تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805893188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زاکانی: کار ما تکمیل کننده تلاش تیم مذاکره کننده بود


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: زاکانی: کار ما تکمیل کننده تلاش تیم مذاکره کننده بود


رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی: کار ما تکمیل کننده تلاش تیم مذاکره کننده بود و سعی داشتیم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زاکانی در نشست خبری عصر امروز خود به ارائه گزارش کار از عملکرد این کمیسیون پرداخت و با تسلیت فاجعه منا و نیز شهادت سردار همدانی گفت: توفیق داشتیم کمیسیون برجام را با همکاری 14 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیش از 40 روز به پیش ببریم و در این مسیر تلاش داشتیم تا توافق برجام را در چارچوب قانون و وظایف خود و همچنین منطبق با آنچه در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس و جایگاهی که به واسطه فرمایش های رهبر معظم انقلاب برای مجلس در رسیدگی به برجام تعیین شده بود، بررسی کنیم.

وی گفت: در این ایام تلاش شد تا با تامل، متن برجام و قطعنامه را به صورت کارشناسانه بررسی کنیم که ماحصل آن گزارشی مستند، بی طرفانه و با کمال دقت و با درنظرگرفتن همه موضوعات مرتبط باشد.

زاکانی با اشاره به زمان برگزاری جلسات کمیسیون ویژه برجام در ایام تعطیلات مجلس افزود: باتوجه به زحمات همکارانم در کمیسیون بر خود واجب می دانم که از تک تک آنها تشکر کنم و امید داشته باشم که تلاش آنها مورد رضایت خداوند باشد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به تلاش های اعضای کمیسیون برجام گفت: کار ما تکمیل کننده تلاش تیم مذاکره کننده بود و سعی داشتیم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.

زاکانی با اشاره به ساعات کاری این کمیسیون یادآور شد: اعضای کمیسیون  طی این روند، گاهی روزانه 11 ساعت کاری همراه با چالش و تنش را در کمیسیون سپری می کردند.

وی با اشاره به ماحصل کار گفت: در نهایت کاری انجام شد که می تواند به عنوان الگویی ارزشمند برای سایر عرصه های کار و تلاش مجلس قرار گیرد.

زاکانی با اشاره به چارچوب کاری کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: تلاش کردیم از چارچوب قانونی فراتر نرویم و در این مسیر متن برجام و قطعنامه را با قوانین موجود و فرمایشات رهبر معظم انقلاب انطباق دهیم و با بهره گیری از عقل جمعی کمیسیون و رای اکثریت اعضا تلاش خود را به نتیجه برسانیم.

وی گفت: بنا داشتیم هر جا دچار ابهام شدیم، نظرات تیم مذاکره کننده را مدنظر قرار دهیم و به نظرات بیگانگان توجه نکنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه درخصوص دعوت از آقای آمانو برای حضور در نشست تخصصی این کمیسیون افزود: آمانو را دعوت کردیم تا مطالب بحق و آنچه را که بیان درست مطالبات مردم ایران است  از او خواسته و همچنین گذشته ناصواب آژانس را به او یادآوری کنیم.

زاکانی درباره دعوت تیم مذاکره کننده ایران در ادوار مختلف نیز گفت: بنا به مصوبه هیات رئیسه کمیسیون با همه ادوار مذاکرات دیدارهایی برگزار کردیم که  طبق آن دکتر ظریف و تیم همراهشان، به نمایندگی از دولت آقای روحانی در این جلسات حاضر شدند.

وی با اشاره به حضور آقای جلیلی در جلسات کمیسیون افزود: به دو جهت از ایشان برای حضور در کمیسیون دعوت کردیم دلیل اول، 6 سال سکانداری مذاکرات توسط این عزیز و دلیل دوم نیز این بود که 12 ساعت گزارش توسط این دوستان آماده و در شورای عالی امنیت ملی ارائه شده بود که هدف ما آشناشدن با ماحصل و نتیجه کار بود.

زاکانی در ادامه با اشاره به زمان اختصاص داده شده برای هر دو تیم مذاکره کننده افزود: در نهایت امر برای تیم مذاکره کننده فعلی بیشترین زمان درنظر گرفته شد و از نیروهای امنیتی، و اطلاعاتی، در بالاترین سطوح در کمیسیون حاضر شدند.

وی گفت: از مسئول ویژه دفتر ریاست جمهوری نیز دعوت شد تا ضمن شنیدن سوالات و دغدغه های نمایندگان مواضع و پاسخ های آنها نیز شنیده شود.

زاکانی با اشاره به حضور کارشناسان حقوقی و استادان دانشگاه در این کمیسیون افزود: یک جلسه چهار ساعته نیز با حضور اساتید دانشگاه از طیف های مختلف فکری برگزار شد تا علاوه بر شنیدن نظرات کارشناسانه مخالفان و موافقان، کمیسیون را در معرض اطلاعات خود قرار دهند.

انتقاد از نحوه برخورد با کمیسیون بررسی برجام
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه برخورد با نتایج بررسی‌های این کمیسیون و گزارش آن تصریح کرد: این چه نوع نگاه به مسائل ملی است و چرا باید با جایگاه و حیثیت مجلس بازی شود؟

علیرضا زاکانی با ارائه گزارشی از نحوه عملکرد این کمیسیون گفت: از ابتدا با فرصت محدودی که داشتیم سعی کردیم روشن عمل کنیم به همین علت نخستین گام ما تصویب روش کار کمیسیون بود تا با روشمندی دقیق اقدام کنیم.

وی تصویب سند روشمندی کمیسیون را در 3 شهریور و تصویب سند رسانه‌ای در 4 شهریور را از اقدامات کمیسیون ویژه بررسی برجام برشمرد.

زاکانی گفت‌: پس از آن وقتی طبق مصوبات هیئت رئیسه کمیسیون، از مدعوان دعوت کردیم، در نهایت آیین‌نامه داخلی کمیسیون تصویب شد زیرا این آیین نامه در میانه راه به کار می آمد و زمانی لازم‌تر می شد که با نقاط چالش‌برانگیز داخلی مواجه می‌شدیم؛ به همین علت آیین نامه نیز در 11 شهریور تنظیم و پس از اصلاح در 15 شهریور تکثیر و عرضه شد.

رئیس کمیسیون برجام افزود: مسیری که طی کردیم مبتنی بر روشمندی بود البته در 21 شهریور آقای لاریجانی اضطراری را به بنده اعلام کرد و اظهار داشت که گزارش را زودتر آماده کنیم.

وی گفت: به همین علت در 22 شهریور که اعضا برای دیدن کارخانه آب سنگین اراک رفتند بنده ماندم و با جمعی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها متدولوژی روشمند جدید آماده کردیم و 23 شهریور آن را در اختیار اعضا گذاشتیم و دوستان نظرهایشان را اعمال کردند .

زاکانی افزود: در 31 شهریور درباره سه راه حل با هم صحبت کردیم که جمع میان راه حل دوم و سوم مبتنی بر آیین نامه، مدّ نظر قرار داده شود؛ راه حلی که بر اساس آن  گزارش کمیته های زیرمجموعه به صحن کمیسیون می آمد و پس از صحبت موافقان و مخالفان رای گیری می شد .

همه کار در کمیسیون بررسی برجام مبتنی بر عقل جمعی بود
وی گفت : بر این اساس همه کار در کمیسیون بررسی برجام مبتنی بر عقل جمعی بود و هیچ یک از کارها سلیقه ای و شخصی نبود؛ به همین علت شنبه گذشته که برخی اعضا اشکال می گرفتند، آیین نامه و روش کار را ارائه کردم و گفتم همه جای مسیر، مسیر مصوب اعضاست و همه مسیر در هیئت رئیسه و در جمع اعضا مطرح شده است .

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: از ویژگی‌های کار ما این بود که فقط به شنیدن صحبت‌ها بسنده نمی‌کردیم زیرا صحبت‌ها با توجه به هیجانات جلسات تأثیرپذیر می‌شد به همین علت آن را تبدیل به پرسش کردیم  و بنا بود پرسش ها در دبیرخانه تنظیم شود .

وی گفت : بر این اساس 65 پرسش تنظیم شد که  40 پرسش را برای وزارت امور خارجه فرستادیم اما بی‌جواب ماند و 20 پرسش را به سازمان انرژی اتمی فرستادیم که در فرصت مقرر پاسخ دادند و ما از آنان قدردانی کردیم .

زاکانی افزود : 42 نامه نگاری نیز با مراکز مختلف کردیم تا نتایج بررسی ها را دریابیم که بخش زیادی از این موضوعات به کمیسیون پاسخ داده شد.

وی گفت: به آقای لاریجانی اعلام کردم سعی می کنیم که کار سریع‌تر انجام شود اما به علت آنکه از قبل زمانبندی داشتیم و طبق آن عمل می کردیم و باید پاسخ پرسش ها و درخواست ها دریافت می شد نتوانستیم گزارش را از زمانبندی پیشین خود زودتر آماده کنیم.

زاکانی افزود: طبق زمانبندی اولیه گزارش در 8 مهر آماده و پیش نویس آن در کمیسیون ویژه برجام قرائت شد.

وی گفت: اکثریت در کمیسیون نبودند و 9 نفر از اعضای کمیسیون حضور داشتند بنابراین، آن را قرائت کردیم و نظرها دریافت شد و دیدگاه‌ها را در روز پنجشنبه و جمعه اعمال کردیم و صبح شنبه نیز متن پیش نویس در کمیسیون قرائت شد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: سوالی که برخی دوستان مطرح کردند این بود که پیش‌نویس گزارش کجا نوشته شده است؟ ما در آیین نامه خودمان که در دسترس اعضاست پیش‌بینی ساختار و دبیرخانه کردیم زیرا فرصت ما محدود بود و می‌بایست در 30 تا 40 روز، این کار عظیم را برعهده می گرفتیم.

زاکانی گفت: طبق ماده 6 آیین نامه برای تسریع در دستیابی کمیسیون به اهداف، دبیرخانه ویژه زیرمجموعه رئیس کمیسیون تشکیل شد که متشکل از سه دفتر تدوین، اطلاع رسانی و تعاملات بود.

وی افزود: در دفتر تدوین پنج دانشجوی دکترا فعالیت می‌کردند که 4 نفر از مجلس و یک نفر از بیرون مجلس حضور یافتند؛ دو نفر از داخلی ها، از کارکنان کمیسیون اصل 90 و مرکز پژوهش‌ها و دو نفر از ماموران مجلس بودند که مشاوران نمایندگان بودند.

زاکانی گفت: یک نفر نیز از بیرون بود که به عنوان معتمد ما فعالیت داشت و در نهایت نیز طبق آیین نامه شرح همه جلسات را پیاده کردیم.

برخی کمیسیون های مجلس بیش از 7 ماه درباره مسائل هسته ای تشکیل جلسه می دادند

 وی افزود: 56 ساعت جلسه مشترک داشتیم که پیاده‌سازی شد و جالب است که برخی کمیسیون های مجلس که بیش از 7 ماه درباره مسائل هسته ای تشکیل جلسه می دادند حتی یک سند نیز در اختیار نداشتند.

زاکانی گفت: وقتی از آنان خواستیم که اسنادشان را ارائه کنند نایب رئیسشان اعلام کرد حتی یک سند پیاده شده نیز ندارد. جلسات داخلی آنان فقط به مجادلات داخلی گذشته بود.

وی افزود: در این کمیسیون بنا شد تمام اطلاعات در سرور مجلس نگه داشته شود و از دسترسی و تعرض مصون بماند.

رئیس کمیسیون برجام اظهار داشت: دبیرخانه اجرایی تلاش کرد که اسناد پیاده شده دسته‌بندی و حتی به صورت پیش‌نویس گزارش تدوین شود.

زاکانی با اشاره به ساختار کمیسیون بررسی برجام گفت: این کمیسیون متشکل از پنج کمیته بود که به غیر از کمیسیون اقتصادی که جلسه آن شکل نگرفت، دیگر کمیسیون‌ها شامل حقوقی، امنیتی، سیاسی، هسته‌ای و فنی 15 جلسه بالغ بر 32 ساعت نشست برگزار کردند.

وی افزود: در این جلسات مطالب تبدیل به سؤالاتی شد که از دستگاه ها مطالبه کردیم و حتی آن را برای رسانه ها فرستادیم و خواستیم که منتشر کنند و نظر بدهند و تفاوتی نمی کرد نظر موافق باشد یا مخالف.

زاکانی اظهار داشت: برخی موارد، خاص بود برای دستگاه‌ها می فرستادیم به عنوان نمونه موضوع مربوط به کالاها با کاربردهای دوگانه را به یکی از دانشگاه های رتبه یک کشور فرستادیم که پس از بررسی نتایج آن را ارسال کردند.

وی گفت: این موضوع در یکی از دانشگاه‌های ممتاز کشور در عرصه بین‌المللی با مشارکت 30 نفر از استادتمام‌های این دانشگاه بررسی شد تا مشخص شود که این موضوع چه خطرهایی برای صنعت کشور به ویژه عرصه امنیت ایجاد خواهد کرد.

 تجدید نظر در بررسی طرح هسته‌ای
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه گفت: برخی در مجلس خواستار پرهیز این کمیسیون از کاوش اساسی در متن برجام بودند و آن را سبب سوء استفاده دشمن می دانستند.

علیرضا زاکانی با تبیین گزارشی از عملکرد این کمیسیون افزود: در کمیسیون دو نگاه برای بررسی برجام وجود داشت نگاه نخست این بود که ما فقط به کلیات بسنده کنیم و دقت و کاوش اساسی در متن نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: البته استدلال این گروه این بود که ممکن است از دقت مضاعف ما نکاتی مطرح شود که دشمن از آن سوء استفاده کند که آقای لاریجانی هم همین دیدگاه را داشت.

زاکانی گفت: ما اصرار می کردیم که این راه درست نیست و درست این است که ما دقت کافی کنیم و گزارش منطبق با واقعیات باشد اعم از حسن، عیب و نقص ارائه شود.

وی افزود: ما معتقد بودیم که گزارش اینگونه به هیئت رئیسه ارائه شود و در آنجا تصمیم بگیرند که با گزارش چه کنند و ما در کمیسیون حاضر نیستیم آنچه می فهمیم نگوییم و دستخوش احساس و بی دقتی هم نشویم.

زاکانی گفت: بر این اساس کمیسیون با پنج کمیته خود به پیش نویس گزارش رسیدند که در دبیرخانه آماده شد و دیدگاه کمیته ها نیز در پیش نویس وجود داشت.

وی افزود: البته برخی اعضا اعتراض می کردند و می گفتند که گزارش کمیته ها باید به هم متصل و در نهایت به عنوان گزارش کمیسیون ارائه شود که به آنان گفتم که این خلاف مصوبات ماست زیرا پیشتر در 31 شهریور طبق آیین نامه مصوب کردیم که مطابق با چه روشی عمل کنیم.

زاکانی گفت: به آنان گفتم روال کار مجلس مشخص است ما نمی توانیم کاری خلاف این روال انجام دهیم برخی می گفتند اجماعی نظر دهیم یا اصرار می کردند که دو سومی اقدام کنیم که در پاسخ گفتم کجای مجلس به این شکل عمل می شود؟

 وی افزود: دو، سه ساعت از کار به صحبت های اولیه کشید و ماحصل کار در کمیسیون این بود که از ابتدای قضیه تا انتها براساس رای گیری باشد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: این درحالی است که قبل از ورود به بحث به اعضا گفتم به رغم کار شبانه روزی کمیسیون اگر تشخیص می دهند که پیش نویس را ملاک قرار ندهیم آن را کنار بگذاریم اما اکثریت رای دادند که این مبنا باشد.

گزارش متشکل از هفت بخش است

زاکانی افزود: گزارش متشکل از هفت بخش است بخش اول مقدمات و کلیات است، پنج بخش تخصصی و بخش آخر نیز شامل پیشنهادهاست که از ابتدای آن قرائت کردیم و فقط در بخش کلیات پس از قرائت آن، اعضا نظرهایشان را ارائه کردند که رای گیری شد و اصلاحات به عمل آمد و در نهایت برای کلیات رای گیری کردیم.

وی اضافه کرد: در بخش های تخصصی نیز بند به بند نظرهای مخالفان و موافقان اصلاح می شد و اگر جایگزینی داشت پس از قرائت رای گیری می شد و از آن عبور می کردیم و در پایان هر بخش برای هر بخش به شکل مجزا رای گیری می شد و در نهایت نیز برای کل گزارش رای گیری کردیم.

زاکانی گفت: این درحالی است که هیچ هیئت رئیسه ای اینگونه رای گیری نمی کند به نحوی که برای مقدمه، بند به بند هر بخش و کلیات گزارش به طور مجزا رای گیری شود.

وی افزود: تا پایان این اقدام به نحوی عمل کردیم که جلسات رسمیت داشته باشد یعنی در جلسات غیررسمی هیچ چیز تصویب نمی شد که اسنادش هم وجود دارد.

زاکانی اضافه کرد: حتی برای ویراستاری هم رای گیری می کردیم و پس از مجوز اقدام می شد.

وی گفت: پس از این اقدامات هیئت رئیسه اعم از بنده و آقایان حقیقت پور، نجابت، احمدی و نقوی حسینی کار را انجام دادیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام تصریح کرد: با وجود این، چرا باید با منافع ملی بازی سیاسی کنیم چرا باید با حیثیت مجلس بازی شود چرا وقتی امری در چارچوب انجام می شود نظرهای خود را به جامعه تحمیل کنیم؟

چارچوب ها مبتنی بر مر قانون بود

زاکانی گفت: چرا اگر دیدگاه کارشناسی استادان گرفته می شود عده ای خوششان نمی آید چرا دیدگاه نمایندگان برای عده ای ناگوار است؟ ما به قانون عمل کردیم و چارچوب ها مبتنی بر مر قانون بود.

وی افزود: بیان آقای لاریجانی این بود که ما به ارائه طرحی کمک کنیم که بنده در پاسخ گفتم کمیسیون ویژه بررسی برجام طبق ماده 44 وظیفه ارائه طرح ندارد که او نیز به این موضوع اذعان کرد با این حال گفتم می توانیم در این باره کارشناسی کنیم.

زاکانی گفت: نهایت کار که پیگیری شد با طرحی مواجه شدیم که آقای لاریجانی از قبل زحمت کشیده بود و به گفته خودش دو بار به رهبر معظم انقلاب ارائه کرده اما پاسخی نگرفته بود.

وی افزود: بنا شد از هر فراکسیون سه نفر کنار هم کار را پیگیری کنند و جلسات پیگیری شد که من هم یکی از آنان بودم اما به علت مشغله کار در کمیسیون کمتر فرصت کردم که در جلسات حضور یابم.

زاکانی گفت: بالاخره دوستان به متن مشترکی با پرانتزهای مختلف رسیدند و شنبه گذشته در جلسه ای با حضور آقای لاریجانی اعتراض کردند که نظرهایشان مد نظر قرار نگرفته و وتو شده است و پای گزارش را امضا نکردند.

 


شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن