تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816897193




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقال بار روي مونوريل نانولوله‌يي!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: انتقال بار روي مونوريل نانولوله‌يي!
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري استراتژيك

محققان در اروپا از نانولوله‌هاي كربني، مونوريلي ساخته‌اند كه مي‌تواند يك تكه از فلز را حدود 80 نانومتر جابه‌جا كند.

به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين محموله فلزي روي يك آستين نانولوله كربني به طول پنج نانومتر قرار مي‌گيرد.

اين آستين نانولوله‌يي خودرو ريلي از جنس نانولوله كربني خيلي طولاني‌تر ـ كه در عرض يك شيار در يك تراشه سيليكوني كشيده شده ‌است ـ قرار دارد.

به عقيدة اين گروه، اين آستين به ‌طور حيرت‌آوري به ‌وسيله نوسانات شبكه‌اي به نام فونون‌ها رانده مي‌شود.

آندريان باچتولد و همكارانش در دانشگاه آوتونومس بارسلونا با همكاري محققان دانشگاه وينا و مؤسسة فن‌آوري فدرال سوئيس در لاوسان، اين افرازه را با استفاده از نانولوله كربني چند ‌ديواره ـ كه از چندين نانولوله هم‌ مركز تشكيل شده‌ است ـ ساخته‌اند.

آنها ابتدا با الكترودهاي فلزي، يك نانولوله چند ‌ديواره به طول هزار و 500 نانومتر را همانند يك پل در عرض اين شيار قرار داده، متصل كردند. آنها سپس براي حذف چندين لاية خارجي از قسمت عمدة اين نانولوله، از يك روش تخريب – الكتريكي استفاده كردند و در نهايت يك آستين كوتاه(در قسمتي كه لايه‌هاي خارجي آن حذف نشده بودند) باقي ماند كه مي‌توانست آزادانه بچرخد و در طول ريل داخلي به عقب و جلو حركت كند.

اين گروه تحقيقاتي با عبور دادن يك جريان الكتريكي در سرتاسر اين ريل(كه باعث گرم‌ شدن آن مي‌شد)، اين موتور را به راه ‌انداختند.

به‌ دليل اينكه الكترودها به‌عنوان چاه‌هاي حرارتي عمل مي‌كنند، قسمتي از ريل ـ كه در وسط شيار قرار دارد ـ بيشتر از دو انتها گرم مي‌شود. اگر اين آستين و محموله‌اش ـ كه قطعه ريزي از طلاست ـ در وسط شيار قرار داده شوند، آنها با سرعت بيش از يك ميكرومتر بر ثانيه به‌سمت يك طرف شيار حركت مي‌كنند.

باچتولد گفت كه اين گروه اصولاً اميدوار بود كه بتواند براي ايجاد برهم‌كنش‌هاي اتمي بين ريل و آستين، يك ولتاژ بين الكترودها اعمال كند تا اين برهم‌كنش‌ها سبب شوند كه اين آستين در روشي حلزوني يا مارپيچي(helical) در يك جهت حركت و با معكوس‌ شدن ولتاژ در جهت ديگر حركت كند.

به گفته باچتولد، اين حركت مورد انتظار بود، زيرا اتم‌ها روي نانولوله‌هاي كربني خارجي و داخلي، در پيكربندي حلزوني نسبتاً متفاوتي مرتب شده‌اند.

در عوض آنها متوجه ‌شدند كه حركت اين آستين طوري است كه هميشه از مركز شيار دور مي‌شود. اين كه ذرة محمولة طلا با ذوب‌ ‌شدن جزئي تغيير شكل داد، اولين سرنخي بود كه نشان مي‌داد گرما دليل اين حركت است. اين محققان با انجام شبيه‌سازي‌هاي رايانه‌يي از اين سيستم، نقش گرم‌كردن را تأييد كردند.

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، گرما در سرتاسر نانولوله‌هاي كربني به شكل نوسانات شبكه كوانتيزه‌ شده (‌معروف به فونون‌ها) انتقال مي‌يابد. اين فونون‌ها خيلي شبيه ذرات رفتار مي‌كنند.

تعداد بسيار زيادي از فونون‌ها در مركز گرم ريل ايجاد مي‌شوند و به ‌سمت هر دو الكترود حركت مي‌كنند كه با برخورد به اين آستين بيروني، آن را با خود مي‌كشند.

رامين گلستانيان از دانشگاه شفيلد انگلستان اين كار را به‌عنوان يك نتيجة جالب آزمايشگاهي توصيف مي‌كند، به عقيدة او ـ كه فيزيك افزاره‌هاي نانومكانيكي و نانوذرات متحرك را مطالعه مي‌كند ـ مي‌گويد كه براي فهم سازوكار حركت و نقش فونون‌ها در آن، مطالعه خيلي بيشتري لازم است.

باچتولد و همكارانش اكنون به دنبال ساخت موتورهاي عملي‌تر مبتني بر اين اثر، هستند. آنها مشغول كار روي افزاره‌هاي برگشت‌پذيري هستند كه در آنها فقط يك انتهاي ريل گرم مي‌شود و اين بايد سبب حركت آستين از انتهاي گرم به انتهاي سرد شود.

در اين حالت، جهت حركت مي‌تواند به‌سادگي و با جابه‌جا كردن انتهاي گرم و سرد، معكوس شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 788]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن