واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم نوجوان در حالی به پایان رسید که در این دوره بیشترین تمرکز روی نخستین المپیاد فیلمسازی بود. به گزارش ایسنا، همدان پس از چهار سال بار دیگر میزبان جشنواره فیلم های نوجوانان بود؛ جشنواره ای که دیگر نام کودک را در کنار خود نداشت و طی پنج روز فیلم های مختص نوجوانان به روی پرده رفت؛ فیلم هایی که نیاز کودکان و حتی نوجوانان را تامین نکرد و اکثرا از حال و هوای شادی که باب طبع این قشر سنی است به دور بود. بیشتر مخاطبان جشنواره را طی روزهای برپایی در سانس های روز، دانش آموزان تشکیل می دادند که در انتخاب آنها تفکیکی از نظر سنی نشده بود و در حالیکه فیلم ها برای مقطع سنی دبیرستان در نظر گرفته شده بود اما بیشتر دانش آموزان مقطع دبستان مخاطب فیلم ها بودند که این دانش آموزان تنها با اندک لحظات شاد برخی فیلم ها واکنش مثبت داشتند و بقیه لحظات را به حرف زدن و سر و صدا می گذراندند. بر خلاف قبل، از چهره های تلویزیونی محبوب کودکان و نوجوانان در جذب مخاطب بهره گرفته نشده بود و در حالیکه در دوره های گذشته مخاطبان در ایام جشنواره ویژه برنامه های مختص کودکان و نوجوانان را از محل برپایی جشنواره از شبکه های سراسری می دیدند و به دنبال شخصیت هایی چون عموقناد، خاله شادونه و عموپورنگ بودند، در دوره بیست و نهم از جنب و جوشی که پیش از این در سالن ها و حتی در مقابل هتل محل اقامت مهمانان تا پاسی از شب وجود داشت، خبری بود. با وجود اینکه در بخش مسابقه هیچکدام از کارگردانان مطرح سینمای کودک و نوجوان فیلمی نداشتند اما افراد شاخصی از این حوزه مانند حمید جبلی، کیومرث پوراحمد، مرضیه برومند، ابراهیم فروزش، کامبوزیا پرتوی و غلامرضا رمضانی طی روزهای جشنواره به عنوان مهمان حاضر بودند. مجید مجیدی هم که با ساخت فیلم های کودکان و نوجوانان به سینمای ایران و دنیا معرفی شد، از حاضران در این دوره بود که در نمایش ویژه «محمد رسول الله (ص)» در بخش خارج از مسابقه به همراه عوامل مطرح این فیلم از سینمای دنیا حاضر شد؛ چهره هایی چون روبرتو پرپینانی و ای. آر. رحمان که باعث گرمی جشنواره شدند و سوژه خوبی برای اهالی رسانه بودند. از 11 فیلم بخش مسابقه 9 فیلم توسط کارگردانان جوان و کم تجربه ساخته شده بود و تنها علی قوی تن و مجید قاری زاده جزو فیلمسازان باسابقه بودند. بر خلاف دوره های گذشته، در جشنواره 29 خبری از نشست های نقد و بررسی فیلم ها که معمولا بعد از نمایش آثار بخش مسابقه با حضور منتقدان برگزار می شد، نبود و در نشست هایی که هر شب ساعت 23 توسط وحید نیکخواه آزاد برگزار می شد، ضمن بررسی فیلم های به نمایش درآمده در روز با حضور عوامل، در ادامه نشست های تخصصی نیز برگزار شد. با توجه به فرصت کمی که همدانی ها برای آماده سازی شهرشان جهت میزبانی جشنواره داشتند، تبلیغات کمی در سطح شهر دیده می شد و جشنواره از پیش تعیین شده تئاتر کودک و نوجوان فضای تبلیغاتی بیشتری را داشت. از مشکلات دیگر همدان، اسکان مهمانان بود و هتل باباطاهر که هنوز ساخت و ساز و بازسازی اش کامل نشده و سر و صدای آن در طول روزهای جشنواره به گوش می رسید تنها محل مناسب برای اقامت مهمانان بود و در برخی اتاق ها چهار نفر را در خود جای داده بود. برپایی مراسم مختلف در این هتل نیز باعث شد بارها محل صرف ناهار و شام مهمانان جشنواره تغییر کند. علیرضا شجاع نوری که پیش از این طی چهار دوره از سال 69 دبیری این جشنواره را عهده دار بود، برای بار پنجم در راس این جشنواره قرار گرفت و بیشترین تمرکز خود را در این دوره روی نخستین المپیاد فیلمسازی گذاشت. این توجه در حضور فیلمسازان این بخش، نمایش آثارشان، دعوت شدن آنها به روی سن در مراسم اختتامیه و پخش دو فیلم برگزیده و حتی در کاتالوگ جشنواره کاملا مشهود بود و شجاع نوری در نشست ها و مصاحبه هایش روی این بخش تاکید داشت. از دیگر اتفاقات مثبتی که در طول برپایی این جشنواره به وقوع پیوست، بازگشایی سینما فلسطین بعد از 9 سال بود و قول مثبت استاندار در اختتامیه برای بازسازی دیگر سینمای قدیمی تعطیل شده همدان که در پاسخ به درخواست امیرشهاب رضویان داده شد. حذف نشریه روزانه از دیگر اتفاقات این دوره بود که بر خلاف بسیاری از جشنواره های مطرح، اتفاق افتاد و اپلیکیشنی جایگزین آن شد؛ برنامه ای که برای اولین بار مورد آزمایش قرار گرفت و جواب موفقی هم داد. خوشبختانه کاتالوگ جشنواره که کلیات جشنواره را ضبط و ثبت می کند، از حذفیات این دوره نبود اما نشریه روزانه که جزئیات روزهای جشنواره را ثبت می کند و قابلیت رجوع در سال های بعد را خواهد داشت منتشر نشد. برپایی بزرگداشت و مرور آثار هم از حذف شده های این دوره بود که دبیر جشنواره با انتقاد از شکل متداول بزرگداشت ها علت آن را بزرگداشت نوجوانان اعلام کرده بود. توجه ویژه شجاع نوری به نوجوانان حاضر در جشنواره بسیار قابل توجه بود. این توجه در نشست ها، محل اقامت مهمانان و در اختتامیه کاملا مشهود بود و در طول مراسم پایانی نیز به طور کامل دو نوجوان در کنار او حضور داشتند. مشارکت نوجوانان و مهمانان حاضر در جشنواره در کامل شدن یک تابلوی نقاشی از برنامه های جنبی جشنواره بود که به پیشنهاد علی قوی تن از کارگردانان حاضر در جشنواره انجام شد و افرادی چون حجت الله ایوبی، مرضیه برومند، علیرضا شجاع نوری، علیرضا رضاداد، مجتبی راعی، آرش امینی، حمید جبلی، ابراهیم فروزش، رضا فیاضی، مجید قاری زاده و علیرضا تابش را پای آن کشاند. از دیگر اتفاقات مثبت این دوره می توان به چاپ و رونمایی از کتاب «قصه سینماجات عهد بوق» نوشته سیدعلی کاشفی خوانساری اشاره کرد؛ کتابی که تاریخچه سینما را با زبانی ساده و شیرین برای نوجوانان بازگو می کند. تورهای بازدید از مراکز تفریحی، توریستی و گردشگری همدان از برنامه هایی بود که در طول ایام برپایی جشنواره تدارک دیده شده بود. برای اهالی رسانه جهت ارسال خبر و استفاده از اینترنت نیز شرایط مناسبی فراهم بود و در مراسم اختتامیه هم جای ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شده بود. احمد مسجدجامعی، حجت الله ایوبی، علیرضا رضاداد، حبیب ایل بیگی، فرید فرخنده کیش و محمد مهدی طباطبایی نژاد از جمله مدیرانی بودند که به همراه علیرضا تابش در طول ایام جشنواره در همدان حاضر شدند.
دوشنبه ، ۱۳مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]