تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821060539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رها شدن پساب سودسوزآور، معضل جدید زیست محیطی آببر


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: رها شدن پساب سودسوزآور، معضل جدید زیست محیطی آببر استان‌ها > زنجان - به گزارش روزنامه همشهری زنجان استفاده از ماده قلیایی سودسوزآور در محصول تولیدی زیتون برای از بین بردن طعم تلخی توسط برخی از اهالی شهر آببر موجب شده تا نگرانی ها درباره عوارض تخریبی و محیط زیستی این ماده قوت بگیرد. مدیریت شهری و دستگاه های دخیل در این امر برای روشن کردن افکار عمومی راه پر فراز و نشیبی پیش رو دارند و اعتقاد دارند با اهرم فشار و اعمال جرایم می توان راه تخریب و آسیب را مسدود کرد. اما آیا این امر با تشکیل اکیپی از مسئولان ذیربط می تواند، عامل بازدارنده باشد؟

طارم؛ قطب تولید زیتون کشور است. محصول بومی این دیار از استان زنجان در اشکال مختلف به استان ها و حتی سایر کشورها صادر می شود و نقش زیتون کاران این شهرستان در رونق اقتصادی شهرستان بر کسی پوشیده نیست.
یک عضو شورای شهر با اشاره استفاده از ماده قلیایی سودسوزآور در محصول تولیدی زیتون آببر می گوید: استفاده از این ماده در مخلوط با آب و زیتون مجاز است. این ماده موجب نفوذپذیری بالای زیتون در مقابل آب بیشتر می شود که در تغییر طعم زیتون تاثیر دارد. عین الله محمدی مهمترین چالش سد راه برای استفاده از این ماده را خروجی پساب آن عنوان می کند و می افزاید: به ازای هر 60 کیلوگرم زیتون مخلوط با آب یک کیلوگرم سود سوزآور و یا به ازای هر بشکه5/1 کیلوگرم از این ماده اضافه می کنند تا به مدت8 تا24 ساعت باقی بماند. وی با تاکید بر نقش دستگاه های نظارتی درباره کنترل و نظارت جدید برای مدیریتی پساب های سودسوزآور مخلوط شده با آب بیان می کند: قانون شهرک های صنعتی این اجازه را نمی دهد که این پساتب حتی به چاه های جاذب ریخته شود چرا که با نفوذ با آب های زیرزمنی در آسیب ریاند به آنها تاثیر دارد.
محمدی با اشاره به راه اندازی کارخانه2 هزار تنی فرآوری زیتون در این شهرستان بیان می کند: قرار است این شرکت پساب حاصل از تولید محصول را 5 بار به روش صنعتی بازیافت کند که چنین دیدگاهی در حفظ محیط زیست جای قدردانی دارد.
وی در ادامه صحبت هایش تبیین و روشن شدن رها کردن پساب تولید شدن حاصل از ترکیب آب و سود سوزآور اشاره می کند و می گوید: هر چند در برخی منزل اهالی فاضلاب خانگی و آب وجود دارد؛ اما آنها ترجیح می دهند در کانال ها و حتی مسیر کاشت درختان این پساب ها را رها کنند که در گذر زمان آسیب های جدی وارد خواهد شد. عضون شورای شهر آببر در این باره عنوان می کند: اگر این پساب در شبکه فاضلاب پلیمری و پی- وی - سی رها شود، ایرادی نخواهد داشت؛ اما رها کردن در شبکه فاضلاب بتنی موجب می شود تا در گذر زمان خاصیت بازی سودسوزآور آسیب بزند.
محمدی رها کردن این پساب به درون فاضلاب خانگی را در آسیب رساندن به خاک و آب به لحاظ اکوسیستمی را یادآور می شود و ادامه می دهد: در طول زمان نفوذ سود سوزآور به لایه های زیرزمین موجب از بین رفتن مکانیک خاک می شود.
به گفته وی اثر خوردندگی این ماده موجب یم شود تا در بتن کانال های آبی نفوذ کرده و موجب از بین رفتن مقاومت در برابر سیل شود.
محمدی با تاکید بر اینکه در18 سال گذشته به دلیل هزینه های بالا تعویض و بازسازی کانال های آبی مقدور نبوده است، بی توجهی برخی از مردم را در از بین رفتن کانال متذکر می شود و عنوان می کند: از سوی دیگر بوی نامطبوع این ماده در کانال آب موجب آزار و اذیت شهورندان شده که بارها از این موضوع انتقادهایی داشته اند.
از بین رفتن آسفالت و پیاده روها در سایه بی تفاوتی مردم در رها کردن سودسوزآور مخلوط با آب جزوء مواردی است که این مقام شهری آببر به آن اشاره می کند و می افزاید: سال پیش نیز شاهاد بودیم که این مایع مخالوط به دلیل بی توجهی در مسیر کاشت درختان رها شد که در نهایت خشک شدن 40 اصله درخت را موجب شد.
با این حال محمدی تشکیل اکیپ متشکل از شبکه بهداشت مرکز طارم،شهرداری و نیز نیوری انتظامی برای برخورد با افرادی که نسبت به رها شدن پساب مخلوط به این ماده اقدام می کنند را پیشنهاد می کند و می افزاید: همکاری نزدیک دستگاه ها برای سد راه شدن پخش مخلطو آب و سود سوزآور می تواند ما را در رسیدن به اهداف مسئولیت اجتماعی یاری کند.
تلخی زیتون
برای پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ یک کارشناس شیمی دانشگاه علوم پایه پیشرفته زنجان رفته است. عباس بیگلری با بیان اینکه سودسوزآور و یا همان هیدروکسید سدیم توسط زیتون کاران برای از بین بردن تلخی این محصول استفاده می شود، می گوید: زیتون کاران به جای اینکه چندین بار آب زیتون را عوض کنند، ترجیح می دهند با استفاده یکباره از این ماده طعم زیتون عوض شود.
وی با اعلام اینکه استفاده دراز مدت از محصولات قلیایی در ایجاد زخم معده و عوارض ناشی از آن بی تاثیر نیست، ادامه می دهد: سودسوزآور چربی پوست را به عنوان محافظ پوست از بین می برد که در خشک شدن پوست و خارش دست اثر دارد. بیگلری با تاکید بر اینکه بسته به نوع درخت، سود سوزآور موجب خشک شدن گونه های درختی می شود، عنوان می کند: با قلیایی شدن آب احتمال مرگ و میر آبزیان در صورت ورود به رودخانه ها و حوضچه ها نیز وجود دارد.
همشهری برای پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ مسئول آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان رفته است. سید جعفر خامسی در این براه می گوید:متاسفانه محیط زیست استان قادر به نظار بر فعالیت واحدهای غیرکارگاهی و خانگی نیست و همین امر موجب شده تا این معضل زیست محیطی پیش بیاید. وی ترکیب روغنی و نمکی بودن این ترکیب را یادآور می شود و ادامه می دهد: نفوذ نمک به خاک موجب شوری می شود که در صورت بازیافت نکردن این ماده با ادامه رسوب به آب های زیرزمینی آسیب وارد می کند.
مسئول آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه ماده روغنی ترکیبی دارای خاصیت تجزیه به روش هوازی و هوادهی است، ادامه می دهد: با این شرایط نبود شناسنامه برخی کارگاه ها موجب شده تا محیط زیست استان در شناسایی واحدهای متخلف با مشکلاتی مواجه شود و باید مردم برای خرید به واحدهای معتبر و محصولات استاندارد روی بیاورند. خامسی با اعلام اینکه از ابتدای سال چندین واحد کارگاهی متخلف در این راستا شناسایی شده است، بیان می کند: محیط یست استان با نمونه برداری و انجام آزمایش های مربوطه مواردی را که عموم مردم آببر در میان بگذارند، با جدیت دنبال خواهد کرد.
هنوز دستگاه های ذیربط در این زمینه فکر اساسی برای برخورد با این معضل زیست محیطی را در برنامه ندارند و چشم به آینده ای دوخت که با روشن شدن و آگاه سازی در آینده ای نزدیک زیتون کاران خانگی و غیرکارگاهی فرهنگ مدیریت پساب های سودسوزآو را پیاده کنند.

کلید واژه ها: استان زنجان -




دوشنبه 20 مهر 1394 - 14:56:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن