تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813122114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمله امريكا به بيمارستان قندوز جنايت جنگي است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حمله امريكا به بيمارستان قندوز جنايت جنگي است
بعضي گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از سهل‌انگاري امريكا در هدف قرار دادن بيمارستان قندوز است و در همين حال فعالان افغان و سازمان پزشكان بدون مرز اقدام امريكا در هدف قرار دادن اين بيمارستان را جنايت جنگي توصيف كردند.
گروه «هماهنگي عدالت انتقالي افغانستان» اعلام كرد كه علاوه بر طالبان و افراد فرصت طلب ديگر، امريكا نيز در جنايات قندوز دست داشته و عده‌اي از غيرنظاميان با همكاري نيرو‌هاي امريكايي به قتل رسيده‌اند. اين گروه با برگزاري نشستي در كابل اعلام كردند كه سقوط قندوز توسط طالبان، فاجعه بشري را به‌وجود آورده كه طي 14سال اخير بي‌سابقه است. روز شنبه امريكا بيمارستان شهر قندوز در شمال افغانستان را هدف قرار داد كه بنابر اعلام سازمان پزشكان بدون مرز، دست كم ۱۹ نفر از جمله ۱۲ تن از كاركنان اين سازمان و هفت‌ بيمار، در حمله هوايي به بيمارستان شهر قندوز در شمال افغانستان كشته شده‌اند. سازمان پزشكان بدون مرز مي‌گويد ساختمان بيمارستان در اثر بمباران به شدت آسيب ديده است. به گزارش بي‌بي سي، اين سازمان در بيانيه خود، بمباران بيمارستانش در شهر قندوز افغانستان را «وحشيانه» خوانده و آن را محكوم كرده است. شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد هم اعلام كرد حمله هوايي به بيمارستان شهر قندوز، ممكن است يك جنايت جنگي محسوب شود. زيد رعد الحسين، كميسر حقوق بشر سازمان ملل متحد با غيرقابل توجيه خواندن حمله به بيمارستان پزشكان بدون مرز در قندوز، گفت: اگر در دادگاه ثابت شود كه اين حمله عمدي بوده، مي‌تواند يك جنايت جنگي محسوب شود. در همين حال، «لاجوس سلطان يكس» پرستار مردي كه از فاجعه حمله امريكايي‌ها به بيمارستاني در ولايت قندوز افغانستان جان سالم به در برده است در مطلبي كه نشريه آلماني «اشپيگل» آن را منتشر كرد، نوشت: اين حمله به حدي سهمگين بود كه بيماران در تخت‌هاي خود سوختند.
وزارت دفاع امريكا در واكنش اوليه خود مدعي شده كه هدف از حمله، مقابله با شبه نظاميان طالبان بوده و امريكا قصد داشته است اعضاي اين گروه را كه در حال تيراندازي بوده‌اند، هدف قرار دهد. وزارت دفاع افغانستان هم گفته است: گروهي از تروريست‌هاي مسلح از ساختمان بيمارستان به عنوان پايگاهي براي تيراندازي به سوي نيروهاي افغان و غيرنظاميان استفاده مي‌كرده‌اند. پزشكان بدون مرز اين ادعا را تكذيب و اعلام كرده كه هيچ شبه‌نظامي‌اي در اين بيمارستان وجود نداشته است. اين سازمان اضافه كرده پس از آغاز حمله هوايي، به رغم تماس تلفني با مقامات نظامي افغان و امريكايي در كابل و واشنگتن، بمباران همچنان نيم ساعت ادامه داشته است. به گفته پزشكان بدون مرز در زمان وقوع حمله ۱۰۵ بيمار به اضافه همراهان و نيز ۸۰ كارمند بين‌المللي و محلي در بيمارستان بوده‌اند. پزشكان بدون مرز تأكيد كرده، نيروهاي افغان و نيروهاي ائتلاف بين‌المللي كاملاً از مكان دقيق استقرار اين بيمارستان آگاهي داشته‌اند و موقعيت دقيق ساختمان به وسيله جي‌پي‌اس به آنان اطلاع داده شده بوده است. مايني نيكولاي، رئيس پزشكان بدون مرز، خواستار توضيح شفاف نيروهاي ائتلاف در مورد اين حمله شده و گفته است: «ما نمي‌توانيم بپذيريم كه از كنار اين حادثه مرگبار به سادگي، تنها با عنوان يك خسارت جانبي گذر شود. » طالبان نيز با انتشار بيانيه‌اي اين ادعا را كه شبه‌نظاميان اين گروه در اين بيمارستان تحت درمان بوده‌اند، رد كرده است. طالبان گفته است: «وضعيت نظامي در قندوز اين اجازه را به ما نمي‌دهد كه بيماران‌مان را به بيمارستاني كه گفته شده، ببريم.»
از سوي ديگر هدف قرار دادن بيمارستان درست يك روز پس از آن رخ داد كه مقامات امريكايي گفتند، به دليل اينكه جنگنده‌هاي روسيه از بمب‌هاي غيرهدايت شونده استفاده مي‌كنند احتمال كشته شدن غيرنظاميان در سوريه بالاست. روس‌ها با رد اتهامات امريكايي‌ها با زباني كنايه‌آميز از واشنگتن خواستند مسكو را نيز به بمب‌هايي مجهز كند كه به‌وسيله‌ها آنها بيمارستان‌ها و غيرنظاميان را مي‌تواند همانند حمله به بيمارستان قندوز به صورت دقيق‌تر مورد هدف قرار دهد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن