تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820746063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش حجم مبادلات تجاري با تشكيل شوراي همكاري مناطق آزاد كشورهاي حاشيه خزر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۵۴ب.ظ)
در ديدار با سفراي كشورهاي حاشيه خزر در ايران مطرح شد؛ افزايش حجم مبادلات تجاري با تشكيل شوراي همكاري مناطق آزاد كشورهاي حاشيه خزر موج - بندر انزلي- منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه جنوبي درياي خزر است و از ظرفيت و ويژه گيهاي فراواني براي توسعه همكاري هاي اقتصادي با كشور هاي حاشيه خزر برخوردار است.
به گزارش خبرگزاري موج از انزلي، رييس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه ازاد انزلي نشست تخصصي با سفراي كشورهاي حاشيه خزر در ايران كه با حضور معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه و رييس دبيرخانه خزر اين وزارتخانه در منطقه آزاد انزلي تشكيل شد بر لزوم تشكيل شوراي همكاري مناطق آزاد كشورهاي حاشيه خزر به منظور توسعه همكاريهاي و رونق اقتصادي منطقه تاكيد و با تشريح مزيت هاي اقتصادي ، سرمايه گذاري و گردشگري اين منطقه اظهار داشت: منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه جنوبي درياي خزر است و از ظرفيت و ويژه گيهاي فراواني براي توسعه همكاري هاي اقتصادي با كشور هاي حاشيه خزر برخوردار است.
وي با بيان اين كه حجم مبادلات تجاري كشورهاي حاشيه خزر نسبت به ظرفيت هاي موجود وضعيت مطلوبي نداردو بايد براي افزايش حجم مبادلات تجاري مسائل و مشكلات را شناسايي شده با همكاري يكديگر رفع نماييم خاطرنشان كرد : در زمينه رفع مشكل پهلوگيري كشتي هاي ايراني در سفر اخير به قزاقستان به تفاهم رسيديم و بايد موانع تعرفه اي با توسعه همكاريهاي مشترك اقتصادي از جمله تشكيل شوراي همكاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشورهاي ساحلي اين دريا مرتفع نماييم.
مسرور با اشاره به اينكه با ايجاد اين شوراي همكاري ، سطح مبادلات في ما بين افزايش مي بايد خاطرنشان كرد :با ايجاد اين شورا مي توانيم براي مبادلات تجاري بين اين كشور ها نرخ تعرفه ترجيحي اعمال كنيم و با انجام تجارت ترجيحي، مراودات تجاري و اقتصادي بين اين كشورها افزايش مي يابد.
رييس هيات مديره سازمان با اشاره به برنامه هاي اين سازمان براي فعالسازي كريدورهاي عبوري از اين منطقه خواستار همكاري موثر اين كشورها در راه اندازي اين كريدورها شد و اظهار كرد :با توجه به كوتاهي مسير و كم هزينه بودن نسبت به مسير موجود ،با راه اندازي كريدورهاي شمال –جنوب و چين ،اكتائو ،انزلي كشورهاي منطقه مي توانند از در آمدهاي حاصل از ترانزيت بهره مند شوند. مسرور افزود: بنادر حاشيه درياي خزر مكمل يكديگرند و بايد از ظرفيت هاي بسيار خوب موجود در حوزه خزر به منظور رونق اقتصادي و توسعه پايدار كشورهاي همسايه اين دريا استفاده كنيم و اين ظرفيت قابل افزايش است و ما براي حمايت از حضور سرمايه گذاران كشورهاي حاشيه خزر آمادگي كامل داريم.
معاون وزير امور خارجه : اقدامات خوب منطقه آزاد انزلي براي گسترش روابط با كشورهاي حاشيه خزر
معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين نشست گفت : كشورهاي همسايه خزر علايق زيادي براي همكاري دارند و اميدواريم با رفع تحريم ها، شاهد افزايش همكاري ها و رونق مبادلات باشيم.
ابراهيم رحيم پور با تاكيد بر اينكه بايد روابط اقتصادي خودمان را با كشورهاي همسايه خزر ارتقاء بدهيم خاطرنشان كرد :منطقه آزاد انزلي اقدامات خوبي براي گسترش روابط با اين كشورها انجام داده است.
رحيم پور با اشاره به پيشنهاد تشكيل شوراي همكاري منطق آزاد كشورهاي حاشيه خزر متذكر شد: پي گير تشكيل جلسه مشترك بين مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اين كشورها و همچنين تشكيل جلسه استان هاي مرزي كشورهاي حاشيه خزر و بنادر حاشيه خزر هستيم و مشتاقيم در درياي صلح و دوستي خزر ، ارتباطات را بيشتر كنيم و از صلح و دوستي استفاده بهينه كنيم و مراودات را افزايش دهيم معاون وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد : كشورهاي همسايه خزر علاقمند به مبادله كالا از مسير ايران و همچنين ترانزيت كالا هستند و در مسير كريدورهاي شمال و جنوب و چين اكتائو امكان تبادل حجم زيادي از كالاها وجود دارد و تبادل كالا از كريدورهاي مورد اشاره براي كشورهاي منطقه بسيار به صرفه است و همچنين انتقال حجم زيادي از كالاهاي اين كشورها به اروپا و آسياي جنوب شرقي، از اين مسير امكان پذير است.
وي با تاكيد بر اين كه اجازه حضور كشورهاي خارجي در درياي خزر داده نمي شود، گفت : بايد در درياي خزر براي توسعه گردشگري دريايي ،ناوگان دريايي توريستي تاسيس كنيم .
رحيم پور ياداور شد: ظرفيت خوبي براي توسعه همكاري با قزاقستان وجود دارد و در جلسات مشترك در چند موضوع حائز اهميت به تفاهم رسيديم
وي خاطرنشان کرد : رييس جمهوري دولت يازدهم حداقل ۲۰ ديدار با روساي كشورهاي حاشيه خزر داشته كه نشان از سطح مناسب روابط و علاقه براي گسترش همكاري ها دارد .













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن