محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853506006
آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در استان قزوین
واضح آرشیو وب فارسی:شباویز: عزاداری ماه محرم همه ساله در استان قزوین با شور و عشق خاص مردم به ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار می شود و عاشقان آن حضرت ارادت و تجدید میثاق خود را هر سال در قالب عزاداری مستحکم تر می کنند.مقام معظم رهبری مردم قزوین را چنین توصیف فرموده اند: مردمى متدین،داراى مناعت طبع، فداکار، سخاوتمند، اهل شرکت در کارهاى بزرگ و کارهاى خیر، این مطالب خلقیات مردم قزوین از دیر زمان است، مخصوص دوره خاصى نیست.پایگاه خبری شباویز/آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در استان قزوین عزاداری ماه محرم همه ساله در استان قزوین با شور و عشق خاص مردم به ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار می شود و عاشقان آن حضرت ارادت و تجدید میثاق خود را هر سال در قالب عزاداری مستحکم تر می کنند.مقام معظم رهبری مردم قزوین را چنین توصیف فرموده اند: مردمى متدین،داراى مناعت طبع، فداکار، سخاوتمند، اهل شرکت در کارهاى بزرگ و کارهاى خیر، این مطالب خلقیات مردم قزوین از دیر زمان است، مخصوص دوره خاصى نیست.این ویژگیها که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند موجب شده تا مردم این دیار از دیرباز در دینداری و دین مداری دارای آیینهای خاصی باشند که استقرار نخستین پایتخت نظام شیعی در قزوین نیز در این زمینه تأثیر بسزایی داشته است. آیین طشت گذاری آیین طشت گذاری به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام در برخی از مساجد و تکایای استان قزوین باحضور هیاتهای مذهبی و سوگواران امام حسین (ع) برگزارمی شود.آیین طشت گذاری یکی از سنتهای رایج دوستداران اهل بیت (ع) در استان قزوین است که اغلب در بین مردم آذری زبان ساکن این استان انجام میشود.در این آیین، عزاداران و سوگواران امام حسین (ع) طشتی را که داخل آن مقداری آب قرار دارد، به نشانه تشنگی امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا به روی دست گرفته و با نوحه سرایی در اطراف آن، مراسم عزاداری ماه محرم و پوشیدن لباس های سیاه را آغاز می کنند.در این مراسم همچنین دستههای سینه زنی و زنجیر زنی بیرق ها و علم های خود را آماده کرده و آغاز برنامه های ویژه ماه محرم را توسط آن اعلام می کنند.مساجد امام زمان (عج) وحضرت ابوالفضل (ع) شهر قزوین از جمله مساجدی هستند که شاهد برگزاری این مراسم توسط دوستداران اباعبدالله الحسین بود. بوی محرم می آید هر ساله با آغاز ماه محرم، قزوین غرق در پارچه های سبز و سیاه می شود و شهر حال و هوای دیگری به خود می گیرد، حسینیه ها و تکایای زیادی در سطح شهر بر پا می شود، مردم مناطق مختلف استان قزوین نیز مانند سایر هموطنان، با شیوه های خاص خود به سوگواری سید شهدا (ع) می پردازند.نوجوانان در محله های قدیمی و جدید با هم تکیه ای هر چند کوچک به پا می کنند و هر روز مراسم روضه خوانی و سینه زنی داشته و نذورات محله را بین مردم تقسیم می کنند، مساجد رنگ و بوی خاصی پیدا کرده و جنب و جوش در آن زیاد می شود و هر کسی با توجه به وسع خود سعی در خدمت رسانی به مراسم عزاداری دارد.در شهر قزوین دو روضه خوانی بزرگ توسط خانواده های اصیل قزوین در محله های تاریخی خیابان و گذر مسجد جامع (حسینیه خیابانی،حسینیه آقا سید جمال) در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود که مردم شهر در آن شرکت می کنند.عزیمت هزاران مشتاق اهل بیت و عزادار حسینی از سراسر کشور به شهر قزوین و حضور در حسینیه «آقاسیدجمال» با سابقه بیش از یکصد سال در این شهر بر غنای عزاداریها و سوگواری امام سوم شعیان می افزاید.این دو حسینیه از جایگاه مذهبی خاصی در شهر برخوردار بوده و خیل عزاداران در روز های تاسوعا و عاشورا هم به این مراکز سر می زنند و به نوحه خوانی می پردازند.. مراسم رسمی عزاداری در قزوین از روز هفتم محرم مراسم رسمی در شهر قزوین از روز هفتم ماه محرم شروع می شود که هیات های حسینی از سراسر استان در شب هفتم به امامزاده آمنه خاتون، امامزاده علی و بیبی شهربانو، در شب هشتم به امامزاده سلطان سید محمد و شب نهم به امامزاده حسین می روند.هیات ها بصورت دسته هایی که شامل علامت کشی، طبقکشی، طبل و سنج زنی، زنجیر زنی و سینه زنی است و با نشان خاص به عزاداری می پردازند، در قزوین روز تاسوعا مردم به زیارت امامزاده علی، آمنه خاتون و خانه قدیمی امام جمعه (که متعلق به امام جمعه شهیدی یکی از بزرگان قزوین بوده و از خانه های تاریخی با پیشینه مذهبی قزوین است) سلطان سید محمد و در آخر به حسینیه آقا سید جمال می روند و خود را برای مراسم شب که در جوار امامزاده حسین برپا می شود،آماده می کنند. طبق کشی مراسم طبق کشی از سنت های خاص شهر قزوین است، طبق از جنس چوب با ارتفاع حدود یک و نیم متر و قطر یک متر است، بیشتر قسمت های آن را آیینه کاری می کنند، این طبق است و آنها شیئی را روی سرمی گذارند و آنرا حمل می کنند.در شهر قزوین در شب تاسوعا، همه دسته های عزاداری از مساجد و تکایای خود به طرف امامزاده ˈسلطانسیدمحمدˈ به راه می افتند و در آنجا تجمع می کنند و در شب عاشورا به سمت ˈامامزاده حسینی اشاهزاده حسینˈ می روند.در روز عاشورا نیز هیاتها به امامزاده حسین رفته و با چرخیدن به دور صحن امامزاده و عزاداری در ادامه به مزار شهدا رفته و سپس به مساجد خود بر می گردند، مراسم شام غریبان نیز در تمام مساجد استان برگزار می شود که مردم با در دست داشتن شمع و گل گرفتن سر این مراسم را اجرا می کنند و به میهمانی مساجد محله های دیگر می روند.بارگاه «امامزاده حسین (ع)» که در بین مردم قزوین به «شاهزاده حسین» معروف است از فرزندان امام هشتم رضا (ع) بوده و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی محل عزاداری هیات های مذهبی شهر قزوین است.در مناطق روستایی نیز اهالی هر روستا، در شب عاشورا به نزدیکترین امامزاده محل رفته و تمام شب را تا قبل از طلوع آفتاب به سینه زنی می پردازند و پس از خواندن نماز صبح به طرف روستای خود حرکت می کنند. دسته های عزادار، یک دور در محل می زنند و نوحه می خوانند و سپس به مسجد محل می روند. درخت خون بار در روستای «زرآباد» از توابع بخش «رودبارالموت»، درخت چنار کهن سالی وجود دارد که به اعتقاد و شهادت اهالی محل، هر ساله هنگام اذان صبح روز عاشورا، از ساقههای آن مایع قرمز رنگی مانند خون تراوش می کند.به همین خاطر هر سال، افراد بسیاری از مناطق دور و نزدیک به این محل می آیند و زیر درخت خون بار می روند تا هم به عزاداری بپردازند و هم شاهد تراوش خون از آن باشند. مردم این روستا بر این باورند که بر روی بعضی از برگهای این درخت، نام پنج تن «آلعبا» حک شده است.درخت چنار کهن سالی در حیاط امامزاده علی اصغر در روستای زرآباد الموت در استان قزوین وجود دارد که به درخت چنارخون بارمشهور است. خون بار بودن این درخت، قدمت دیرینه ای دارد و حتی در زمان شاه سلطان حسین صفوی نیز روایتهایی از آن مطرح شده است.در نزدیکی سحرگاه روز عاشورا، صمغی قرمز رنگ شبیه خون از این درخت خارج می شود که آزمایش هایی هم روی آن انجام شده است البته هیچ کدام از آزمایش ها با وجود مشاهدهٔ ترکیبات مشابه خون در این صمغ، این مسأله را تأیید نکرده اند که این مایع، به خون انسان مربوط می شود.نکته ی جالب این است که این مایع فقط روز عاشورا از درخت خارج می شود، یعنی با توجه به متفاوت بودن سالهای هجری شمسی و هجری قمری، این اتفاق درست در روز دهم ماه محرم رخ می دهد و پس از آن، این شاخهها خشک می شوند. سفره های نذری گستردن سفره های نذری که از دیرباز در بین زنان متداول بوده است، به غیر از جنبه های مذهبی و روحانی، کاربری های اجتماعی متفاوتی دارد و می توان آن را یک نوع انجمن زنانه نامید. در این مجالس، زنان علاوه بر انجام مراسم دعا، دیدارهای خود را تازه می کنند و در رفع مشکلات به یکدیگر کمک می نمایند و گاهی نیز تصمیماتی جهت امور محله و یا فامیل می گیرند، برخی از این سفره ها عبارتند از: سفره حضرت رقیه هنگام گستراندن این سفره، فضا را با آجر و شمع سبز تزیین می کنند تا بازگو کننده خرابه های شام باشد و پس از روضه خوانی لقمه هایی که از نان، پنیر، خرما و سبزی خوردن تهیه شده است، بین میهمانان توزیع می شود.. سفره بیبی حور (بیبینور) این سفره را در سهم رحله پهن می کنند. ابتدا دو بار آن را می اندازند، مرحله سوم هنگامی گسترده می شود که حاجتشان بر آورده شده باشد و در آن کاچی و میوه توزیع می شود. در بین میوه ها حتماً یک میوه باید در بسته باشد مانند: هندوانه،انار،پرتقالو... این سفره را در صبح روزسه شنبه می اندازند. سفره امام حسن (ع) این سفره را معمولاً در روز بیست و هشتم ماه صفر می اندازند. فضای میهمانی را با رنگ سبز تزیین می کنند. ظروف می بایستی سبزباشد. همچنین غذایی که توزیع می شود باید از غذاهای سبز رنگ مانند کوکوسبزی، آش و... باشد. همچنین شله زرد نیز توزیع می کنند و روی آن را با خلال سبز تزیین می نمایند. سفره حضرت قاسم (ع) در این سفره پس از مراسم روضه خوانی و دعا، شیرینی و نقل و حنا بین میهمانان توزیع می کنند. سفره حضرت علی (ع) این سفره ساده ترین سفره نذری است ودرآن فقط نمک، شیر و نان جومی گذارند. سفره دوازده امام در این سفره پس از خواندن دعای توسل، میوه، آجیل مشکل گشا و آش رشته پخش می کنند. سفره حضرت عباس (ع ) در این سفره نیز پس از خواندن روضه از شهادت و دلاوری های حضرت ابوالفضل (ع)، آش رشته و عدس پلو بین میهمانان توزیع می کنند. سفره نذری ولدآبادی در «بهشت حسینی» قزوین که در ضلع جنوبی مقبره «امامزاده حسین» واقع شده است، سنگ قبری متعلق به «سید محمد ولدآبادی» دیده می شود. اگر کسی حاجتی داشته باشد، پارچه سبزی روی سنگ قبر او می گسترانند و شمع روشن میکنند و بین مردم نان و ماست توزیع می نماید.بسیاری از کسانیکه از ایشان حاجت گرفته اند، روی سنگ قبر او طاقی زده اند، ولی هر بار این طاق فرو ریخته است و مردم قزوین بر این اعتقادند که مقبره ایشان طاق نمی پذیرد. همچنین حرم چهار انبیا یا پیغمبریه که در مرکز شهر قزوین واقع شد و مدفن چهار پیغمبر خدا و یک امامزاده است، در روزهای اول هر ماه هجری شاهد تجمع زنان قزوینی است که برای زیارت و خواندن دعا به آنجا می آیند. عدهای نیز که حاجت آنها بر آورده شده است، در آن محل آجیل مشگل گشا توزیع می کنند. عزیمت هزاران مشتاق اهل بیت و عزادار حسینی از سراسر کشور به شهر قزوین و حضور در حسینیه «آقا سید جمال» با سابقه بیش از یکصد سال در این شهر برای برآورده شدن حاجتها و شفای بیماران برغنای عزاداریها و سوگواری امام سوم شعیان می افزاید. دخیل بستن روی علامت، عزاداری و حضور دستههای سینه زنی و زنجیر زنی در کوچه و خیابانها و اجتماع آن اندر زیارتگاه «امام زاده حسین» ازبرنامه های هیات های مذهبی در ده اول محرم است.. بارگاه «امام زاده حسین» که در بین مردم قزوین به «شاهزاده حسین» معروف است از فرزندان امام هشتم رضا (ع) بوده و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی محل عزاداری هیات های مذهبی شهر قزوین است. تعزیه خوانی تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است که در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیتهای اصلی را بر دوش دارند، نشان داده میشود. این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی – شیعی و بیشتر دربارهٔ کشته شدن حسین بن علی و مصائب اهل بیت است. اگر تعزیه را به معنی عزاداری و سوگواری و نه به معنی شبیه خوانی امروز گمان کنیم، نخستین سوگواری بعد از پیشامد عاشورا از سوی گواهان عینی واقعهٔ کربلا بوده که در سنین کودکی و نوجوانی پس از عاشورا به اسارت رفتند؛ در واقع از هنگامی که قافلهٔ اسرا به طرف شام حرکت نمودند. برخی شبیه خوانی و بر پایی تعزیه را جهت تماشای عینی واقعهٔ کربلا به یزید نسبت دادهاند که گویا از عاملین واقعهٔ کربلا خواسته بود تا اعمالی را که مرتکب شده اند نمایش دهند و برخی به صفویه ، دیلمیان وقاجاریه. اما شکل رسمی و آشکار این سوگواری، به روایت ابن کثیر، بر این خستین بار در زمان حکمرانی دودمان ایرانی شیعه مذهب آل بویه صورت گرفت. تعزیه بیشترین رواج خود را با حمایت دولت و حکومت صفویان پیدا کرد. در دورهٔ شکوفایی تعزیه، با رواج تشیع و دلایلی مانند روضه خوانی و حمله خوانی تعزیه از حمایت بیشتری برخوردار شد. سیزدهم محرم به گواهی مورخین، بعد از واقعه کربلا کسی از ترس «یزید بن معاویه» جرئت نمی کرد تا جنازههای یاران امام حسین (ع) را دفن کند؛ تا اینکه زنان طایفه «بنی اسد» جمع شدند و به خاک کردن جنازهها پرداختند. این واقعه در روز سیزدهم ماه محرم اتفاق افتاد. به همین خاطر زنان قزوینی هر سال در روز سیزدهم ماه محرم، در مسجد «علی اکبر» این شهر جمع می شوند؛ عدهای بیل و کلنگ به دست می گیرند وعدهای دیگر پیکر های پارچهای بدون سر را بر دوش گرفته و به دور شهر می چرخند و دوباره به آن مسجد بر میگردند و در آنجا به سینه زنی و نوحه خوانی می پردازند.. خاکسپاری زنانه مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا، یک مراسم کاملا زنانه است که هر سال در روز دوازدهم ماه محرم برگزار می شود. مراسمی که قزوینی ها به آن «سوم امام» میگویند و در آن تمام زنان شهر بیل و کلنگ به دست، پیکرهای نمادین شهدای عاشورا را با خود تا مسجد یا حسینیه اصلی شهر حمل میکنند. عزاداران قزوینی در این روز در مسجد على اکبر جمع مىشوند، عدهاى با بیل و کلنگ و عدهاى با دست گرفتن پیکرهاى پارچهاى بدون سر، به دور شهر مى چر خند و دو باره به مسجد بر مىگردند و سینه زنى و نوحه خوانى مى کنند.. براساس روایات نقل شده، در سال۶۱هجری، زنان آزاده طایفه بنی اسد پس از واقعه دردناک کربلا به خاکسپاری شهدای کربلا اقدام کردهاند و این مهمترین دلیلی است که مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا را تبدیل به یک مجلس کاملا زنانه میکند. مراسمی که امروزیها معتقدند نقش زنان را در دفاع از ارزشهای اسلام و جهاد به زنان امروز یادآوری می کند. درحین این مراسم هم نوحه خوانی، وعظ و عزاداری جریان دارد و مردان که تقریبا در حاشیه مراسم قرار گرفتهاند، با گل اندود کردن سرو لباس خود عزاداریشان را اعلام می کنند.
جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شباویز]
[مشاهده در: www.shabaveiz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در استان سمنان
اجرای تعزیه تشکیل هیات های عزاداری سینه زنی و زنجیرزنی حرکت شتران با کجاوه به عنوان نمادی از کاروان کربلا و اسرا نخل گردانی اطعام و نذری دادن بویژه در شب های تاسوعا و عاشورا و شام غریبان از جمله سنت هایی است که هر سال در ماه محرم در استان سمنان برگزار می شود پایگاه خبری شباوآداب و رسوم عزاداری ماه محرم در کشور پاکستان
در ماه سوگواری سید و سالار شهیدان مردم پاکستان اعم از شیعه و سنی در عزای سالار شهیدان به سوگ می نشینند پایگاه خبری شباویز آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در کشور پاکستان بیتوته در ماه سوگواری سید و سالار شهیدان مردم پاکستان اعم از شیعه و سنی در عزای سالار شهیدان به سوگ می نشینندآداب و رسوم عزاداری ماه محرم در آذربایجان
مراسم سوگواری امام حسین ع و یاران باوفایش در ایام محرم در سالیان اخیر با تحولات زیادی هم در شکل و هم محتوا روبرو شده است و از بسیاری جهات با دوران کودکی ما تفاوت دارد اما برخی از این آداب عزاداری پس از گذشت صدها سال شکل خود را حفظ کرده اند در این گزارش به نمونه هایی از آداب وآداب و رسوم عزاداری ماه محرم در ایلام
ایلام یکی از شهرهای صددرصد شیعه ی ایران اسلامی است که نشانه ی بارز این مردم ولایت مداری و محب اهل بیت بودن آنهاست ماه محرم از ارزش ویژه ای نزد مردم ایلام برخوردار است به طوری که از چند روز پیش از فرارسیدن ماه محرم همه جا را بوی محرم می گیرد و ایلام رخت عزا بر تن می کند پایگاه خآداب و رسوم عزاداری ماه محرم در کشور سنگال
نحوه ی برگزاری مراسم عاشورا بین فرقه های مذهبی با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند و تا اندازه ای با خرافات آمیخته شده است مراسم عاشورا در سنگال به شکل سنتی است برای مثال در شب عاشورا مردم سنگال غذایی به نام کوس کوس که غذایی است عربی به همراه گوشت گاو صرف می کنند پایگاه خبری شباویآداب و رسوم عزاداری ماه محرم در شهرستان منوجان
مراسم سوگواری در شهرستان منوجان اهمیت خاصی دارد از یک سو نشانه انس و الفت آنها با اهل بیت ع و از دیگر سو نشانگر همبستگی اجتماعی آنها است پایگاه خبری شباویز آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در شهرستان منوجان مراسم سوگواری در شهرستان منوجان اهمیت خاصی دارد از یک سو نشانه انس و الفت آآداب و رسوم عزاداری ماه محرم در لرستان
مردم استان لرستان در ایام محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین ع و مقوله عاشورا به اثبات می رسانند به طوری که مرد و زن پیر و جوان در مراسمی که بیشتر با همان شیوه سنتی برگزار می شود شرکت می کنند پایگاه خبری شباویز آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در لرستان به گزارش خبرگزاآداب و رسوم عزاداری ماه محرم در کشور اندونزی
برای اولین بار مردم مهاجر جنوب هند ساختن تابوک را برای برگزاری مراسم محرم به مردم بومی منطقه پیدی در اندونزی آموزش دادند پایگاه خبری شباویز آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در کشور اندونزی برای اولین بار مردم مهاجر جنوب هند ساختن "تابوک" را برای برگزاری مراسم محرم بآداب و رسوم عزاداری ماه محرم در کشور بحرین
مراسم عاشورا و شهادت مظلومانه ی حضرت ابی عبدالله الحسین ع و یاران باوفایش در بحرین شور و حال خاصی دارد از ابتدای ماه محرم نمای حسینیه های بحرین یکپارچه سیاه پوش می شود و شعارهای عاشورایی و پرچم های سیاه در خارج از محدوده ی حسینیه ها نیز نصب می گردد پایگاه خبری شباویز آداب و رساستاندار قزوین تأکید کرد تشکیل ستاد دائمی ساماندهی مراسمهای عزاداری ماه محرم
استاندار قزوین تأکید کردتشکیل ستاد دائمی ساماندهی مراسمهای عزاداری ماه محرماستاندار قزوین با تأکید بر لزوم تشکیل یک ستاد دائمی برای ساماندهی و فرهنگسازی در حوزه مراسمهای عزاداری ماه محرم گفت تشکیل ستاد دائمی در این زمینه ضروری است زیرا این کار فقط با دستگاههای اجرایی به خروج-
گوناگون
پربازدیدترینها