تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814893797




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش ۶۰درصدي آتش‌سوزي در مناطق حفاظت شده


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ مهر ۱۳۹۴ (۱۷:۵۲ب.ظ)
کاهش ۶۰درصدي آتش‌سوزي در مناطق حفاظت شده موج-نشست خبري معاون محيط زيست طبيعي و مديران زيرمجموعه اين معاونت پيش ظهر چهارشنبه در محل سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، فرهاد دبيري در آغاز اين نشست خبري گفت: براي جبران کمبود نيروي انساني مناطق تحت مديريت و به منظور ارتقاي حفاظت کيفي مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست قصد داريم از پهپادها، محيط بانان اسب سوار و دوربين‌هاي پيشرفته بهره ببريم که البته هيچ کدام از اين اقدامات جاي حضور و مشارکت مردم براي ارتقاي سطح مديريت را نمي‌گيرد.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست افزود: در نظر داريم با اجراي طرح‌هاي آزمايشي در برخي مناطق به صورت پايلوت، از ظرفيت مردم بومي و محلي و مشارکت آن‌ها در زمينه حفاظت از مناطق بهره گيريم.
وي تاکيد کرد: تا کنون هيچ منطقه خاصي براي حضور و مشارکت مردم در امر حفاظت اعلام نشده است ولي پس از تدوين ضوابط خاص، مناطق پايلوت به صورت رسمي و از طريق رسانه‌ها به مردم اعلام عمومي خواهد شد.
دبيري ادامه داد: يکي از بخش هاي مشارکت مردمي از طريق مشارکت سمن‌ها خواهد بود بدين نحو که با امضاي تفاهم نامه اي از سمن‌هاي متخصص حوزه مي‌خواهيم در حوزه نظارت به سازمان حفاظت محيط زيست کمک کنند.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در امر حفاظت به طور قطع از پارک‌هاي ملي شروع نخواهد شد.
وي با بيان اين که حدود 278 منطقه برابر با 10.34 درصد از خاک کشور تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارد، گفت: 29 پارک ملي و 44 پناهگاه حيات وحش از جمله اين مناطق هستند.

الگوسازي تجربه موفق دنيا در استفاده از مشارکت مردمي براي حفاظت از مناطق
دبيري با بيان اين که امکانات سازمان حفاظت محيط زيست بسيار محدود است، اظهار کرد: در اين شرايط، رويکرد جديدي را در دستور کار قرار داده‌ايم که مبتني بر استفاده از توان مردمي در حفاظت از مناطق است و اين همان چيزي است که بسياري از کشورها در آن داراي تجربه موفق هستند.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست افزود: يکي ديگر از اقدامات اين است که از اين پس تلاش مي‌کنيم تنها مناطقي را تحت حفاظت قرار دهيم که داراي ارزش اکولوژيک خاص هستند.

آغاز طرح سرشماري سراسري جمعيت حيات وحش کشور
وي با اشاره به کاهش جمعيت حيات وحش، اظهار کرد: برخي از برنامه‌هاي توسعه‌اي، تخريب زيستگاه‌ها، شکارهاي غيرمجاز در جمعيت حيات وحش کشور تأثير گذاشته است؛ بنابراين برنامه‌اي براي سرشماري سراسري حيات وحش کشور به منظور سنجش جمعيت حيات وحش کل کشور آغاز کرده‌ايم.
دبيري از اجراي طرح سرشماري سراسري جمعيت حيات وحش در کشور خبر داد و گفت: اين طرح به منظور دست يابي به آمار دقيق جمعيت وحوش در کشور اجرا شده است.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست بيان کرد: در اجراي اين طرح از سازمان‌هاي مردم نهاد، محيط بانان، برخي شکارچيان مورد اعتماد و ساير دستگاه‌ها استفاده خواهد شد تا شرايط لازم براي اجراي دقيق و کامل اين طرح در کشور فراهم شود.
وي تاکيد کرد: بخشنامه مربوط به اين موضوع 31 شهريور سال جاري به تمام ادارات کل سازمان حفاظت محيط زيست ارسال شده تا بتوانيم به آمارهاي نسبتاً دقيقي در اين زمينه دست يابيم.
دبيري افزود: سرشماري سراسري در حالي صورت مي‌گيرد که طي ساليان گذشته هر يک از ادارات حفاظت محيط زيست استاني به صورت محدودي اقدام به آماربرداري از حيات وحش خود مي‌کرد و تا کنون اقدامي براي سرشماري سراسري حيات وحش کشور انجام نشده است.

وجود يک ميليون و 600 هزار قبضه اسلحه مجاز در دست مردم
دبيري در ارتباط با شکار غيرمجاز در کشور گفت: در حال حاضر حدود يک ميليون و 600 هزار قبضه اسلحه غيرمجاز در ميان مردم داريم و نزديک به همين ميزان هم اسلحه مجاز در دست مردم است. در واقع بالاي دو ميليون اسلحه در دست مردم وجود دارد و اگر حتي ده درصد آن‌ها نيز به شکار بپردازند، نمي‌توانيم اطمينان داشته باشيم که جمعيت حيات وحش ما افزايش پيدا کرده باشد.
وي افزود: البته در مناطق حفاظت شده تعداد حيات‌وحش ثابت بوده و يا افزايش داشته است، اما در مناطق آزاد براساس آمارهاي محلي و برآوردها نمي‌توانيم چنين تصوري را داشته باشيم.

باز پس گيري فسيل‌هاي ايراني از آمريکا
دبيري در ارتباط با بازگشت فسيل‌هاي ايراني که از سال 55 به ايران بازنگشته‌اند، گفت: اين فسيل‌ها که متعلق به دوران‌هاي مختلف زمين‌شناسي است و متعلق به جانداراني همچون زرافه، ببر دندان خنجري و کرگدن است در حدود سال 53 در مراغه کشف مي‌شود پس از آن اين فسيل‌ها در سال‌هاي 54 الي 55 براي مطالعه به آمريکا فرستاده مي‌شود اما به دليل مشکلاتي ديگر به کشور بازگردانده نمي‌شود.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: اما پس از طرح دعواي ما در دادگاه لاهه و تأييد اين دادگاه و پذيرفتن نمايندگان آمريکا اين فسيل‌ها قرار است که به کشور بازگردند در حال حاضر نيز دو نماينده از ايران براي بسته‌بندي کردن و تحويل گرفتن اين فسيل‌ها عازم آمريکا شده‌اند.

فلسفه راه اندازي قرق‌هاي اختصاصي کاهش فشار بر مناطق چهارگانه حفاظتي است
وي با اشاره به قرق‌هاي اختصاصي اظهار کرد: ظرفيت‌هاي قانوني در اين زمينه از سال 1346 پيش بيني شده است ولي تا کنون از آن بهره نبرده‌ايم به همين دليل يکي از سرفصل‌هاي جلسه آينده شوراي عالي محيط زيست را به اين موضوع اختصاص داده‌ايم.
دبيري به اجراي طرح قرق‌هاي اختصاصي اشاره کرد و گفت: اين قرق‌ها محدوده‌هاي بکري هستند که توسط يک شخص حقيقي نگهداري مي‌شوند و فرد اجازه نگهداري حيوانات، تکثير و پرورش آن‌ها را دارد.
وي در ادامه تصريح کرد: فلسفه راه اندازي قرق‌هاي اختصاصي کاهش فشار بر مناطق چهارگانه حفاظتي است و ما از اين قرق‌ها چشم داشت مالي نداريم.
وي اضافه کرد:‌ در حال حاضر قرق اختصاصي نداريم و محدوده‌هاي اين قرق‌ها بايد به تصويب شوراي عالي محيط زيست برسد. سه قرق محلي در دستورکار است که در 29 دي ماه سال 93 آن‌ها را در دستور کار شوراي عالي محيط زيست قرار داده‌ايم اما به دليل تعدد موضوعات مطروحه در جلسات شوراي عالي محيط زيست، تا کنون فرصت به طرح اين موضوع نرسيده است و در حال حاضر دو قرق ديگر نيز پيشنهاد شده که آن‌ها نيز به دستور جلسه بعدي شوراي عالي محيط زيست اضافه خواهد شد.
دبيري در خصوص نواقص مطروحه در مورد سرشماري حيات وحش استان‌ها، اظهار کرد: از اين پس مقرر شد در زمان تغيير و تحولات مديريتي، مديريان موظف باشند همان مراحلي که در مورد تحويل اعتبارات طي مي‌شود در خصوص سرشماري حيات وحش مناطق نيز صورت پذيرد.
وي با اشاره به مشکلات مالي گفت:‌ تلاش‌هاي زيادي براي اخذ مجوز به منظور استخدام محيط بانان بيشتر انجام داده‌ايم ولي به دليل مشکلات دولت در زمينه اعتبارات، تنها توانسته‌ايم مجوز استخدام تعداد محدودي را دريافت کنيم.
دبيري درباره برخي شايعات مبني بر کناره گيري محيط زيست از موضوع سد گتوند، گفت:‌ سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان دستگاهي که وظيفه حفاظت محيط زيست را دارد بايد اثرات زيست محيطي طرح‌ها را بررسي کند. در زمينه سد گتوند نيز بايد اين موضوع مدنظر باشد که آيا اين سد داراي ارزيابي زيست محيطي هست يا نه ؟ آيا اين ارزيابي را سازمان محيط زيست رد مي‌کند يا نه؟ پس سازمان محيط زيست خود را در زمينه سد گتوند کنار نکشيده است ولي تنها مي‌تواند در محدوده اختيارات قانوني خود اقدام کند.
وي درباره سياست‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه زمين خواري، گفت:‌ برنامه‌اي را براي تعيين ميزان تخريب،‌ تجاوز و تصرف اراضي بر مناطق چهارگانه تحت مديريت و نظارت سازمان حفاظت محيط زيست آغاز کرده‌ايم و در اين زمينه از سازمان بازرسي کل کشور نيز کمک مي‌گيريم و قصد داريم مشخص شود که در مناطق مختلف چه ميزان تجاوز و تصرف صورت گرفته است.
دبيري اضافه کرد: در برخي مناطق با وضعيت عجيبي روبرو بوده‌ايم. به عنوان نمونه در منطقه ورجين، تصرفاتي انجام شده است و سازمان حفاظت محيط زيست در بررسي‌هاي سال 93 خود به آن پرداخت. پرونده‌اي در اين زمينه تشکيل شد و در اختيار دادستاني قرار گرفت و در حال پيگيري است.

در سواحل درياي خزر نيز شاهد تجاوزاتي بوده‌ايم
وي اضافه کرد: مذاکراتي با قوه قضاييه انجام داده‌ايم و اين قوه آمادگي خود را براي انجام پيگيري‌هاي لازم اعلام کرده‌اند. ما برنامه‌هايي داريم که با مشخص شدن نوع تجاوزات، اقدامات لازم را در اين زمينه انجام دهيم.
پرونده ساخت و سازها در دشت ارژن در حال پيگيري است
دبيري در زمينه ساخت و سازهاي دشت ارژن در استان فارس، گفت: ما تنها بخش بيروني آن را مالک هستيم و بخش داخلي آن را نتوانستيم مالک باشيم. البته دهه 50 قرار بود اين منطقه به پارک بين المللي تبديل شود که پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين کار منتفي شد. در آن زمان براي احداث پارک بين المللي دولت خريداري زمين‌هاي آن منطقه را از حاشيه‌ها آغاز کرد اما زماني که طرح متوقف شد خريداري بخش‌هاي مرکزي که مهم‌ترين بخش محدوده دشت ارژن بودند باقي ماند به همين دليل اکنون مشکلاتي در اين منطقه مبني بر اينکه کدام بخش‌ها مستثنيات مردم است و کدام بخش‌ها متعلق به دولت، پيش آمده است اما به هر حال پرونده ساخت و سازها در دشت ارژن در حال پيگيري است.

بزرگنمايي در مساله آشوراده
وي درباره مسئله آشوراده نيز گفت: مسائل آشوراده بزرگ شده است. اين بخش در منطقه ميانکاله قرار دارد و مثل پناهگاه‌هاي ديگر داراي پناهگاه حيات وحش، طرح‌هاي مديريت و زون‌هاي گردشگري است. مشکل زماني آغاز شد که ادعاهاي خارج از مسئوليت مطرح شد که با موازين زيست محيطي تطبيق نداشت و سازمان حفاظت محيط زيست در مقابل آن مقاومت کرد.
وي با اشاره به اين ادعاها گفت: يکي از ادعاهاي مطرح شده تصميم براي تبديل آشوراده به منطقه‌اي مانند جزيره کيش بود. آشوراده گوشه کوچکي از ميانکاله است که 48 هکتار آن مستثنيات است که سال‌ها در اختيار شيلات بوده است.
دبيري اضافه کرد: منطقه آشوراده به يک تابو تبديل شده است. در اين منطقه بايد طرح‌هاي گردشگري اجرا شود ولي سازمان حفاظت محيط زيست در برابر هتل سازي در آن ايستاد ولي آشوراده مي‌تواند سايت گردشگري داشته باشد و جوامع محلي در آن برنامه‌هاي گردشگري اجرا کنند. اگر قرار باشد تاسيسات عظيمي براي تفرج احداث شود بندر ترکمن نزديک آشوراده است.
دبيري در پايان اظهار کرد: قصد داريم همايش حقوق محيط زيست را برگزار کنيم و با اقدامات انجام شده، قضات در حال کمک به پرونده‌هاي مربوط به محيط زيست هستند.

کاهش ۶۰درصدي آتش‌سوزي در مناطق حفاظت شده
علي تيموري مديرکل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين نشست در خصوص آتش سوزي جنگل‌ها در مناطق حفاظت شده، گفت: اگرچه در شش ماهه نخست سال 1394تعداد آتش‌سوزي‌ها در مناطق چهارگانه محيط‌زيست افزايش يافته اما وسعت آن حدود ۶۰درصد کاهش يافته است.
تيموري افزود: از سال ۹۰تا ۹۴ميزان آتش‌سوزي در مناطق چهارگانه محيط زيست روند نزولي داشته و با اينکه از نظر تعداد، افزايش داشته، از نظر وسعت کاهش چشمگيري آتش‌سوزي در اين مناطق داشته است.
وي تصريح کرد: در شش ماهه نخست سال ۹۴، ۲۱۰مرتبه آتش‌سوزي در مناطق چهارگانه محيط‌زيست رخ داده است؛ در حالي که در سال ۹۳، ۱۹۶مرتبه آتش‌سوزي در مناطق چهارگانه محيط‌زيست رخ داده بود. با اين حال در شش ماهه نخست سال ۹۴نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳، وسعت آتش‌سوزي‌ها در اين مناطق ۶۰درصد کاهش يافته است.
مديرکل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست يادآور شد: به عنوان مثال در سال ۹۴در پارک ملي گلستان تاکنون آتش‌سوزي در حدود ۱۰۰هکتار از اين منطقه رخ داده است در حالي که در سال‌هاي ۹۲و ۹۳به ترتيب در ۱۵۰۰و ۱۳۰۰هکتار از مناطق پارک ملي گلستان آتش‌سوزي رخ داد.
تيموري در خصوص علت کاهش وسعت آتش سوزي‌هاي امسال گفت: افزايش تجهيزاتي چون استفاده از صنعت هوايي؛ پهپاد، هليکوپتر و هواپيما که دولت 8 ميليارد تومان براي آن اعتبار اختصاص داده، مانورهاي اطفاء حريق و آمادگي مناطق سابقه‌دار در آتش سوزي، القاي حساسيت پيشگيري و کاهش آتش سوزي به مديران ادارات کل محيط زيست، تشکيل ستاد واکنش سريع در ادارات محيط زيست استان‌ها از عوامل چشمگير در کاهش ميزان آتش سوزي‌ها بوده است.
وي ادامه داد: در پنج ماهه نخست سال ۹۴وسعت آتش‌سوزي در مناطق چهارگانه ۲۶۵۰هکتار توسط بازرسي‌ها و بررسي‌هاي انجام شده برآورد شده است در حالي که اين ميزان در سال ۹۳در مدت مشابه معادل ۵۷۹۰هکتار بوده است.
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص اين که چرا با وجود تأمين اعتبار توسط دولت براي استفاده از هلي‌کوپتر و هواپيما در اطفاي حريق در منابع طبيعي و مناطق چهارگانه محيط‌زيست در آتش‌سوزي هفته گذشته پارک ملي گلستان از اين تجهيزات استفاده نشد؟، گفت: در سال ۹۴، هشت ميليارد تومان توسط دولت براي اطفاي حريق با بالگرد و هواپيما در مناطق طبيعي اعتبار تصويب شده است و بنابراين استفاده از اين تجهيزات، هيچ هزينه‌اي براي محيط‌زيست استان‌ها ندارد و استان‌ها نيز از اين امکان بهره مي‌برند.

مرگ ۱۴قلاده پلنگ در شش ماهه نخست سال جاري
مديرکل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص تعداد گونه‌هاي در معرض انقراضي که در شش ماهه نخست سال جاري از بين رفته‌اند، اظهار داشت: در اين مدت حدود ۱۴قلاده پلنگ در مناطق مختلف کشور از بين رفته و آمار دقيقي از تعداد خرس‌هاي قهوه‌اي در دسترس نيست و به نظر مي‌رسد دو يا سه خرس قهوه‌اي تلف شده باشند.
وي افزود: در حال حاضر حدود ۸۰۰هزار شکارچي غيرمجاز در کشور وجود دارد و سازمان حفاظت محيط‌زيست تلاش مي‌کند با ايجاد قرق‌هاي اختصاصي، شکار و صيد در کشور را مديريت و ضابطه‌مند کند.
تيموري در خصوص مجوزهاي شکار صادر شده از سوي سازمان محيط‌زيست اظهار کرد: در سال ۹۲براي حدود ۳۰۰رأس چهارپا شامل کَل و بز، قوچ، ميش و آهو که هيچ يک از گونه‌هاي در معرض خطر انقراض کشور نيستند، مجوز شکار صادر شده است.
مديرکل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در سال 92، حدود ۵۰مجوز براي شکارچيان خارجي و ۲۵۰مجوز براي شکارچيان داخلي صادر شده است.

عدم صدور مجوز شکار و صيد در سال 1393
تيموري تصريح کرد: در سال ۹۳، نه براي خارجيان و نه براي شکارچيان داخلي هيچ‌گونه مجوز شکار و صيدي صادر نشد.
وي افزود: در چهار ماهه نخست امسال تاکنون به غير از مجوز شکار گنجشک در پنج استان و بلدرچين در هفت استان، هيچ مجوزي براي شکار و صيد نه شکارچيان خارجي و نه براي شکارچيان داخلي صادر نشده است.
تيموري تاکيد کرد: مجوزهايي که براي شکار گنجشک و بلدرچين صادر شده در حد معيشت و امرار معاش جوامع محلي در استان‌هايي مانند خوزستان، لرستان و تهران صادر شده است.
مديرکل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست تاکيد کرد: برنامه‌اي با حضور اساتيد دانشگاه، معتمدين محلي، NGOهاي زيست محيطي و شکارچياني که اسلحه‌هاي خود را بر زمين گذاشته‌اند، در حال تبيين شدن است تا بر اساس سرشماري‌هاي پاييزه در خصوص صدور مجوز شکار و صيد در استان‌هاي مختلف در سال جاري تصميم‌گيري شود.
به گفته تيموري، بر اساس اين سرشماري‌ها تاکنون در برخي از استان‌ها از جمله خراسان جنوبي و برخي ديگر استان‌ها نرخ رشد جمعيت حيات‌وحش به ويژه چهارپايان مثبت بوده اما هنوز تصميمي گرفته نشده است.

سد گتوند نمونه بارز توسعه ناپايدار در کشور
حميد گشتاسب ميگوني مديرکل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست سد گتوند را نمونه بارز توسعه ناپايدار در کشور دانست و گفت: اين سد بر روي سازند نمکي گچساران ساخته شده و از همان ابتدا گفته شده که مشکلاتي ايجاد خواهد کرد ولي متاسفانه به رغم هشدارها، مورد غفلت واقع شد.
وي افزود: راه حلي که من پيشنهاد مي‌کنم تخريب سد است زيرا غير از اين هر راهکاري که ارائه شود کارگشا نخواهد بود.
گشتاسب ميگوني در خصوص تدوين طرح‌هاي مديريت مناطق تحت حفاظت محيط زيست، گفت: طرح مطالعاتي 130 منطقه از 278 منطقه تهيه شده و براي 70 منطقه نيز بر اساس طرح‌هاي مطالعاتي، برنامه مديريت مناطق تدوين شده است.
مديرکل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست افزود: يکي از مواردي که در طرح‌هاي مطالعاتي و مديريتي مناطق در نظر گرفته شده، زون گردشگري در مناطق است.
وي ادامه داد: زون گردشگري بر اساس شاخص‌هاي گردشگري پايدار تنظيم شده و قرار است شش منطقه به صورت پايلوت براي مباحث گردشگري پايدار انتخاب و معرفي شوند.
اين مقام مسوول با اشاره به نقايص حفاظت سنتي از مناطق طي پنج دهه گذشته، اظهار کرد: امروز تمام دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند که مناطق حفاظت شده بايد با مشارکت مردم و بهره گيري پايدار آن‌ها از اين مناطق محافظت شوند.
گشتاسب ميگوني، توريسم پايدار را يکي از مباحث نهفته در نگاه نوين حفاظتي دانست و گفت: در همين راستا آيين نامه و ضوابط طبيعت گردي در حال تدوين است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن