واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: اتهاماتی مانند دولتی بودن، اثرگذار نبودن و جریان اشاعه ی سینمای روشنفکری، برچسب هایی است که به گروه هنر و تجربه زده می شود اما آیا این حق مردم و مخاطبان جدی سینمای ایران نیست که پیوسته برای دیدن فیلم های هنری مورد علاقه شان حق انتخاب داشته باشند؟ آیا اگر دولت که وظیفه اش حمایت از آثار فرهنگی در تمام شاخه های هنری است بودجه ای آن هم در حد 2 درصد از بودجه سالیانه ی سینمای ایران را صرف حمایت از گروهی کند که هدفش حفظ و ارتقای سلیقه هنری مخاطبان سینما است باید این گروه متهم شود به دولتی بودن؟عصرایران؛ رضامیرمحرابی- فروردین 1393 حجت الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی در حکمی امیر حسین علم الهدی را به عنوان مدیراجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه منصوب کرد تا چشم ها به دنبال ایجاد جریان سینمایی نوینی در هنر این سرزمین باشد. گروهی که در ابتدا ابهاماتی در ابعاد و فرجام آن وجود داشت اما به تدریج و با استقبال اهالی سینما خیلی زود توانست مخاطبان خاص خود را پیدا کند به گونه ای که اکنون که یکسال از شروع نمایش فیلم ها در این گروه سینمایی می گذرد به عنوان یک جریان نو و هنری که ساز و کار دارد و بر اساس مبنا و اصول خود پیش می رود جاافتاده است. طبق تعریف گروه سینماهای «هنر و تجربه» تلاشی برای نمایش آن دسته از فیلم های باارزشی در میان فیلم های غیرتجاری است که اکران شان می تواند جایگاه شایسته و درخور سازندگان آن ها را در جامعة سینمایی روشن کند و به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند. در این طرح «فیلم هنری» به اثری سینمایی – در هر قالب زمانی کوتاه و بلند و داستانی و مستند و انیمیشن و… – گفته می شود که فرم و محتوای آن تمایلات و حساسیت ها و کنجکاوی های زیبایی شناسانة تماشاگران را برانگیزد و ذوق و سلیقة بصری آنان را ارتقا دهد. «فیلم تجربی» نیز به فیلمی اطلاق می شود که شیوه های تازه ای در بیان و روایت سینمایی در آن تجربه شده باشد که سینمای تجاری و عامه پسند به سوی آن نمی رود. البته برخی از فیلم های متفاوت و برتر سینمای بدنه هم که حاوی جنبه های هنری و تجربی هستند و به دلیلی امکان این را دارند که جایی در اکران سینمای بدنه پیدا کنند، می توانند در چارچوب این طرح نیز به نمایش درآیند. این گروه سینمایی که در یکسال گذشته بیش از 130 عنوان فیلم سینمایی، مستند، کوتاه و انیمیشن در آن به نمایش درآمده است به عنوان جریانی مهم در سینمای این روز ایران درآمده است. روزگاری در این سرزمین نمایش فیلم های مستند و کوتاه را فقط باید در سینماتک ها جستجو می کرد و گاه اگر اکران های ویژه ای ایجاد می شد و فرصت فراهم بود به دیدن آن فیلم می رفتیم؛ اما این روزها مخاطبان جدی سینمای ایران می توانند موفق ترین مستندها و فیلم های کوتاه را در این گروه سینمایی ببینند و در جریان تولیدات روز سینمای ایران در این بخش قرار گیرند. در بخش تولیدات سینمایی و تجربی نیز فرصت برای نمایش فیلم های مهم و موفق فراهم شده است و مخاطبان سینما توانستند در این بخش با حضور در سینماهای هنر و تجربه آثار مورد علاقه خود را مشاهده کنند. این گروه در ابتدای راه اندازی خود در تهران نمایش آثار خود را آغاز کرد و اکنون با داشتن سالن در سینماهای فرهنگ، آزادی، کوروش، موزه سینما، چارسو و خانه هنرمندان در پایتخت میزبان مخاطبان سینمای هنر و تجربه است. در مراکز استان نیز پردیس سینمایی هویزه مشهد، پردیس سینمایی پرشین کرج، سینما سوره اصفهان، پردیس سینمایی کاپری گرگان، سینما ساحل اهواز و پردیس سینمایی ونوس قم میزبان آثار این گروه سینمایی هستند. اما در این میان جریان هایی شکل گرفته که تلاش می کند حرکت موفق این گروه سینمایی را زیرسوال برده و آن را با حربه های مختلفی زیرسوال ببرد. در این وانفسا که مخاطبان سینمارو از فیلم های سطحی و کهنه ی سینمای ایران خسته شده اند و جمعیت سینماروها به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده است حضور و وجود جریان سینمایی مانند هنر و تجربه خستگی و تکرار را از چشم های مخاطبان جدی سینمای ایران زدوده و با ویترینی متفاوت و متنوع مواجه می کند. مخاطب آزادانه از این ویترین فیلم مورد نظرش(مستند- سینمایی- انیمشین- کوتاه- تجربی) را انتخاب می کند و برای دیدنش به سینماهای این گروه می رود. در این سیستم، استقبال مخاطبان و فروش فیلم زمان اکران را تعیین می کند و فیلمی مانند ماهی و گربه می تواند تا ماه ها روی پرده بماند. اتهاماتی مانند دولتی بودن، اثرگذار نبودن و جریان اشاعه ی سینمای روشنفکری، برچسب هایی است که به گروه هنر و تجربه زده می شود اما آیا این حق مردم و مخاطبان جدی سینمای ایران نیست که پیوسته برای دیدن فیلم های هنری مورد علاقه شان حق انتخاب داشته باشند؟ آیا اگر دولت که وظیفه اش حمایت از آثار فرهنگی در تمام شاخه های هنری است بودجه ای آن هم در حد 2 درصد(رقم ناچیز 2 میلیارد تومان) از بودجه سالیانه ی سینمای ایران را صرف حمایت از گروهی کند که هدفش حفظ و ارتقای سلیقه هنری مخاطبان سینما است باید این گروه سینمایی متهم شود به دولتی بودن؟ بیش از 310 هزار نفر از مخاطبان سینمای ایران در یک سال گذشته از فیلم های اکران شده در این گروه دیدن کرده اند و این نوید را می توان داد که در هفته ها و ماه های پیش رو با حجم استقبال فراوان تری از آثار پخش شده در این گروه مواجه باشیم. همین که سازمان سینمایی وزارت ارشاد (وزارت خانه ای که در برخی سیاست هابش نمره قبولی نمی گیرد) توانست پس از سال ها آشفتگی، وضعیت بسامانی را برای اکران این جنس سینمای هنری ایجاد کند و در جهت ارتقای سلیقه سینمایی مخاطبان ایرانی قدمی بردارد خود جای تشکر و قدردانی دارد و در دورانی که سینمای ایران -که ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی برای قدرت نمایی در سراسر دنیا را دارد- به دلایل فراوان کمی فقیر شده است باید قدر این گروه سینمایی و تلاش هایش برای گشودن پنجره های جدید به مخاطبان را دانست. یک سالگی گروه هنر و تجربه را تبریک می گوییم و امید داریم با نقدهای سازنده بتوان روز به روز بر پویایی و حرکت رو به جلو این جریان سینمایی کمک کرد.
یکشنبه ، ۱۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]