تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817239385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

این پارچه متری ۴ میلیون تومان است! +تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: یک کارشناس بافت پارچه های سنتی معتقد است پارچه های زربفت با وجود قیمتی برابر با هر متر، چهار میلیون تومان به قشر خاصی تعلق ندارد و تنها باید ارزش این پارچه ها شناخته شود.جوان، علی نعیمایی، بیش از ۱۵ سال است که در زمینه بافت پارچه های سنتی فعالیت می کند و نشان درجه یک هنری در رشته زری و مخمل بافی دارد ... او علاوه بر فعالیت در سازمان میراث فرهنگی به همراه روح اله دهقانی، موسسه ای را راه اندازی و به تولید پارچه های نفیس دست بافت پرداخته است. این دو در کارگاه خود به فعالیت های تحقیقاتی پرداخته و توانسته اند ترمه بافی را که ۴۵ سال پیش در یزد از بین رفته احیا کنند. چراکه همه ترمه هایی که امروز در بازار دیده می شود ماشینی هستند اما این دو توانسته اند ترمه بافی صفوی را با رعایت تمام اصول آن زنده کنند. علی نعیمایی و روح الله دهقانی، همچنین پارچه منیر را بعد از ۴۰۰ سال احیا کرده اند. یکی دیگر از کارهای آنان، شبیه سازی پارچه های ارزشمندی است که در موزه های خارجی نگهداری می شوند. برای نمونه یک پارچه ارزشمند ایرانی را که در موزه متروپولیتن نگهداری می شود دوباره بافته اند و در سال ۸۳ هم پارچه متعلق به قرن ۵ دوره سلجوقی را که در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود با رعایت همه جزئیات بازسازی کرده اند. این دو به تازگی، نخستین دستگاه زری بافی را در یزد راه اندازی کرده اند تا مقدمه ای بر شکل گیری موزه نساجی در این شهر باشد. با او در این زمینه به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید: * پیشینه صنعت نساجی در ایران به چه دوره ای برمی گردد؟ ما در دوره ساسانی، صنعت پارچه بافی داشته ایم. حتی کشوری چون هند که امروز، ۸۵ درصد پارچه دنیا را تامین می کند وامدار کشور ماست. ایرانی ها بودند که در دوره قاجار صنعت پارچه بافی را به هندی ها آموزش دادند و منتقل کردند. * پارچه زربفت از چه زمان در ایران تولید شد؟ پارچه های زربفت از قبل اسلام در ایران بوده و نقش مهمی در داد و ستدهای جاده ابریشم داشته اند ... پس از آن چند قرن رکود در تولید پارچه زربفت وجود داشت تا اینکه در قرن ۴ هجری دوباره پارچه بافی رشد کرد و در روزگار آل بویه به اوج خود رسید. اما باز هم این هنر- صنعت روبه افول نهاد و همزمان با دوره صفویه بود که جانی دوباره در کالبد بی جان زری بافی دمیده شد. بگذریم از این که در دوره قاجار، زری بافی از رونق افتاد و جای خود را به ترمه داد. حالا ما نخستین دستگاه زری بافی را مجدد در یزد راه اندازی کرده و برآن هستیم تا یک موزه نساجی در این شهر به وجود آوریم. * هدف از راه اندازی این موزه برگشت به دوره اوج زری بافی در ایران است؟ با این که ایران پیشینه کهنی در زمینه پارچه بافی دارد اما امروز شاهد زوال این هنر- صنعت است چراکه در کل، چهار یا پنج نفر هستند که در کاشان و تهران پارچه بافی می کنند و از دید یونسکو، وجود این نفرات اندک، از مرگ این صنعت در ایران می گوید. در حالی که در دوره صفوی، تولید پارچه های زربفت، آن قدر زیاد بود که هزینه سپاه ایران در جنگ با عثمانی از فروش پارچه ها تامین می شد. آن زمان کارگاه ۸۰۰ نفره شاهی در اصفهان فعال بود و مسئولیت آن را غیاث الدین نقش بند یزدی بر عهده داشت. همچنین یک کارگاه ۱۰۰۰ نفره در کاشان به تولید پارچه زربفت می پرداخت. در شهرهای اردبیل، ری، رشت، نیشابور و گرگان با حمایت شاهان صفوی زریبافی انجام می شد. اما امروز نه چنین توان و امکانی وجود دارد و نه هنرمندانی که با زری بافی آشنا باشند. * شما در حال حاضر یک دستگاه زری بافی را در یزد مستقر کرده اید. آیا قرار است به تعداد این دستگاه ها اضافه شود؟ ساخت هر دستگاه زری بافی، حداقل شش ماه طول می کشد چون این دستگاه ها به شکل و شیوه دوره ساسانی ساخته می شوند و پارچه ها به روش کاملا سنتی تولید می شوند تا نشان دهنده فرهنگ و اصالت پارچه های دستبافت ایرانی باشند. ما فعلا یک دستگاه را به یزد برده ایم اما قرار است به این تعداد افزوده شود. * پارچه زربفتی که این گونه تولید می شود، چه ویژگی هایی دارد؟ این پارچه از نخ طلا و ابریشم بافته می شود و نکته مهم در آن همان زر است؛ اما ارزش آن فقط به خاطر نخ طلا نیست بلکه به دلیل پیچیدگی بافت پارچه است، چون نقش پارچه در آن بافته می شود و چاپ در آن وجود ندارد. همین موضوع باعث می شود به دستگاه های بزرگ ۵-۶ متری نیاز باشد که حتما باید در کارگاه بزرگ قرار بگیرند. حتی بافت یک قطعه کوچک هم با همین دستگاه بزرگ انجام می شود. * با این وجود، پارچه های زربفت به قشر خاصی از افراد تعلق دارد؟ همان طور که یک زمان بر ای پادشاهان بوده است در دوره صفویه هزار نفر در کاشان و ۸۰۰ نفر در اصفهان زری بافی می کردند چون این پارچه ها، تنها به شاهزادگان اختصاص نداشت و افرادی که درشمار اشخاص متمول بودند از این پارچه ها بهره می بردند. هنوز هم در بعضی خانواده ها، پارچه های زربفت قدیمی جود دارد که از مادرانشان به ارث رسیده؛ اروز هم می توان از پارچه های زربفت در حاشیه لباس و مانتو استفاده کرد. * قیمت هر متر پارچه زربفت چقدر است؟ چهار میلیون تومان. * بعد شما می گویید این پارچه ها به طبقه خاصی تعلق ندارد؟ امروز کافی است به خیابان زرتشت بروید و پارچه های فرانسوی را ببینید که متری دو میلیون فروخته می شوند حالا بگذار پارچه های زربفت به دوبرابر فروخته شوند لازم نیست شما مانتوی زربفت بپوشید، بخش هایی از این لباس می تواند زربفت باشد و این پارچه به نوه ها و نوادگان شما برسد. * چه چیز باعث از بین رفتن و افول صنعت نساجی در ایران شد؟ همزمان با دوره قاجار سلیقه ها تغییر کرد و با توجه به رواج فرنگی مآبی، هنر زری بافی افول کرد. اما در این دوره ترمه بافی رایج شد که از نظر مواد مورد استفاده و تکنیک کار پایین تر از پارچه زرباف است. همچنین در این دوره مخمل نقش برجسته به دلیل بافت پیچیده آن از بین رفت و فقط بافت مخمل ساده ادامه پیدا کرد. پس از آن از سال ۱۳۰۹ دوباره پارچه زربفت توسط ۳ نفر از اعضای خانواده طریقی در تهران احیا شد و تا سال ۵۷ تعداد بافندگان آن به ۸۰ نفر رسید. این افراد در کارگاه وزارت فرهنگ و هنر فعالیت کرده و لباس های سلطنتی تولید می کردند. بعد از انقلاب دوباره زریبافی افول کرد و الان فقط ۴ نفر بافنده هستیم که در کارگاه میراث فرهنگی در زمینه زری بافی فعالیت می کنیم. * پارچه هایی که تولید می شود در چه قطع و ابعادی است؟ ما آمادگی داریم پارچه های جدید را در قطعه هایی با ابعاد مختلف از ۱۰ سانتیمتر تا چند متر تولید کنیم و با توجه به دست باف بودن آنها محدودیت ابعاد وجود ندارد، اما به همین دلیل تولید ما محدود است. همه مراحل کار از گلابتون، ابریشم و رنگرزی به شیوه کاملا سنتی انجام می شود و اصلا از کار ماشینی استفاده نمی کنیم. * نقش پارچه ها را چگونه طراحی می کنید؟ نقش پایه این پارچه ها اسلیمی و خطایی است و علاوه بر آن از تشعیر، نقش ماهی و مفاهیمی مانند داستان لیلی و مجنون و... استفاده می کنیم. ما نسبت به نقوش قدیمی امانتداری و تعهد داریم و نقوش سنتی آنقدر زیاد است که اگر سال ها از آنها کپی کنیم تمام نمی شوند. منبع: مهر


یکشنبه ، ۱۲مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هدانا]
[مشاهده در: www.hodana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن