واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نویسنده کتابهای دوران دفاع مقدس:
«اوخشامالار» درد دل مادران شهدا با فرزندان رشید قامتشان است
نویسنده کتابهای دوران دفاع مقدس گفت: «اوخشامالار» روایت درد دل مادران شهدای دفاع مقدس با فرزندان رشید قامتشان است که بنا به آداب و رسوم خاص همواره به این طریق نام و یاد فرزندانشان را گرامی میدارند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیل، عمار احمدی نویسنده کتاب اوخشامالار در جلسه نقد این کتاب در اردبیل به تفاوت انسانشناسی از بعد زیستی و فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: مطالعات انسانشناسی فرهنگی در غرب مربوط به قرون جدید است و این در حالی است که در اسلام از قرنها پیش از این تاریخ، انسانشناسی فرهنگی توسط افرادی همچون بیرونی و ابن خلدون و... مطرح شده است. وی در مورد زمینههای ایجاد فکر نگارش این اثر تصریح کرد: مادربزرگهای پدری و مادری من هر دو مادر شهید بودند و خاطرات دوران کودکی و نوجوانی من با نجواهای اوخشامالار این دو مادر شهید عجین گشته بود و فکر گردآوری و مکتوب کردن این بخش از ادبیات شفاهی آذربایجان از همان دوران در ذهن من نقش بست. نویسنده کتابهای دوران دفاع مقدس گفت: در راستای گردآوری این کتاب، گروهی از خانمهای پژوهشگر مرا یاری کردند و با حضور در کنار مادران شهدای دفاع مقدس در شهرها و روستاهای مختلف آذربایجان به تهیه فایلهای صوتی در این زمینه اقدام شد و این فایلهای صوتی در قالب دو رسمالخط فارسی، لاتین و همچنین ترجمه ترکی مکتوب شد. عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز افزود: اوخشامالار اگر چه در نگاه اول، سوز و حال مادران و خواهران شهید را تداعی میکند اما یکی از مشخصههای قابل تأمل در این اشعار، آمیختگی مرثیه با حماسه است و از این رو جوانمردیها، قهرمانیها و ذکر فضایل شهدا بخش اعظم مفاهیم و محتوای اوخشامالار است. مسروره مختاری اوخشامالار را از مهمترین قالبهای مراثی در میان آذری زبانها دانست و بیان کرد: مرثیه خواندن در مرگ عزیزان از سنتهای قدیمی مردم منطقه آذربایجان است و این مردم غالباً این اشعار را در قالب بایاتی میسرایند و در مجالس سوگ عزیزان از دست رفته خود میخوانند. وی اضافه کرد: شاعران و مداحان اهل بیت در آذربایجان نیز «بایاتی»ها و اوخشاماهایی متناسب با موضوع مرثیه برای هر یک از دلاوران دشت کربلا میسرایند و در اوج مجالس مرثیهخوانی همراه با «آغلاشما» به سوگواری میپردازند. در این جلسه سرپرست دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان در این نشست ادبیات شفاهی، منطقه آذربایجان را یکی از مواریث فرهنگی این منطقه قلمداد کرد و ادامه داد: همیشه برای انجام فعالیتهای پژوهشی در این حوزه تخصصی دیر است چرا که ادبیات شفاهی ما در گنجینه سینههای پدران و مادران کهنسال ما جای گرفته و با از دست دادن هر یک از این عزیزان خزینهای از این میراث معنوی به خاک سپرده میشود. حسینی گفت: در این کتاب، اوخشامالار به عنوان یکی از مهمترین شاخههای ادبیات شفاهی آذربایجان مورد پژوهش قرار گرفته و با مکتوب شدن بخش قابل توجهی از سوگوارههای مادران شهدا در تعزیه فرزندانشان، این اشعار شفاهی ارزشمند برای همیشه ماندگار شده است. وی نواحی روستایی و عشایری اردبیل را از جمله بکرترین و غنیترین مراکز ادبیات شفاهی آذربایجان دانست و بر تأسیس رشته دانشگاهی مردمشناسی جهت تسریع مطالعه و پژوهشهای علمی در این حوزه تاکید کرد. رئیس دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه نیز افزود: پرداختن به ادبیات شفاهی دفاع مقدس و جنگ یکی از مباحث مهم و ضروری ادبیات به شمار میآید. خدابخش اسداللهی تصریح کرد: همانگونه که در گذشته و از صدر اسلام دلاوریها و رشادتهای رخ داده در جنگها که به صورت شفاهی وجود داشت و بعدها توسط نویسندگان به صورت مکتوب درآمد، ادبیات شفاهی دفاع مقدس نیز باید از طریق نگارش کتاب های مرتبط ثبت و ضبط شود تا از این طریق امکان ارائه آنها به نسلهای بعدی وجود داشته باشد. وی با اشاره به کمبود پژوهش در این زمینه و ظرفیت بالای این عرصه برای انجام کارهای تحقیقی و دانشگاهی، دانشجویان را به انجام کارهای پژوهشی در این زمینه تشویق و ترغیب کرد. در این نشست کتاب «اوخشامالار» در موضوع سوگوارههای مادران شهدای آذربایجان در هشت سال دفاع مقدس اثر عمار احمدی معرفی و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. انتهای پیام/62007/ل/
94/07/12 - 21:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]