تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813191456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مداحان و شعرا از غلو کردن در مجالس عزاداري خودداري کنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مهر ۱۳۹۴ (۲۰:۳۳ب.ظ)
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي: مداحان و شعرا از غلو کردن در مجالس عزاداري خودداري کنند موج - قم - عضو هيأت علمي جامعة المصطفي العالميه گفت: مداحان و شعرا از غلو کردن در مجالس عزاداري و وضع اهل بيت (ع) خودداري کنند و در طول مجالس خود بر اقامه نماز اول وقت تاکيد کنند.
به گزارش خبرگزاري موج از قم، عضو هيأت علمي جامعة المصطفي در همايش بزرگ مداحان که با حضور هيأت‌هاي مذهبي استان قم برگزار شد، گفت: مداحان و شعرا همانقدر که بر صراط مستقيم حرکت مي کنند، مي توانند هدايتگر مردم باشند، اما؛ در صورتي که برخط انحراف حرکت کنند، مي توانند پيش قراول لشکر گمراهان باشند.
وي افزود: يکي از ويژگي هاي اصلي مداحان از نظر قرآن اين است که آن مداح چيزي را بر زبان آورد و به مردم بگويد، که خود به آن عمل کند.
حجت الاسلام و المسلمين ناصر رفيعي گفت: طبق آيه شريفه قرآن، مداحان و شعرايي که عاقبت به خير مي شوند، چند ويژگي خاص دارند؛ ابتدا مومن هستند، سپس بر عمل صالح تأکيد مي ورزند و زياد ذکر خدا مي گويند، اما؛ ويژگي بارز آنها دفاع از مظلوم است.
وي گفت: يک مداح اهل بيت (ع) بايد اهل مطالعه باشد؛ نداشتن اطلاعات دقيق و صحيح پيرامون اهل بيت (ع) بزرگ ترين عيب و نقص يک مداح است.
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي خاطرنشان کرد: نکته دومي که در توصيه به مداحان اهل بيت (ع) بايد متذکر شوم، نکته اي است که رهبر معظم انقلاب هم نسبت به آن بسيار تأکيد دارند و آن گفتن و بيان شعرهايي با مضمون موعظه و نصحيت است.
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي گفت: سومين توصيه به مداحان خاندان عصمت و طهارت(ع) اين است که يا سراغ شعرها و مرثيه هاي عربي نروند و يا چنانچه از الفاظ و ابيات عربي استفاده مي کنند، حتماً آن را صحيح بخوانند و قبل از جلسه با متخصصين زبان و ادبيات عرب بررسي کنند.
وي افزود: مداحان استفاده ابزاري از تاريخ را در مرثيه خواني ها و ذکر مصيبت هاي خود کنار بگذارند و هرگز از آن استفاده نکنند.
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي با بيان اين که مداحان بايد دو نکته اساسي را رعايت کنند، گفت: اول اينکه هر گفته راست را نبايد در جمع عزاداران بيان کرد و دومين نکته حائز اهميت، در مقتل خواني پردازش صحيح رخدادها در مقتل است.
وي ادامه داد: مداحان و شعرا از غلو کردن در مجالس عزاداري و وضع اهل بيت (ع) خودداري کنند و در طول مجالس خود بر اقامه نماز اول وقت تاکيد کنند.
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي در ابتداي سخنان خود با اشاره به فاجعه ناجوانمردانه منا، گفت: اين حادثه از بي توجهي و بي مديريتي مسوولين سعودي رخ داده است.
وي با بيان آيه « وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا» تصريح کرد: آن کس که در راه خدا مهاجرت کند در روي زمين برخورداريهاي بسيار و، گشايش ها خواهد يافت و هر کس که از خانه خويش بيرون آيد تا به سوي خدا ورسولش مهاجرت کند و آنگاه مرگ او را دريابد ، مزدش بر عهده خداست و خدا آمرزنده و مهربان است.
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي گفت: بنده با بيان اين آيه جمله اي را به خانواده قربانيان عرض کنم و آن اينکه بر اساس روايات کسي که در طريق مکه از دنيا برود مغفور از دنيا رفته است، فارغ از اينکه به هر دليلي اين اتفاق رخ داده باشد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن