واضح آرشیو وب فارسی:شهدای ایران: به گزارش شهدای ایران ، آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود که امروز مصادف با روز اول ماه محرم الحرام برگزار شد با تسلیت ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت اظهار داشت: جریان سید شهداء(ع) به منزله تفسیر قرآن کریم است؛ زیرا انسان کاملِ معصوم همتای قرآن کریم است و سیره، سنّت و سریره او به منزله تفسیر آیات قرآن کریم است. وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد از نهضت جهانی سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب(ع) بهره ببرد راه های فراوانی دارد که یکی از آن راه ها شرح و تفسیر زیارتنامه ها و جمله های نورانی مأثور از آن حضرت است. ما در مراسم عرض علاقه به یکدیگر در ایام محرم این شعار رسمی را داریم که «أعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین(ع) و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره(ع)»؛ این شعار دو بخش دارد آن بخش اوّلش که درخواست اجر مصیبت دیده هاست معنایش روشن است بخش دوم دستور پایداری و مقاومت و مبارزه علیه هر دشمنی را می دهد برای اینکه در بخش دوم از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم آن توفیق را به ما عطا کند که ما خون بهای حسین بن علی را بگیریم. وی در تفسیر «و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره» بیان کرد: ثار یعنی خون بها «و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره» جریان خون بها اگر کسی وارث باشد حقّ خون بها دارد برای اینکه در قرآن فرمود: (مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً) وارث حقّ خون بها دارد. مطلب دیگر اینکه خون بها را باید از همان قاتل گرفت، اگر قاتل و همه کسانی که در آن صحنه کربلا بودند رخت بربستند و اکنون وجود ندارند چگونه ما خون بهای سالار شهیدان را از او بگیریم؟ این دو سؤال را باید پاسخ داد. وی افزود: پاسخ سؤال اول این است که ما وارثان حسین بن علی هستیم ان شاءالله چرا؟ برای اینکه امام، پدر مأموم است پدر ما را شهید کردند تا روز قیامت هر شیعه ای که به دنیا می آید فرزند حسین بن علی است چون وجود مبارک پیغمبر(ص) فرمود: «أنا و علی أبوا هذه الامّة» فرمود شما یک شناسنامه طبیعی دارید پدرتان معلوم است، مادرتان معلوم است و اسامی اینها در شناسنامه های شماست اما یک پدر معنوی هم لازم دارید که آن را خودتان باید انتخاب کنید انسان وقتی بالغ می شود برای خود شناسنامه می گیرد فرمود ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم بیایید بچه های ما بشوید «أنا و علی أبوا هذه الامّة» ما هم گفتیم «سمعاً و طاعة» شما را به عنوان پدر معنوی قبول داریم، بنابراین اگر فرزندان علی بن ابیطالب شدیم و مادر ما صدیقه کبرا(س) بود ما فرزندان حسین بن علی هستیم چون فرزندان حسین بن علی هستیم حق داریم بگوییم که ما خون بها می خواهیم چون پدر ما را شهید کردند. این نفسر قرآن در ادامه خاطرنشان کرد: حسین بن علی یعنی معیار حق و یزید یعنی معیار باطل، امروز باطل مشخص است که استکبار و صهیونیسم و آل سعود است که روز روشن به این یمن و یمنی مسلمان می تازند امروز همان ها هستند، این شعار الی یوم القیامه زنده است ما می گوییم خدا ما را توفیق جهاد عطا کند که خون بها بگیریم. وی جریان مقاومت را در امتداد جریان کربلا برشمرد و بیان کرد: خون بهای حسین بن علی را امروز حزب الله دارد از اسرائیل می گیرد، یمن دارد از آل سعود می گیرد وظیفه ما این است وگرنه کربلا برای ما امروز چه پیامی دارد؟ این یک بخش از دستورهای دینی است که می تواند جریان کربلای سالار شهیدان حسین بن علی(ع) را شرح بدهد. وی با بیان این نکته که خون شهیدان یک کشور باعث طهارت و پاکی خاک آن سرزمین می شود اظهار داشت: ما معتقدیم شهدا خود طیب و طاهرند و سرزمینی که دفن شده اند آن سرزمین نیز پاک شده است لذا اگر در مملکتی چند هزار شهید آرمیده اند یعنی چه؟ یعنی ما موظفیم این را از اختلاس و کم کاری و بیکاری و اعتیاد و بی حجابی تطهیر کنیم. آیت الله جوادی آملی در ادامه بیان کرد: در زیارتنامه آمده است کشوری که شهید در آن کشور آرمیده است آن کشور باید طیب و طاهر باشد قرآن کریم هم طیب و طاهر بودن را مشخص کرد و فرمود: (وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ) کشوری که طیب و طاهر است میوه طیب و طاهر می دهد میوه مملکت، ,دل است، کار است، تولید است، ازدواج به وقت است، عفاف و حجاب است اینها میوه مملکت است حالا روشن شد که عاشورا را با خود عاشورا باید شناخت همان طوری که قرآن را با قرآن باید تفسیر کرد. روایات اهل بیت(ع) را با روایات خود اهل بیت تفسیر کرد نهضت سالار شهیدان را با کلمات خود آنها، با زیارت خود آنها، با ادعیه خود آنها باید معنا کرد فرمود کشوری که شهید آرمیده است باید پاک باشد، از چه چیزی پاک باشد؟ کشوری که در او حسینیه هست در آ ن عزاداری است، هیئات عزاداری است، ناله و اشک حسینی است این کشور باید پاک باشد. وی در فراز پایانی بیانات خود وظایف عزاداران حسینی را تبیین کرد و بیان داشت: بنابراین تا آن جا که ممکن است همیشه باوضو در مراسم شرکت کنیم و این را معبد و عبادتگاه بدانیم و وقتی که می خواهیم ناله بزنیم مثل اینکه می خواهیم الله اکبر بگوییم وارد نماز بشویم که ثواب گریه عاطفی نباشد یک گریه عقلی باشد که با همین اشک، محشور شویم دوم اینکه خود ما این چنین باشیم و دیگران را هم راهنمایی کنیم که این کشور را بسازیم تطهیر کنیم پاک کنیم از هر رجسی، از بی عفتی، از بی حجابی، از تأخیر ازدواج، از نداشتن فرزند، نتیجه همه اینها آلودگی است. منبع: مهر
پنجشنبه ، ۲۳مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شهدای ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]