تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813366254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه بانوان را به پوشش اسلامی تشویق کنیم ؟


واضح آرشیو وب فارسی:وااسلاماه: درجوامع اسلامی عده ی به دلیل گرایشات دینی که دارند تمایل به اصلاح دیگران بخصوص در زمینه پوشش بانوان دارند و برای عملی ساختن انگیزه دینی خود از روشهای خاص خود استفاده می کنند که ممکن است نتیجه بخش نباشد ، دلیل آن روشن است، حجاب هر چند مهم ولی جزئی از مسلمانی است نه مجموعه مسلمانی، بنابر این شرط اول برای عملی ساختن پوشش بانوان ، اسلامی کردن جامعه به تمام معناست. وبا اسلامی کردن یک جامعه تمام مجموعه مسلمانی متحقق می گردد، اسلامی که هدف اصلی آن تحقق مسلمانی زیستن است و اسلام بدون مسلمانی زیستن مورد تایید قرآن نمی باشد ، لذا تلاش برای مسلمانی زیستن باید در محور توجه باشد . چنانکه الله تعالی در سوره مبارکه ب قره آیه ۲۰۸ می فرماید یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِی السِّلْمِ کَآفَّهً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ . ترجمه : اى کسانى که ایمان آورده اید، همگى در تسلیم و طاعت (خدا) درآیید و پیروى از گام هاى شیطان نکنید، که او براى شما دشمنى آشکار است . خداوند دو شیئ متضاد را در آیه ذکر می فرماید ۱_ کاملا در اسلام و طاعت الهی در آیید ۲_ از گامهای شیطان پیروی نکنید . معنی اش این است که دخول شما مومنین در اسلام زمانی کامل است که از گامهای شیطان پیروی نکنید و اگر نام شما مسلمان باشد و پیرو خط و منش شیطان باشد پس ورود شما در اسلام و اطاعت الهی ناقص است . مانند مسلمانی که به واجبات دینی از جمله نماز و روزه ملتزم نیست ، یا مانند کسی که به چشم چرانی و فساد اخلاقی معتاد گشته ، از حرام ارتزاق می کند و از زندگی اسلامی و آداب آن بی اطلاع است. زنی که پوشش اسلامی داشته باشد اما به احکام اسلام واقف و ملتزم نباشد پوشش او نمی تواند نشانه تدین باشد ، لزوما حجاب باید بخشی از تدین و تعهد اسلامی بانوان مسلمان باشد نه جزو عادات و رسوم منطقه . بنابر این لازم است که اصلاحگران باید بر اصل دین تمرکز کنند تا مشکلات دینی جامعه بطور ریشه ی حل گردد . چگونه می توان جامعه ی اسلامی ساخت ؟ زمانی که اسلام درعربستان ظهور کرد آنحضرت به اسلامی کردن جامعه پرداخت . اسلامی کردن چگونه است ؟ ما آن را در دو جمله خلاصه می کنیم اسلامی کردن یک جامعه و یا مسلمانی زیستن این است که افراد جامعه عموما خودرا ملتزم به انجام واجبات دینی و ترک محرمات نمایند . و این با اصلاح عقاید متحقق می گردد و آنحضرت اسلامی کردن را از عقاید افراد شروع کرد ، عقاید انسان مربوط می شود به ارتباط و محبت درونی انسانها با خداوند جهان که اگر این محبت درونی برقرار گردد از چنین جامعه ای نه تنها فقط مسلمان حجابی بلکه مسلمان واقعی که تمام شرایط مسلمانی را دارا باشد بیرون می آید . در افغانستان زمانی که طالبان کابل پایخت و شهرهای بزرگ را تصرف کردند زنان را به پوشیدن برقع اجباری و مردان را به گذاشتن ریش امر کردند و برای رفتن به مسجد مردان را کتک می زدند ظاهرا عملکرد شان در مسیر رضایت خداوند بود اما چون همراه با اسلامی کردن جامعه نبود هیچ موفقیتی نداشت چون به قول امام ابوالحسن ندوی طالبان اسلام را به قلبها نبردند. و با رفتن طالبان حجاب و ریش هم رفتند. حقیقتا آنطور که طالبان فکر می کردند اسلام با کتک به خانه نمی آید و آنحضرت اسلام را با کتک به خانه مردم نبرد بلکه اسلام را با آموزش و ترغیب به خانه مردم برد. تنها راه کار آموزش های دینی به مردم است آموزش تنها راه رسیدن به هدف است و آموزش باید بر اساس آموزه های قرآنی حکیمانه باشد . برای تشریح این مطلب سه جامعه را در نظر میگیریم یکی جامعه کفری است دومی، جامعه مسلمانان فراری و سومی، جامعه مسلمانان متعهد . اولی، یعنی جامعه غیر مسلمانان که ممکن است دربین آنها افرادی باشند که معتقد به وجود خدا هم نباشند حالا یک گروه اصلاحگر وارد جامع مذکور شود و به آنها بگوید که از خدا بترسید، ممکن است تا زمانی که این مردم به مرحله خدا ترسی برسند شاید مرده باشند و حتی به شناخت خدا هم نایل نگردند، لذا این روش مثمر نخواد بود . دومی، یعنی جامعه مسلمانان فراری از اسلام که ممکن است در بین آنها کسانی هم باشد که به خدای جهان بد و بیراه بگویند(نعوذباالله) حالا در این وضعیت بحرانی دعوتگرانی به آنها بگویند شما باید نماز بخوانید یا که منتظر شلاق ما باشید! مسلما این روش هم مثمر ثمر نخواهد بود . سومی، یعنی جامعه مسلمانان متعهد و ملتزم که اگر یافت شود نیازبه صدور حکم ندارد . پس تنها راه اسلامی کردن جوامع مسلمانان آموزش کتاب مسلمانی به عموم مردم است و کتاب مسلمانی فقط یک کتاب است و آن قرآن کریم است که در آن تمام احکامات الهی از عقاید گرفته تا جزء جزء دستورات اسلام بطور مفصل بیان شدند و این روش نبوی و مسیر موفقیت است. اگر مسلمانان دور و نزدیک به خواهران مسلمان خود در فرانسه و سایر کشورهای غربی که بخاطر حجاب شان سختی هارا در مقابل رفتارهای دشمنان اسلام متحمل می گردند بنگرند می فهمند که آنها هیچی ندارند جز اینکه کلام الهی را در سینه های شان گذاشتند و خداوند قلب آنهارا با آیات الهی منور ساخته است و این تنها عامل نجات آنها از دجالان زمان است. اشتباهات در اجرا یا تعالیم احکامات اسلامی برای افرادی که قصد اصلاح جامعه را دارند و مصمم هستند اوامر و نواهی الهی را به دیگران متذکر شوند و به دعوت به پردازند لازم است ابتدا خودشان را اصلاح نمایند تا به عنوان الگو و شایستگان جامعه پذیرفته شوند، پس از اصلاح خود زبان خورا اصلاح نمایند و از زبانی نا سالم پرهیز نمایند. موارد متعددی می تواند مصداق زبان نا سالم باشد ازجمله تمسخر کردن به دیگران، غیبت ، خراب کردن شخصیت و تبلیغات سوء علیه کسی ، کسانی که زبان سالمی ندارند خود مطرود جامعه هستند و فرد هیچگاه حاضر نخواهد شد وجودش را تحمل کند چه برسد به اینکه موعظه اش را گوش کند این مانند کسی است که به مخاطب ابتدا بگوید خدا ترا لعنت کند چون تو معصیت می کنی و سپس بگوید حالا بیا و توبه کن . قرآن کریم به اصلاحگران و مرشدان جامعه چنین امر می فرماید سوره مبارکه النحل آیه ۱۲۵ ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَالمَوعِظَهِ الحَسَنَهِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبیلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدینَ. با حکمت و پند نیکو (مردم را) به راه پروردگارت دعوت بده ، و با روشی که نیکو تر است ، با آنها استدلال و مناظره کن ، بی تردید پروردگارت به (حال) کسی که از راه او گمراه شده است؛ دانا تر است ، و (نیز) او به هدایت یافتگان؛ دانا تر است . خطاب الهی در ابتدای امر برای پیامبر سپس برای صحابه و جمیع امت می باشد. قرآن کریم مسیر حرکت موعظه گری را مشخص فرمود ، و آن داشتن زبانی حکیمانه و با کلماتی حسنه یا شایسته می باشد که روش نبوی بود وبا این شیوه توانست موفق ترین پیامبر در امر آدای رسالت آسمانی خویش گردد. و زبان نا سالم نمی تواند زبان حکیمانه باشد و چنین فردی نمی تواند مقبول جامعه گردد و پند او نیز نمی تواند مفید و موثر برای دیگران باشد. و اگردر میدان دعوت با فرد بد زبانی مواجه گردید نبایستی مقابله به مثل کند اگر مقابله به مثل کرد هیچ تفاوتی با مخاطبش نمی کند . عصبانیت یکی دیگر از اشتباهات در امر دعوت است و باید گفت برخوردهای احساساتی در اخلاق نبوی جایگاهی ندارد. امام بخاری از ابوهریره رضی الله عنه روایت می کند که : یک عرب بادیه نشین در مسجد ادرار کرد مردم بر وی شوریدند تا او را تنبیه کنند ، رسول الله صلی الله علیه وسلّم فرمودند: با او کاری نداشته باشید، روی ادرارش نیز سطل(دلو) آبی بریزید زیرا شما آسانگیر مبعوث شده اید نه سخت گیر (وخشن) .و در روایتی آمده است که مردم با زبان به تنبیه او پرداختند نه با دست. متن حدیث : عن أبی هریره أن أعرابیا بال فی المسجد فثار إلیه الناس لیقعوا به فقال لهم رسول الله صلى الله علیه وسلم : ” دعوه وأهریقوا على بوله ذنوبا من ماء أو سجلا من ماء فإنما بعثتم میسرین ولم تبعثوا معسرین ” وفی روایه فتناوله الناس قال فی الفتح أی بألسنتهم لا بأیدیهم/ صحیح بخاری جامعه نیاز به معلم اخلاق دارد بنابر این ما سخن را بسیار کوتاه می کنیم ، که اگر زنان غیر محجبه می دانستند محجبه می شدند، اگر بی نمازان جامعه می دانستند مانند نمازی های جامعه می شدند، اگر کفار دنیا می دانستند مانند مومنان و موحدان می شدند . دلایل فاصله گرفتن از الله تعالی فقط ندانستن است که یک کلمه دارد. و الله تعالی برای کفار کلمه نمیدانند را بطور مکرردرکلامش ذکر فرموده است ، لزوما درمان ندانستن آموزش دادن است نه چیز دیگر، پس جامعه نیاز به معلم اخلاق دارد . رسول الله صلی الله علیه وسلم معلم اخلاق بودند چنانچه الله تعالی در سوره مبارکه جمعه آیه ۲ می فرماید : هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوعَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَه ترجمه: اوست که در میان امّیان فرستاده اى از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها تلاوت مى نماید و آنها را(از پلیدى هاى عقیدتى و اخلاقى و عملى) پاکیزه مى کند و به آنها کتاب (آسمانى) و معارف دینى و عقلى مى آموزد، و حقیقت این است که آنها پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند.  در این آیه وظایف بعثت آنحضرت خلاصه می شود که سه تا هستند . ۱_ تلاوت آیات برای مردم ۲_ تزکیه و اصلاح آنها ۳_ آموزش کتاب و حکمت.  سه وظیفه بالا را آنحضرت با روش بسیار پسندیده و در چارچوب حدیث زیر آدا فرمودند. انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق . آنحضرت فرمودند جز این نیست که من مبعوث شده ام تا اینکه پایه های اخلاق را تکمیل کنم. و تنها رسول الله صلی الله علیه و سلم الگو مسلمانان است: چنانچه الله تعالی در آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب می فرماید: لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا یقیناً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است، برای آنان که به خدا و روز آخرت امید دارند، و خدا را بسیار یاد می کنند. نتیجه : راه های گسترش حجاب در جامعه با تحول دینی در جامعه ممکن است ، و آن باید از طریق آموزش احکامات الهی به عموم مردم از جمله به خانواده ها و معلمین صورت گیرد چرا که خانواده ها و معلمین می توانند نقش کلیدی در تربیت اسلامی ایفا کنند و در این راستا از اخلاق نبوی اسوه گیری شود ، دلیل بی حجابی بی اطلاعی از اسلام و قیامت است، به دنبال این اقدامات دیگر اینترنت و فرهنگ غرب نمی تواند نقشی در بی حجاب کردن زنان مسلمان داشته باشند و جامعه از لحاظ دینی بهینه می شود. منبع : وااسلاماه


یکشنبه ، ۱۹مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وااسلاماه]
[مشاهده در: www.vaislamah.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن