واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: وقتی ۱۱ساله بود نوازندگی را نزد یکی از دوستان نزدیک پدرش به طور حرفه ای آموخت. خیلی زود و در همان نوجوانی کار با آهنگسازهای مختلف هندی را شروع کرد. در سال ۱۹۸۴ میلادی، وقتی که ۱۷ سال داشت به دین اسلام مشرف شد و در ۲۳سالگی نام خود را از «دیلیپ کومار» به «الله رکها رحمان» به معنی «در امان خدا» تغییر داد. او از دهه ی ۹۰ میلادی علاقه ی خاصی به ساخت موسیقی فیلم پیدا کرد و کم کم آوازه ی موسیقی هایش از هند هم فراتر رفت و در فیلم هایی مثل «میلیونر زاغه نشین» و «۱۲۷ساعت»، به شخصیتی جهانی تبدیل شد و حالا در مقام آهنگساز، موسیقی فیلم «محمد رسول الله ص » را ساخته است. «ای. آر. رحمان» در روزهای پایانی بیست و نهمین دوره ی جشنواره ی بین المللی فیلم های نوجوانان ایران به همدان آمد و در نمایش ویژه ی فیلم محمد رسول الله ص همراه با دیگر عوامل این فیلم شرکت کرد. این فیلم که اولین قسمت از سه گانه ی سینمایی پیامبر اسلام است، داستان زندگی حضرت محمد ص را از روزهای قبل از تولد تا سن ۱۲سالگی روایت می کند و در بخش خارج از مسابقه ی جشنواره نمایش داده شد. در آخرین ساعت های حضور رحمان در بیست و نهمین دوره ى جشنواره ى بین المللی فیلم های نوجوانان ایران در همدان، با او گپ کوتاهی زدیم. * * * در نوجوانی چه نوع موسیقی هایی را دوست داشتید و گوش می کردید؟ طبیعتاً موسیقی هندی، اما سبک های هندی با ضرباهنگ تند را بیش تر دوست داشتم. سینما چه طور؟ به سینما هم علاقه مند بودید؟ بله، سینما را هم خیلی دوست داشتم و عاشق هالیوود و البته فیلم های ابرقهرمانی بودم. آن زمان خودتان را در جایگاه و شهرت امروزتان تصور می کردید؟ طبیعتاً نه. فکر می کردم که روزی آهنگساز می شوم و آهنگ هایی را که دوست دارم می نویسم، اما فکر نمی کردم این قدر شناخته شده و محبوب شوم. یکی از شناخته ترین آثار شما، موسیقی فیلم «میلیونر زاغه نشین» است. تم اصلی این فیلم از کجا آمد؟ از موسیقی های دوره ی نوجوانی خودتان الهام گرفتید یا کاملاً در فکر خودتان شکل گرفت؟ نه، موسیقی میلیونر زاغه نشین از جایی یا خاطره ای نیامد. بر مبنای قصه ی دردناک و رومانتیک فیلم، موسیقی آن کاملاً در فکرم شکل گرفت و نوشته شد. شما جایزه های معتبر بسیاری از جمله دو جایزه ی اسکار، یک جایزه ی «گُلدن گِلوب» و یک جایزه ی «بَفتا» گرفته اید. گرفتن این همه جایزه، چه حس و حالی دارد و فکر می کنید برای موسیقی فیلم محمد رسول الله ص هم برای سومین بار اسکار بگیرید؟ راستش شاید عجیب به نظر برسد، اما برای من جایزه گرفتن چندان اهمیت ندارد. البته خیلی خوشحالم که این فیلم به عنوان نماینده ی ایران به جایزه ی اسکار معرفی شده، اما وقتی که درمورد فیلم محمد رسول الله ص حرف می زنیم، من این فیلم را برای شرکت در جایزه ی اسکار نساخته ام. من موسیقی این فیلم را ادای دین خودم به پیامبر ص می دانم و بیش تر از این انتظاری ندارم. از موسیقی های ایرانی هم آثاری را شنیده اید؟ بله، موسیقی های ایرانی بسیاری شنیده ام و سبک های موسیقی ایرانی را دوست دارم. چه شد که به فیلم محمد رسول الله ص پیوستید؟ یک روز در ماه رمضان بود که آقای مجیدی را سر صحنه ی فیلم برداری دیدم. هردو روزه بودیم و درباره ی این فیلم با هم صحبت کردیم. آن جا بود که احساس کردم، زمان آن رسیده است که در برابر موهبت استعداد و هنری که خداوند به من بخشیده است، دین خودم را ادا کنم. برای ساخت موسیقی این فیلم، بیش تر از چه سازهایی استفاده کردید؟ بیش تر از بربط. آقای مجیدی نی را دوست نداشت و تأکیدش روی موسیقی عربی بود. راستش قانع کردن مجیدی کار مشکلی بود و در نهایت ساخت موسیقی این فیلم نزدیک به شش ماه طول کشید. از تماشای نتیجه ی کار روی پرده ی سینما راضی بودید؟ بله، کاملاً. به نظرم بازخوردها عالی بود. احساس کردم مخاطبان فیلم بعد از تماشای آن به شدت منقلب شده بودند. پیش از این فیلمی از ایران دیده بودید؟ بله، کم و بیش فیلم هایی مثل «بچه های آسمان»، «باران»، «لیلا»، یا «جدایی نادر از سیمین» را دیده بودم، اما در واقع این مجیدی بود که مرا با سینمای ایران آشنا کرد. فیلم «محمد رسول الله ص »
چهارشنبه ، ۱۵مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]