تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819887805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورود «عماد» به لشكر موشك‌هاي دوربرد ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ورود «عماد» به لشكر موشك‌هاي دوربرد ايران
«عماد»... اين نام جديدترين عضو خانواده موشك‌هاي دوربرد ايراني است كه ديروز وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان، خبر شليك موفقيت آميز آن را در رسانه‌ها منتشر كرد.
نویسنده : جعفر تكبيري 


«عماد»... اين نام جديدترين عضو خانواده موشك‌هاي دوربرد ايراني است كه ديروز وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان، خبر شليك موفقيت آميز آن را در رسانه‌ها منتشر كرد. اين خبر در حالي به مثابه تولد عضو تازه خانواده موشك‌هاي ايراني با قابليتي جديد و شگرف است كه اين قابليت و توانايي را در اختيار نيروهاي مسلح كشورمان قرار مي‌دهد كه موشك را تا لحظه اصابت به هدف هدايت و كنترل كند؛ قابليتي كه براي نخستين بار به موشك‌هاي دوربرد كشورمان اضافه شده و پيش از اين چنين قابليتي تنها در اختيار موشك‌هاي كوتاه‌برد كشورمان بود.
در همين ارتباط، سردار حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اعلام آزمايش موفقيت آميز موشك «عماد»، اين موشك دوربرد را نسل جديد موشك‌هاي بالستيك زمين به زمين جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد.  سردار دهقان سپس با تأكيد بر راهبرد وزارت دفاع در توسعه و تكميل توان موشكي نيروهاي مسلح و افزايش قدرت بازدارندگي مؤثر جمهوري اسلامي ايران، به قابليت جديد موشك دوربرد عماد اشاره و تصريح كرد: اين موشك كه همه مراحل طراحي وساخت آن به دست دانشمندان و متخصصان سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع انجام شده نخستين موشك دوربرد جمهوري اسلامي ايران با قابليت هدايت و كنترل تا لحظه اصابت به هدف است كه قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور كامل منهدم كند.  وزير دفاع همچنين ساخت و آزمايش موفقيت آميز موشك عماد را يك جهش فناورانه و عملياتي در اين حوزه راهبردي به شمار آورد.  وي تأكيد كرد: ما براي افزايش قدرت دفاعي و توان موشكي خود از هيچ‌كس اجازه نمي‌گيريم و برنامه‌هاي دفاعي خود را به ويژه در حوزه موشكي با قاطعيت پيگيري مي‌كنيم كه موشك عماد از مصاديق برجسته آن به شمار مي‌رود.
سردار دهقان با تبريك اين موفقيت بزرگ و دستاورد ارزشمند به محضر فرماندهي معظم كل قوا، نيروهاي مسلح و ملت رشيد ايران و قدرداني از زحمات و تلاش بي‌وقفه مديران، دانشمندان و متخصصان سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع تصريح كرد، با تحويل انبوه موشك عماد به يگان‌هاي موشكي نيروهاي مسلح، در آينده نزديك قدرت و توان تاكتيكي و عملياتي آنان به طور بسيار چشمگيري افزايش خواهد يافت.

 بي‌اعتباري قطعنامه ظالمانه شوراي امنيت
اما موشك دوربرد عماد در حالي توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان با موفقيت آزمايش شد كه غربي‌ها در جريان مذاكرات در خصوص برنامه صلح آميز هسته‌اي كشورمان، تلاش زيادي براي محدود كردن توان دفاعي كشورمان به كار بستند و اگرچه ديپلمات‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران در طول اين مذاكرات حاضر به گفت‌وگو در خصوص برنامه موشكي كشورمان نشدند، اما در بخشي از قطعنامه 2231 شوراي امنيت كه پس از برجام به تصويب اين شورا رسيد، در خصوص محدود كردن توان موشكي كشورمان تأكيدات مهمي صورت گرفت كه موجب نگراني‌هاي متعددي در داخل كشور شد.
بر اين اساس، در ضميمه B اين قطعنامه، ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد محدوديت‌هايي را بر صنايع موشكي ايران اعمال كرده است. در بند 3 ضميمه B از ايران خواسته شده است تا هشت سال پس از پذيرش برجام، دست به هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي از جمله شليك موشك با استفاده از تكنولوژي اين دست موشك‌هاي بالستيك نزند.
اين در حالي بود كه بلافاصله پس از صدور اين قطعنامه در شوراي امنيت، وزارت خارجه طي بيانيه‌اي تأكيد كرد، «جمهوري اسلامي ايران تدابير لازم براي تقويت توانمندي‌هاي دفاعي خود به منظور حراست از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنين مقابله با تهديد تروريسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در اين چارچوب، توانمندي‌هاي نظامي ايران از جمله موشك‌هاي بالستيك، منحصراً براي دفاع مشروع هستند. اين تجهيزات براي قابليت حمل سلاح‌هاي هسته‌اي طراحي نشده‌اند و بنابراين، خارج از حيطه يا صلاحيت قطعنامه شوراي امنيت و پيوست‌هاي آن هستند.»
بنابراين مي‌توان عنوان كرد كه آزمايش ديروز موشك عماد، پاسخي قاطع و مقتدرانه به تلاش‌هاي دشمناني بود كه به دنبال محدود كردن توانمندي‌هاي نظامي كشورمان بودند.

 دستيابي به فناوري‌هاي پيشرفته نظامي در اوج تحريم‌ها
اما يكي از دلايلي كه غربي‌ها را مجاب مي‌كند تلاش بي‌شائبه‌اي را براي محدود كردن نظامي كشورمان به كار گيرند، دستيابي ايرانيان به فناوري توليد اين سلاح‌هاي پيشرفته در اوج تحريم‌ها بوده است. جمهوري اسلامي ايران كه از همان روزهاي نخستين انقلاب با تحريم‌هاي غرب مواجه شد، با وقوع جنگ عملاً در شرايطي قرار گرفت كه كشورهاي دنيا از فروش حتي ساده‌ترين تجهيزات نظامي نظير فشنگ و سيم خاردار نيز دريغ مي‌كردند. اين در حالي بود كه در طرف مقابل رژيم بعث نه تنها به‌روزترين تجهيزات نظامي را در اختيار داشت بلكه از حمايت‌هاي اطلاعاتي و نظامي كشورهاي منطقه و غربي‌ها برخوردار بود و همين موضوع جنگي نابرابر را رقم زده بود، اما همين جنگ نابرابر خود به دانشگاهي تبديل شد كه فرزندان ايران با احساس نياز خود بتوانند به تكنولوژي ساخت انواع و اقسام تجهيزات نظامي سبك و سنگين از جمله جنگنده‌ها، بالگردها، تانك‌ها و موشك‌ها دست پيدا كنند؛ تكنولوژي‌اي كه در بسياري از موارد كاملاً بومي و اختصاصي جمهوري اسلامي ايران است و توسط بزرگمرداني نظير شهيد تهراني‌مقدم پايه‌گذاري شد.

 سلاح‌هايي كه هيچ‌گاه تهديد نيست
روند تلاش جمهوري اسلامي براي تقويت بنيه دفاعي خود در حالي است كه ايران همواره در معرض تهديدات مختلف نظامي بوده است؛ تهديداتي كه يكي از آنها عملي شد و نتيجه آن هشت سال جنگ در مرزهاي غربي كشور بود؛ جنگي كه در شرايط فشار سنگين دنيا به جمهوري اسلامي و حمايت غرب و شرق از دشمن ايران آغاز شد اما در نهايت با پيروزي جمهوري اسلامي پايان يافت. اين واقعيتي بود كه در ادامه قدرت نظامي جمهوري اسلامي را به يك قدرت بازدارنده تبديل كرد كه دشمنان جمهوري اسلامي حتي در اوج بحران خاورميانه جرئت شليك يك گلوله را به خاك ايران نداشتند. اين موضوع در حالي بود كه پس از حمله امريكا به افغانستان و عراق، بسياري بر اين باور بودند كشور سوم منطقه كه توسط ايالات‌متحده فتح خواهد شد، ايران است. علاوه بر اين در جريان چالش فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران نيز بارها تهديدات نظامي گسترده‌اي عليه جمهوري اسلامي صورت گرفت، به گونه‌اي كه برخي ساده‌باور در داخل كشور خود را براي جنگ آماده كرده بودند اما در نهايت قدرت نظامي و اقتدار تكنولوژيك جمهوري اسلامي مانع از تحقق آمال و آرزوهاي امريكا و رژيم‌صهيونيستي در داخل ايران شد.  حال با دستيابي جمهوري اسلامي به جديدترين تجهيزات نظامي دنيا، دشمنان جمهوري اسلامي كه سرخورده از اين پيشرفت چشمگير هستند، تلاش مي‌كنند از طريق ايجاد ترس از اين توانمندي‌ها در كشورهاي همسايه، عملاً نه تنها بازار فروش سلاح‌هاي خود را در منطقه گرم كنند بلكه از اين طريق به دنبال فشار عليه جمهوري اسلامي هستند. اين در حالي است كه پيشرفت نظامي جمهوري اسلامي هيچ‌گاه تهديدي براي منطقه و كشورهاي دوست نبوده و اين سلاح‌ها تنها حالتي بازدارنده دارند، كما اينكه جمهوري اسلامي همواره پيام صلح و دوستي خود را به كشورهاي مختلف منطقه ارسال كرده است. علاوه بر اين، نكته مهم ديگر در خصوص پيشرفت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي آن است كه وجود ايراني مقتدر در منطقه مي‌تواند باعث آرامش و امنيت ديگر كشورها باشد و طمع جنگ‌افروزي در منطقه توسط بيگانگان براي بازاريابي تجهيزات نظاميشان را كاملاً از بين خواهد برد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن