تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820309297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رد پای شیوه زیست مردمان تفرش در بنای آب انبار بلور | معرفی جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: تاریخ خبر :1394/07/16-این آب انبار قدیمی اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده و علاوه بر حرف های ماندگار در معماری و سازه خود ، محیطی زیبا و امن شده که چگونگی زندگی مردم این دیار را از طریق نمایش ابزار و آثار زیستی به جای مانده فرا روی بینندگان قرار داده است.
این بنا توسط میرزا حسین بلور تفرشی وزیر ناصرالدین شاه قاجار با هدف تامین آب شرب محل تاسیس شده و چون کارایی خود در تامین آب را در زمان حاضر از دست داده، با تغییر کاربری، از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، پس از مرمت به صورت موزه پذیرای عموم است.
آب انبار بلور تفرش در سال 1378 به شماره 2336 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و دارای ویژگی های معماری دوران قاجار است.
بیشتر مصالح به کار رفته در ساخت این بنا خاک، خشت، گچ، آهک، چوب، آجر و سنگ است اما نحوه ساخت و کاربری آن به گونه ای است که نشان از ذوق و قریحه و نبوغ مردم این دیار دارد.
ورودی تالار این آب انبار قدیمی دارای 24 پله است که بعد از عبور از آن ها، وارد تالار اصلی می شود و در این محوطه آثار و اشیاء قدیمی و در قسمت دیگری از آن وسایل امرار معاش، کشاورزی و دامداری زمان های گذشته به نمایش در آمده است و بخش دیگری نیز غرفه عرضه محصولات فرهنگی از جمله کتاب های نویسندگان تفرش و سوغات این شهرستان است.
دستگاه گردشی با پنج دهانه با فاصله معین نسبت به هم در سمت شرق و غرب مخزن این آب انبار قدیمی که رابطه بین ساقه با دیگر فضای مخزن به منظور هدایت و تقسیم برودت هوا و تهویه را ایجاد می کرده از جلوه های معماری آن است.
استحکام گنبدهای بیست گانه سنگی، کلاف کشی ستون ها و جرزها به وسیله تیرهای چوبی، ساخت قسمت های راه پله، پاشویه و پله های بیست و یک گانه همراه با دیوار طرفین و نیز سقف که همه از سنگ ساخته شده از مشخصات بارز آب انبار بلور است.
سردر، راه پله و پاشیر آب انبار در ضلع شمال شرقی بنا تعبیه شده و در حد وسط هر یک از اضلاع غرب و شرق، بادگیری نصب شده که کارکرد آن جلوگیری از ورود حیوانات و افراد متفرقه به محوطه آب انبار بودهاست.
سه سمت بام آب انبار بلور تفرش با دیوار خشتی و گلی بنا شده است.
12 ستون، 18 جرز و 20 گنبد سامانه هوشمندانه گردش هوا و اسکلت فضای اصلی مخزن آب انبار را تشکیل می دهند که تمام جرزها و ستون های آب انبار با تیرهای چوبی به یک دیگر کلاف کشی شده اند.
در این بنا یک راه پله برای تشخیص میزان آب و نیز در مواقع ضروری به منظور لایروبی و انتقال تفاله و رسوبات به بیرون از محوطه ساخته شده است.
حضور در فضای این آب انبار از آن جهت اهمیت دارد که تفکر کارساز و همراستا با نیازهای روز را به زبان معماری مردمان این دیار حکایت می کند و دارای نکات ارزشمندی است که توجه به داشته های فرهنگی و بومی را در مقوله مدیریت بحران آب و تکیه بر ظرفیت های این حوزه گوشزد می کند.
تفرش با دو هزار و 792 کیلومتر مربع وسعت یکی از شهرستانهای دوازده گانه استان مرکزی است.
روستاهای سرآبادان و خانک، منطقه کوی باران، آب معدنی گراو، غار علی خورند، سد کشه، پارک حکیم نظامی، چاه آب افشان، مسجد ششناو، تکیه زاغرم، خانه عباسقلی خان میرپنج و امامزادگان اسماعیل، شاهواری و ابوالعلی از جاذبه های شهرستان تفرش است.
تفرش به مهد مشاهیر ایران شهرت دارد و برای نمونه پروفسور حسابی پدر علم فیزیک، دکتر پارسا پدر علم گیاه شناسی، توران میرهادی نخستین دندانپزشک ایران، شیخ طبرسی دانشمند بزرگ ایرانی، نکیسا استاد آواز و موسیقی ایرانی، ابوالقاسم سحاب پدر علم جغرافیا و دهها نفر دیگر در این خطه پرورش یافته اند.
رد پای شیوه زیست مردمان تفرش در بنای آب انبار بلور

رد پای شیوه زیست مردمان تفرش در بنای آب انبار بلور

رد پای شیوه زیست مردمان تفرش در بنای آب انبار بلور






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن