کبری و زمان ما فعلاً چنین است و رابطه شیعیان و دوستان امام زمان(عج) یک رابطه معنوی و بر اساس اعتقاد و ایمان به امام زمان(عج) و امامت و ولایت آن حضرت استوار است، ولو از نظر ظاهر به آن حضرت دسترسی نداریم و شخص آن بزرگوار را نمی شناسیم و البته این محرومیت هیچ گونه آسیبی به اصل ایمان و اعتقاد ما به ولایت و امامت آن یگانه دوران نخواهد زد؛ چرا که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) فرمود: «... من مات منکم علی فراشه و هو علی معرفة حق ربه و حق رسوله و اهل بیته مات شهیداً و وقع اجره علی الله»؛ یعنی کسی از شما که در رختخواب خود بمیرد، در حالی که عارف به حق خدا و رسولش و اهل بیت پیامبر است، شهید از دنیا رفته و اجر او بر خدا است همچنین نیز امام زین العابدین فرمود: «من ثبت علی موالاتنا فی غیبة قائمنا اعطاه الله عزوجل اجر الف شهید من شهداء بدر و احد»؛ یعنی کسی که در زمان غیبت حضرت قائم امام زمان(عج) بر دوستی و ولایت اهل بیت ثابت قدم بماند، خدای عزوجل به او اجر هزار شهید از شهدای بدر و احد که در رکاب پیغمبر اکرم(ص) به شهادت رسیده اند عطا می فرماید. پس آنچه نسبت به معرفت و شناخت امام زمان(ع) مهم است، معرفت به مقام و منزلت و شخصیت و حق آن بزرگوار است که در یک کلمه شاید بتوان خلاصه کرد که: شناخت امام به عنوان اینکه او امام است و من مأموم و اقتدا کننده به او.


جمعه ، ۲۴مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: صراط نیوز]
[مشاهده در: www.seratnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن