تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813249480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایش روز جهانی کاهش خطر بلایا


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


همایش روز جهانی کاهش خطر بلایا وبلاگ > خبر وبلاگ - این همایش، امروز سه شنبه مورخ 21 مهر 1394 به مناسبت روز جهانی کاهش خطر بلایا در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.

همایش ملی کاربست دانش بومی در کاهش خطر بلایا، امروز سه شنبه مورخ 21 مهر 1394 به مناسبت روز جهانی کاهش خطر بلایا در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.

این همایش توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه ملی تحقیقات سلامت با مشارکت کارگروه سلامت در حوادث و بلایا، دفتر مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، معاونت آموزشی و پژوهشی هلال احمر ایران، موسسه آموزش عالی هلال ایران و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار می شود.
در این همایش از فیلم مستند ادغام مدیریت خطر بلایا در نظام شبکه بهداشت درمانی کشور رونمایی می شود و از دست اندرکاران تدوین برنامه ملی پاسخ به حوادث وبلایا تقدیر بعمل می آید. سخنرانان همایش، به ارایه مدل های بهره مندی از دانش بومی در کاهش خطر بلایا در سطح کشور ارایه می نمایند. 

از برنامه های اصلی این همایش اعلام ادغام مدیریت خطر بلایا در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور است. این برنامه شامل 5 برنامه اصلی است:
1) ارزیابی ایمنی و خطر واحدهای بهداشتی، 2) نظام مراقبت بلایا، 3) ایمنی فیزیکی واحدهای بهداشتی، 4) برنامه امادگی و پاسخ سلامت، و 5) برنامه ارزیابی و آموزش خانوارهای ایرانی برای بلایا. طراحی و پایلوت این برنامه از دو سال قبل در کشور آغاز شد و نهایتا در سال 1394، با قرار گرفتن در بسته خدمات سطح اول بهداشتی، فرایند ادغام انجام گرفت. رویکرد مبتنی بر تحقیقات کاربردی که در روند ادغام مدیریت خطر بلایا صورت گرفت، توسط سازمان ملل متحد بعنوان یک مطالعه موردی منتشر و معرفی گردید. این تحقیقات کاربردی، حاصل همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، موسسه ملی تحقیقات سلامت، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. 

از سال 1989 میلادی با تائید مجمع جهانی سازمان ملل، سیزدهم اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی کاهش خطر بلایا نام گذاری شده است. هدف از بزگداشت این روز، توسعه فرهنگ کاهش خطر بلایا در مردم و دولت های سراسر جهان می باشد. این روز هر شهروند و دولتی را به مشارکت در تاب آور ساختن جامعه در برابر بلایا تشویق می کند.  مضمون روز جهانی کاهش خطر بلایا در سال 2015، بخشی از یک ابتکار عمل است که از سال 2011 شروع شده و در آن هر سال بر گروهی از جامعه تاکید دارد. به طوری که در سال 2011 کودکان و افراد جوان مورد توجه بودند، در سال 2012 بر حفاظت از زنان و دختران در بلایا تاکید داشت، افراد معلول در سال 2013 مورد توجه این روز جهانی قرار گرفتند، و در سال 2014 نیز بر جمعیت سالمندان تاکید گردید. در سال 2015، این روز با موضوع "دانش برای زندگی" معرفی شده است و بر استفاده از "دانش سنتی، بومی و محلی" که دانش مدرن را تکمیل می کند و موجب افزایش تاب¬آوری افراد و جوامع می شوند، تاکید دارد. بطور مثال اگاهی از علائم هشدار اولیه در طبیعت می تواند در اطمینان از اقدامات زود هنگام برای کاهش اثرات بلایای با شروع آهسته مانند خشک سالی و بلایای برق آسا مانند موج گرما، طوفان، سیل مهم باشد. دانش مدرن مانند گزارشات هواشناسی در ترکیب با دانش محلی، اهمیت خاصی در آماده سازی جوامع برای مواجه با بلایا دارد. همچنین دانش¬های محلی می تواند سینه به سینه بین نسل های مختلف منتقل شود.
از سال 1385 ، هر ساله به مناسبت این روز مراسمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می گردد که در مواردی منجر به اقدامات ماندگار و ارزشمندی نیز در مدیریت بحران کشور شده اند. بعنوان مثال، متعاقب برگزاری برنامه سال 1388 با موضوع ایمنی بیمارستان ها برای بلایا، کمپین ملی بیمارستان ها برای بلایا آغاز شد، برنامه ارزیابی ایمنی بیمارستان های کشور با ابزار HSI تدوین شد، که هم اکنون بعنوان معیار اعتباربخشی بیمارستان ها توسط وزارت بهداشت تعریف شده است. این برنامه به وزارت بهداشت امکان تولید شاخص ملی ایمنی بیمارستان برای بلایا را داده است. بر اساس آمار مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، شاخص ملی ایمنی بیمارستان ها برای بلایا، افزایش از 34% در سال 1392 به 43% در سال 1394 را نشان می دهد (این شاخص میانگین آمادگی عملکردی، ایمنی سازه ای و ایمنی غیرسازه ای بیمارستان ها است). مثال دوم، همایش سال 1392 بود که با موضوع معلولیت وحوادث طبیعی برگزار شد. پیرو این مراسم، کمیته ملی "پیشگیری از معلولیت و حوادث طبیعی" توسط دفتر مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت و سازمان مدیریت بحران کشور شکل گرفت. این کمیته که دبیری آن بعهده موسسه ملی تحقیقات سلامت قرار دارد دارای 22 عضو فعال شامل فراکسیون دفاع از حقوق معلولان، جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی و سازمان های مردم نهاد هستند. ارزیابی سال 1394 کمیته نشان داد که بیش از 30 برنامه توسط اعضای کمیته اجرا شده یا در دست اقدام می باشند. از دستاوردهای مهم این کمیته، مشارکت در بازبینی قانون حمایت از حقوق معلولان است.
همایش ملی خطر بلایا




سه شنبه 21 مهر 1394 - 12:52:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن