تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815579293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيشگيري از متفرق شدن کاردان‌هاي فني يک اولويت است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۱۴ب.ظ)
رئيس سازمان نظام کارداني ساختمان کشور: پيشگيري از متفرق شدن کاردان‌هاي فني يک اولويت است موج - رئيس سازمان نظام کارداني ساختمان کشور پيشگيري از متفرق شدن کاردان‌هاي فني را يک اولويت دانست و از توجه جدي دفتر سازمان‌هاي مهندسي و تشکل‌هاي حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازي به کاردان‌هاي فني خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، مهدي مؤذن، رئيس سازمان نظام کارداني ساختمان، در سومين کنگره کاردان‌هاي فني، معماران تجربي و مجريان تأسيسات ساختمان، افزود: شيباني اصل، مدير کل دفتر سازمان‌هاي مهندسي و تشکل‌هاي حرفه‌اي وزير راه و شهرسازي، با بيان اين که طي ماه‌هاي اخير وزارتخانه به دليل مشغله‌هاي فراوان امکان توجه کافي به کاردان‌ها را نداشته، شفاها اعلام کرد که از روز شنبه اين امر در وزارتخانه کليد مي‌خورد.
مؤذن با ابراز اميدواري از اين وعده مسوولان وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: در هر حال ما منتظر تحقق اين وعده وزارتخانه هستيم، ضمن اين که از وزير راه و شهرسازي نيز جهت طرح حضوري مسائل و خواسته‌هاي خود تقاضاي وقت ملاقات کرده‌ايم.
وي همچنين به ارسال نامه اين سازمان به رئيس‌جمهور و رئيس مجلس اشاره کرد و خطاب به مسوولان ارشد مملکت گفت: در بخش‌هاي مختلف به استقلال سازمان نظام کارداني به طور مشخص اشاره شده و اگر اين موضوع واقعيت دارد، پس آنچه امروز به واسطه کنار گذاشتن کاردان‌هاي فني در صنعت ساختمان شاهد آن هستيم، چه معنايي دارد.
مؤذن افزود: سال‌ها معضل فرار کاردان‌ها از مقطع کارداني و اقدام آن‌ها براي گرفتن مدرک مهندسي را فرياد زديم و کسي توجهي نکرد و امروز مي‌بينيم که ساير مسوولان فرياد مي‌زنند که با 330 هزار مهندس و انفجار نيرو و نبود اشتغال براي آن‌ها چه بايد بکنيم.
رئيس سازمان نظام کارداني ساختمان کشور پيشگيري از متفرق شدن کاردان‌هاي فني را يک اولويت دانست و خطاب به رئيس سازمان نظام‌مهندسي ساختمان گفت: آقاي ترکان، شما که به وزير علوم نامه نوشته و از وي درخواست کرديد که براي پذيرش دانشجو در بخش مهندسي محدوديت اعمال کند، پس چرا دستور به‌کارگيري از کاردان‌هاي فني را نمي‌دهيد که اين تعداد باقي مانده از کاردان‌هاي فني متلاشي نشوند و به دنبال گرفتن مدرک مهندسي نباشند.
وي با اشاره به وجود 60 هزار کاردان فني و بيش از اين تعداد معمار تجربي در کشور گفت: طي سال‌هاي اخير توجهي به استفاده از اين پتانسيل عظيم در صنعت ساختمان نشده و رئيس سابق سازمان نظام‌مهندسي نيز سه سال قبل دستورالعمل وزارت راه و شهرسازي مبني بر فعاليت کاردان‌ها در شهرهاي کمتر از 50 هزار نفر را وتو کرد و جلوي فعاليت کاردان‌ها را گرفت.
مؤذن درخواست احياي اين بخشنامه را از سوي وزير راه و شهرسازي کرد و تصريح کرد: چرا هر مديري به خود اجازه مي‌دهد که در دوره مديريت خود با عملکرد سليقه‌اي و با اتکا به عقايد شخصي، ارزش‌هاي واقعي را نهفته کند.
وي اضافه کرد: در دوره گذشته، عملکرد مديرکل دفتر تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي که اعتقادي به حضور کاردان‌ها نداشت، موجب شد تا تعداد زيادي از کاردان‌ها ادامه تحصيل داده و مهندس شوند، در حالي که چنين حقي نداشت. چون قانون نظام‌مهندسي مصوب سال 74، سازمان نظام کارداني و سازمان نظام‌مهندسي را در کنار هم ديده است.
رئيس سازمان نظام کارداني ساختمان تهران همچنين با بيان اين که اين سازمان در طول 14 سال فعاليت خود بدون هيچ کمکي از بخش‌هاي ذي‌ربط؛ به ويژه مديران دوره‌هاي گذشته وزارت راه و شهرسازي، توانسته نقش تأثيرگذار و پررنگي را از خود به جاي بگذارد گفت: اين سازمان دست خالي و بدون حمايت و بعضا حتي با مشکلات ايجاد شده از سوي بخش‌هاي ديگري که حس مي‌کردند در مقابل آن‌ها هستيم، تا به امروز به راه خود ادامه داد و جاي سوال است، که چرا؛ نبايد به اين زحمات توجه شود.
وي در عين حال بخش تأسيسات را قلب ساختمان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: براي تعريف کاربري يک ساختمان، ابتدا بايد تأسيسات آن را تعريف کنيم، چون آنچه يک ساختمان اداري و تجاري و مسکوني را از هم متمايز مي‌کند، نوع تأسيسات آن است و در صورت بروز اختلال در سيستم‌هاي تأسيساتي يک ساختمان، سکونت در آن ممکن نيست.
همچنين در اين همايش رئيس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، با انتقاد از مصادره قانون نظام‌مهندسي توسط سازمان نظام‌مهندسي ساختمان گفت: طبق قانون مصوب سال 74 که براي تشکل‌ها و نهادهاي مدني بخش ساختمان به وجود آمد، آيين‌نامه اجرايي ماده 29 آن بايد ظرف مدت شش ماه نوشته مي‌شد که با گذشت 20 سال همچنان شاهد خلأ اين آيين‌نامه هستيم.
حسن محتشم افزود: به دليل نبود اين آيين‌نامه، تشکل‌هاي صنفي ساختماني ازجمله کاردان‌هاي فني در بلاتکليفي به سر مي‌برند و دليل آن به تأسيس تشکل عظيم و گسترده سازمان نظام‌مهندسي برمي‌گردد که بعد از تصويب قانون نظام‌مهندسي ايجاد شد.
وي با تأکيد بر اين که با گذشت 20 سال تشکل‌هاي ساختماني همچنان جهت مشخص شدن جايگاه قانوني خود، خواستار اجراي آيين‌نامه هستند، افزود: تشکل‌هاي مدني بعد از سال 76 و با روي کار آمدن دولت اصلاحات شکل گرفتند. به طوري که در سال 80 کانون کاردان‌هاي فني و نيز انجمن‌هاي انبوه‌سازان ابتدا در تهران و متعاقب آن در ساير استان‌ها به وجود آمد.
نايب رئيس کانون سراسري انبوه‌سازان ايران همچنين تغيير نام کانون کاردان‌هاي فني به سازمان نظام کارداني در سال 90 را از نشانه‌هاي رشد اين بخش دانست و تأکيد کرد: هر کدام از بخش‌هاي دخيل در صنعت ساختمان مي‌توانند در راستاي کيفيت ساخت اثرگذار باشند و بايد برنامه‌ريزي دقيقي در راستاي استفاده از نيروهاي باتجربه در اين حوزه صورت گيرد.
محتشم با اشاره به خلأ وجود کاردان‌هاي فني در عرصه ساخت‌وساز اظهار اميدواري کرد: با پيگيري جدي مسوولان سازمان نظام کارداني، بسترهاي لازم براي استفاده از توان کاردان‌هاي فني و معماران تجربي در کشور فراهم شود؛ چراکه کاردان‌ها در محل پروژه فعاليت مي‌کنند و مهندسان نمي‌توانند اين مسووليت را بر عهده گيرند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن