واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تبریز ـ خبرنگار اطلاعات: آثار برتر نخستین جشنواره هنرهای دیجیتال و همراه تبریز در دو بخش انیمیشن(متحرک سازی) و اپلیکیشن( بازی های رایانه ای و نرم افزار) معرفی شد. از 150 اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره در مرحله نخست داوری 45 اثر و در مرحله دوم 20 اثر انتخاب و در نهایت 12 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.در این جشنواره از دو اثر انتخابی توسط مخاطبان نیز تجلیل شد. در بخش متحرک سازی، فیلم «آنها زنده اند» ساخته حسنعلی اربابی به عنوان اثر نخست، انیمیشن «مرد خاکی» اثر مهسا سامانی به عنوان اثر دوم و فیلم «منفیO و مثبتAB» ساخته رضا هادیانی به عنوان اثر سوم انتخاب شدند. در همین بخش فیلم های «باور» ساخته امیر واحدی و «دختر آت آشغالی» ساخته محمد زارع دیپلم افتخار گرفتند. در بخش اپلیکیشن هم بازی رایانه ای «سون سنگر» ساخته مشترک نسرین شهابی و مریم بابایی به عنوان اثر نخست، نرم افزار «کوکیار ساز سنتور» اثر پویا احمد وند به عنوان اثر دوم و بازی رایانه ای «نبرد آزادی» ساخته عرفان پیربابایی به عنوان اثر سوم برگزیده شد. در این بخش به نرم افزارهای «تولید صدا» ساخته اتابک محمدزاده و «واقعیت افزوده» ساخته حسن زارعی دیپلم افتخار اهدا شد. برگزیده های اول تا سوم جشنواره هنرهای دیجیتال و همراه تبریز علاوه بر دیپلم افتخار، تندیس جشنواره، صنایع دستی و جایزه نقدی گرفتند. نرم افزار «تولید صدا» ساخته اتابک محمدزاده و فیلم انیمیشن «آرزوهایت را کجا گذاشتی» ساخته شانل اکبری آثار برگزیده مخاطبان این جشنواره بودند. رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز در آیین معرفی و بزرگداشت این آثار با تاکید بر این که در صورت کوتاهی در تولید بازی های داخلی و با محتوا، از این حوزه دچار آسیب فرهنگی خواهیم شد، افزود: ظرفیت لازم در داخل کشور در این حوزه وجود دارد و با کمی حمایت، شاهد شکوفایی استعدادهای موجود خواهیم بود. محمدعلی کی نژاد با اشاره به این که 90 درصد بازی های رایانه ای وارداتی است، بر ضرورت وضع مقررات برای واردات بازی های رایانه ای تاکید کرد و گفت: مبارزه با واردات غیرمجاز این بازی ها و نرم افزارهای رایانه ای باید جدی گرفته شود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که کودکان امروز با بازی های رایانه ای رشد می کنند، گفت: بازی های رایانه ای وارداتی سبک زندگی کودکان و نوجوانان ما را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته وی کشورهای اسلامی از بازی های رایانه ای تولید ایران استقبال می کنند و باید با تجاری سازی بازی های تولید شده زمینه حضور این تولیدات در بازارهای خارجی فراهم شود. کی نژاد گفت: با توجه به این که در جهان امروز رشته های هنری نیازمند استفاده از هنرهای رایانه ای هستند، تعامل هنرهای هفتگانه با هنرهای رایانه ای به ماندگاری و دامنه تاثیرگذاری آنها می افزاید. رئیس دانشکده هنرهای رایانه ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز با اشاره به این که شکل گیری هنرهای دیجیتال در دنیا به سال 1965 میلادی بر می گردد، گفت: نگاه به این حوزه در کشور ما تازه است و از اهداف اصلی این جشنواره هم شناخت ظرفیت های موجود و شکوفایی ظرفیت های ناشناخته است. عباس غفاری از دانشجویان رشته های هنری و علاقه مندان به هنر خواست به سمت ایده هایی بروند که ظرفیت اجرایی در قالب هنرهای دیجیتال را داشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد؛ جشنواره هنرهای دیجیتال و همراه تبریز از سال آینده به صورت بین المللی برگزار شود. دبیر نخستین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال و همراه تبریز همچنین گفت: شکل گیری شبکه هنرهای دیجیتال به حق یکی از مهم ترین اهداف رشته هنرهای رایانه ای است. غفاری ابراز امیدواری کرد؛ هنرمندان به سمت ایده هایی بروند که پتانسیل اجرایی توسط تکنیک های دیجیتالی را داشته باشد. وی در پایان از آمادگی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برای برگزاری جشنواره هنرهای دیجیتال به صورت بین المللی خبر داد. برگزاری کارگاه آموزشی به صورت پرسش و پاسخ با موضوع بررسی فرصت ها و چالش های هنر دیجیتال در ایران از برنامه های جنبی نخستین جشنواره های هنرهای دیجیتال و همراه تبریز بود.
چهارشنبه ، ۲۲مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]