تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819707002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از عنبرآباد گزارش می‌دهد اهتمام مسئولان برای رسیدگی به مشکلات عشایر جبالبارز جنوبی + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از عنبرآباد گزارش می‌دهد
اهتمام مسئولان برای رسیدگی به مشکلات عشایر جبالبارز جنوبی + تصاویر
فارس از اهتمام مسئولان برای رسیدگی به وضعیت معیشت و مشکلات عشایر بخش جبالبارز جنوبی از توابع شهرستان عنبرآباد گزارش می‌دهد.

خبرگزاری فارس: اهتمام مسئولان برای رسیدگی به مشکلات عشایر جبالبارز جنوبی + تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از عنبرآباد، با توجه به فصل برگشت عشایر از سرحدات مناطق کوهستانی شرق جبالبارز جنوبی برای تهیه گزارش از وضعیت موجود و رفع مشکلات به همراه هیئتی از مسئولان به این مناطق رفتیم. پس از گذر از روستای استارم با جاده خاکی، سمت چپ جاده را به سمت روستای کل‌آب‎دوغی طی می‎کنیم، روستایی که درختان نخل صنوبر آن با مشقت فراوان کشاورزان هنوز بوی زندگی می‎دهد، دشت سیاه از سنگ‎های کوچک و بزرگ به سمت کوه‎های فیروزه‎ای رنگ را ترک می‎کنیم و به روستای بزرگ تیدران می‎رسیم.

پراکندگی روستا به حدی است که به سه قسمت تقسیم شده است، پرچین‎های بی‎شمار در مناطق خالی از سکنه بیانگر وجود باغ‎های بزرگی بوده است که به دلیل بی‎آبی خشکیده و مانند قیچی روستا را تکه تکه کرده است. مسئولان برای سرویس‎دهی بهتر به اهالی تیدران و روستاهای اطراف آن شهرک بزرگی را در دشت این روستا ساخته‎اند تا امکانات رفاهی مناسب‎تری در اختیار آن‎ها قرار دهند.

12 کیلومتری جاده استارم کلجک در میان کوه‎های پوشیده از بادام‎های وحشی و درختان تنومند روستای درب زیارت وجود دارد. خانوارهای این روستا گله‎های بزرگی از گوسفندان را در اختیار دارند و به واسطه آن تولیدات حیوانی از جمله گوشت، شیر و روغن به دست می‎آوردند، اما به دلیل خشک شدن چشمه‎های روستا درختان زردآلو، گردو و انجیر حالتی غیر مثمر به خود گرفته‎اند. بعد از عبور از روستای زیبای درب‌زیارت به روستای طاوق منطقه بکر و زیبای جبالبارز می‎رسیم، این جاده به همت مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان بازگشایی شده است.

عشایر کوچ‎رو در حال بازگشت از سرحدات هستند، هر خانواده با چند الاغ و احشام خود به سمت مناطق پایین‎دست کوچ می‎کنند. مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان با استقبال از عشایر زحمتکش پای درد و دل آن‎ها می‎نشیند، عشایر از بازگشایی جاده پس از 27 سال خوشحال هستند و با رضایت خاطر از جمع ما جدا می‎شوند و گردنه‎های بی‎شماری را به سمت پایین طی می‎کنند تا از دیدگاه ما محو می‎شوند. جمشید احسانی‎نیا  در ادامه از بیمه بیش از 5 هزار و 500 رأس گوسفند در مناطق عشایرنشین جبالبارز جنوبی خبر می‎دهد.

احسانی‎نیا تصریح کرد: تاکنون حدود 400 خانوار از عشایر جبالبارز جنوبی زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‎اند و انجام این مهم در دستور کار ما قرار دارد. وی با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان بیان داشت: طبق روال سال‎های گذشته در نظر داریم که نفت مورد نیاز را در اختیار عشایر قرار دهیم. مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان در زمینه آذوقه دام‎ها در فصل سرد سال گفت: 200 تن جو در اختیار عشایر قرار گرفته است تا در روزهای بارانی مشکلی برای آن‎ها رخ ندهد. احسانی‎نیا عنوان کرد: هر ماه نیز حدود 50 تن آرد بین روستاهای عشایرنشین از جمله کل آب‎دوغی، تیدران، آغین، طاوق، حبروئیه، درین و چناران تقسیم می‎شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز اظهار داشت: در این منطقه گونه‎های گیاهی مختلفی از جمله بنه، بادام، کهکم، انجیر، کسور و گیاهان دارویی مانند آلاله، آویشن و زیره روئیده است. محمدحسن کردستانی در میان عشایر منطقه بیان داشت: با توجه به خشکسالی‎های اخیر و ضعیف شدن پوشش‎های گیاهی از شما تقاضا داریم تا از قطع، کندن و سوزاندن گیاهان دارویی به جد جلوگیری کنید. فرماندار شهرستان عنبرآباد نیز با تقدیر از حضور مدیران‌ کل امور عشایری و همچنین منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این منطقه و تلاش‎های فراوان آن‎ها درخواست کرد تا همچنان توجه ویژه‎ای به بخش جبالبارز جنوبی داشته باشند.

محمد حجتی‌پور ادامه داد: در منطقه تیدران حدود 2 هزار و 500 نفر عشایر زندگی می‎کنند که با بازگشایی جاده پس از 27 سال گام بزرگی برای رفاه آن‎ها برداشته شده است. حجتی‌‎پور خاطرنشان کرد: منطقه بکر و زیبای کوهستانی جبالبارز جنوبی می‎تواند، مکان مناسبی برای بازدید عموم گردشگران باشد.



انتهای پیام/80007/ن40

94/07/18 - 00:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن