واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: تضرع و زاری در دعاهای ائمه اطهار(ع) علت هایی دارد که یکی از علل آن تعلیم بندگان خداست؛ بنده های خدا، دوستان و محبانشان یاد بگیرند چگونه خواسته های خویش را از خدای متعال طلب کنند.عقیق : آیت الله محمد ناصری از اساتید برجسته اخلاق است که تولیت حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج)، حوزه علمیه صاحب الزمان(عج)، حوزه علمیه نرجس خاتون(س) و مرکز دیجیتال حضرت ولی عصر در دولت آباد اصفهان، موسسه تحقیقات نجوم اسلامی و موسسه دارالهدی قم را بر عهده دارد. نماز جماعت و مجالس وعظ و سخنرانی آیت الله ناصری در مسجد کمرزرین اصفهان برقرار است و این استاد اخلاق به صورت هفتگی، چهارشنبه شب ها پذیرای عموم به ویژه طلاب و روحانیون است. «وَ أَصْلِحْنِی بِکَرَمِکَ» امام سجاد(ع) در مقام مناجات با حق این تقاضا را می کند. آنچه به عنوان مقدمه می خواهم بگویم این است که فضایل و مناقب و علم ائمه اطهار علیهم السلام را ما نمی توانیم بفهمیم. در حد ما نیست فضایل و مناقب اهل بیت(ع) را درک کنیم چون به قدری مقامشان شامخ و بلند است که فکر ما و عقل ما نمی تواند به آنجا احاطه پیدا کند و پی به عظمتش ببرد. چون در جمیع مخلوقاتی که حضرت حق دارد، اعم از جمادات، انسان ها، ملائکه، جن و انس و حتی انبیای اولوالعزم(ع) به طفیل وجود ۱۴ نور مقدس، خلق شده اند. در روایات صحیح و معتبر از امام محمدباقر(ع) روایت شده است که اول چیزی که خدا خلق کرد؛ «لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ، اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ، ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْکَ وَ لَا أَکْمَلْتُکَ إِلَّا فِیمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّی إِیَّاکَ آمُرُ وَ إِیَّاکَ أَنْهَى وَ إِیَّاکَ أُعَاقِبُ وَ إِیَّاکَ أُثِیبُ»؛ هنگامی که خداوند عقل را آفرید، او را استنطاق کرد، آنگاه به او فرمود: «نزدیک بیا»، پس پیش آمد؛ آنگاه خداوند فرمود: «بازگرد» پس عقب رفت. آنگاه خداوند فرمود: قسم به عزّت و جلالم، مخلوقی را محبوب تر از تو برای خویش نیافریدیم؛ و تو را ای عقل، کامل تر نکردم مگر در انسانی که دوست دارم. پس تنها به تو امر می کنم و تنها تو را نهی می کنم و تنها تو را مجازات می کنم و پاداش می دهم. زمانی که خداوند عقل را آفرید آن را به صد قسم تقسیم کرد؛ ۹۹ قسم آن را به نبی اکرم(ص) و ۱۴ نور مقدس داد و یک قسم آن را بین اولاد آدم، اجنه و ملائکه تقسیم کرد. بنابراین آنچه شما معتقدید درباره امیرالمؤمنین (ع) از علم و فضایل و معجزات و قدرت همه آنها را درباره سایر ائمه هم معتقد باشید چون این بزرگواران وارث پیغمبر هستند آنچه پیغمبر از مقامات و معارف داشته است به امیرالمؤمنین و از امیرالمؤمنین به امام حسن و از امام حسن به حسین (ع) و.... تا حضرت بقیة الله الاعظم(عج) ارث رسیده است. دعاهایی که از ائمه اطهار علیهم السلام خصوصاً حضرت سجاد (ع) در صحیفه و جاهای دیگری است این تضرع و زاری عللی دارد که یکی از علل آن تعلیم بندگان خداست. بنده های خدا، دوستان و محبانشان یاد بگیرند چگونه خواسته های خویش را از خدای متعال طلب کنند. «وَ أَصْلِحْنِی بِکَرَمِکَ»؛ در این جمله حضرت سجاد(ع) عرض می کند: پروردگار مرا اصلاح کن با کرمت. زمانی که انسان به دنیا می آید پاک و پاکیزه و معصوم است به طوری که حتی ملائکه را هم می بیند حالا یادمان نیست بعد از مرگ یادمان خواهد آمد این مطالب را. «وَ أَصْلِحْنِی بِکَرَمِکَ»؛ حضرت به ما یاد می دهند که هنگام گرفتاری این گونه خدا را بخوانیم. ممکن است معانی دیگری برای ما داشته باشد. صفات رذیله ای که در وجود ما است روز به روز و ما را به حجب دیگر محجوب می کند صفات رذیله ای که در وجودمان است خدایا با کرم و لطف خودت، آن صفات بد را اصلاح کن. ظلم هایی که به خدا کرده ایم در قرآن حضرت لقمان به پسرش می فرماید. شرک ورزیدن بزرگترین ظلم به خداست چه شرکی! ما که خدا را می پرستم. شرک صغیر (ریایی که در عمل باشد) ریای در عمل، شرک به خداست. روز قیامت با سه نام شخص ریاکار را صدا می زنند یا فاسق، یا کافر یا فاجر! در تمام کارهای ما باید «خدا» مقصد باشد نه چیز دیگر. منبع:فارس 211008
جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]