محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830038572
موسی نجفی در گفتوگو با فارس آخوند خراسانی تجلی عصر تلاطم دینی/ امام تکامل اندیشه مشروطه و مشروعه در نظام سیاسی بود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: موسی نجفی در گفتوگو با فارس
آخوند خراسانی تجلی عصر تلاطم دینی/ امام تکامل اندیشه مشروطه و مشروعه در نظام سیاسی بود
نویسنده «کتاب حوزۀ نجف و فلسفۀ تجدد در ایران» گفت: مشکل بعضی از روشنفکران امروزی این است که میخواهند مشروطه را به عنوان یک تجربة سیاسی کامل مقابل نظام ولایت فقیه قرار دهند. این در حالی است که مشروطه نه در مقابل ولایت فقیه بلکه الگویی ناقص از آن است.
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، موسی نجفی تاکید دارد مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آخوند خراسانی از نظر خود در مورد مشروطه عدول کرده باشد. تلاش شبه روشنفکرانِ امروزی برای تفسیر آخوند به طریقی که دیدگاههایش در مقابل نظریه ولایت فقیه قرار گیرد را نابجا و ابتر میداند. دکتر نجفی در سال 1370 پایان نامة کارشناسی ارشد خود را با عنوان «اندیشة سیاسی در عصر مشروطیت» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دفاع کرد و در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رشته علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی موفق به دریافت درجه دکترا شد. *جناب آقای نجفی آیا عزیمت آخوند خراسانی به تهران به دلیل انحراف مشروطه نبوده است؟ در آن زمان آخوند نگران سرنوشت مشروطه بود. در قضیة اعدام شیخ فضلالله نیز ایشان از رفتار حکام انتقاد کرد. در کل این رهبر مشروطه از انحراف نظام تازه تأسیس و نفوذ قدرتهای بیگانه در کشور ناراحت و ناراضی بود. اما در سخنان او نمیتوان سند یا نامهای یافت که نشان دهد آخوند از نظر خود در حمایت از مشروطه برگشته است. ملاعبدالله مازندرانی که یکی دیگر از حامیان مشروطه است، دربارة انحراف مشروطه نامهای نگاشت و به این موضوع اشاره کرد که عشاق پاریس بروند به طرف معشوقهشان (این نامه در کتاب «حوزة نجف و فلسفة تجدد در ایران» آمده است)، ولی هیچگاه از مشروطه بازنگشت. *آیا آخوند خراسانی سرانجام از اندیشهاش بازگشت؟ خیر، او هیچگاه چنین کاری نکرد. سخنان ایشان درباره انحراف مشروطه و نامههایی که دربارة مسائل سیاسی آن دوره نگاشته است بر بازگشت آخوند از اندیشهاش دربارة مشروطه و رد این نظام دلالت نمیکند. *آیا نگاه آخوند مطابق نگاه حکام تهران و در واقع مقابل شیخ فضلالله است؟ خیر، ایشان از اعدام شیخ فضلالله، افراط مشروطهخواهان و اینکه به نام مشروطه منکرات در کشور اجرا میشد ناراحت بود. سیرة عملی و رفتار ایشان تا آخر عمر گویای این موضوع است. خط آخوند با خط حکام تهران و سیر مشروطه تفاوت داشت. شاهد این موضوع هم روزنامههای نجف و بهویژه «دره النجف» است که با نظارت آخوند منتشر میشد. این به معنای یکی بودن نظر این رهبر مشروطه با شیخ فضلالله نوری نیست. دیدگاههای این دو روحانی بنام آن زمان با هم تفاوت داشت.این تفاوت در واقع نشانهای است بر وجود دو جریان اسلامی در زمان مشروطه، که یکی از آنها مشروعه نام داشت و شیخ فضلالله از چهرههای شاخص آن بود و دیگری جریانی که من نام آن را مشروطة اسلامی گذاشتهام (دلیل این نامگذاری تمایز آن از جریان مشروطهخواه است). در نجف جریان مشروطة اسلامی را افرادی همچون آخوند خراسانی، آشیخ عبدالله مازندرانی، و آمیرزا خلیل، که به مراجع ثلاث مشهور بودند، رهبری میکردند. آیتالله نائینی هم نظریهپرداز آنها به شمار میآمد. در تهران این جریان نمایندة شاخصی نداشت، اما در دورة بعدی جریانی مشروطهخواه در اصفهان پدید میآید که از نظر تفکر و شیوة عملکرد شبیه جریان مشروطة اسلامی نجف بود. از چهرههای سرشناس این جریان میتوان به حاج آقا نورالله اصفهانی اشاره کرد. آیتالله مدرس هم از حوزة اصفهان وارد تهران شد. او درسخواندة نجف و شاگرد آخوند بود. بنابراین میتوان گفت پیوند دهندة این دو جریان مشروطهخواه در تهران مدرس بود. درواقع سه مرجع نجف، آیات نائینی (که کتاب تنبیهالامه و تنزیهالمله را نگاشت) حاج آقا نورالله اصفهانی (که کتاب مقیم مسافر را نوشته) و مدرس، شش مشروطهخواه خاص بودند که در جریان مشروطة اسلامی جای میگیرند این شش نفر با جریان مشروعه زاویه داشتند، اما نه از جنبة دینی، بلکه از جنبة موضعگیری نسبت به عملکرد هیئت حاکمه. جریان مشروعه جریان تندی نسبت به وضعیت حاکم نبود و بیشتر به مقابله با انحراف و روشنفکران (به دلیل سیاستهای انگلیس) توجه میکرد؛ حال آنکه جریان مشروطة اسلامی اولویت را اول به استبداد و بعد به مداخلة خارجی میداد. جریان حاکم مشروطه هم خود به استبداد جدیدی تبدیل شده و یک مقداری هم حساسیتهای ضدانگلیسیاش را از دست داده بود؛ بنابراین جریان مشروطة اسلامی با جریان مشروطة حاکم آن هم از نظر عملکرد ــ نه مسائل ایدئولوژیک ــ مشکل داشت. آخوند خراسانی، که یکی از چهرههای شاخص این جریان بود تا آخر عمر در این جریان باقی ماند و هرگز از آن خارج نشد. آیتالله نائینی هم با اینکه کتاب تنبیه الامه را جمع کرد، از این جریان روی برنگرداند. شیخ فضلالله شهید، سه موضع در مشروطه داشت؛ وقتی مشروطه ضد استبدادی بود، مشروطهخواه بود و در مرحلۀ دوم در جریان جنگ بین غربگراها و اسلامگراها قائل به مشروطه مشروعه شد و در مرحلۀ سوم خواستار مشروعه غیرمشروطه گردید. اما جریان مشروطهخواه نجف تا مدتهای مدید مشروطهخواه بود، ولی تفسیر دینی و ضد استعماری و ضد غربی از مشروطه داشت. *ظهور و بروز مثبت و منفی جریانی که از آن با عنوان مشروطهخواه اسلامی یاد کردید کجاست؟ این مجتهدان بر مبانی اجتهادی خودشان ایستادند که این جنبة مثبت آن است، اما متأسفانه به عرصة تربیت نیرو توجه نکردند. به همین دلیل افرادی نبودند که بتوانند برای این جریان نهادسازی کنند؛ برای مثال همة علمای مشروطهخواه اسلامی نجف و حوزة اصفهان، از جمله آخوند خراسانی به دنبال این بودند که اصل دوم متمم قانون اساسی ــ اصلی که شیخ فضلالله پیشنهاد داده بود ــ اجرا شود، ولی جریان مشروطهخواه با دفعوقت مانع اجرای درست این اصل شدند. آیتالله مدرس براساس این اصل در دورة دوم قانونگذاری وارد مجلس شد و درواقع در این دوره وظیفة او نظارت بر مصوبات مجلس بود، ولی در دورههای بعدی چون مشروطهخواهان این اصل را رعایت نمیکردند، او در مقام نماینده وارد مجلس شد. مشکل بعضی از روشنفکران امروزی این است که میخواهند مشروطه را به عنوان یک تجربة سیاسی کامل مقابل نظام ولایت فقیه قرار دهند. این در حالی است که مشروطه نه در مقابل ولایت فقیه بلکه الگویی ناقص از آن است. آخوند خراسانی در پی ایجاد جامعة دینی بود و با فروش مشروبات الکلی و شیوع منکرات در جامعه مخالف بود. شاهد این مدعا هم نامة ایشان در پاسخ به مطلب یکی از روزنامههای آن زمان تهران دربارة قصاص است. در این مطلب آمده بود که قصاص امروزی نیست، اما آخوند در نامهای با این سخن به شدت مخالفت کرد و گفت احکام اسلامی هیچ وقت تعطیل نمیشوند و باید حکم قصاص را اجرا کرد. ایشان از کانال مشروطهخواهی میخواست احکام اسلام را اجرا کند، منتها مشروطه مدلی نبود که توانایی اجرای کامل این احکام را داشته باشد. ولایت فقیه مسئلهای است که هیچ مرجع و مجتهدی نمیتواند منکر آن شود، ولی اینکه علما در زمان مشروطه با توجه به وضعیت زمانه کوشیدند بهترین نظریه را انتخاب کنند که در موج به راه افتاده ــ که میتوان آن را موج بیداری اسلامی مشروطه نامید ــ پذیرفته شود و امکان اجرایی شدن داشته باشد. هرچند آنها خود در ایجاد این موج تأثیرگذار بودند، حرکت آن بهگونهای شد که کنترل آن از دست این گروه خارج گردید. این موج همچون طفلی بود که این علما رشدش داده بودند، اما در مکتبی درس میخواند که کم کم به صورت پرورش دهندگانش چنگ میانداخت. حاصلش هم رضاخان بود که به نام مشروطه تمام دستاوردهای مشروطه را از بین برد. *تحلیل شما از رفتار این دو گروه از علما در مقابل مشروطه چیست؟ به نظر من گروه آخوند خراسانی در تحلیل خود دقیقتر بود؛ البته این به معنای بیدقتی شیخ فضل الله نیست، بلکه منظور این است که ایشان قافیه را باخته بود. درواقع در برابر گروه مشروطة اسلامی که نتوانسته بود در آن اوضاع خود را نگاه دارد، گروه مشروعهخواه معتقد بود مشروطه کاملاً از بین رفته و فاسد شده است. *منظور شما این است که شیخ فضلالله با دیدن تضادها خود را از صحنه کنار کشید؟ خیر، شیخ فضلالله خود را کنار نکشید؛ او در صحنه بود، اما از سیر اوضاع مأیوس شده بود. سخن اصلی علمای مشروعهخواه این بود که نظام مشروطه چون مایة غربی دارد و در ایران نیز سکان آن به دست غربزدگان افتاده است نمیشود با آن به اهداف اسلامی مطرح شده رسید. گرچه سخن آنها درست بود و وقایع بعدی آن را اثبات کرد، مشروطه ظرفیتی بیش از آن داشت که در اصفهان هم ثابت شد. در مقابل، آخوند خراسانی کوشید با انحرافات مقابله کند، اما شکست خورد؛ چون مشروطه پیش از آن رخ نداده بود تا آنها تجربه داشته باشند. *آیا دوری علمای نجف از تهران را میشود. دلیل تفاوت درک آنها از مشروطه با شیخ فضلالله دانست؟ بله، میتوان آن را یکی از دلایل دانست؛ زیرا در آن زمان جز تلگراف وسیلهای برای رساندن اخبار داخل به خارج و اطلاع از نظر علمای نجف در داخل کشور وجود نداشت. *آیا علمای نجف اگر در تهران بودند مثل شیخ فضلالله عمل میکردند؟ خیر، به نظر من اگر آنها در تهران بودند، مثل حاج آقا نورالله اصفهانی رفتار میکردند؛ یعنی مجلس را تأیید مینمودند و در آن حضور میافتند. *به نظرتان شاید دلیل اینکه جریانهای امروزی میکوشند آخوند را به سمت خودشان بکشند و ایشان را از منظر خودشان تفسیر کنند چیست؟ آنها با این کار میخواهند آخوند خراسانی را در مقابل امام خمینی(ره) و نظریة ولایت فقیه ایشان و در صف خود معرفی کنند. *در واقع میکوشند مکتب نجف را در مقابل مکتب قم مطرح کنند. بله، حال آنکه این دو مکتب مقابل هم نیست، بلکه یک سیر استعلایی دارند. مکتب نجف مکتب روشنفکری نیست؛ یک مکتب دینی است که نسبت به آزادی و مردمسالاری قواعد خاص خودش را دارد، اما این نسبت به گونهای نیست که با عقاید روشنفکری و دموکراسی غربی سازگار باشد. این مکتب، یک چهارچوب فکری دارای مبانی و روش و با پشتوانه و اصالت اسلامی است، اما عین فضای فکری شیخ فضل الله نیست. *آیا میشود گفت که امام خمینی(ره) با استفاده از تجربة مشروطه تفاوت نظر آخوند و شیخ فضلالله طرح تازهای درانداخت و نظریة ولایت فقیه را مطرح نمود؟ نظریة امام خمینی در نظام سیاسی جمع مشروطه و مشروعه است. ایشان جریان شیخ فضلالله و مشروطهخواهان را زمانی مطرح نمود که بحث جبهه ملی، فضای انحرافی و غرب زدگی در انقلاب بروز کرد. جریان مشروطه جریان بیداری اسلامی است. این جریان از این جنبه به جریان بیداری اسلامی امروز بسیار شبیه است. اصلاً یکی از امواج بزرگ جریان بیداری اسلامی جهان اسلام، مشروطه است. گام اول را هم ایران برداشت. به خاطر همین هم این کشور جلوتر از باقی کشورهاست. در دورهای ایران به جامعة مدنی توجه کرد؛ زیرا تا جامعة مدنی تشکیل، و ابعادش مشخص نمیشد، ممکن نبود ایران به جامعة دینی تبدیل شود. این ناممکن است که جامعهای استبدادی یک باره به جامعة دینی تبدیل گردد، باید نخست جامعة مدنی برقرار شود و استبداد و ظلم و … از بین رود، بعد جامعة دینی ایجاد گردد. امام خمینی از تجربة بنبست و شکست مشروطه بود که نظریة خودش را ارائه داد. ما بعد از نهضت ملی شدن صنعت نفت از مشروطه خارج شدیم. امام خمینی(ره) بعد از سال 1341 برای اینکه اذهان مردم را آماده کند، هنوز از مشروطه صحبت میکرد. انتهای پیام/
94/07/13 - 10:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
نوه آخوند خراسانی در گفتوگو با فارس حضور آخوند در مشروطه،برای جلوگیری از میدان داری روشنفکران بود
نوه آخوند خراسانی در گفتوگو با فارسحضور آخوند در مشروطه برای جلوگیری از میدان داری روشنفکران بودآیت الله حاج شیخ عبدالرضا کفایی خراسانی نوه آیت الله العظمی آخوند حاج ملا محمد کاظم حراسانی قده است وی در باب منش سیاسی نیای پرآوازه خویش خاطرات خانوادگی ِ ارجمندی دارد که شمه ای اآیتالله ممدوحی در گفتو گو با فارس: محبت به امام موسی کاظم (ع) در قلب دشمنان نیز نفوذ میکرد
آیتالله ممدوحی در گفتو گو با فارس محبت به امام موسی کاظم ع در قلب دشمنان نیز نفوذ میکردعضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت بزرگواری امام موسی کاظم ع موجب جذب دشمنان میشد و جایگاه این امام بزرگوار موجب هراس خلیفه فاسد عباسی شده بود آیتالله حسن ممدوحی امروز در گفتکریمیقدوسی در گفتوگو با فارس: گزارش کمیسیون برجام واقعبینانه و منصفانه بود/تجلی برآوره شده انتظار رهبری و م
کریمیقدوسی در گفتوگو با فارس گزارش کمیسیون برجام واقعبینانه و منصفانه بود تجلی برآوره شده انتظار رهبری و ملت از مجلس در این گزارشعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت گزارش کمیسیون ویژه برجام واقعبینانه و منصفانه بود و مطابق همان انتظاری بود که رهبری امت اسلام و خانومعرفی «ولایت فقیه در اندیشه و عمل آخوند خراسانی» به مناسبت سالروز درگذشت این عالم
گروه ادب کتاب ولایت فقیه در اندیشه و عمل آخوند خراسانی تالیف حجت الاسلام محمدصادق مزینانی از آثار انتشارات بوستان کتاب است که با موضوع فقه سیاسی نگاشته شده است به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا به نقل از روابط عمومی انتشارات بوستان کتاب ولایت فقیه در اندیشه و عمل آخوثبت نام سیر مطالعاتی آثار و اندیشههای امام موسی صدر آغاز شد
ثبت نام سیر مطالعاتی آثار و اندیشههای امام موسی صدر آغاز شد شناسهٔ خبر 2927210 - سهشنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها برگزاری دورههای سیر مطالعاتی آثار امام موسی صدر با هدف معرفی اندیشههای امام موسی صدر از فعالیتهایی است که مؤسسه امام موسی صدر در سال ۱۳۹۱واحدی در گفتوگو با فارس: تعداد جانباختگان خراسانی حادثه منا به 88 نفر رسید/ خبر فوت همه مفقودیها تائید شد
واحدی در گفتوگو با فارس تعداد جانباختگان خراسانی حادثه منا به 88 نفر رسید خبر فوت همه مفقودیها تائید شدرئیس ستاد هماهنگی حادثه منا خراسان رضوی گفت براساس آخرین آمار جانباختگان خراسان رضوی به 88 نفر رسیده و متاسفانه همه مفقودیها فوت کردهاند محمد حسن واحدی در گفتوگو با خبرنواحدی در گفتوگو با فارس: آمار جانباختگان خراسانی در حادثه منا به 55 نفر رسید/ زمان ورود پیکرها نامشخص است
واحدی در گفتوگو با فارس آمار جانباختگان خراسانی در حادثه منا به 55 نفر رسید زمان ورود پیکرها نامشخص استرئیس ستاد هماهنگی حادثه منا در خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد جانباختگان خراسانی در حادثه منا به 55 نفر رسید گفت زمان ورود و تشییع پیکرها همچنان نامشخص است محمدحسن واحدی دواحدی در گفتوگو با فارس: پیکر جانباختگان خراسانی فاجعه منا فردا در مشهد تشییع میشود/ورود پیکرها به مشهد تا س
واحدی در گفتوگو با فارس پیکر جانباختگان خراسانی فاجعه منا فردا در مشهد تشییع میشود ورود پیکرها به مشهد تا ساعاتی دیگررئیس ستاد هماهنگی حادثه منا در خراسان رضوی گفت پیکر 24 نفر از جانباختگان خراسان رضوی در فاجعه منا فردا یکشنبه در مشهد مقدس تشییع میشود محمدحسن واحدی امشب در گامام جمعه یزد در گفتوگو با فارس: خاطرات آیتالله ناصری از زندان عربستان/حضور سوال برانگیز ابراهیم یزدی در هنگ
امام جمعه یزد در گفتوگو با فارس خاطرات آیتالله ناصری از زندان عربستان حضور سوال برانگیز ابراهیم یزدی در هنگام مهاجرت امام از عراقامام جمعه یزد گفت حدود یک سال و نیم و در بدترین شرایط ممکن در زندان بودم در این فاصله کسی از من خبر نداشت و حتی شایع کرده بودند اعدام شدهام تا بدر گفتوگو با فارس عنوان شد خاطرات «ویشکا آسایش» از حضور در سریال امام علی(ع)/ هیچکدام از نقشهایم ج
در گفتوگو با فارس عنوان شدخاطرات ویشکا آسایش از حضور در سریال امام علی ع هیچکدام از نقشهایم جایگزین قُطام نمیشوندویشکا آسایش گفت هیچکدام از نقشهایی که بازی کردم جایگزین قُطام در سریال امام علی ع نمیشوند برای شکل گیری این شخصیت که به بیست و چهار سال پیش برمیگردد همه ع-
گوناگون
پربازدیدترینها