محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831530258
تأملی در چرایی لزوم احراز صلاحیتها آیا نظارت استصوابی در تعارض با حق مردم است؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تأملی در چرایی لزوم احراز صلاحیتها
آیا نظارت استصوابی در تعارض با حق مردم است؟
نظارت استصوابی به دو دلیل الزام دارد: در صورتی که استطلاعی باشد، شورای نگهبان فلسفهی وجودی و کارویژهاش را از دست میدهد. همچنین از آنجا که اصل حقوق اساسی جمهوری اسلامی بر حاکمیت الهی مبتنی است، حاکمیت مردمی جاری در انتخابات، با نظارت استصوابی شورای نگهبان، به مثابهی نهاد حافظ اسلامیت نظام، محقق میگردد.
شورای نگهبان، برمبنای اصل 99 قانون اساسی، نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاستجمهوری و مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همهپرسی را بر عهده دارد. این نظارت بر مبنای تفسیر شورای نگهبان از اصل 99 قانون اساسی «استصوابی» و شامل همهی مراحل انتخابات است. این تفسیر اما از سوی منتقدین بسیاری به چالش کشیده شده است. به ویژه در بحبوحهی انتخابات در هر دوره، نقد به نظارت استصوابی به ابزاری جهت به چالش کشیدن مشروعیت انتخابات در جمهوری اسلامی بدل میگردد. بر همین مبنا، این نوشتار تبیینی است در جهت چراییها و فلسفهی وجودی نظارت استصوابی. پیشینهای بر نظارت استصوابی هرچند نظارت استصوابی در فقه شیعی دارای پیشینهی نظری و فقهی است، اما در دومین دههی تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی ایران، این مسئله به یک مناقشهی نظری و سیاسی بدل شده است. نخستین بار آنچه موجب شد تا نظارت استصوابی به ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی وارد شود اختلافنظرهایی بود که در زمان برگزاری انتخابات چهارمین دورهی مجلس شورای اسلامی پیش آمد. بر همین مبنا، رئیس وقت هیئت مرکزی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات در تاریخ 22 اردیبهشت 1370 در نامهی شمارهی 1111 خطاب به شورای نگهبان، نظر تفسیری شورای نگهبان را در مورد اصل نودونهم قانون اساسی درخواست کرد. در این نامه، حضور آزادانهی مردم منوط به نظارت شورای نگهبان شده بود تا رعایت بیطرفی کامل معمول گردد، اما آنچه لزوم تفسیر شورای نگهبان را ضروری میساخت کیفیت اجرا و نظارت شورای نگهبان بود «که گاه شائبهی تداخل» را مطرح میکرد: «بنا به مراتب استدعا دارد نظر تفسیری آن شورای محترم را در مورد مدلول اصل نودونه قانون اساسی اعلان فرمایند. غلامرضا رضوانی.» دبیر وقت شورای نگهبان نیز در تاریخ 1 خرداد 1370، در نامهی شمارهی 1234 خطاب به هیئت مرکزی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، نظر تفسیری خود را این گونه اعلام کرد: «نظارت مذکور در اصل 99 قانون اساسی استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات، از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها میشود. محمد محمدی گیلانی.»[1] این تفسیر اما پایانی بر مناقشات نظری و سیاسی موجود نبود؛ بلکه از این پس شبهات متعددی پیرامون نظارت استصوابی به خصوص در مقطع انتخابات مطرح شد. نظارت استصوابی پاسبخش اسلامیت نظام در پرسشگریهایی که نسبت به نظارت شورای نگهبان از سوی مخالفان و منتقدین این امر وجود دارد، مهمترین شبهه در بینیاز دانستن این اصل به تفسیر شورای نگهبان و رد تفسیر شورای نگهبان به دلیل روشن بودن اصل 99 قانون اساسی و استطلاعی دانستن نظارت شورای نگهبان بازمیگردد. منتقدین به اصل نظارت استصوابی تفسیر شورای نگهبان را تفسیر به نفع مفسر میخوانند[2] و به آن شبهه وارد میکنند که با حاکمیت مردمی در تقابل قرار دارد. نخستین چالش را باید با ارجاع به مناقشات نظری و حقوقی موجود پیرامون اصل 99 پاسخ گفت. بدین معنا که وجود مناقشات نظری، خود ابهام در این اصل را آشکار میسازد و نیاز به تفسیر را ضروری میسازد. آنچه یکی از ابعاد حقوقی شورای نگهبان را متجلی میسازد همین تفسیر اصول قانون اساسی است. اما پیرامون شبهات بعدی که نسبت به نظارت استصوابی وجود دارد، باید به تقسیمبندی موجود از نظارت در فقه شیعی اشاره کرد. تقسیمبندی نظارت به استطلاعی و استصوابی در تاریخ فقه شیعی و همچنین حقوق مدنی ایران، از قدمت و پیشینه برخوردار است. امام خمینی (رحمت الله علیه) در حوزهی وقفیات بحث نظارت را پیش میکشد و پیرامون تقسیمبندی آن میآورد واقف میتواند بر کار متولیِ وقف، ناظر تعیین کند. حال اگر مقصود واقف از نظارت تنها اطلاع یافتن از حصول اطمینان بر کار متولی باشد و متولی در تصرفات خود مستقل باشد و به اذن ناظر در صحت و نفوذ تصرفاتش نیاز نباشد، این نظارت استطلاعی است و اگر روشن شود که «اعمال نظر و تصویب ناظر، مقصودِ واقف است، متولی نمیتواند بدون اذن و تصویب ناظر تصرفی انجام دهد (نظارت استصوابی) و اما اگر معلوم نشد که مراد واقف از جعل ناظر چیست، لازم است که هر دو امر (اطلاع و اذن ناظر) رعایت شود.»[3] پس نظارت استصوابی در تقابل با نظارت اطلاعی یا استطلاعی تعریف میگردد. بنابراین تعریف ناظر، علاوه بر کسب اطلاع، ضامن اجرایی هم هست؛ یعنی ناظر میتواند حکم و دستور هم صادر نماید و حکم او نیز مطاع و نافذ است. به عبارتی، منظور از نظارت استصوابی این است که اعمال حقوقی زیر نظر مستقیم و با تصویب و صلاحدیدِ ناظر انجام میشود.[4] بدین ترتیب، نظارت استصوابی عامتر و جامعتر از نظارت استطلاعی میگردد که علاوه بر کسب اطلاع و آگاهی صلاحیت مصوبات یا عملکرد اشخاص، تأیید و تصویب آنها را نیز در بر میگیرد. بر این مبنا، شورای نگهبان نیز نظارت در اصل 99 قانون اساسی را مطلق و جامع میداند. طبیعی است که نظارت تام و کامل (نظارت استصوابی) قابل استظهار است. اضافه بر این، نظارت حقیقی همان نظارت استصوابی است. به این معنا که اصل در نظارت به این است که ناظر حق اظهار نظر و نفی و اثبات و تأیید و تکذیب را داشته باشد. به بیان دیگر، نظارت حقیقی به این است که رأی و نظر ناظر رسمیت داشته و فصلالخطاب باشد تا پذیرش رأی ناظر بر همگان قطعی باشد[5] که اگر این گونه نباشد، مرجع دیگری لازم است که بر روند کار بازبینی نماید و به بررسی مجدد بپردازد تا بتواند نظارت استطلاعی را به سطح اجرایی برساند. این امر موجب تسلسل و افزایش بار بوروکراسی و صرف هزینه و وقت میگردد. همچنین با توجه به وجود نهادهای قانونی و حقوقی متفاوت در قانون اساسی، وجود انواع متفاوتی از مراجع نظارتی امری بدیهی است. در واقع قانونگذار با توجه به تأکید قانون اساسی بر انتخابات و اهمیت آن در مشارکت مردم در حکومت، وجود ناظر را برای بقا و حفظ نظام ضروری دانسته و بنابراین انگیزهی لازم را در جهت نظارت بر تمام مراحل انتخابات ایجاد کرده است. برای نمونه، نهاد ولایت فقیه یکی از مهمترین نهادهای نظارتی در قانون اساسی جمهوری اسلامی است که از نظارت استصوابی برخوردار است. در مراحل بعدی و در یک سلسله مراتب قانونی، شورای نگهبان قرار دارد که علاوه بر وظیفهی تفسیر اصول قانون اساسی، نهاد نظارتی محسوب میشود که بخشی از حضور و نظارت ولی فقیه را به صورت غیرمستقیم در جهت ضمانت اجرایی اسلامیت نظام و حافظ حقوق مردم، انجام میدهد. از آنجا که فلسفهی نظارت، مراقبت بر اجرای صحیح تمام مراحل انتخابات و انتخاب نامزدهای صالح است، بنابراین به نظر میرسد اینکه شورای نگهبان تنها در صدد نظارت استطلاعی باشد با ماهیت نظارت و کارکرد شورای نگهبان و فلسفهی وجودی نظارت همخوان نباشد؛ چرا که این نظارت بدون ضمانت اجرایی نمیتواند کارویژهی بقای نظام را به درستی به اجرا برساند. اما در پاسخ برخی که نظارت استصوابی را نافی حاکمیت مردم در جمهوری اسلامی ایران میدانند[6] باید به اصل چهارم قانون اساسی اشاره کرد: اصل 4: کلیهی قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همهی اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهدهی فقهای شورای نگهبان است. بر مبنای این اصل، همهی اصول و قوانین و مقررات باید بر اساس موازین اسلامی باشد و تشخیص این امر بر عهدهی شورای نگهبان است. بر این اساس، اصول حاکمیتی مندرج در قانون اساسی نیز در این چارچوب قرار میگیرند. در واقع بر این مبنا، حاکمیت از آن خداست و کسی که خداوند به او اجازهی حاکمیت داده، در همان سطح و محدودهای که خداوند برای او معین کرده است، حق حاکمیت خواهد داشت.[7] همان گونه که در اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز آمده است، نظام جمهوری اسلامی بر «پایهی ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر او و وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین... و سیر تکاملی انسان به سوی خدا... امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی... و نفی هر گونه سلطهگری و سلطهپذیری و استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» استوار است. بنابراین اصل حاکمیت مردمی (اصل 56) در این راستا و تحت حاکمیت الهی قابل تبیین است و در واقع، حقوق ملت تحت لوای حقوق الهی و قانون و موازین اسلامی قابل پیگیری است. بنابراین حق انتخاب مردم در انتخابات، در چارچوب قوانین و موازین شرعی و اسلامی قابل احترام است و باید با نظارت شورای نگهبان اعمال شود. در واقع چون مردم با رأی به قانون اساسی، شرایط انتخابشوندگان را تعیین کردهاند و قانون اساسی نیز مرجع تشخیص صلاحیت آنها را تعیین کرده است، بدین ترتیب این مرجع «وکیل» مردم و نه «قیم» آنهاست تا این شرایط و صلاحیتها را اعمال کند.[8] این نظارت همچنین به تعامل مؤلفهی اسلامیت نظام با جمهوریت نظام تعین میبخشد و موجب اعمال ارادهی مردمی از مجرای شورای نگهبان میگردد. فرجام سخن نظارت استصوابی تفسیری از اصل 99 قانون اساسی است که نظارت بر کلیهی مراحل انتخابات را در بر میگیرد و از ضمانت اجرایی نیز برخوردار است. هرچند این امر مناقشات چندی را برانگیخته است، اما در طی سه دهه حیات جمهوری اسلامی، در هر دوره از انتخابات تعین داشته و اعمال شده است. این نظارت به دو دلیل الزام دارد: نخست اینکه در صورتی که نظارت استطلاعی باشد و نیاز به تأیید یا رد نداشته باشد، از لحاظ فلسفهی وجودی ضرورت وجودی خود و کارویژهاش را از دست میدهد؛ چرا که بررسیهای نظارتی شورای نگهبان اگر تنها به دلیل اطلاع یافتن باشد، ثمرهای را نصیب نظام نخواهد ساخت. همچنین از آنجا که اصل حقوق اساسی جمهوری اسلامی بر حاکمیت الهی مبتنی است، حاکمیت مردمی جاری در انتخابات، با نظارت استصوابی شورای نگهبان، به مثابهی نهاد حافظ اسلامیت نظام، محقق میگردد؛ چرا که حق مردم در دایرهی اسلامیت نظام و حاکمیت الهی قابل تشخیص و اجراست. پینوشتها: [1] http://www.shora-gc.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=9c349336-a860-4b81-b498-b9e0d414dc93&LayoutID=41ac3004-064d-4591-9605-3bb [2]امیرحسین علینقی، نظارت بر انتخابات و تشخیص صلاحیت داوطلبان، بحثی حقوقی پیرامون نظارت استصوابی و قانون انتخابات، تهران، نی، 1378، ص 54 تا 57 و جواد اطاعت، انتخابات و نظارت شورای نگهبان، حقوق اساسی، سال دوم، شمارهی دوم، ص 39 و 40. [3]امام خمینی، تحریرالوسیله، قم، مؤسسهی النشر الاسلامی، بیتا، ج 2، ص 74، مسئلهی 86 و همچنین سید محمدکاظم یزدی، سؤال و جواب، ترجمهی مصطفی محقق داماد و دیگران، تهران، مرکز نشر علوم اسلامی، 1376، ص 378. [4]سید محمد هاشمی، نظارت شورای نگهبان نظارت انضباطی، مجموعه مقالات، نظارت استصوابی، تهران، نشر افکار، 1378، ص 38. [5]عباس نیکزاد، پاسخ به شبهات نظارت استصوابی، قم، دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قم، ص 11. [6]محمد شریف، نگرش حقوقی به مقولهی نظارت استصوابی، مجموعه مقالات نظارت استصوابی، ص 13. [7]آییننامهی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مصوب 23 و 31 فروردین 85، مادهی 26. [8]قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، مصوب 9 مرداد 1365، مادهی 15. حسین نادریان منبع: پایگاه تحلیلی تبیینی برهان انتهای متن/
94/07/19 - 01:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
آیا نظارت استصوابی در تعارض با حق مردم است؟
نظارت استصوابی به دو دلیل الزام دارد در صورتی که استطلاعی باشد شورای نگهبان فلسفه ی وجودی و کارویژه اش را از دست می دهد همچنین از آنجا که اصل حقوق اساسی جمهوری اسلامی بر حاکمیت الهی مبتنی است حاکمیت مردمی جاری در انتخابات با نظارت استصوابی شورای نگهبان به مثابه ی نهاد حافظمسئول عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی شهرستان بهمئی: لزوم نظارت دقیق مسئولان بر بازار/محصولات متنوع و با کیفیت به م
مسئول عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی شهرستان بهمئی در نشست با بازاریان به معضلات موجود در بازار شهرستان اشاره کرد و خواهان توجه و نظارت بیشتر دستگاههای مسئول بر بازار بهمئی شد به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس نشست اصناف شهرستان بهمئی با موضوع فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در حسینیانحراف مشروطه در پی حذف نظارت استصوابی
انحراف مشروطه در پی حذف نظارت استصوابیبا تورقی در تاریخ میتوان گفت ساختار مشابه شورای نگهبان در دوران مشروطه نیز از سوی شیخ فضلالله نوری تئوریزه شده بود ساختاری که در آن دوران به عنوان اصل تراز معروف بود و برای فقها و علمای دین وظیفه "نظارت" تعریف شده بود با تورقی دمدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تاکید کرد لزوم سرعت بخشیدن در خدماترسانی به مردم
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تاکید کردلزوم سرعت بخشیدن در خدماترسانی به مردممدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام بر لزوم سرعت بخشیدن در خدماترسانی به مردم استان ایلام تاکید کرد داراب بیرنوندی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ایلام لزوم سرعت در ارائه خدمات آبرساناستاندار کرمان: کرمان ظرفیت اسکان 5 میلیون نفر را دارد/ لزوم حفظ اعتماد مردم به پست
استاندار کرمان کرمان ظرفیت اسکان 5 میلیون نفر را دارد لزوم حفظ اعتماد مردم به پستاستاندار کرمان گفت کرمان کلانشهری است که ظرفیت اسکان 5 میلیون نفر را دارد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان علیرضا رزمحسینی ظهر امروز در آیین گرامیداشت روز جهانی پست اظهار داشت جهان با پیشرفتهایامام جمعه موقت خرمشهر تاکید کرد لزوم حفظ اعتماد مردم توسط نیروی انتظامی
امام جمعه موقت خرمشهر تاکید کردلزوم حفظ اعتماد مردم توسط نیروی انتظامیامام جمعه موقت خرمشهر با تاکید بر لزوم حفظ اعتماد مردم توسط نیروی انتظامی تحقق این امر را با ایمان و با حضور شجاعانه در میدان و عملکرد قاطع محقق شدنی دانست به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر به مناسبت هفته نیلزوم همدلی وهم زبانی نیروی انتظامی با مردم در انجام ماموریت ها
استاندار البرز ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی یکی از عرصه های مهم تجلی همدلی و هم زبانی را تعامل نیروی انتظامی با مردم و احترام به موضوع مردم سالاری در جامعه عنوان کرد به گزارش ایلنا در کرج سیدحمید طهائی در صبحگاه مشترک نیروی انتظامی استاندار البرز ضمن گرامیداشت هفته نیرویاحراز هویت اکثر قربانیان منا/آزمایش DNA در صورت لزوم
احراز هویت اکثر قربانیان منا آزمایش DNA در صورت لزوم مدیرکل امور آموزشی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه در صورت نگه داشتن اجساد قربانیان فاجعه منا در سردخانه های مناسب احتیاجی به استفاده از روش DNA برای احراز هویت آنها نیست از احراز هویت اکثر قریب به اتفاق اجساد منتقللزوم نظارت بر حسن اجرای برنامه های حقوق شهروندی در استان
یزدآنلاین- نشست اتاق فکر حقوق شهروندی استان با حضور مدیران کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و افراد صاحب نظر دعوت شده به این اتاق فکر در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این جلسه با اشاره به دمرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرد انحراف مشروطه در پی حذف نظارت استصوابی
مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کردانحراف مشروطه در پی حذف نظارت استصوابیبا تورقی در تاریخ میتوان گفت ساختار مشابه شورای نگهبان در دوران مشروطه نیز از سوی شیخ فضلالله نوری تئوریزه شده بود ساختاری که در آن دوران به عنوان اصل تراز معروف بود و برای فقها و علمای دین وظیفه نظارت تعر-
گوناگون
پربازدیدترینها