تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814709437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمین های کشاورزی زنجان مستعد کشت زعفران/استقبال از تولیدطلای سرخ


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد؛
زمین های کشاورزی زنجان مستعد کشت زعفران/استقبال از تولیدطلای سرخ

زعفران زنجان


شناسهٔ خبر: 2925247 - دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷
استانها > زنجان

زنجان-استان زنجان به‌واسطه طبیعت متنوع و مستعد خود شرایط کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی را دارد و این ظرفیت طی سال های اخیر در قالب کشت محصول زعفران خود را نشان می د هد. خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: زعفران زنجان دارای کیفیت بالایی بوده  و دارای ظرفیت رقابتی مناسبی است.
زعفران زنجان
زعفران با توجه به وضعیت رو به رشد کشت آن می‌تواند در صورت مدیریت صحیح و هدف‌دار کشت آن در آینده به ظرفیتی ارزشمند درزمینه تولید محصولات کشاورزی در استان تبدیل شود. شاید شباهت و نزدیکی آب‌وهوای زنجان به خراسان رضوی است که این استان را برای کاشت و بهره‌برداری مناسب از محصول زعفران مستعد کرده است. طلای سرخ نامی آشنا در کشور است که بی‌شک ذهن را فقط به‌سوی شمال شرق کشور و استان‌های خراسان سوق می‌دهد غافل از اینکه هر محصولی در بخش کشاورزی تنها نیازمند اقلیم و آب‌وهوای مناسب برای رشد است و سیاست‌های انحصاری کردن  بر رشدشان اثر نمی‌گذارد. زعفران یکی از محصولات بسیار سودآور است که براثر سیاست‌های غلط  بخش کشاورزی درگذشته انحصاری تلقی می‌شد غافل از اینکه طلای سرخ که مانند سرمایه‌ای برای کشور محسوب می‌شود قابلیت رشد در خاک سایر استان‌ها مخصوصاً استان زنجان را دارد ولی متأسفانه برخی مسئولین به‌جای ترویج این سرمایه بی‌نظیر سعی در کتمان و عدم ترویج آن دارند اما خوشبختانه سخاوت خاک از سخاوت مسئولین در افزایش این محصول گران‌بها بیشتر است. کیفیت تولید این محصول در زنجان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب بسیار بالاتر از زعفران خراسان است مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کیفیت بالای زعفران تولیدی در زنجان گفت: کیفیت تولید این محصول در زنجان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب بسیار بالا است. بهنام اوجاقلو اراضی تحت کشت زعفران را ۲۶ هکتار اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۲۲۲ نفر در استان بهره‌برداران این محصول باارزش بوده و در زمین‌هایی با مساحت کم در حال کشت هستند اما ازآنجایی که توسعه در امر کشاورزی به دلیل به هم ریختن تعادل‌ها پرخطر است ابتدا باید اطمینان‌های لازم جهت توسعه حاصل شود.
زعفران زنجان
وی خدابنده را یکی از شهرستان‌های مستعد در تولید زعفران دانست و گفت: این شهرستان سال گذشته موفق به تولید ۵۷. ۱۹ کیلوگرم زعفران در ۳. ۷ هکتار شد. اجاقلو پتانسیل آب و هوایی استان زنجان را نسبت به خراسان در تولید این محصول مناسب‌تر دانست و اظهار کرد: زعفران در تمامی شهرستان‌های استان زنجان قابلیت کشت دارد و شهرستان‌های ماه‌نشان، ابهر، زنجان بعد از خدابنده جزو مناطق با تولید بالای این محصول هستند. زعفران در تمامی شهرستان های استان زنجان قابلیت کشت دارد و شهرستان های ماهنشان، ابهر، زنجان بعد از خدابنده جزو مناطق با تولید بالای این محصول هستند همچنین یک پشتیبان تولید زعفران در استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر، میزان تولید زعفران را امسال بیشتر از سال گذشته اعلام کرد و گفت: کشت این محصول تنها به دو ماه از سال  نیاز دارد ولی سودآوری  آن در هر هکتار ۳ الی ۵ برابر بیشتر از گندم است. محسن نور محمدی کیفیت زعفران تولیدی زنجان را بهتر از تربت و قائنات اعلام کرد. وی با اشاره به برخی اسناد تاریخی مبنی بر انتقال پیاز زعفران از زنجان به خراسان توسط بازرگانان جاده ابریشم در گذشته‌های دور گفت: بی‌اطلاعی کشاورزان از سوابق کشاورزی و قابلیت‌های کشت سایر محصولات در منطقه یکی از علل این محصول است. نورمحمدی افزود: اغلب کشاورزان زنجانی تنها به کشت گندم و جو می‌پردازند درحالی‌که با یک‌بار کشت کارشناسانه می‌توان ۷ سال زعفران  برداشت کرد و در سال سوم و چهارم به حداکثر سوددهی رسید.
زعفران زنجان
این پشتیبان و تولیدکننده زعفران هزینه اولیه بالا و نبود تسهیلات تولید زعفران را از موانع تولید دانست و گفت: عدم همکاری برخی استان‌های شمال شرق کشور برای خارج کردن پیازهای مرغوب و سنگ‌اندازی های دیگر در مسیر تولید زعفران در سایر استان‌ها از دیگر علل ناشناخته بودن طلای سرخ در مناطق خارج از خراسان است.
زعفران زنجان
نورمحمدی استقبال مردم به‌ویژه جوانان را برای تولید زعفران در استان مطلوب اعلام کرد و افزود: امسال ۲۵۰ نفر تحت آموزش رایگان تولید زعفران قرار گرفتند همچنین استان موفق به صادر کردن ۳ کیلوگرم از این محصول باارزش به خارج از کشور شده است و در حال حاضر استان با ارسال پیازهای باکیفیت به سایر استان‌ها گامی مؤثر در ترویج کشت این محصول برداشته است. یکی از شروط پیشرفت کشاورزی در هر کشور، استفاده از حداکثر ظرفیت خاک در تولید محصولات باارزش افزوده بالا است. زعفران ایران دارای  جایگاه ویژه‌ای در جهان است و با افزایش کیفیت و تولید، می توان این جایگاه را تضمین کرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن