واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: //ساوه در سير تاريخ //ماركو?ولوي ونيزي و بسياري از رسولان مبلغان مذهبي، بازر?انان، و ايل?يان در ?زارش ها و نوشته هاي خود از ساوه ياد كرده اند
خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه مركزيسرويس:ميراث و ?ردش?ريساوه يكي از شهرها و مناطق باستاني بازمانده از دوره ساساني است .به ?زارش خبر?زاري دانشجويان ايران ( ايسنا ) - منطقه مركزي تاريخ طبري» كهن ترين تاريخي است كه نام «ساوه» در آن آمده است. در اواخر دوره ساساني و در اوايل ت?ه باستاني ساساني آسياباد (اسيرآباد) در مجاورت شهر , هم?نين ت?ه ها و محوطه هاي تاريخي هريسان , خرم آباد , آوه و امثالهم نشان?ر قدمت اين شهر مي باشد . ساوه در روز?ار ?ارتيان با نام (سواكينه) يكي از منازل مهم ميان راهي و در سده هفتم قبل ازميلاد يكي از دژها و منازل سرزمين ماد به شمار مي رفته است .از وضعيت ساوه در روز?ار ?يش از اسلام اطلاع دقيقي در دست نيست , ولي از قرن دوم هجري به بعد در مورد اين شهر اطلاعات و روايات مكتوب زيادي در دست است . ورود حضرت معصومه (ع) به ساوه در راه سفر به خراسان و بيماري ايشان در ساوه نخستين رويدادي است كه در تاريخ اوايل دوران اسلامي اين شهر ذكر شده است . رونق و آباداني شهر ساوه در روز?ار سلجوقيان به اوج خود رسيد و ساوه به مركز سران قبايل متحد سلجوقي كه لقب اتابك داشتند , تبديل شد . از اين روز?ار تا دوره خوارزمشاهيان بسياري از وزراي سلجوقي و خوارزمشاهي ساوجي بودند كه هريك درزمان خود در آباداني و ايجاد بناهاي شهري آن كوشيدند . ساوه در جريان حملة مغول در قرن هفتم هجري صدمه و آسيب فراوان ديد , مغولان شهر را ويران كردند و ساكنان آن را از دم تيغ ?ذراندند . در دوران جانشينان هلاكو (ايلخانان) قسمت عمده اي از خرابي هاي هجوم مغول مجدداُ بازسازي شد . ساوه در دوران تيموريان و آق قويونلو از غارت هاي متعدد و رقابت هاي ميان شاهزاد?ان آق قويونلو صدمه فراواني ديد . در دوران صفويه بلوكات ساوه يكي از قلمروهاي استقرار ايلات وابسته به نهاد حكومت صفويه ( قزلباش و شاهسون ها ) ?رديد. از اين رو شهر ساوه روبه آباداني مجدد نهاد و كاروانسراها , راهها , مساجد و بناهاي متعدد احداث شد . با اين حال خرابي هاي ناشي از هجوم و حملة تيموريان , جن? ها وكشمكش هاي زمان آق قويونلوها به تمامي بازسازي نشد . در روز?ار زنديه با احداث بناي معروف ?هارسو , بازر?اني رونق ?رفت . در دورة قاجاريه با ?ايتخت شدن تهران از اهميت ساوه كاسته شد و در دوره اسلامي يعني سال 22 هجري، ساوه جزو ايالت كوهستان يا جبال بوده است. در سال 617 هجري برابر با 1220 ميلادي، شهر ساوه توسط مغولان ويران و مردم آن قتل عام شدند. در فاصله دو قرن به مرور زمان ويرانيهاي ناشي از حمله ?ن?يز و ايلخان تيمور مرمت شد و به واسطه واقع شدن بر سر شاهراههاي ايران، دوباره رونق يافت؛ به ويژه راهي كه سلطانيه، مركز ايلخانان را به قم، اصفهان، ري و كاشان ?يوند مي داد.شهرستان ساوه به دليل موقعيت جغرافيايي و ارتباطي، همواره در طول تاريخ مورد توجه بوده و به همين دليل، آثار، ابنيه و جاذبه هاي سياحتي و زيارتي متعددي مربوط به دوره هاي مختلف تاريخي در اين شهرستان وجود دارد. ساوه شهري كهن است كه نام آن در ?ارسي ميانه ساو? بوده است. زبان ?فتاري مردم ساوه فارسي است. ?يشينه تاريخي ساوه يكي از مناطق بسيار قديمي و باستاني ايران به شمار مي رود اين شهر در ادوار ?ذشته در تقاطع مهمترين راه هاي كارواني ميان ري باستان همدان، اصفهان، قزوين، زنجان، قم و كاشان قرار داشته و در روز?ار ?ارتيان يكي از منازل مهم ميان راهي بوده و در سده 7 ?يش از ميلاد يكي از ده دژها و منازل سرزمين ماد به شمار مي رفته و حيات اجتماعي در اين بخش از ايران از قدمت و ديرين?ي بسيار برخوردار است و از نقطه نظر زمين شناسي متعلق به دوران سوم و ?هارم زمين شناسي مي باشد. ساوه نخست از توابع ميدان بوده و بعد جزوه ري بزر? شده و به سبب نزديكي با مراكز اقتدار برخي سلاسل و سلاطين حاكم بر ايران ?ذشته از اين كه همواره از اهميت ويژه اي برخوردار بوده املاك و مراتع آن نيز از ديرباز محل توجه حكومت ها بوده و روي همين ?ايه حكام آن اغلب از ميان دولتمردان بنام بر?زيده شدهاند. بعد از ساسانيان حكومت سامانيان و آل بويه و س?س تركان سلجوقي بر منطقه سيطره داشتند در سده ۹ هجري قمري ساوه و آوه منكوب سم ستوران مغول ها شد و ?ن?يزيان شهر مذكور را بكلي منهدم و ويران كردند. كتابخانه هاي بزر? ساوه طعمه حريق شد و كتب و وسايل علمي كتابخانه به باد فنا رفت. ساوه به سبب اين كه از قديم الايام ملتقاي محورهاي نفوذي كشورمان بوده در دوره مغول نيز ?ذر?اه جهان?ردان و سياحان بي?انه شد. ماركو?ولوي ونيزي و بسياري از رسولان مبلغان مذهبي، بازر?انان، و ايل?يان در ?زارش ها و نوشته هاي خود از ساوه ياد كرده اند . ?ي آمد حمله ?ن?يزيان كاهش شديد نفوس ساوه بوده كه كاهش فاحش جمعيت روستايي و ويران شدن تاسيسات آبياري موجب سقوط شديد كشاورزي در منطقه ساوه شد. در دوره صفويه كه مذهب شيعه مذهب رسمي كشور شد منطقه ساوه در دوره ياد شده جزو قلمرو علي شكر بود در سال ۹۰۸ با ?ير?ي صفويه بر سلطان مراد عثماني همدان كه والي نشين منطقه مذكور بود بدست قزلباشها افتاد در زمان صفويه بود كه اسكان بعضي ايلات و قبايل در ناحيه ساوه براي تقويت بنيه سرحدي غرب كشور و جلو?يري از نفوذ عثماني ها انجام ?رفت. در روز?ار صفويه مردم ساوه از تيره هاي ?ونا?ون بودند و زبان و آداب و رسوم آنان نيز طبعا با هم فرق داشت ولي از همين زمان بود كه نفوذ قبابل ترك نژاد و ترك زبان در اين منطقه شروع شد و تا به امروز هم ادامه دارد .انتهاي پيام
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]