تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819751623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا صدا و سیما به اینترنت علاقه‌ دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



چرا صدا و سیما به اینترنت علاقه‌ دارد؟
روز نو : طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی سازمان صدا و سیما همواره متولی تولید و پخش محتوای تلویزیونی بوده است. اما با حضور اینترنت به عنوان یک ابزار اینترنتی جدید و تغییر تعریف تلویزیون این چالش وجود داشته که موضوع محتوای تلویزیونی توسط چه نهادی باید کنترل شود. کم شدن قدرت شبکه‌های سنتی  تلویزیونی در برابر ابزارهای جدیدی که قادر به تولید محتوای ویدیویی هستند حالا جایگزین‌های جدیدتری را پیش روی مخاطبان قرار داده است. از سوی دیگر افزایش سرعت دسترسی به اینترنت طی یکی دو سال  اخیر نیز به وضوح مصرف ویدیو در کشور ( به خصوص ویدیو روی موبایل ) را افزایش داده است.  به همین دلیل حضور صدا و سیما در اینترنت برای حفظ نقش خود در عرصه مدیریت تصویری کشور قابل درک است اما چالش آنجاست که در این عرصه زیرساخت‌های ارتباطی و رگولاتوری سرویس‌های روی آن توسط وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات تعیین می‌شود. این در واقع فضایی است که صدا و سیما روی آن سرمایه‌گذاری نکرده است ولی آیا می‌تواند از مزایای نظارت بر محتوای آن بهره‌مند شود؟ محمد اسمی، یک کارشناس و مدیر یک شرکت اینترنتی معتقد است « همه شرکت‌ها و شبکه های فعال در حوزه آی تی به خوبی می دانند که  کار در این عرصه نیازمند مجوز رگولاتوری دارد و حتی برای مالتی مدیا و پخش غیر زنده هم مجوز باید از سوی وزارت ارشاد صادر شود.»


به گفته او در حال حاضر فعالیت شرکت‌هایی که به نوعی به عنوان پیمانکاران صدا و سیما در اجرای این پروژه هستند جز در مورد محتوای برنامه‌های تلویزیونی هیچ نوع مجوزی از صدا و سیما نمی توانند دریافت کنند. او می گوید:« دسترسی به صدا و تصویر در شبکه مدیا یک سرویس جدید است که فقط در حیطه فعالیت سازمان صدا و سیما نیست. درواقع سه مرجع سازمان تنظیم، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما در ارائه پروانه به مولتی مدیا دخیل هستند. ».
کیوان جامه بزرگ مسوول طرح IPTV فناپ ( کنسرسیوم باران تلکام) که یکی از 5 شرکت دارای مجوز صدا و سیما دراین باره به دنیای اقتصاد می‌گوید: «این سازمان ( صدا و سیما )  تنها از طرف خود مجوز نمایندگی به دیگر شرکت‌ها و اپراتورها داده که به صورت مستقل به فعالیت بپردازند .»
با این حال به گفته جامه بزرگ اظهارنظرهای وزیر ارتباطات نشان می‌دهد هنوز هماهنگی‌های لازم برای اجرای این پروژه بین نهادهای متولی وجود ندارد و باید مشخص شود که نقش هر یک از این سازمان‌ها چیست.


سابقه همکاری صدا و سیما و مخابرات 
مقدمات راه اندازی تلویزیون اینترنتی به عنوان یکی از سرویس های ACS – خدمات ارتباطی پیشرفته – از اواخر سال 88 در دستور کار شرکت مخابرات ایران قرار گرفت و حتی گفته شده بود که کانالهای انتقال تصویر شبکه برای  ارائه این سرویس آماده شده  اما بعدها اعلام شد که به دلیل کمبود محتوا فعلا  خبری از تلویزیون اینترنتی نیست اما بعدها و مذاکرات با صدا و سیمای ایران برای تولید  این سازمان تامین محتوا روی این شبکه را برعهده گرفت.
پنج سال حتی  اولین شبکه تلویزیون اینترنتی به نام شیما راه‌اندازی شد و در آن زمان گفته شد که تا هفت میلیون نفر ‌می‌توانند در فاز نخست مشترک این شبکه باشند. پروژه‌ای که با سروصدای زیادی افتتاح شد و حتی هنوز هم عکسها و توضیحاتی  از آن را در سایت شرکت مخابرات می‌توان پیدا کرد اما ظاهرا دیری نپایید که این همکاری ادامه نیافت. داود زارعیان مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران درباره توقف اجرای پروژه تلوزیون اینترنتی شیما در سال 84  می‌گوید: اختلاف با صدا و سیما باعث توقف آن پروژه شد. این اختلافات ریشه ده ساله دارد و هنوز هم ادامه دارد. 






تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن