واضح آرشیو وب فارسی:مهر نیوز: به گزارش خبرنگار مهر ، احسان شریعتی، شامگاه چهارشنبه در نشست آزادی، انتخاب، انسان در محل سالن شوراها جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر در ایران در شرایطی هستیم که گفتمان نوشریعتی طرح شده و بسیاری از برداشت های منفی که از اندیشه دکتر شریعتی می شد، طرحی نو در حال ایجاد شدن است که آن نگاه را از بین می برد. فرزند ارشد دکتر علی شریعتی با اشاره به اینکه جامعه نیازمند گفتمانی است که جوابگو مشکلات و معضلات اخلاقی، عقیدتی، اجتماعی و سیاسی باشد، گفت: در این خصوص گفتمان دکتر شریعتی باید مورد نقد قرار گیرد چرا که جنبه اندیشه علی شریعتی وجود مختلف سه گانه زر و زور و تزویر است که آگاهی و ضد استثماری یا تزویر، وجه مهم اندیشه اوست. دوران شریعتی؛ جهان انقلاب ها و ایدئولوژی ها وی دوره کنونی را دوره پساشریعتی یا دوره پس از شریعتی نامید و اظهار کرد: جهان در هر دورانی صورت بندی معرفتی و یا پارادایم متفاوتی دارد و به همین دلیل سرمشق و شرایط دوره کنونی با دوران دکتر علی شریعتی بسیار متفاوت شده است. شریعتی ادامه داد: اکنون دوران پساها و پایان هاست همچون پایان تاریخ و پایان ایدوئولوژی ها و مکتب ها، اما دوران شریعتی جهان انقلاب و ایدئولوژی ها بود که در ایران نیز نظام غیرمذهبی و دیکتاتوری در حکومت قرار داشت و روشنفکران آن دوران مسائل و تزهای غرب زدگی و بازگشت به خویش را مطرح می کردند. وی خاطرنشان کرد: اکنون و پس از انقلاب اسلامی در نظامی زندگی می کنیم که مدعی صفات دینی و نظام رسمی دینی است و این مسئله خود جاذبه ها و دافعه هایی دارد و پیامدهایی را به وجود آورده است. این استاد دانشگاه با بیان به اینکه پس از انقلاب اسلامی در جهان اسلام و پیرامونی پدیده ای به نام بنیاد گرایی شکل گرفت به این معنا که نمی توانیم اصول دینی را تقطیع کنیم و بخشی از آن را بپذیریم و بخشی را قبول نکنیم، گفت: در دوران دکتر شریعتی این پدیده وجود نداشت و جریان شبه سنت گرا و محافظه کاری دینی و اسلامی جهان را متاثر از خود کرده بود. شیطان عاشق ترین موجود نسبت به خداوند وی در مورد نگاه دکتر علی شریعتی به بحث انتخاب و آزادی انسان گفت: خدا انسان را می آفریند و به فرشتگان می گوید شما نمی توانید ارزش او را درک کنید و به آن ها دستور می دهد تا به انسان سجده کنند، در این میان شیطان که عاشق ترین و متعصب ترین آن ها نسبت به خداوند بود از این عمل سرباز می زند. شریعتی ادامه داد: شیطان در فرهنگ دنیایی موجودی اغواگر و دعوت کننده به گناه و مربوط به مسایل مادی است که ما می بینیم و این تنها ظاهر شیطان است اما در باطن شیطان موجودی متحجر و بنیادگراست و برای انگیزه درونی و اینکه ثابت کند انسان ارزش سجده کردن را ندارد، انسان را گمراه می کند. وی با اشاره به داشتن آزادی برای آدم و حوا در نافرمانی خداوند و خوردن میوه ممنوعه افزود: اگر این آزادی نبود اعمال انسان گناه و ثوابی نداشت و انسان مانند فرشته ها و حیوانات می شد و چون امکان گناه و انتخاب به انسان داده شده است می تواند با درست عمل کردن لایق بهشت شود، در غیر این صورت بهشت و جهنم ارزشی نمی داشت. فرزند ارشد دکتر علی شریعتی تصریح کرد: در تفسیر دینی دکتر شریعتی آزادی و انتخاب موجب اضطراب دلهره در انسان می شود و به نوعی می توان گفت منشأ دین ترس است. وی تاکید کرد: ذات دین امری قدسی و روحانی، رازآمیز و ایجاد کننده ترس و وحشت است و از طرف دیگر امری جذاب است و همانطور که ترس و دلهره اش ما را پس می زند، از طرف دیگر ما را به طرف خود جذب نیز می کند و این نگاه از جوهر امر دینی در میان فلاسفه شرق و غرب چه آن ها که خدا را قبول داشتند و چه آن ها که نداشتند، مشترک است. دین نهادی اجتماعی و وحدت گراست وی بیان کرد : متاثرین از تفکر شریعتی به جنبه باطنی دین توجه دارند اینکه دین نهادی اجتماعی و وحدت گراست و دین امری خصوصی صرف نیست و همه جنگ های دنیا از قدیم تاکنون جنگ های دینی بوده اند. شریعتی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که همیشه ذهن فیلسوفان را به خود مشغول می کرده فلسفه وجود انسان است، ابراز کرد: انسان در شرایط سخت مانند جنگ ها و لحظه مرگ خود را می یابد و اندیشیدن به مرگ و پایان زندگی در هر لحظه باعث می شود که سعی کنیم به بهترین شکل ممکن زندگی کنیم. وی گفت: براساس فلسفه وجود، انسان در یک زمان و مکانی به دنیا می آید و از دنیا می رود که به انتخاب خود او نیست و این مسئله محدودیت ها و متناهی بودن انسان را نشان می دهد اما در مقابل انسان امکاناتی نیز دارد که می تواند با استفاده از آن ها طرح و پروژه ای نو ایجاد کند تا نسبت به اعمالش مسئول باشد. به گزارش خبرنگار مهر ، احسان شریعتی، شامگاه چهارشنبه در نشست آزادی، انتخاب، انسان در محل سالن شوراها جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر در ایران در شرایطی هستیم که گفتمان نوشریعتی طرح شده و بسیاری از برداشت های منفی که از اندیشه دکتر شریعتی می شد، طرحی نو در حال ایجاد شدن است که آن نگاه را از بین می برد. فرزند ارشد دکتر علی شریعتی با اشاره به اینکه جامعه نیازمند گفتمانی است که جوابگو مشکلات و معضلات اخلاقی، عقیدتی، اجتماعی و سیاسی باشد، گفت: در این خصوص گفتمان دکتر شریعتی باید مورد نقد قرار گیرد چرا که جنبه اندیشه علی شریعتی وجود مختلف سه گانه زر و زور و تزویر است که آگاهی و ضد استثماری یا تزویر، وجه مهم اندیشه اوست. دوران شریعتی؛ جهان انقلاب ها و ایدئولوژی ها وی دوره کنونی را دوره پساشریعتی یا دوره پس از شریعتی نامید و اظهار کرد: جهان در هر دورانی صورت بندی معرفتی و یا پارادایم متفاوتی دارد و به همین دلیل سرمشق و شرایط دوره کنونی با دوران دکتر علی شریعتی بسیار متفاوت شده است. شریعتی ادامه داد: اکنون دوران پساها و پایان هاست همچون پایان تاریخ و پایان ایدوئولوژی ها و مکتب ها، اما دوران شریعتی جهان انقلاب و ایدئولوژی ها بود که در ایران نیز نظام غیرمذهبی و دیکتاتوری در حکومت قرار داشت و روشنفکران آن دوران مسائل و تزهای غرب زدگی و بازگشت به خویش را مطرح می کردند. وی خاطرنشان کرد: اکنون و پس از انقلاب اسلامی در نظامی زندگی می کنیم که مدعی صفات دینی و نظام رسمی دینی است و این مسئله خود جاذبه ها و دافعه هایی دارد و پیامدهایی را به وجود آورده است. این استاد دانشگاه با بیان به اینکه پس از انقلاب اسلامی در جهان اسلام و پیرامونی پدیده ای به نام بنیاد گرایی شکل گرفت به این معنا که نمی توانیم اصول دینی را تقطیع کنیم و بخشی از آن را بپذیریم و بخشی را قبول نکنیم، گفت: در دوران دکتر شریعتی این پدیده وجود نداشت و جریان شبه سنت گرا و محافظه کاری دینی و اسلامی جهان را متاثر از خود کرده بود. شیطان عاشق ترین موجود نسبت به خداوند وی در مورد نگاه دکتر علی شریعتی به بحث انتخاب و آزادی انسان گفت: خدا انسان را می آفریند و به فرشتگان می گوید شما نمی توانید ارزش او را درک کنید و به آن ها دستور می دهد تا به انسان سجده کنند، در این میان شیطان که عاشق ترین و متعصب ترین آن ها نسبت به خداوند بود از این عمل سرباز می زند. شریعتی ادامه داد: شیطان در فرهنگ دنیایی موجودی اغواگر و دعوت کننده به گناه و مربوط به مسایل مادی است که ما می بینیم و این تنها ظاهر شیطان است اما در باطن شیطان موجودی متحجر و بنیادگراست و برای انگیزه درونی و اینکه ثابت کند انسان ارزش سجده کردن را ندارد، انسان را گمراه می کند. وی با اشاره به داشتن آزادی برای آدم و حوا در نافرمانی خداوند و خوردن میوه ممنوعه افزود: اگر این آزادی نبود اعمال انسان گناه و ثوابی نداشت و انسان مانند فرشته ها و حیوانات می شد و چون امکان گناه و انتخاب به انسان داده شده است می تواند با درست عمل کردن لایق بهشت شود، در غیر این صورت بهشت و جهنم ارزشی نمی داشت. فرزند ارشد دکتر علی شریعتی تصریح کرد: در تفسیر دینی دکتر شریعتی آزادی و انتخاب موجب اضطراب دلهره در انسان می شود و به نوعی می توان گفت منشأ دین ترس است. وی تاکید کرد: ذات دین امری قدسی و روحانی، رازآمیز و ایجاد کننده ترس و وحشت است و از طرف دیگر امری جذاب است و همانطور که ترس و دلهره اش ما را پس می زند، از طرف دیگر ما را به طرف خود جذب نیز می کند و این نگاه از جوهر امر دینی در میان فلاسفه شرق و غرب چه آن ها که خدا را قبول داشتند و چه آن ها که نداشتند، مشترک است. دین نهادی اجتماعی و وحدت گراست وی بیان کرد : متاثرین از تفکر شریعتی به جنبه باطنی دین توجه دارند اینکه دین نهادی اجتماعی و وحدت گراست و دین امری خصوصی صرف نیست و همه جنگ های دنیا از قدیم تاکنون جنگ های دینی بوده اند. شریعتی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که همیشه ذهن فیلسوفان را به خود مشغول می کرده فلسفه وجود انسان است، ابراز کرد: انسان در شرایط سخت مانند جنگ ها و لحظه مرگ خود را می یابد و اندیشیدن به مرگ و پایان زندگی در هر لحظه باعث می شود که سعی کنیم به بهترین شکل ممکن زندگی کنیم. وی گفت: براساس فلسفه وجود، انسان در یک زمان و مکانی به دنیا می آید و از دنیا می رودکه به انتخاب خود او نیست و این مسئله محدودیت ها و متناهی بودن انسان را نشان می دهد اما در مقابل انسان امکاناتی نیز دارد که می تواند با استفاده از آن ها طرح و پروژه ای نو ایجاد کند تا نسبت به اعمالش مسئول باشد.
پنجشنبه ، ۲۳مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]