واضح آرشیو وب فارسی:ناب نیوز: یک پژوهشگر مهدوی با اشاره به ساختار نظام کارگزاری در آرمانشهر مهدوی گفت: این نظام مبتنی بر سیستمی است که مبنای رشد و تعالی را در رابطه فرد با حق تعریف کرده و اخلاص و ایثار را مبنا قرار می دهد.به گزارش ناب نیوز حجت الاسلام محمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به مبنای کارگزاری در آرمانشهر موعود، گفت: ترکیب دو عنصر قانون آسمانی و انسان کامل مشخص کننده ساختار سیاسی و الگوی کارگزاری در آرمانشهر ظهور است. وی اظهار کرد: چرا که وقتی هدف نهایی آرمانشهر ظهور کمال فراگیر انسان ها در همه ابعاد وجودیشان است و وقتی در این ابعاد وجودی ابعاد روحانی با محوریت عبودیت اصل و مبنا است، مشخص می شود که فرهنگ عمومی حاکم بر آرمانشهر ظهور فرهنگ عبودیت و عبادت و کمال جوئی دنیوی و ماورائی از معبر عبودیت باشد. حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه اصولا کمال اخلاق، کمال عقل و به تبع آنها کمال جسم آدمی در نهایت وقتی محقق خواهد شد که آدمی به کمال در عبودیت و عبادت برسد، تصریح کرد: و بدین جهت است که انسان معصوم در بالاترین درجه کیفی و کمی عبودیت و عبادت در هر دوره ای است. این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: ناظر به کارکرد الگویی انسان کامل در آرمانشهر ظهور در این شهر اگر چه تبعیض وجود ندارد ولی تفاوت درجه و مرتبه وجود دارد و میزان قرب و تعالی و شایستگی به میزان تلاش بیشتر در مسیر عبودیت و تقوا و آنگاه دانش و توانایی (شجاعت) است . وی با اشاره به ساختار نظام کارگزاری در آرمانشهر ظهور افزود: نظام کارگزاری در آرمانشهر ظهور مبتنی بر سیستمی است که مبنای رشد و تعالی و خدمت را در رابطه فرد با حق تعالی تعریف کرده و در پناه این تعریف، اخلاص و ایثار را مبنای کارگزاری قرار می دهد. حجت الاسلام رضایی تاکید کرد: اخلاص به معنی جهت دهی هدف عمل به سوی خداوند و ایثار به معنی خیررسانی حداکثری به جامعه که با هدف سَبُک سازی مسئولیت های امام و تعالی بخشی جامعه حق می باشد و بدیهی است بازتاب اخلاص و ایثار بهره مندی دنیوی حداقلی و مجاهدت اجتماعی فراوان شبیه امام معصوم است . این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه دیگر کارگزاری در جامعه موعود به اقتضای جهانی بودن حوزه مسئولیت ها، ماموریتی دشوار همراه با وظایف فراوان در گستره جهانی و تحت مراقبت مستقیم ودقیق و بدون اغماض انسان کامل است، ابراز کرد: بدین جهت است که آن نظام کارگزاری منافع دنیوی و امتیازات حکومتی برای کارگزاران ندارد، اگر چه به میزان علم و عمل آنها باعث قرب آنها به انسان کامل و تعالی و کمال معنوی و انسانی آنها از جهت ابعاد وجودی انسانی و از جهت تحصیل رضایت الهی را دارد. وی با اشاره به اطاعت مطلق از انسان کامل تصریح کرد: در بینش سیاسی کمال گرا که مبتنی بر انسان شناسی فطری است، تفویض حاکمیت به انسان کامل است و معیار و مبنا در انسان کامل، کمال او در عبودیت و ارتباطات غیبی اش است بدین جهت او را از هر گونه عیب و نقصی تهی می سازد تا با تهی سازی او از عیب ها که به معنی عصمت است، در کنار غنی سازی ماورائی او به تمامی ارزش ها و زیبایی ها؛ او به مرتبه انسان کامل برسد . حجت الاسلام رضایی بیان کرد: در این صورت اگر انسان کامل راهبر و راهنمای جامعه شد چون خیر و کمال و زیبایی محض است و جز خدا را نمی بیند و برترین مظهر آیت الهی است، پس از جهت منش سیاسی اطاعت و فرمانبرداری از او واجبی مطلق و عام و فراگیر می شود درست به فراگیری و اطلاق اطاعت از خداوند . این پژوهشگر مهدوی مبنای دینداری را از منظر قرآن اسلام و تسلیم دانست و تاکید کرد: زیرا وقتی دانستیم که خداوند خیر محض غیبی است و هم فرستادگانش و هم کتاب های آسمانی اش آیینه تمام نمای خیرها و زیبایی های اوست، در این صورت وظیفه ما تسلیم محض بودن است. تسلیمی که وقتی نسبت به خداوند سنجیده شود عبودیت نام می گیرد و وقتی نسبت به ولیّ او و دین و کتابش باشد اطاعت نام خواهد گرفت. وی گفت: پس اطاعت از ولیّ معصوم و کتاب آسمانی در طول عبودیت راستین از حق تعالی است و همانگونه که در برابر خداوند می بایست عبودیت محض و مطلق و فراگیر باشد، اطاعت و تسلیم بودن در برابر انسان کامل و کتاب آسمانی هم می بایست محض و فراگیر باشد . حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه این اطاعت محض منحصر به انسان کامل است، گفت: انسانی که از هر گونه عیب و نقص دور بوده و جامع تمامی زیبایی ها و خیرها و کمالات انسانی است و این غیر از مغالطه تاریخی-کلامی ادیان انحرافی ای همچون یهود و مسیحیت و اهل سنت است . این پژوهشگر مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: چرا که به عنوان نمونه اهل سنت از جهت بینش و فقه سیاسی خود از یک سو برای خلیفه شرط عصمت و حتی تقوا و عدالت را نمی پذیرند و از سویی دیگر به ضرورت نص آیاتی که دلالت بر اطاعت مطلق از اولی الامر دارد معتقد به ضرورت اطاعت مطلق سیاسیِ جامعه از حاکمیت غیر معصومانه و حتی بعضاً حاکمیت بر باطل خلیفه و یا حاکم سیاسی می باشند . انتهای پیام/
جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ناب نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]