واضح آرشیو وب فارسی:وارث: با نزدیک شدن روزهای ماه محرم الحرام و دهه عاشورا پرچم های حسینی و پارچه های عزاداری بیشترین کاربُرد را پیدا کرده و به صورت گسترده ای در بازارهای کابل عرضه می شوند.وارث: با نزدیک شدن به ایام ماه محرم الحرام و دهه عاشورا پرچم های حسینی و پارچه های عزاداری بیشترین کاربُرد را پیدا کرده و به همین دلیل به صورت گسترده ای در بازارهای کابل عرضه می شوند. در کابل رسم بر این است که چند روز مانده به آغاز دهه عاشورا شهروندان پرچم های حسینی را خریداری و با داشتن آن عزادار بودن خود را نشان می دهند. پرچم های عزاداری یک رنگ نبوده بلکه به رنگ های سرخ، سبز، سفید و سیاه که نام های بزرگان اهل بیت (ع) مانند امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) در آن نوشته شده بیشتر کاربرد دارد. اکثر این پرچم ها از ایران وارد شده و در برخی موارد در داخل افغانستان نیز تولید می شوند و با این وجود فرق چندانی میان پرچم های تولیدی و پرچم های وارداتی دیده نمی شود و هر دو از جذابیت های ویژه ای برخوردار هستند. مردم پرچم را نشانه عزادار بون خود می پندارند، بنابرین ضرورت می دانند تا پیش از فرا رسیدن دهه عاشورا و آغاز روزهای محرم الحرام آنها را تهیه کرده و در این روزها با خود داشته باشند. مهم ترین محلات و اجتماعاتی که پرچم های حسینی در آن بیشتر دیده می شودن، مساجد، حسینیه ها، تکیه ها و گروه های سینه زنی است، اما بخش بزرگی از افغانستانی ها در روزهای محرم پرچم های حسینی را در روی دیوارها، پشت بام ها، خودروها، موتورسیکلت ها، مغازه ها و حتی باغ های خود به اهتزاز در می آورند. کابلی ها امام حسین (ع) را الگوی دائمی و بی نظیر در اسلام دوستی، انسانیت و عدالت دانسته و تلاش می کنند در روزهای شهادت این امام شیعیان و مسلمانان مراتب عزاداری خود را اعلام و در تمام مراسم های عزاداری شرکت کنند، بنابرین داشتن لباس های عزاداری را نیز برای خود ضروری می پندارند. لباس های گوناگون عزاداری در روزهای محرم استفاده می شود، لباس های سیاه و سبز را بیشتر مسئولان و خادمان گروه های سینه زنی استفاده می کنند و این در حالی است که سینه زنان لباس های ویژه ای که با لباس خادمان گروه های سینه زنی متفاوت است، دارند. اکنون که کابلی ها آماده برگزاری مراسم و محافل عزاداری هستند، این لباس ها در بازار عرضه شده و با اینکه چند روزی به نخستین روزهای دهه عاشورا باقی است، این لباس ها خریداران زیادی دارد که نشان دهنده آمادگی کابلی ها برای برپایی عاشورای حسینی به صورت گسترده است. با وجودی که پرچم ها و لباس های عزاداری در شهر به صورت گسترده ای در حال عرضه شدن است، اما اینها تمام وسائل و لوازم عزاداری کابلی ها نیست، بلکه شهروندان کابل پارچه هایی به رنگ سبز و سیاه نیز لازم دارند. کابلی ها رنگ سیاه را نماد عزاداری و رنگ سبز را نماد پیروزی دانسته و معتقدند که به دلیل شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای وی باید با رنگ سیاه مراتب عزاداری خود را به نمایش گذاشت، اما به دلیل اینکه پیروز میدان جنگ کربلا در حقیقت امام حسین است باید رنگ سبز را نیز به کار برد. با اینکه کاربرد لباس های عزاداری در این روزها آغاز نشده، اما استفاده از پرچم های جذاب و دوست داشتنی عاشورایی و پارچه های سیاه و سبز آغاز شده است. ساکنان هر محله و منطقه ای پارچه های سیاه و سبز خریداری کرده و به صورت گروه گروه به مساجد و تکیه ها رفته وآن را بر در و دیوارهای مساجد نصب می کنند. افغانستانی ها رسم دارند که دیوارهای درونی و بیرونی مساجد را با پارچه های سبز و سیاه حسینی تزئین کنند و به نظر می رسد در محرم سال جاری این رسم بیشتر از سال های گذشته اجرا خواهد شد. یکی دیگر از کاربردهای این پارچه های سیاه استفاده آن در خودروهایی است که گروه های سینه زنی و ماتم داران حسینی در روزهای محرم حمل می کنند و بدون شک، روزهای محرم که روزهای عزاداری است، در اکثر خودروها و حتی کامیون ها این پارچه ها نصب می شوند. /1102001307
جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]